AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #101 Skrevet 8. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kalt det et ekkokammer om meningene var på linje med dine? Gruppa har over 60000 medlemmer, og da er det naturlig at du finner alle meninger representert. Og det gjør man også. Som jeg oppdaterte senere, så kom det etter hvert også flere som var positive til åpning, samt noen som er forbanna over klemme-lovnaden til Melby. Det ser allikevel ut til å være en trend at mange er negative eller skeptiske. Og akkurat nå er nok mange av de stemmene lærere som er berørt av de første åpningene, som altså skal først ut i det. Og det er strengt tatt ikke så merkelig. Anonymkode: b8b63...29f Ja, jeg ville fremdeles kalt gruppa et ekkokammer. Dynamikken i gruppa er ikke god, og det blir drevet fram av enkelte admins. Prøv å se argumentasjonen der inne utenfra, uten å lene deg på ditt eget standpunkt og egne forutinntakelser. Det er et påfallende mønster. Anonymkode: 12a8d...87e 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #102 Skrevet 8. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt, det er faktisk lov å se bittelitt lengre enn sin egen nesetipp. Det er enda flere yrker jeg kan nevne for deg om du heller ønsker det? Okei! Hva med elektrikere? Byggebransjen? De som jobber ute med gravearbeid og diverse/sprenging av tunneler/bygge veier? Så kan man jo diskutere om det er nødvendig med Vinmonpolet og andre butikker? Er dette også primærbehov som er nødvendig for liv og helse? Nei. Da vil jeg si at åpning av skoler og barnehager er litt viktigere. Det er også interessant å se at nok en gang er det altså folket som kan mest om både smittevern og smitteforebygging, og dermed vet best hva som bør gjøres. Veldig fascinerende at folk allerede bestemmer seg for at ting ikke lar seg gjennomføre, FØR alle de ulike tiltakene er kommet på bordet! Jesus Christ! Anonymkode: b09ea...c80 Kan yrkene du nevner jobbe hjemmefra, slik lærere nå gjør? Nei? Da står fortsatt poenget, forskjellige yrker, forskjellige oppgaver og forskjellige forutsetninger. Butikker, utover matbutikker, er oppe for å hindre konkurser vil jeg anta. For min del må de gjerne stenge dem, men jeg vil tro det fort kan ha større påvirkning på samfunnsøkonomien enn stengte skoler. Det er fortsatt ikke noe av det du skriver som endrer på det jeg skrev i forrige innlegg, du kaster rundt deg med stråmenn, setter yrker opp mot hverandre og har fortsatt ingen rett til å skulle bestemme hva tusenvis av landets lærere måtte tenke eller mene om hvordan dette påvirker deres arbeidshverdag. At du mener at skolene skal åpne, fratar nemlig ikke de lærerne som er redde retten til å være bekymret. Og nettopp fordi vi kjenner alt fra skolehverdag til skolebygg, så forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk i forkant. For min skole er det ganske enkelt, skal alle elevene tilbake samtidig er det rett og slett ikke mulig å følge de anbefalte smittevernsreglene om avstand og hygiene på en effektiv måte. Skal jeg hjelpe Per fra 1 meters avstand sitter jeg på pulten til Kari. Skal de holde 1 meters avstand i fellesområder bruker vi hele dagen på at de skal forflytte seg fra a til b. Skal de vaske hender må de stå i kø, for det er få vasker. Vi er 15 stk lærere på ett kontor, og vi har definitivt heller ikke god avstand oss i mellom. Skal vi dele elevene opp i flere, mindre grupper, så blir det en utfordring å ha nok lærere. Og rom. Spesielt om vi skal drifte både vanlig skole og hjemmeskole parallellt. Skal de være på skolen til forskjellige tidspunkt eller dager? Da er det nok en gang en utfordring med nok folk og parallelle løp. Skal noen fag ut? Hva skjer i såfall med standpunkt i disse? For midt oppi alt dette skal vi ha et grunnlag til å sette standpunkt og semesterkarakter. Og da blir fortsettelsen naturlig nok interessant. Det JEG er redd for er ikke at det ikke er mulig å få til noe, må vi, så må vi. Det jeg er bekymret for er at alt for mye blir overlatt til skolene å bare finne ut av, og at resultatet blir dårligere enn hjemmeskolen er nå. Eller at sykdom i personalet gjør at vi uansett må stenge på nytt, men da med et dårligere utgangspunkt for å kunne gi et tilbud. Og vet du hva? Det er faktisk ikke din rett å bestemme at jeg ikke kan være skeptisk eller bekymret for disse tingene. På samme måte har de som jobber i barnehage og småtrinnet samme rett til å være bekymret for det de står overfor. Uansett hvor mye det måtte irritere deg. Anonymkode: b8b63...29f 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #103 Skrevet 8. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ville fremdeles kalt gruppa et ekkokammer. Dynamikken i gruppa er ikke god, og det blir drevet fram av enkelte admins. Prøv å se argumentasjonen der inne utenfra, uten å lene deg på ditt eget standpunkt og egne forutinntakelser. Det er et påfallende mønster. Anonymkode: 12a8d...87e Jeg følger i grunnen ikke gruppa så nøye, da jeg er lite på Facebook og får kløe av en del ting der inne. Men det jeg har fått med meg er at mønsteret følger de fleste andre lærergrupper jeg er medlem av, du har sterke stemmer for alle tenkelige og utenkelige standpunkt. Også har du en stor andel som meg, som stort sett ikke skrive et ord. Jeg får opp innlegg mine bekjente skriver i feeden min, og der er begge «sider» godt representert. Og nei, ingen blir klubbet ned. Men det er