ForumBrukeren Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 (endret) Dr. John Campbell kom nettopp ut med en god forklaring på hvor langt dette viruset kan smitte, og om maskebruk Kort fortalt det kan smitte MYE lenger enn de 1-2 meter som FHI og WHO prater om. Det ER luftbåret og kan være i lufta i over 3 timer. Og maske/munnbind på alle vil hjelpe enormt på smitten som vi også ser i land etter land som enten bruker munnbind til vanlig, eller som har påbudt dette. Nå sist med CDC i USA som anbefaler befolkningen å bruke munnbind, selv hjemmelagde hvis det er alt man får tak i. Dette fordi smittedråpene da stort sett blir blåst ut på siden av munnbindet og ned på klærne til den syke og ned på bakken, og ikke blir slynget ut metervis fremover i en smittesky som kontaminerer alt av overflater, og kan smitte mye folk. Smittespredning i meter fra personen som er syk: Nysing: 7-8 meter Hosting: 5-6 meter Pusting: 2 meter Og snakking er nok et sted mellom hosting og pusting Og alle overflater innenfor disse distansene vil bli smittekilder. Så når en syk person står 1-2 meter unna varebåndet på butikken vil bare pustingen h*n's kontaminere varebåndet, som senere kommer på dine varer, så på dine hender, som du putter i ditt ansikt og blir smittet. Eventuelt til overflatene i din bil også tilbake på dine klær og hender, osv. Og når en hoster i en heis, kan man bli smittet når man går inn i denne selv timer senere av viruspartikler i lufta. Og det kan også fraktes med ventilasjonssystem, vind, osv. Endret 7. april 2020 av ForumBrukeren
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 38 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Dr. John Campbell kom nettopp ut med en god forklaring på hvor langt dette viruset kan smitte, og om maskebruk Kort fortalt det kan smitte MYE lenger enn de 1-2 meter som FHI og WHO prater om. Det ER luftbåret og kan være i lufta i over 3 timer. Og maske/munnbind på alle vil hjelpe enormt på smitten som vi også ser i land etter land som enten bruker munnbind til vanlig, eller som har påbudt dette. Nå sist med CDC i USA som anbefaler befolkningen å bruke munnbind, selv hjemmelagde hvis det er alt man får tak i. Dette fordi smittedråpene da stort sett blir blåst ut på siden av munnbindet og ned på klærne til den syke og ned på bakken, og ikke blir slynget ut metervis fremover i en smittesky som kontaminerer alt av overflater, og kan smitte mye folk. Smittespredning i meter fra personen som er syk: Nysing: 7-8 meter Hosting: 5-6 meter Pusting: 2 meter Og snakking er nok et sted mellom hosting og pusting Og alle overflater innenfor disse distansene vil bli smittekilder. Så når en syk person står 1-2 meter unna varebåndet på butikken vil bare pustingen h*n's kontaminere varebåndet, som senere kommer på dine varer, så på dine hender, som du putter i ditt ansikt og blir smittet. Eventuelt til overflatene i din bil også tilbake på dine klær og hender, osv. Og når en hoster i en heis, kan man bli smittet når man går inn i denne selv timer senere av viruspartikler i lufta. Og det kan også fraktes med ventilasjonssystem, vind, osv. Dette viser med all tydelighet at det beste smitteverntiltaket ville vært å isolere hele befolkningen i enerom med luftsmitteregime,inkludert undertrykksventilasjon. Dette må straks påbys i tilstrekkelig antall rom i alle boliger, og det kan ikke gis mer enn ei ukes frist for å bygge det. Varigheten på isolasjonen trenger kanskje ikke å være lenger enn 12 måneder. Brudd på isolasjonskravene må medføre minst 10 års fengselsstraff. Anonymkode: 126e3...054 3
poli10 Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Nei, det kan ikke henge i lufta i tre timer og er ikke luftbåren. Det er dråpesmitte, og dråpene faller raskt. Det kan dog ligge på overflater lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, poli10 skrev: Nei, det kan ikke henge i lufta i tre timer og er ikke luftbåren. Det er dråpesmitte, og dråpene faller raskt. Det kan dog ligge på overflater lenge. Aerosoldannende prosedyrer krever luftsmitteregime. Alle lager aerosoler av og til og må derfor isoleres i et luftsmitteisolat. Anonymkode: 126e3...054
