AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Hvordan fungerer det? Hva slags rettigheter har man? Jeg er livredd for å sende min 2.klassing tilbake til skolen. Anonymkode: 1e797...104
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Det ser ut til at det er skole som vanlig, med mindre barnet eller noen i barnets husstand er i en risikogruppe. Anonymkode: ec145...0b8 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Selvfølgelig kan du det. Det er ikke skoleplikt i dette landet, kun undervisningsplikt. Anonymkode: 8a15e...6ee 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Skal du virkelig frata ungen din lovfestet opplæring og utrolig viktig sosial kontakt? Med mindre noen i kjernefamilien er i risikogruppen har du ingenting å være redd for. De fleste av oss skal smittes uansett. Anonymkode: 33d5e...bb5 13
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det? Hva slags rettigheter har man? Jeg er livredd for å sende min 2.klassing tilbake til skolen. Anonymkode: 1e797...104 Det er møteplikt i norsk skole. Det innebærer at dersom barnet først går på skole (og dere ikke har valgt hjemmeundervisning) skal barnet møte på skolen. Hvis ikke føres det fravær, som i siste enda kan få konsekvenser som at barnet må gå et år om igjen el.l. Skal barnet holdes hjemme er du ansvarlig for barnets opplæring. Anonymkode: 1ee28...34f 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/fravar/grunnskolen/ Anonymkode: 1ee28...34f 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Hva innebærer undervisningsplikten? Har ingen i risikogruppen i familien som vi vet om, men ønsker ikke å sende barnet mitt ut som forsøkskanin. Anonymkode: 1e797...104 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er møteplikt i norsk skole. Det innebærer at dersom barnet først går på skole (og dere ikke har valgt hjemmeundervisning) skal barnet møte på skolen. Hvis ikke føres det fravær, som i siste enda kan få konsekvenser som at barnet må gå et år om igjen el.l. Skal barnet holdes hjemme er du ansvarlig for barnets opplæring. Anonymkode: 1ee28...34f Neida, de må ikke gå år om igjen. Anonymkode: ec145...0b8 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det? Hva slags rettigheter har man? Jeg er livredd for å sende min 2.klassing tilbake til skolen. Anonymkode: 1e797...104 Med mindre dere er i risikogruppen har dere ingen ting å være redd for. Anonymkode: 1ee28...34f 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du det. Det er ikke skoleplikt i dette landet, kun undervisningsplikt. Anonymkode: 8a15e...6ee Og hvem skal stå for den undervisningen? Er ikke sånn at læreren har mulighet til å undervise klassen, samt drive med spesialopplæring over nett til noen få som skal være vanskelige og tro de kan bedre enn ekspertene. Anonymkode: 33d5e...bb5 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 Ja det kan du slik jeg forstod det, risikogruppene skal fortsatt ha hjemmeundervisning. Tror ikke du trenger å bevise at du er i risikogruppen. Ellers er det ikke skoleplikt i Norge, du kan jo søke om å overta barnets undervisning på permanent basis? Anonymkode: e5fbb...53d 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med mindre dere er i risikogruppen har dere ingen ting å være redd for. Anonymkode: 1ee28...34f Hvordan vet du det? Anonymkode: 1e797...104 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva innebærer undervisningsplikten? Har ingen i risikogruppen i familien som vi vet om, men ønsker ikke å sende barnet mitt ut som forsøkskanin. Anonymkode: 1e797...104 Du sender ikke barnet som forsøkskanin! Rent statistisk har du allerede ved unnfangelsen av barnet gjort det til en forsøkskanin - hver gang du sender h*n ut av huset øker risikoen for alle mulige grusomme ting. Barnet er allerede utsatt for svært mye, men som det heldigvis er liten sannsynlighet for at skjer. Synes det er en enormt trist holdning som kan skape grobunn for stigmatisering. Er andre foreldre som sender barnet i bhg/skole uansvarlige da? Samme som å sende barnet ut i skjærsilden liksom? Anonymkode: 1ee28...34f 13
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Anonymkode: 1e797...104 Av statistikk. Anonymkode: 1ee28...34f 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvem skal stå for den undervisningen? Er ikke sånn at læreren har mulighet til å undervise klassen, samt drive med spesialopplæring over nett til noen få som skal være vanskelige og tro de kan bedre enn ekspertene. Anonymkode: 33d5e...bb5 Undervisning må foreldrene selv selvfølgelig stå for dersom de velger å ikke delta i det offentlige skoletilbudet. Anonymkode: 8a15e...6ee 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 Dere er ikke i risikogruppen eller over 80 år og barnet skal nektes å gå på skolen? Stakkars. Anonymkode: ad4f6...557 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 Livredd? Da er du vel en av de som ikke tør å sende innen ut for å leke også da til vanlig? Større sjanse for at de blir påkjørt enn smittet av korona. Anonymkode: b55f7...e76 7
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, de må ikke gå år om igjen. Anonymkode: ec145...0b8 Jo det må dem faktisk, i Norge er det nye regler. En kan ikke dra ungen ut 2 uker midt i skoleåret engang lengre, slik en kunne tidligere. Husker jeg selv var på ferie både i Thailand, Spania og Hellas ofte når jeg var yngre. Da var det skolen som ble prioritert bort, i forhold til det å oppleve nye kulturer og land. (Skolebøkene ble med, selvfølgelig) Men nå er det ikke lengre lov, å dra barna ut av skolen på denne måten. Dermed heller ikke lov å "holde dem igjen", slik TS ønsker. Ungene kan risikere å gå ett år om igjen, pga manglende "ferdigheter" og alt iforhold til fagstoff. Du får ringe din egen kommune å høre, da vel. Er noe forskjell fra kommune til kommune, men alt i alt er dette reglene. 1
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det? Hva slags rettigheter har man? Jeg er livredd for å sende min 2.klassing tilbake til skolen. Anonymkode: 1e797...104 TS, du skriver selv at dere ikke er i risikogruppe og har ikke familie i risikogruppe. Hva i alle dager er det du er så livredd for? I hovedinnlegget ditt, skriver du klart og tydelig "2 klassing", men i en kommentar lengre ned her så skriver du "førsteklassetrinn"? 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, Rosatoast skrev: Jo det må dem faktisk, i Norge er det nye regler. En kan ikke dra ungen ut 2 uker midt i skoleåret engang lengre, slik en kunne tidligere. Husker jeg selv var på ferie både i Thailand, Spania og Hellas ofte når jeg var yngre. Da var det skolen som ble prioritert bort, i forhold til det å oppleve nye kulturer og land. (Skolebøkene ble med, selvfølgelig) Men nå er det ikke lengre lov, å dra barna ut av skolen på denne måten. Dermed heller ikke lov å "holde dem igjen", slik TS ønsker. Ungene kan risikere å gå ett år om igjen, pga manglende "ferdigheter" og alt iforhold til fagstoff. Du får ringe din egen kommune å høre, da vel. Er noe forskjell fra kommune til kommune, men alt i alt er dette reglene. Kilde? Ved skolen til våre barn er det ingen som må ha gått året på nytt på grunn av 2 uker ferie utenom skoleferier. Anonymkode: 70664...250 4
Anbefalte innlegg