Gjest Nabo Skrevet 19. juni 2005 #1 Skrevet 19. juni 2005 Skal flytte til en ny leilighet og huseieren bor i andre etasje. Er det noen problemer knyttet til det? Vil gjerne høre andres erfaringer bare!
Gjest Darcy Skrevet 19. juni 2005 #2 Skrevet 19. juni 2005 Det er fordeler og ulemper med alt. Om det fungerer greit kommer helt an på hvordan huseieren din er. Er huseieren hyggelig, hjelpsom om det skulle være noe, men ikke blander seg i ting h*n ikke har noe med (og det ikke er for lytt), så går det nok fint. Men, om huseieren er av det vanskelige slaget blir det neppe fullt så hyggelig å ha h*n så nærme.
Gjest Sesselja Skrevet 19. juni 2005 #3 Skrevet 19. juni 2005 Som Darcy sa, det spørs på personen. Jeg bodde i kjelleren til et eldre par et år i studietiden. De var greie nok, men hadde sine særegenheter. Det var ikke de store problemene, bare irritasjon i hverdagen. Noe av de irritasjonsmomentene kunne vi nok opplevd med en hvilken som helst annen leieboer også, andre var knyttet til det at de var husvertene. Nå bor vi omtrent 50 mil fra husverten, og det fungerer veldig bra. Leiligheten er topp, og eneste 'kontakten' vi trenger å ha er når jeg overfører penger hver måned.
aline Skrevet 19. juni 2005 #4 Skrevet 19. juni 2005 jeg leide privat før, forskjellige steder og hadde alltid huseier i samme hus. det har vært bare koselige huseiere, men likevel syntes jeg det var litt dumt å ha dem i samme hus. det ble mer følelsen av å få leie i dere hjem, og at man hele tiden møtte på dem og måtte forholde seg til dem syntes jeg var slitsom .. det er greit at man bare leier, men jeg syntes aldri det føltes som "mitt hjem" engang, så lenge jeg hele tiden møtte på dem som eide det. nå leier jeg av ett profesjonellt utleiefirma, det er kun leieboere som er her, det finnes ikke noen eier som har følelser for leiligheten min bortsett fra pga pengene, og jeg trenger ikke forholde meg til dem annet en når husleie blir betalt og evt når jeg trenger vaktmester til noe. skal aldri tilbake til privat leie, blir boende slik som nå frem til jeg kjøper noe.
Kakemonster Skrevet 19. juni 2005 #5 Skrevet 19. juni 2005 Jeg bodde i kjelleren hos de jeg leide oss. De kommenterte at jeg hadde gardinene trekt for (bodde rett ut i gaten) på kvelden, de kommenterte at jeg hadde overnatting (dette yntes de ikke var greit), de kommenterte at jeg hadde for mye besøk, de fant på dårlige undskyldninger for å komme inn i leiligheten. De kommenterte at jeg satt for mye inne.. Osv.. Så du kan risikere å komme ut for slike.
Alsana Skrevet 19. juni 2005 #6 Skrevet 19. juni 2005 Ein kjenner seg litt som ein gjest hjå dei ein leiger av. Det er iallfall mi erfaring. Eg tenkte f. eks. alltid at no måtte eg ikkje bråke, av di det var veldig lytt der. I tillegg syntest eg det var litt slitsomt å måtte prate med husvertane kvar gong eg traff dei. At dette som regel hende når eg hadde det travelt gjorde kanskje ikkje saka betre. Dei var sjølvsagt hyggjelege folk og det var ikkje noko tull, men det var altså litt stressande å bu i same hus som dei. Kva ein meiner om dette spørs nok litt på kva for type person ein er.
Gjest abel-babel Skrevet 20. juni 2005 #7 Skrevet 20. juni 2005 Jeg er selv huseier som leier ut en annen leilighet i huset mitt. For meg er det ikke noe problem, jeg hilser på dem når jeg møter dem og veksler et par ord i forbifarten. Vil leieboerene meg noe kan de stoppe meg da eller komme oppom. Skulle det være noe er det derfor raskt å få løst opp i det. (Men vanligvis skjer sånt når vi er borte - er ukependler og derfor mye borte). Jeg prøver å blandet meg inn i deres saker så lite som mulig, det hender jeg kaster et blikk ut gjennom vinduet dersom jeg hører at det er noen utenfor, men så lenge det ikke er fest til langt på natt i ukedagene bryr jeg meg ikke.
maiia Skrevet 21. juni 2005 #8 Skrevet 21. juni 2005 Jeg har leid hybel/leilighet tre forskjellige steder hvor huseier har bodd i samme hus og har bare hatt positive erfaringer. Ingen av huseierne har blandet seg opp i hva jeg holder på med. Jeg har aldri omgått dem privat, men vi hilser og snakker litt i forbifarten og jeg tar kontakt hvis jeg trenger reparasjoner e.l.. Vi sier fra når vi skal ha fest og tar inn hverandres post når vi har ferie. Jeg har nok vært heldig med utleierne og det har vel alt å si for om man trives med å bo i samme hus. Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå