Gjest Primula Skrevet 19. juni 2005 #1 Skrevet 19. juni 2005 Jeg har noen spørsmål om solarium. Jeg har nemlig ikke prøvd det før, men skal til syden om noen uker og vil gjerne ha litt grunnfarge. Jeg har ikke mye farge, men er heller ikke helt lys. HVor lenge bør jeg sole meg de første gangene? Hva har man egentlig på seg? truse? Skal man ha på seg solkrem? Hvor ofte kan jeg sole meg?
Gjest gestu Skrevet 19. juni 2005 #2 Skrevet 19. juni 2005 jeg soler meg uten truse, og er vell så viktig å smørre seg etter solariumet...................står som regel info om anbefalt sole tid i studioene, iallefall gjør det det hos brun og blid.
Cinnamon Skrevet 19. juni 2005 #3 Skrevet 19. juni 2005 Dropp solarium, det gir deg en falsk trygghet. I tillegg er det skadelig for huden. Sats heller på en selvbruner.
Gjest gjester Skrevet 19. juni 2005 #4 Skrevet 19. juni 2005 tull og tøys, solarium gir ikke falsk trygghet, men det gir faktisk et lite underlag til solen, vil si at selvbruner krem er mere falskt, skjønner jo at du kansje vil ha litt farge til du skal ned til syden, ta noen timer solarium du, men for all del husk krem når du kommer ned i sydensola.
Inca Skrevet 19. juni 2005 #5 Skrevet 19. juni 2005 Du kan få kjøpt en spesiell "solarium solkrem" på solstudioet. Sol deg i 5-10 minutter de første gangene, kommer helt an på hudtypen din. Er du veldig lys bør du jo selvfølgelig ikke sole deg i hjel. Lykke til.
Cinnamon Skrevet 19. juni 2005 #6 Skrevet 19. juni 2005 Les denne artikkelen så skjønner du hvorfor solarium kan være skadelig.
Gjest Primula Skrevet 19. juni 2005 #7 Skrevet 19. juni 2005 Les denne artikkelen så skjønner du hvorfor solarium kan være skadelig. Nå var det ikke det jeg spurte om. jeg vet veldig godt at solarium kan være skadelig. Men saken er at jeg ble veldig solbrent forrige gang jeg var i syden. ( ja, jeg smurte meg godt) Jeg pleier nemlig ikke å ligge ute å sole meg til vanlig. Derfor vil jeg gjerne få litt grunnfarge før jeg drar. Så vidt jeg vet er det skadelig å bli solbrent av vanlig sol også.
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #8 Skrevet 19. juni 2005 Jeg bruker ikke solkremen som er alget for solarium, de få gangene jeg har brukt det er jeg blitt helt rødflammete på hele kroppen. :o
Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2005 #9 Skrevet 19. juni 2005 Jeg innbiller meg å ha lest at strålesammensetningen i solarier er annerledes enn den fra sola (meningen er jo å bli brunest mulig på kortest mulig tid, så derfor gir solariumsrør mer UVA men mindre UVB-stråler) , slik at selv om du har brunfarge fra solarium, blir du ikke nødvendigvis like beskyttet som hvis samme farge kommer fra sola. Hvor høy faktor bruker du i Syden, da?
Gjest Skygge er bra Skrevet 19. juni 2005 #10 Skrevet 19. juni 2005 Nå var det ikke det jeg spurte om. jeg vet veldig godt at solarium kan være skadelig. Men saken er at jeg ble veldig solbrent forrige gang jeg var i syden. ( ja, jeg smurte meg godt) Jeg pleier nemlig ikke å ligge ute å sole meg til vanlig. Derfor vil jeg gjerne få litt grunnfarge før jeg drar. Så vidt jeg vet er det skadelig å bli solbrent av vanlig sol også. Fra artikkelen du tydeligvis ikke gadd å lese: Det er ikke uvanlig å ta bråsoling før en sydentur eller en festlig anledning, for å friske opp hudfargen ørlite grann. Dette kan faktisk være ekstra skadelig, fordi huden ikke får tid til å vende seg til solen og bygge opp beskyttelse. Så dermed skader du først solen ved å ta solarium her hjemme, og så skader du den ved å ligge i sola i syden uten riktig faktor og uten å smøre deg ofte nok.
Gjest Primula Skrevet 20. juni 2005 #11 Skrevet 20. juni 2005 Fra artikkelen du tydeligvis ikke gadd å lese: Så dermed skader du først solen ved å ta solarium her hjemme, og så skader du den ved å ligge i sola i syden uten riktig faktor og uten å smøre deg ofte nok. Har jeg sagt at jeg ikke skal smøre meg når jeg kommer til syden?? Har jeg sagt at jeg skal bråsole meg???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå