Gå til innhold

Endelig åpner samfunnet igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en av de som var for strenge tiltak, men nå er jeg så lettet over at samfunnet gradvis åpnes igjen i april. Vi kan ikke ha det slik i lengden, det er mer skadelig enn dette viruset. Folk mister inntekt og går konkurs, flere er bekymret for økonomien og i tillegg sitter folk alene/distanserer seg sosialt, voksne og barn som bor under samme tak med en voldelig person er så og si isolert sammen med vedkommende, studenter mister inntekt samtidig som eksamenstiden er her, osv. Alle disse tingene er skadelig for folkehelsen. Jeg syns skolene burde åpnet rett etter påske.

Det som er en viktig ting å huske på, er at vi unngår å besøke folk som er i risikosonen og som er over 65. Disse må vi tenke på og ta hensyn til, da disse har dårligere odds. Ellers er det også viktig å unngå store sosiale lag og være nøye med håndhygiene, hoste i albuen og holde seg hjemme når en blir syk/får symptomer.

Er så glad for at samfunnet ikke holder stengt så mye lengre 🥰 Jeg som sykehusansatt har også vært bekymret for tomme senger, behandlinger og operasjoner blir utsatt samtidig som vi har lite å gjøre. Har hatt svært lite å gjøre i flere uker.

Så folkens, ta vare på hverandre, vis hensyn, så vil dette gå bra.

Anonymkode: 55305...ce9

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, åpner ikke...Kun en liten del åpner.

Anonymkode: 4f774...183

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Anonymkode: 9b692...74e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, åpner ikke...Kun en liten del åpner.

Anonymkode: 4f774...183

Det åpner gradvis, ja. Det er for øvrig uklokt å holde stengt så mye lenger.

• Liker 5
Skrevet

Til sommeren er alt som før, utepils, konsterter, fotball og storbyturer.  Tenker dere som sitter i hjemmene deres og spår tidenes ende er skuffa nå.  Det er ekstremt mange av de her på KG. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Til sommeren er alt som før, utepils, konsterter, fotball og storbyturer.  Tenker dere som sitter i hjemmene deres og spår tidenes ende er skuffa nå.  Det er ekstremt mange av de her på KG. 

Vel. Alt av konserter og større arrangementer er avlyst til 15 juni i første omgang: og mange festivaler og arrangører av konserter og andre tilbud har allerede avlyst ting som skjer både før og etter 15 juni. Det vil nok bli reiserestriksjoner også. Og innen sommeren har en halv million nordmenn fler mistet jobben eller blitt permittert. Legg til at effektene av nedprioritering av alt annet enn korona vil bli langt synligere mot sommeren enn det er nå (andre helseplager, depresjoner, selvmord, fattigdom osv).

Det er faktisk bare elendighet som kan ventes fremover selv om regjeringen ikke sier det rett ut og heller pynter bruden så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: c2cd7...713

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Åpner ikke, det er stengt i 3 uker til slik jeg ser det. Tenk om vi heller hadde skjermet de som er utsatt? Helt idiotisk denne strutsepolitikken med å hemme alle friske unge mennesker i landet. Det er fremdeles en snittalder på over 80 år på de døde. Hva alle unge friske er så skremt for skjønner ikke jeg. Ikke kom med to unntak, det er ikke noe argument.

Anonymkode: 54579...d36

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Apocalypte skrev:

Det håper jeg ikke, store folkemengder som samles så tidlig håper jeg ikke skjer, men butikker, barnehager og skoler burde åpnes så fort som mulig. Når det gjelder reising i utlandet, festivaler, konserter osv., dette må nok utsettes, dette er heller ikke noe Norge kan kontrollere siden alle land har ulike regler og tiltak. 
Elles er jeg enig i at mange krisemaksimerer og fremstiller dette mye verre enn det er og skulle gjerne ha stengt samfunnet ned til jul 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en av de som var for strenge tiltak, men nå er jeg så lettet over at samfunnet gradvis åpnes igjen i april. Vi kan ikke ha det slik i lengden, det er mer skadelig enn dette viruset. Folk mister inntekt og går konkurs, flere er bekymret for økonomien og i tillegg sitter folk alene/distanserer seg sosialt, voksne og barn som bor under samme tak med en voldelig person er så og si isolert sammen med vedkommende, studenter mister inntekt samtidig som eksamenstiden er her, osv. Alle disse tingene er skadelig for folkehelsen. Jeg syns skolene burde åpnet rett etter påske.

Det som er en viktig ting å huske på, er at vi unngår å besøke folk som er i risikosonen og som er over 65. Disse må vi tenke på og ta hensyn til, da disse har dårligere odds. Ellers er det også viktig å unngå store sosiale lag og være nøye med håndhygiene, hoste i albuen og holde seg hjemme når en blir syk/får symptomer.

Er så glad for at samfunnet ikke holder stengt så mye lengre 🥰 Jeg som sykehusansatt har også vært bekymret for tomme senger, behandlinger og operasjoner blir utsatt samtidig som vi har lite å gjøre. Har hatt svært lite å gjøre i flere uker.

Som sykehusansatt burde du vært mer bekymret over hva som kommer, spesielt nå som samfunnet åpner igjen.

Anonymkode: ff36a...69a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Skolen og barnehagene åpner igjen. Spørsmålet jeg stiller er hvordan det da vil gå med oss i risikosonen som har barn i bhg/skolealder. Jeg håper det går bra. 

Anonymkode: 9a917...3d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange risikerer å bli alvorlig syke og dø av viruset. Gjennomsnittspasienten på intensiven er en mann i 50-åra. Unge folk uten underliggende sykdom kan dø. Man kan få varige skader på lungene og forandringer i hjernen.

Leste at økonomer hadde beregnet at tiltakene kostet mindre enn sykdom og død uten tiltak ville ha gjort. Frislipp vil også ha store økonomiske konsekvenser.

NOEN har problemer og blir isolert, mangler fam/venner, rammes av vold/rus/psykiatri, og her er der viktig å finne løsninger! Helt enig. Men tiltaket er kanskje ikke fri smittespredning blant majoriteten av folk, som faktisk fikser koronatiltakene helt fint.

Synes du er litt på bærtur, for å være helt ærlig.

Anonymkode: 5adaa...f39

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hva med treningssenterne?

Anonymkode: ae56d...aaf

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Skolen og barnehagene åpner igjen. Spørsmålet jeg stiller er hvordan det da vil gå med oss i risikosonen som har barn i bhg/skolealder. Jeg håper det går bra. 

Da skal du vel ikke sende barna på skole/i bhg, de snakket om det på pressekonf.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpner ikke, det er stengt i 3 uker til slik jeg ser det. Tenk om vi heller hadde skjermet de som er utsatt? Helt idiotisk denne strutsepolitikken med å hemme alle friske unge mennesker i landet. Det er fremdeles en snittalder på over 80 år på de døde. Hva alle unge friske er så skremt for skjønner ikke jeg. Ikke kom med to unntak, det er ikke noe argument.

Anonymkode: 54579...d36

Jeg er enig med deg. Tenkte ikke slik i starten, men alt er kaotisk etter disse tiltakene.

Det er ikke bare eldre som dør, yngre folk med vanlige sykdommer som fungerer godt i samfunnet (overvekt, høyt by, astma, kols, tidligere røykere, folk over 65) blir også syk og kan dø, men jeg tenker at vi burde vise ekstragodt hensyn til disse, unngå å besøke foreldre og besteforeldre og ta forholdsregler, og gjøre så godt vi kan for å få samfunnet til å fungere. Altså skjerme disse gruppene. Syns egentlig alt av skoler, barnehager og butikker burde åpnes men ha regler om avstand, osv.

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, Apocalypte skrev:

Strong username to post content ratio

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da skal du vel ikke sende barna på skole/i bhg, de snakket om det på pressekonf.

Ja, jeg bor sammen med far på 70 år, har to små barn- er selv astmatiker...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skuffet. Elever på VG1 får ikke komme tilbake.  Sønnen min blir sittende hjemme med hull i undervisningen og kunnskapen som blir stadig flere. Digital underholdning fungerer ikke på yrkesfag. 

Anonymkode: 5b011...6dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sykehusansatt burde du vært mer bekymret over hva som kommer, spesielt nå som samfunnet åpner igjen.

Anonymkode: ff36a...69a

Som sykehusansatt er jeg bekymret for tiden etter dette viruset, da mange behandlinger og operasjoner er utsatt, disse skal må jo få hjelp og da vil det blir store køer. DET er jeg bekymret for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som barnehageansatt er jeg glad vi åpner opp igjen, men om dette er riktig vil jo tiden vise. Skulle bare ønske det var mer klart hvordan dette skal foregå. Skolene har jo stengt en uke lengre og åpner ikke for alle klassetrinn. Deler av personal må fortsatt være hjemme med egne barn i skolealder ei uke ekstra, noen enda lengre fordi de selv eller barna er i risikogruppe. Det vil igjen si at vi ikke går inn i dette fullt bemannet, samtidig som gjerne mange foreldre har mye å ta igjen på jobb og vi har nok flere barn med lange dager i starten enn vi ellers har - og på toppen av dette skal vi holde barna delt i mindre grupper og ha fokus på hygiene. Jeg hadde håpet på mer gradvis, ikke bare «bang, her er alle på plass». 

Anonymkode: 8b0b0...ec6

• Liker 1
  • Opprett ny...