AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Ei venninne av meg og jeg hadde planer om å feire påsken sammen. Nå blir jo planen for å feire ganske annerledes enn vi hadde sett for oss, så det blir jo å bare være hjemme hos henne. Hun bor ca 1,5 time unna meg, altså i en annen kommune. Jeg forstår ikke helt reglene, så derfor spør jeg her. Vi er begge friske og har vært i selvvalgt karantene siden 12. Mars. Anonymkode: 4afd6...46f
Djungelvrål Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Det er vel ingen som har sagt at man ikke kan besøke venninner?? Hvor kommer dette fra? 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Jeg reiser til andre siden av landet i påsken. Det er lov det. Anonymkode: 8eeb3...e65 3
Whistler Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ei venninne av meg og jeg hadde planer om å feire påsken sammen. Nå blir jo planen for å feire ganske annerledes enn vi hadde sett for oss, så det blir jo å bare være hjemme hos henne. Hun bor ca 1,5 time unna meg, altså i en annen kommune. Jeg forstår ikke helt reglene, så derfor spør jeg her. Vi er begge friske og har vært i selvvalgt karantene siden 12. Mars. Anonymkode: 4afd6...46f Hva lurer du egentlig på? Lurer du på om anbefalingen om å drite i fritidsreiser ikke gjelder akkurat deg? Sannsynligvis gjelder det også deg. Endret 7. april 2020 av Whistler 12
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Man anbefales å holde seg innenfor egen kommune. Så helst hold deg hjemme. Anonymkode: 1bebe...c53 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ei venninne av meg og jeg hadde planer om å feire påsken sammen. Nå blir jo planen for å feire ganske annerledes enn vi hadde sett for oss, så det blir jo å bare være hjemme hos henne. Hun bor ca 1,5 time unna meg, altså i en annen kommune. Jeg forstår ikke helt reglene, så derfor spør jeg her. Vi er begge friske og har vært i selvvalgt karantene siden 12. Mars. Anonymkode: 4afd6...46f Om dere begge har hatt en effektiv karantene (bodd alene, ingen kontakt med mennesker, ikke gått ut, passet på at alle matvarer du har fått inn har enten blitt vasket eller stått lenge nok til at viruset har dødd), så skal det jo gå helt fint å besøke henne. Pass på at du ikke stanser på bensinstasjon, bare i bilen, helt alene. Og pass på at kommunen ikke krever karantene når du reiser inn til den, noen kommuner eller fylker har det. Og noen steder er det vel ikke anbefalt, eller ikke lov med slike reiser tror jeg også, usikker på hvordan det fungerer. Er vel ikke anbefalt noe sted kanskje? Men så lenge dere ikke har følt det minste ubehag i hals eller lunger siden dere begynte i karantene den 12. mars, så skal dere kunne klare dette uten noen smitterisiko, tror jeg. Jeg tror de uten symptomer ikke smitter i like lang tid, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: e4d54...604 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 Det er verken anbefalt eller forbudt. Anonymkode: e7224...f40 4
Djungelvrål Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om dere begge har hatt en effektiv karantene (bodd alene, ingen kontakt med mennesker, ikke gått ut, passet på at alle matvarer du har fått inn har enten blitt vasket eller stått lenge nok til at viruset har dødd), så skal det jo gå helt fint å besøke henne. Pass på at du ikke stanser på bensinstasjon, bare i bilen, helt alene. Og pass på at kommunen ikke krever karantene når du reiser inn til den, noen kommuner eller fylker har det. Og noen steder er det vel ikke anbefalt, eller ikke lov med slike reiser tror jeg også, usikker på hvordan det fungerer. Er vel ikke anbefalt noe sted kanskje? Men så lenge dere ikke har følt det minste ubehag i hals eller lunger siden dere begynte i karantene den 12. mars, så skal dere kunne klare dette uten noen smitterisiko, tror jeg. Jeg tror de uten symptomer ikke smitter i like lang tid, men mulig jeg tar feil. Anonymkode: e4d54...604 Jeg har ikke lest noe om at FHI har bestemt at vi skal vaske matvarer. Hvor står dette? 3
Nerine_ Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 28 minutter siden, Apocalypte skrev: Jeg har ikke lest noe om at FHI har bestemt at vi skal vaske matvarer. Hvor står dette? Det er eksempel på et selvlaget råd fra en som tar alt et steg videre. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, Nerine_ skrev: Det er eksempel på et selvlaget råd fra en som tar alt et steg videre. Siden det er anbefalt å ikke gjøre unødvendige reiser, så forklarte jeg hvordan man relativt trygt kan drite i den anbefalingen. Men uansett bør man være forsiktige med matvarer, man vet ikke om noen har hostet på dem, og man kan bli smittet. Du trenger ikke være en robot som bare hører på FHI. Jeg lar matvarer ligge i noen dager før jeg tar i dem igjen, og skal jeg ha noe kort tid etter jeg har kjøpt det, så vasker jeg hendene etter jeg har tatt på emballasjen. Men jeg orker ikke vaske dem heller Anonymkode: e4d54...604 2
Mt3 Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 Dere må lese på deres kommunes hjemmeside om det står noe om restriksjoner ved inn og utreise. Har dere begge hatt minimal kontakt med andre, og fulgt generelle smitteverns råd ser jeg ingen problem med at du drar dit på besøk. Sørg for at du ikke må stoppe på vei dit for å spise/fylle tanken (bruk i såfall hansker) og om du skulle starte å få symptomer er det bare å skynde seg hjem, så du er på rett plass om du trenger legehjelp.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, Mt3 skrev: Dere må lese på deres kommunes hjemmeside om det står noe om restriksjoner ved inn og utreise. Har dere begge hatt minimal kontakt med andre, og fulgt generelle smitteverns råd ser jeg ingen problem med at du drar dit på besøk. Sørg for at du ikke må stoppe på vei dit for å spise/fylle tanken (bruk i såfall hansker) og om du skulle starte å få symptomer er det bare å skynde seg hjem, så du er på rett plass om du trenger legehjelp. Minimal kontakt er ikke nok, det må ingen kontakt. Man kan bli smittet av minimal kontakt. Og IKKE stans for å fylle bensin uansett. Har du ikke nok, blir du hjemme Anonymkode: e4d54...604 1
Nerine_ Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden det er anbefalt å ikke gjøre unødvendige reiser, så forklarte jeg hvordan man relativt trygt kan drite i den anbefalingen. Men uansett bør man være forsiktige med matvarer, man vet ikke om noen har hostet på dem, og man kan bli smittet. Du trenger ikke være en robot som bare hører på FHI. Jeg lar matvarer ligge i noen dager før jeg tar i dem igjen, og skal jeg ha noe kort tid etter jeg har kjøpt det, så vasker jeg hendene etter jeg har tatt på emballasjen. Men jeg orker ikke vaske dem heller Anonymkode: e4d54...604 Nei det er jo mye bedre om alle bli fanatiske og lager egne regler. Jeg anser matvarer som liten risiko. Her har mannen vært jobb hver dagen siden 12. mars, og der møter han mennesker, så hvis vi blir smittet er det nok ikke fra matvarene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 4 timer siden, Nerine_ skrev: Nei det er jo mye bedre om alle bli fanatiske og lager egne regler. Jeg anser matvarer som liten risiko. Her har mannen vært jobb hver dagen siden 12. mars, og der møter han mennesker, så hvis vi blir smittet er det nok ikke fra matvarene. Men det er fortsatt en mulighet, viruset kan leve i flere dager på overflater Anonymkode: e4d54...604 3
Gjest Heartgirl Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 Jo da, du kan besøke venninnen din så lenge dere holder avstand, og så lenge hun ikke bor i en annen kommune slik at du må overnatte.
Nerine_ Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det er fortsatt en mulighet, viruset kan leve i flere dager på overflater Anonymkode: e4d54...604 Det er veldig mye som er teoretisk mulig her i livet. Så velger man selv hvor mye energi man gidder å bruke på å analysere hver potensielle fare.
Pås Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 52 minutter siden, Heartgirl skrev: Jo da, du kan besøke venninnen din så lenge dere holder avstand, og så lenge hun ikke bor i en annen kommune slik at du må overnatte. Det går an å besøke en annen kommune uten å overnatte... 😅
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Ikke overnatt, ikke vær for nærme hverandre. Anonymkode: 159fb...19d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 Vi reiser til andre siden av landet, besøker venner og familie. Ingen regler mot dette. Bare hysteriet her inne på KG. Anonymkode: adf78...a7c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #20 Skrevet 8. april 2020 8 timer siden, Mt3 skrev: Dere må lese på deres kommunes hjemmeside om det står noe om restriksjoner ved inn og utreise. Har dere begge hatt minimal kontakt med andre, og fulgt generelle smitteverns råd ser jeg ingen problem med at du drar dit på besøk. Sørg for at du ikke må stoppe på vei dit for å spise/fylle tanken (bruk i såfall hansker) og om du skulle starte å få symptomer er det bare å skynde seg hjem, så du er på rett plass om du trenger legehjelp. Vi har ikke restriksjoner på inn og utreise i verken fylker eller kommuner i Norge. Anonymkode: 655b4...aa4
Anbefalte innlegg