poli10 Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aerosoldannende prosedyrer krever luftsmitteregime. Alle lager aerosoler av og til og må derfor isoleres i et luftsmitteisolat. Anonymkode: 126e3...054 Javel. Men covid-19 er ikke luftbåren, det setter seg fast på dråper, som faller nedover raskt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Jo, i visse tilfeller gjenfinnes viruset i dråpekjerner som kan holde seg svevende i flere timer, mer enn to meter fra smittekilden. Luftsmitteisolasjon er derfor nødvendig. Anonymkode: 126e3...054
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Jeg er ofte på intensiv avd når jeg er på jobb. Bruker ikke munnbind eller hansker i min jobb. Men, jeg tar meg aldri i ansiktet med mindre jeg har spritet meg først. Anonymkode: c8e79...d55
poli10 Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, i visse tilfeller gjenfinnes viruset i dråpekjerner som kan holde seg svevende i flere timer, mer enn to meter fra smittekilden. Luftsmitteisolasjon er derfor nødvendig. Anonymkode: 126e3...054 Dråper har ikke anledning til å "sveve" i flere timer. Vi har tyngdekraft her nede på jorda. Hva du driver med oppe i skyene dine vet jeg ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 Dette høres veldig skremmende ut, flere timer i lufta? Anonymkode: a229f...6b5
ForumBrukeren Skrevet 7. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2020 (endret) 15 minutter siden, poli10 skrev: Dråper har ikke anledning til å "sveve" i flere timer. Vi har tyngdekraft her nede på jorda. Hva du driver med oppe i skyene dine vet jeg ikke. Det er luftbåret. Det er bekreftet både i labtester hvor de har laget aerosoller av det som de altså viste at det var smittsomme mengder i lufta i over 3 timer, og det er bekreftet i praktiske smittetilfeller i Kina ved hjelp av kameraovervåkningsteknologi hvor personer er blitt smittet på en buss 30 minutter etter smittekilden har forlatt bussen uten at den smittede og den som ble smittet noen gang var i nærheten av samme plass og dermed smitte fra overflater er utelukket. Og det er blitt påvist ved at det er funnet Covid-19 virus i luftkanaler til klimaanlegg i flere sykehus i Asia, og det kan bare skje hvis det er luftbåret. Og sist men ikke minst så er det helt definitivt påvist fra Diamond Princess Cruise skipet hvor smittede var adskillt fra bekreftet ikke smittede med en plastfolie og avstand på flyet på vei hjem fra Japan, hvor flere av de bekreftet friske altså i ettertid ble påvist smittet, og dette kan kun ha kommet av at viruset ble sirkulert gjennom klimaannlegget til flyet. Endret 7. april 2020 av ForumBrukeren 1
poli10 Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres veldig skremmende ut, flere timer i lufta? Anonymkode: a229f...6b5 Det er jo ikke sant. Vanndråper henger ikke flere timer i lufta med vanlig gravitasjon på bakkenivå...
poli10 Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, ForumBrukeren skrev: Det er luftbåret. Det er bekreftet både i labtester hvor de har laget aerosoller av det som de altså viste at det var smittsomme mengder i lufta i over 3 timer, og det er bekreftet i praktiske smittetilfeller i Kina ved hjelp av kameraovervåkningsteknologi hvor personer er blitt smittet på en buss 30 minutter etter smittekilden har forlatt bussen uten at den smittede og den som ble smittet noen gang var i nærheten av samme plass og dermed smitte fra overflater er utelukket. Og det er blitt påvist ved at det er funnet Covid-19 virus i luftekanaler i flere sykehus i Asia, og det kan bare skje hvis det er luftbåret. Nei, det er bekreftet at det ikke er luftbårent. Dog kan vanndråper med smitte forflytte seg pga vind, ventilasjon osv.
