Gå til innhold

Overnatting med kjæresten? (15 1/2 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi har en datter som fyller 16 år i juli. Hun har en kjæreste som nylig fylte 17 år. De har vært kjærester siden februar, så ikke så veldig lenge, men datet siden desember. Vår datter har vært mye nedfor og sliten det siste året, og ble for en liten stund siden henvist til utredning av mulig ME, depresjon el. 

Nå vil hun så gjerne at kjæresten skal overnatte, og har mast i noen uker, men vi har sagt at vi ikke tillater overnatting før hun har fylt 16 år. Hun har den siste tiden hatt mareritt om nettene og sier hun gråter og føler seg alene om natten... sender meg snaper hvor hun gråter om natten ol. Hun sier som ungdommer flest, at mange på hennes alder får overnatte med kjæresten.

Hun fikk samtidig som vi var hos legen sist, resept på p-piller pga sterke mensenplager, men også fordi jeg synes det er greit at hun har prevensjon i orden. Jeg vet faktisk ikke om de har hatt sex enda, da vi kun har snakket litt generelt om dette. 

Hun er i skrivende stund rasende fordi vi står på vårt og sier nei til overnatting. Han er velkommen hit når som helst og hun får være hos han når hun ønsker. 

Jeg har så vondt av henne fordi hun har det utfordrende, og har på en måte lyst til å gjøre alt for at hun skal ha det bra. På den andre siden vil jeg virkelig ikke vike på dette prinsippet. Mannen skjønner ikke at det er noe å diskutere når vi allerede har bestemt reglene rundt dette. Men jeg kjenner at jeg synes det er vanskelig. Jeg er litt redd for henne og for psyken hennes, men vil ikke at hun skal tro at hun alltid får det som hun vil. 

Noen som har vært i lignende situasjoner? Når har dere latt ungdommene overnatte med kjærester? 

Anonymkode: 6f5bb...a98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal dem sove i samme seng? går hun på p piller ? 

Anonymkode: 0d056...715

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er greit så tidlig. 16 eller mer. 

Forstår at det er vanskelig for deg som mor å si nei. Men kan det være hun manipulerer deg litt for å gi deg dårlig samvittighet?

Anonymkode: 90d5b...599

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt holdt fast ved den alderen dere har satt. Selv fikk jeg ikke lov å overnatte hos kjæresten før jeg var 18, og personlig synes jeg 16 er tidlig, selv om jeg hører mange argumentere med seksuell lavalder. Har selv en sønn på 16, det ville utenkelig for meg å tillate overnatting med kjæreste, hverken hos oss eller en potensiell kjæreste. 

Anonymkode: 91a4a...d38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja, sex har de uavhengig om han overnatter eller ikke. Men, med tanke på at de ikke har vært sammen så lenge, ville jeg som mor ventet med overnatting. Ikke fordi jeg er så naiv og tror at de ikke har sex, men for å sette et standpunkt på at jeg syns det er for tidlig. Det hadde nok stilt seg annerledes om de hadde vært sammen et halvt år eller lengre, selv om barnet mitt hadde noen måneder igjen før fylte 16 år.

Anonymkode: 10509...5b3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt.

Anonymkode: 85ec2...fe9

• Liker 2
Skrevet

Hun har ikke begynt på p-piller enda, nei. Venter på mensen. Er snakk om samme seng, ja. Det er manipulasjon på høyt nivå her, men kjenner at det er i ferd med å fungere. 

Jeg fikk selv ikke lov til å overnatte før jeg var 18, selv om jeg hadde samme kjæreste fra jeg var 15-19. Og enig i at de ikke har vært sammen så lenge, derfor jeg skrev det. 

Godt å høre at vi ikke er urimelige. Gjør mer eller mindre alt for henne og lar henne få lov til det meste hun ønsker, så sikkert derfor hun prøver seg. Men vi gir oss ikke her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vi har en datter som fyller 16 år i juli. Hun har en kjæreste som nylig fylte 17 år. De har vært kjærester siden februar, så ikke så veldig lenge, men datet siden desember. Vår datter har vært mye nedfor og sliten det siste året, og ble for en liten stund siden henvist til utredning av mulig ME, depresjon el. 

Nå vil hun så gjerne at kjæresten skal overnatte, og har mast i noen uker, men vi har sagt at vi ikke tillater overnatting før hun har fylt 16 år. Hun har den siste tiden hatt mareritt om nettene og sier hun gråter og føler seg alene om natten... sender meg snaper hvor hun gråter om natten ol. Hun sier som ungdommer flest, at mange på hennes alder får overnatte med kjæresten.

