AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #61 Skrevet 7. april 2020 Syns det sender signaler på at hele krisa er over, jeg! Flere som får samme inntrykk? Særlig når det nevnes at sats og frisører etc også åpner ved månedsskiftet.. Kan man henge hjemme med venner og sånt igjen også da - mindre smittefarlig/-press det enn det overnevnte! Blir forvirret, jeg! Anonymkode: f0c6e...700
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #62 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mange titalls tusen som er i risikogruppene. De får kose seg hjemme helt alene de da? De er studenter, skoleelever, vanlige folk i vanlige (og uvanlige) yrker, pensjonister, ektefeller, samboere, single, enker og enkemenn, aleneforsørgere og par. Hva tenkte du disse skulle gjøre nå? Tvinge seg til sykemelding det nærmeste året? Og "de har dårligere odds"? Det forutsetter at de blir syke av viruset, - husk at ikke alle blir syke av det, og alle som blir syke blir helere ikke så syke at de trenger sykehus, og ikke alle som havner hos dere legges på intensiven, og ikke alle på intensiven trenger å legges i respirator. Ikke glem at den store majoritet klarer seg faktisk rimelig bra. Jeg er mer opptatt av hva du ser for deg at alle disse menneskene skal gjøre nå som du vil isolere dem hjemme. Anonymkode: 351f4...197 Det er bedre å bare stenge halve samfunnet enn hele. Og kanskje trengs ikke så mye som halvparten holde stengt pga risikogruppe en gang. Men vi skal gjøre alt langsomt og gradvis, og snu om det blir nødvendig. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns det sender signaler på at hele krisa er over, jeg! Flere som får samme inntrykk? Særlig når det nevnes at sats og frisører etc også åpner ved månedsskiftet.. Kan man henge hjemme med venner og sånt igjen også da - mindre smittefarlig/-press det enn det overnevnte! Blir forvirret, jeg! Anonymkode: f0c6e...700 Og hvis folk forstår "vi åpner gradvis syv små punkter, men holder ellers alt like strengt som før, inkludert å holde avstand " som at nå er samfunnet åpent igjen og du kan gjøre hva du vil, så går det ikke lenge før vi er like stengt igjen. Anonymkode: 9de46...de9
Energidronning Skrevet 8. april 2020 #63 Skrevet 8. april 2020 6 timer siden, Expandable86 skrev: Hvem bryr seg om festivaler og konserter, i grunn? Det er bare en parentes i denne sammenhengen. Det kan gjerne for meg avlyses ut året. Samme med reiser til utlandet. parentes?! kultur er kjempeviktig!!! musikk, teater osv er som brød til sjelen! idrett også ... veldig mange mennesker venter på sesongstart fotball osv. de aller fleste idretter! (utenom langrenn og andre vintergreier) om reiser til utlandet: mange har utenlandske venner, kjærester, eller forretningsreiser, reiser på jobbsammenheng! jeg kan forsikre deg at alt er ikke bare hobby eller turisme... jeg er bare sjokkert at enkelte prøver å bortbagatellisere hvor livsviktig samfunnsroller spiller egentlig KULTUR og REISE! 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #64 Skrevet 8. april 2020 Da kan de likegreit åpne for konfirmasjoner også siste helga i april. Hva er problemet da liksom. Anonymkode: b6095...0bb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #65 Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: haha du tror en halv million nordmenn har mistet jobben sin? ... Flertallet av de permiterte er jo deltidsansatte, i div butikkjobber osv. De fleste bedrifter nyter godt av krisepakken til staten og derfor permiterer de over en lav sko, siden dette ikke koster de noe. Når alt åpner igjen så vil alle være tilbake til jobb. Flertallet har 100% stillinger som fortsatt har en trygg og sikker jobb. Ja enkelte tulleyrker og mindre bedrifter går nok dukken, men langt ifra flertallet. Anonymkode: cfd56...adc Nei, det jeg skrev er at det fort skjer at en halv million nordmenn flere enn i dag mister jobben mot sommeren. Allerede er det 400K oppsagte eller permitterte. Det antallet vil stige rimelig fort fremover. Vi har "bare" hatt en liten måned nå, og det er fortsatt flere måneder til sommeren. Ja, du tror at alle misrbuker ordningen. Uansett er den ikke lukrativ nok til å kompensere for inntektsbortfall og sviktende handel, selv Norge greier ikke å kjøpe seg ut av sviktende omsetning over hele linja. 