ForumBrukeren Skrevet 7. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 7. april 2020 (endret) 4 minutter siden, poli10 skrev: Nei, det er bekreftet at det ikke er luftbårent. Dog kan vanndråper med smitte forflytte seg pga vind, ventilasjon osv. Det blir ikke sant selv hvor mange ganger du gjentar det. MANGE STUDIER HAR HELT DEFINITIVT BEKREFTET AT DET ER LUFTBÅRET. Endret 7. april 2020 av ForumBrukeren 2
ForumBrukeren Skrevet 7. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2020 (endret) 7 minutter siden, poli10 skrev: Det er jo ikke sant. Vanndråper henger ikke flere timer i lufta med vanlig gravitasjon på bakkenivå... Jo når vanndråpene er små nok så gjør de det. Endret 7. april 2020 av ForumBrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 3 hours ago, ForumBrukeren said: Dr. John Campbell kom nettopp ut med en god forklaring på hvor langt dette viruset kan smitte, og om maskebruk Kort fortalt det kan smitte MYE lenger enn de 1-2 meter som FHI og WHO prater om. Det ER luftbåret og kan være i lufta i over 3 timer. Og maske/munnbind på alle vil hjelpe enormt på smitten som vi også ser i land etter land som enten bruker munnbind til vanlig, eller som har påbudt dette. Nå sist med CDC i USA som anbefaler befolkningen å bruke munnbind, selv hjemmelagde hvis det er alt man får tak i. Dette fordi smittedråpene da stort sett blir blåst ut på siden av munnbindet og ned på klærne til den syke og ned på bakken, og ikke blir slynget ut metervis fremover i en smittesky som kontaminerer alt av overflater, og kan smitte mye folk. Smittespredning i meter fra personen som er syk: Nysing: 7-8 meter Hosting: 5-6 meter Pusting: 2 meter Og snakking er nok et sted mellom hosting og pusting Og alle overflater innenfor disse distansene vil bli smittekilder. Så når en syk person står 1-2 meter unna varebåndet på butikken vil bare pustingen h*n's kontaminere varebåndet, som senere kommer på dine varer, så på dine hender, som du putter i ditt ansikt og blir smittet. Eventuelt til overflatene i din bil også tilbake på dine klær og hender, osv. Og når en hoster i en heis, kan man bli smittet når man går inn i denne selv timer senere av viruspartikler i lufta. Og det kan også fraktes med ventilasjonssystem, vind, osv. Hele verdens befolkning er dermed smitta men vet det ikke Anonymkode: 07c78...239
poli10 Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Det blir ikke sant selv hvor mange ganger du gjentar det. MANGE STUDIER HAR HELT DEFINITIVT BEKREFTET AT DET ER LUFTBÅRET. Det er ikke jeg som sier det, det er WHO.
ForumBrukeren Skrevet 7. april 2020 Forfatter #18 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, poli10 skrev: Det er ikke jeg som sier det, det er WHO. Og WHO tar feil. Akkurat som de har gjort gjennom hele denne pandemien. WHO har blant annet også sagt at det ikke smitter mellom mennesker.... 2
poli10 Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, ForumBrukeren skrev: Og WHO tar feil. Akkurat som de har gjort gjennom hele denne pandemien. WHO har blant annet også sagt at det ikke smitter mellom mennesker.... ForumBrukeren tar også feil.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 Høres umiddelbart ut som om han overdriver littegrann. Men jeg husker jeg fikk dråper på meg av en nysende kollega under lunsjen på jobb (lenge før pandemien). Var nok ca 3 meter mellom oss og dengang da tenkte jeg ikke mer enn "æsj, nasty". Nå holder vel oppegående folk seg for å hoste og nyse ut i luften. Anonymkode: a7449...b88 1
Anbefalte innlegg