AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #41 Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, Expandable86 said: Hvem bryr seg om festivaler og konserter, i grunn? Det er bare en parentes i denne sammenhengen. Det kan gjerne for meg avlyses ut året. Samme med reiser til utlandet. Alle som jobber innen reiseliv og kultur, for eksempel. Anonymkode: 155ab...c25 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #42 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da må jeg si opp jobben, kanskje ikke det smarteste i disse tider...? Hvis barnehagen er åpen kan vi jo ikke være hjemme med omsorgspenger... Anonymkode: 29ba0...fd3 Men liv er jo viktigere enn penger, det har jo vært mantraet? Gjelder ikke det lenger da? Eller gjelder det bare for samfunnet og ikke deg? Anonymkode: b4561...f3c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #43 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: CNN og independent er ikke medisinske aviser og alt jeg leser der tar jeg med en saltklype. Det de driver med her er skremselspropaganda. Anonymkode: 55305...ce9 Da får du tro på det. Boris Johnson var vel også en av dem som snakket om at dette ikke var så farlig. Anonymkode: 5adaa...f39 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #44 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo litt vanskelig hvis alle over femti skal "tas ekstra hensyn" til mens alle andre sprer smitte. Folk i femtiåra er i full jobb, har barn i skolealder. Anonymkode: 5adaa...f39 Hvem skrev at dette gjelder folk over 50? Folk over 50? Nei, men folk som er i risikogruppen, uansett alder. Folk i pensjonsalder, siden disse er i risikogruppe grunnet alderen sin, burde også skjermes. Vi kan ikke holde samfunnet stengt mye lenger, det vil føre til mer lidelser enn dette viruset. Anonymkode: 55305...ce9 2
Anonymburker Skrevet 7. april 2020 #45 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som jobber innen reiseliv og kultur, for eksempel. Anonymkode: 155ab...c25 Hmm, så plutselig er økonomien viktigere enn mennesker? Festivaler, konserter, store ansamlinger av mennesker og reiser utenlands er jo større smitterisikoer enn å la barna gå i barnehage og skole. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #46 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får du tro på det. Boris Johnson var vel også en av dem som snakket om at dette ikke var så farlig. Anonymkode: 5adaa...f39 Han er vel feit og utrent, da er man jo fort risikosonen uten at man vet det. Kanskje han har diabetes også, uten å vite om det. Anonymkode: 4ba06...10c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #47 Skrevet 7. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som jobber innen reiseliv og kultur, for eksempel. Anonymkode: 155ab...c25 At disse bransjene er skadelidende er unngåelig. Forstår ikke folk at disse er vil forbli rammet uansett hva politikerne i Norge bestemmer seg for? Norge lever ikke i et vakuum. Anonymkode: 55305...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #48 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sykehusansatt burde du vært mer bekymret over hva som kommer, spesielt nå som samfunnet åpner igjen. Anonymkode: ff36a...69a Jeg er også sykehus ansatt jobber tett på intensiv avd. Jeg er skeptisk til åpning nå, men vi har Danmark foran oss kan se hva som skjer der. Og selvsagt kommer økonomi inn, en grunn til at de åpner for de minste barna. Anonymkode: 6c794...84f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #49 Skrevet 7. april 2020 1 hour ago, Expandable86 said: Hmm, så plutselig er økonomien viktigere enn mennesker? Festivaler, konserter, store ansamlinger av mennesker og reiser utenlands er jo større smitterisikoer enn å la barna gå i barnehage og skole. Det har den vært lenge. Vi lar mange dø av influensa hvert år fordi vi ikke kan stenge ned samfunnet hver vinter. Vi lar være å bruke penger på kreftmedisiner som er for dyre, etc. Lik det eller ei, mennesker trenger at økonomien fungerer. Anonymkode: 155ab...c25 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #50 Skrevet 7. april 2020 Noe av det verste med denne korona-perioden er at man får akutt deja-vu