100% stilling betyr ikke noe som helst i den sammenheng, for tjener ikke bedriften penger så kan de heller ikke lønne sine ansatte. Som da heller ikke kan bruke penger i økonomien ellers, og det igjen drar med seg andre bedrifter. Dere får bare ta innover dere at dette blir en gitantisk supersmell for økonomien og det sivliserte samfunn. Anonymkode: c2cd7...713 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #66 Skrevet 8. april 2020 35 minutter siden, Energidronning skrev: parentes?! kultur er kjempeviktig!!! musikk, teater osv er som brød til sjelen! idrett også ... veldig mange mennesker venter på sesongstart fotball osv. de aller fleste idretter! (utenom langrenn og andre vintergreier) om reiser til utlandet: mange har utenlandske venner, kjærester, eller forretningsreiser, reiser på jobbsammenheng! jeg kan forsikre deg at alt er ikke bare hobby eller turisme... jeg er bare sjokkert at enkelte prøver å bortbagatellisere hvor livsviktig samfunnsroller spiller egentlig KULTUR og REISE! Finnes ikke viktig. Men det er synd de står uten inntekt, slik sett. Men viktig er det ikke, det de driver med. Anonymkode: 7650e...814 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #67 Skrevet 8. april 2020 Regner med at det nå kommer en massiv krisepakke til alle som er i risikogruppene, slik at de kan holde seg isolert fram til en vaksine er ferdig utviklet. Det blir dyrt for Norge, veldig dyrt, men når alternativet best kan beskrives som utrenskning er det faktisk eneste alternativ. Anonymkode: 58837...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #68 Skrevet 8. april 2020 De fattige vil fortsatt være fattige, og de rike fortsatt rike - og heldigvis er de fleste i Norge rike. De som havner utpå etter denne "krisen" bidro ikke stort uansett fra før. Anonymkode: cfd56...adc 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #69 Skrevet 8. april 2020 Synes dette ser koselig ut jeg...https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8m8EG1/annerledeslandet-sverige-her-er-de-kongelige-ute-blant-folk Anonymkode: 7c9b0...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #70 Skrevet 8. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan de likegreit åpne for konfirmasjoner også siste helga i april. Hva er problemet da liksom. Anonymkode: b6095...0bb Nei, det vil føre til mange fra ulike kommuner på lite område og stor spredning. Man skal åpne noe, og kunne kanskje valgt konfirmasjon og bryllup fremfor skole og fysioterapi, men jeg er enig i det de endte på. Anonymkode: 9de46...de9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #71 Skrevet 8. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: De må være idioter de som vil bruke svette og ekle apparater fremover. Smitten der er jo skyhøy med alle de kroppsvæskene. Huff. Anonymkode: b6095...0bb Svette bærer ikke virus. Anonymkode: 73f25...a12
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #72 Skrevet 8. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes ikke viktig. Men det er synd de står uten inntekt, slik sett. Men viktig er det ikke, det de driver med. Anonymkode: 7650e...814 Kultur har vært viktig siden tidenes morgen. Huleboere skar ut små figurer til pynt og de pyntet redskapene og våpenene sine. De malet også som kjent spektakulære tegninger på veggene sine i hulene. De gjorde dette for trivsel, fordi man trives med å ha det vakkert rundt seg. Sikker på at de dro en trall rundt leirbålet også, og musikkinstrumenter har mennesker også laget i tusener av år. Tror du mennesker har drevet med dette i tusener av år om det ikke var viktig for dem? Kunst, underholdning og musikk er like viktig som alt annet i samfunnet. Anonymkode: 73f25...a12 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #73 Skrevet 8. april 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Åpner ikke, det er stengt i 3 uker til slik jeg ser det. Tenk om vi heller hadde skjermet de som er utsatt? Helt idiotisk denne strutsepolitikken med å hemme alle friske unge mennesker i landet. Det er fremdeles en snittalder på over 80 år på de døde. Hva alle unge friske er så skremt for skjønner ikke jeg. Ikke kom med to unntak, det er ikke noe argument. Anonymkode: 54579...d36 Ja, det er slik de har valgt å gjøre det i Sverige. 🙄 De som er utsatt er en så stor gruppe at det ville gått ut på nesten det samme. Mange ville blitt permitterte eller oppsagt og mange ville ikke få helsehjelpen de behøver. Ca. like mange ville vært misfornøyde som nå, men enda fler ville blitt syke og dødd. Anonymkode: fed06...6bd
Fremhevede innlegg