Hun fikk samtidig som vi var hos legen sist, resept på p-piller pga sterke mensenplager, men også fordi jeg synes det er greit at hun har prevensjon i orden. Jeg vet faktisk ikke om de har hatt sex enda, da vi kun har snakket litt generelt om dette. 

Hun er i skrivende stund rasende fordi vi står på vårt og sier nei til overnatting. Han er velkommen hit når som helst og hun får være hos han når hun ønsker. 

Jeg har så vondt av henne fordi hun har det utfordrende, og har på en måte lyst til å gjøre alt for at hun skal ha det bra. På den andre siden vil jeg virkelig ikke vike på dette prinsippet. Mannen skjønner ikke at det er noe å diskutere når vi allerede har bestemt reglene rundt dette. Men jeg kjenner at jeg synes det er vanskelig. Jeg er litt redd for henne og for psyken hennes, men vil ikke at hun skal tro at hun alltid får det som hun vil. 

Noen som har vært i lignende situasjoner? Når har dere latt ungdommene overnatte med kjærester? 

Anonymkode: 6f5bb...a98

Ikke la de sove over! Hvis hun virkelig sliter psykisk blir det ikke bedre bare av at han får sove over uansett. Det verste som kan skje er at hun blir gravid selvom hun bruker prevensjon.

Anonymkode: 85e25...9f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor mange unge jenter som blir presset til sex bare for å ikke bli dumpet for at kjæresten har en sjangs hos gratis-Laila og

Anonymkode: 3f3de...ca7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig ser jeg ikke problemet. Så lenge hun går på prevensjon, dere tar sexpraten, og hun er en oppegående jente? Og hvis dette er en ordentlig gutt med gode verdier?

Jeg ser faktisk ikke problemet med at de får utforske sammen, og har trygg start på voksenlivet i trygge rammer. Og hvis hun sliter og det hjelper at kjæresten er der for henne om natta, hva er vel bedre?

I noen tilfeller går det an å rive seg løs fra normer og regler, mammapoliti og synd og skam, og se en situasjon i et større perspektiv. Hva er det beste for jenta?

Anonymkode: a92d4...c53

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser heller ikke problemet, virkelig. Dette er et par som er veldig like aldersmessig og som mest sannsynlig er veldig glad i hverandre og vil derfor overnatte hos hverandre som ordentlige kjærester. Hun går på P-piller og er derfor sikker. Jeg ville prioritert den kleine sexpraten(som feks nei er nei og andre viktige ting) istedenfor og latt han overnatte. Viktig: for at min datter skulle fått lov til å ha kjæresten på overnatting, skal jeg og hennes far ha møtt gutten først, flere ganger.

Anonymkode: 768b4...e80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser egentlig ikke problemet med overnattingen, men siden dere allerede har satt en tydelig grense på 16 år så syns jeg virkelig at dere skal holde dere til dette. Hvis dere går tilbake på det nå, og lar henne manipulere dere, så forteller det henne at hun bare må mase nok så får hun det som hun vil. 

Anonymkode: 4fffc...7bc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, sex har de uavhengig om han overnatter eller ikke. Men, med tanke på at de ikke har vært sammen så lenge, ville jeg som mor ventet med overnatting. Ikke fordi jeg er så naiv og tror at de ikke har sex, men for å sette et standpunkt på at jeg syns det er for tidlig. Det hadde nok stilt seg annerledes om de hadde vært sammen et halvt år eller lengre, selv om barnet mitt hadde noen måneder igjen før fylte 16 år.

Anonymkode: 10509...5b3

Enig i dette. 

Jeg synes de har vært sammen for kort tid, og jeg ville ikke premiert manipulering. De få månedene hun har igjen til fylte 16 er underordnet dette. 

Jeg har tenåringsbarn, og jeg er ikke interessert i å ha en hærskare av kjærester sovende over her. Dessuten tror jeg vi foreldre kan gjøre dem en liten tjeneste ved å ikke gå all-in med alle kjærester og dermed legitimere små pseudoekteskap som kan føre til at de blir fanget i noe de ikke er helt klar for, og da mener jeg ikke sex. 

Altfor ofte har jeg snakket med tenåringer som synes det er vanskelig å gjøre det slutt «på grunn av familien», «er en del av familien» osv. Slik vil jeg ikke mine barn skal ha det. 

Anonymkode: 90244...b4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er altfor mange unge jenter som blir presset til sex bare for å ikke bli dumpet for at kjæresten har en sjangs hos gratis-Laila og

Anonymkode: 3f3de...ca7

Gratis-Laila! 🤣🤣🤣

Jeg tenker du gjør rett i å stå på ditt fordi de har vært sammen så kort tid. Enig med en bruker over her, at jeg kanskje hadde føyet på kravene hvis de hadde vært sammen lenger. 