hver gang man titter innom forumet her. Blir aldri folk ferdig å diskutere åpent vs ikke åpent samfunn, hvilken fase vi er i, og hva gjennomsnittsalderen på syke og døde er? Man kan jo bli alvorlig mentalt forstyrret av mindre. Hva med å følge myndighetenes pålegg, gjøre det beste ut av situasjonen og vente og se? Så får vi se om noen måneder hvem som fikk rett. Akkurat nå er det bare hakk i plata og intet nytt under solen. Anonymkode: 9b5f0...799 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #51 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, Expandable86 skrev: Hvem bryr seg om festivaler og konserter, i grunn? Det er bare en parentes i denne sammenhengen. Det kan gjerne for meg avlyses ut året. Samme med reiser til utlandet. Jeg regner med det ikke er så veldig gode tider for alle frilansere innen musikk, teater og dans som nå er "permitterte" da alle oppdragene deres fremover er avlyst. Det er svært få musikere, skuespillere og dansere som har fast jobb, de fleste er frilansere, og de hadde trange kår allerede før koronaen kom susende. De har ikke de samme rettighetene som faste ansatte har og havner mellom barken og veden nå i forhold til det økonomiske. Blant annet kan de ikke melde seg som arbeidsledige på Nav for å få dagpenger (selv om mange gjør det i panikk over å havne langt bak i køen). Det gjør meg ingenting å gå glipp av kulturarrangementer, men jeg føler virkelig med frilanserne! Anonymkode: 9b5f0...799
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #52 Skrevet 7. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med treningssenterne? Anonymkode: ae56d...aaf Sats prøver å åpne etter 27 april. Anonymkode: e6712...a7a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #53 Skrevet 7. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sats prøver å åpne etter 27 april. Anonymkode: e6712...a7a De må være idioter de som vil bruke svette og ekle apparater fremover. Smitten der er jo skyhøy med alle de kroppsvæskene. Huff. Anonymkode: b6095...0bb 3
tussi84 Skrevet 7. april 2020 #54 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, Expandable86 skrev: Hmm, så plutselig er økonomien viktigere enn mennesker? Festivaler, konserter, store ansamlinger av mennesker og reiser utenlands er jo større smitterisikoer enn å la barna gå i barnehage og skole. På lengere sikt er økonomi viktigere enn antall menneske liv ja. Uten at Norge får nok penger inn i statskassa i form av skatter/moms og andre avgifter så blir det heller ikke penger til å kunne betale for sykehus, politi osv. Da vil det bli slutt på at man som pasient kan få gratis sykehus, og standarden blir dårlig feks. Når det er så mange arbeidsledige/permitterte/folk på omsorgspenger så sier det seg selv at det over tid blir mindre penger inn i kassa, og det blir mindre penger til kunne få gratis sykehus/skole/tannlegeordninger for barn og ungdom osv osv.. 1
Anonymburker Skrevet 7. april 2020 #55 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: På lengere sikt er økonomi viktigere enn antall menneske liv ja. Uten at Norge får nok penger inn i statskassa i form av skatter/moms og andre avgifter så blir det heller ikke penger til å kunne betale for sykehus, politi osv. Da vil det bli slutt på at man som pasient kan få gratis sykehus, og standarden blir dårlig feks. Når det er så mange arbeidsledige/permitterte/folk på omsorgspenger så sier det seg selv at det over tid blir mindre penger inn i kassa, og det blir mindre penger til kunne få gratis sykehus/skole/tannlegeordninger for barn og ungdom osv osv.. Ja, jeg er enig. Det har bare ikke virket som om økonomi har vært viktigst i disse tider. Selv mener jeg tiltakene har vært for voldsomme. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #56 Skrevet 7. april 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Vel. Alt av konserter og større arrangementer er avlyst til 15 juni i første omgang: og mange festivaler og arrangører av konserter og andre tilbud har allerede avlyst ting som skjer både før og etter 15 juni. Det vil nok bli reiserestriksjoner også. Og innen sommeren har en halv million nordmenn fler mistet jobben eller blitt permittert. Legg til at effektene av nedprioritering av alt annet enn korona vil bli langt synligere mot sommeren enn det er nå (andre helseplager, depresjoner, selvmord, fattigdom osv). Det er faktisk bare elendighet som kan ventes fremover selv om regjeringen ikke sier det rett ut og heller pynter bruden så godt det lar seg gjøre. Anonymkode: c2cd7...713 haha du tror en halv million nordmenn har mistet jobben sin? ... Flertallet av de permiterte er jo deltidsansatte, i div butikkjobber osv. De fleste bedrifter nyter godt av krisepakken til staten og derfor permiterer de over en lav sko, siden dette ikke koster de noe. Når alt åpner igjen så vil alle være tilbake til jobb. Flertallet har 100% stillinger som fortsatt har en trygg og sikker jobb. Ja enkelte tulleyrker og mindre bedrifter går nok dukken, men langt ifra flertallet. Anonymkode: cfd56...adc 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #57 Skrevet 7. april 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi kan ikke holde samfunnet stengt mye lenger, det vil føre til mer lidelser enn dette viruset. Anonymkode: 55305...ce9 Samfunnet vårt er avhengig av andre samfunn, og vil ikke fungere så lenge andre samfunn heller ikke fungerer. Vi er ikke et vakuum. Vi er ikke tilbake til normalen før andre land også er tilbake. Anonymkode: 2170a...599
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #58 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sats prøver å åpne etter 27 april. Anonymkode: e6712...a7a Hvis regjeringen tillater at treningssentre av alt kan åpne igjen så tidlig, da mister jeg troa på at det er viruset som egentlig er årsaken til disse tiltakene. Finnes jo nesten ikke noe verre enn treningssenter når det gjelder smittefare med svetting, pusting osv. Anonymkode: 5a1fa...d12 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #59 Skrevet 7. april 2020 Oppheve hytteforbudet og sende småunger i krigen, er forresten ikke å åpne samfunnet igjen. Anonymkode: 2170a...599 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #60 Skrevet 7. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var en av de som var for strenge tiltak, men nå er jeg så lettet over at samfunnet gradvis åpnes igjen i april. Vi kan ikke ha det slik i lengden, det er mer skadelig enn dette viruset. Folk mister inntekt og går konkurs, flere er bekymret for økonomien og i tillegg sitter folk alene/distanserer seg sosialt, voksne og barn som bor under samme tak med en voldelig person er så og si isolert sammen med vedkommende, studenter mister inntekt samtidig som eksamenstiden er her, osv. Alle disse tingene er skadelig for folkehelsen. Jeg syns skolene burde åpnet rett etter påske. Det som er en viktig ting å huske på, er at vi unngår å besøke folk som er i risikosonen og som er over 65. Disse må vi tenke på og ta hensyn til, da disse har dårligere odds. Ellers er det også viktig å unngå store sosiale lag og være nøye med håndhygiene, hoste i albuen og holde seg hjemme når en blir syk/får symptomer. Er så glad for at samfunnet ikke holder stengt så mye lengre 🥰 Jeg som sykehusansatt har også vært bekymret for tomme senger, behandlinger og operasjoner blir utsatt samtidig som vi har lite å gjøre. Har hatt svært lite å gjøre i flere uker. Så folkens, ta vare på hverandre, vis hensyn, så vil dette gå bra. Anonymkode: 55305...ce9 Det er mange titalls tusen som er i risikogruppene. De får kose seg hjemme helt alene de da? De er studenter, skoleelever, vanlige folk i vanlige (og uvanlige) yrker, pensjonister, ektefeller, samboere, single, enker og enkemenn, aleneforsørgere og par. Hva tenkte du disse skulle gjøre nå? Tvinge seg til sykemelding det nærmeste året? Og "de har dårligere odds"? Det forutsetter at de blir syke av viruset, - husk at ikke alle blir syke av det, og alle som blir syke blir helere ikke så syke at de trenger sykehus, og ikke alle som havner hos dere legges på intensiven, og ikke alle på intensiven trenger å legges i respirator. Ikke glem at den store majoritet klarer seg faktisk rimelig bra. Jeg er mer opptatt av hva du ser for deg at alle disse menneskene skal gjøre nå som du vil isolere dem hjemme. Anonymkode: 351f4...197 1
Fremhevede innlegg