Til de av dere som sier at til og med 16 år er for tidlig for å ha sex, så må jeg si at jeg bare er delvis enig. Det er alt for tidlig for å ligge rundt og ha sex under utrygge forhold, men hvis man selv har lyst, er det ikke for tidlig å ha sex med en kjæreste man er glad i og har det fint og trygt sammen med. Jeg hadde selv sex for første gang på våren i 9.klasse, og jeg var helt klar. Jeg hadde en veldig bra kjæreste og var kjempeforelsket. Det ble en fin opplevelse og vi hadde masse god sex frem til vi vokste fra hverandre på videregående. 

Anonymkode: 53a38...8b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foreslått å bytte til p-stav. Samme effekt på smerter, og kan tenkes at mensen blir helt borte. Samtidig så VET du at prevensjonen ikke svikter. Det er mange som glemmer en pille her og der, eller ikke tenker over at løs mage gjør at pillen ikke er effektiv mer. I tillegg fordeler man hormonene jevnt over dagen, enn å ta en stor dose en gang i døgnet - og unngår dermed blodpropp-problematikken.

Deretter hadde jeg nok sagt ja til overnatting. Tiltrer denne kommentaren: 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser heller ikke problemet, virkelig. Dette er et par som er veldig like aldersmessig og som mest sannsynlig er veldig glad i hverandre og vil derfor overnatte hos hverandre som ordentlige kjærester. Hun går på P-piller og er derfor sikker. Jeg ville prioritert den kleine sexpraten(som feks nei er nei og andre viktige ting) istedenfor og latt han overnatte. Viktig: for at min datter skulle fått lov til å ha kjæresten på overnatting, skal jeg og hennes far ha møtt gutten først, flere ganger.

Anonymkode: 768b4...e80

Anonymkode: b084c...205

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Sex eller ei. Hadde aldri latt min 16 åring overnatte hos kjærester eller tillatt overnatting. På sikt om forholdet var veldig seriøst over lang tid ville jeg vurdert det. Men nyforelsket 15 åring? Hell no.

AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt. Du må stå på ditt og ikke la deg manipulere.

Anonymkode: 685ae...909

• Liker 2
Skrevet

Alder er en ting, men jeg synes de har vært sammen for kort. Hasse de vært sammen et halvt år eller mer og dere kjente ham godt hadde saken vært en litt annen. 

Ville ikke hatt det sånn at enhver my kjæreste kom på overnatting etter en uke. Kanskje hun takler bedre en "tidsregel" på feks 6 mnd enn at dere snakker om alder. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 16 år. Første overnatting meg gutt hadde jeg når jeg var 15 1/2 år siden. Dem stoler på meg, og er ditt valg om du velger å stole på dattera di eller ikke. Hun kan bli veldig opprørt når du sier nei. Vi unger vil jo at foreldrene våre skal stole på oss (snakker om de som ikke drikker, røyker osv uten å si ifra hehe). Når du sier nei, så kan det hende at hun føler du ikke stoler på hun, sånn tenkte jeg. Ser oppover at flere foreldre sier «Jeg fikk aldri sovet med kjæresten min før jeg var så og så gammel, selv om vi hadde vært sammen i så mange år». Dette handler ikke om hva dere er vandt til og hva dere gjorde. Har litt på følelsen at dere «straffer» ungene fordi dere ikke fikk lov, pg da skal det være sånn mot oss å.  Det er bare mer og mer vanlig at kjærester sover sammen. Tror min grunn er fordi jeg er født så mye mer senere på året enn alle andre er hehe. Selv sliter jeg med PTSD og nettene kan bli VELDIG tøffe. Isteden for å ha en tre timers angstanfall med masse tanker i hodet om å bli borte fra verden og den pakka. Kan fort sitte med piller i hånda og vurdere det. Mye vi barn ikke vil dele, ikke for å beskytte foreldre, men oss selv. Vi vil bli behandlet som før, ikke at dere skal spørre om hvordan det går og den pakken der. For meg er det enklere å ha kjæresten hos meg. Så fort jeg får et anfall roer han meg ned og det varer ikke 5 min engang. Selvfølgelig etter dere har møtt gutten et par ganger. Ble litt annerledes med meg, når faren skulle hente han hjemme hos meg ble det storm. Så han måtte overnatte.. «uflaks» ahha, møt gutten et PR ganger og bare velg å stol åå henne<3 lykke til!

Skrevet

Hvorfor ikke overnatte før 16?

Pule gjør de uansett hvis de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...