gjerne en liten gruppe som roper høyest, der det er aktuelt. Akkurat nå er det naturlig nok mange fra småtrinnet som er aktive, og med beskjeden som kom i går, så er det like naturlig at det nå er det som diskuteres mest. Og at de med bekymringer har behov for å lufte disse. For to uker siden var de forskjellige sidene av hjemmeskolen mest aktuelt, med sterke meninger i alle retninger. Tematikken som diskuteres varierer, og stort sett det eneste som er felles er at meningene spriker i alle retninger. Lærerstanden er en yrkesgruppe med mange høye stemmer og forskjellige meninger, og av det jeg har fått med meg, så er ingen av disse fraværende eller kneblet i noen diskusjon. Mange av de mest aktive er også aktive i flere grupper, og har vært det i flere år, så der er det heller ikke noe nytt under sola. Så nei, ekkokammer er det ikke, sirkus derimot.. Anonymkode: b8b63...29f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #104 Skrevet 8. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste tittelen på filmen, hørtes ikke sånn kjempespennende ut. Men sikkert lærerikt. 😅 Anonymkode: 00d39...978 At du ikke kjenner til Saving private Ryan er kanskje det mest graverende i hele tråden.. Anonymkode: b8b63...29f 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #105 Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan yrkene du nevner jobbe hjemmefra, slik lærere nå gjør? Nei? Da står fortsatt poenget, forskjellige yrker, forskjellige oppgaver og forskjellige forutsetninger. Butikker, utover matbutikker, er oppe for å hindre konkurser vil jeg anta. For min del må de gjerne stenge dem, men jeg vil tro det fort kan ha større påvirkning på samfunnsøkonomien enn stengte skoler. Det er fortsatt ikke noe av det du skriver som endrer på det jeg skrev i forrige innlegg, du kaster rundt deg med stråmenn, setter yrker opp mot hverandre og har fortsatt ingen rett til å skulle bestemme hva tusenvis av landets lærere måtte tenke eller mene om hvordan dette påvirker deres arbeidshverdag. At du mener at skolene skal åpne, fratar nemlig ikke de lærerne som er redde retten til å være bekymret. Og nettopp fordi vi kjenner alt fra skolehverdag til skolebygg, så forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk i forkant. For min skole er det ganske enkelt, skal alle elevene tilbake samtidig er det rett og slett ikke mulig å følge de anbefalte smittevernsreglene om avstand og hygiene på en effektiv måte. Skal jeg hjelpe Per fra 1 meters avstand sitter jeg på pulten til Kari. Skal de holde 1 meters avstand i fellesområder bruker vi hele dagen på at de skal forflytte seg fra a til b. Skal de vaske hender må de stå i kø, for det er få vasker. Vi er 15 stk lærere på ett kontor, og vi har definitivt heller ikke god avstand oss i mellom. Skal vi dele elevene opp i flere, mindre grupper, så blir det en utfordring å ha nok lærere. Og rom. Spesielt om vi skal drifte både vanlig skole og hjemmeskole parallellt. Skal de være på skolen til forskjellige tidspunkt eller dager? Da er det nok en gang en utfordring med nok folk og parallelle løp. Skal noen fag ut? Hva skjer i såfall med standpunkt i disse? For midt oppi alt dette skal vi ha et grunnlag til å sette standpunkt og semesterkarakter. Og da blir fortsettelsen naturlig nok interessant. Det JEG er redd for er ikke at det ikke er mulig å få til noe, må vi, så må vi. Det jeg er bekymret for er at alt for mye blir overlatt til skolene å bare finne ut av, og at resultatet blir dårligere enn hjemmeskolen er nå. Eller at sykdom i personalet gjør at vi uansett må stenge på nytt, men da med et dårligere utgangspunkt for å kunne gi et tilbud. Og vet du hva? Det er faktisk ikke din rett å bestemme at jeg ikke kan være skeptisk eller bekymret for disse tingene. På samme måte har de som jobber i barnehage og småtrinnet samme rett til å være bekymret for det de står overfor. Uansett hvor mye det måtte irritere deg. Anonymkode: b8b63...29f Ja, og hva med alle som ikke kan gå på jobb nettopp fordi de må være hjemme med egne barn da? Hva med de? Skjønner du ikke at også folk i butikk, folk som jobber i byggebransjen også har barn? Altså??? Jeg tror jo ikke at vi kan føre samfunnet videre med hjemmeskole der læreren presenterer planer og div over skype for alltid. Det er jo en grunn for at vi har barnehage, skole og SFO - det er ikke bare for at du skal ha noe å drive på med om dagen 🙄 At dere får ha hjemmekontor nå, ja, det får så være. Men hadde man stanset lønnen deres nå, hadde nok de fleste troppet opp på skolen med iver og glede på minuttet. Så får dere ytre bekymringen deres da, men det hadde vært mer produktivt for samfunnet om dere tenkte på løsninger i stedet for. Anonymkode: b09ea...c80 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #106 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og hva med alle som ikke kan gå på jobb nettopp fordi de må være hjemme med egne barn da? Hva med de? Skjønner du ikke at også folk i butikk, folk som jobber i byggebransjen også har barn? Altså??? Jeg tror jo ikke at vi kan føre samfunnet videre med hjemmeskole der læreren presenterer planer og div over skype for alltid. Det er jo en grunn for at vi har barnehage, skole og SFO - det er ikke bare for at du skal ha noe å drive på med om dagen 🙄 At dere får ha hjemmekontor nå, ja, det får så være. Men hadde man stanset lønnen deres nå, hadde nok de fleste troppet opp på skolen med iver og glede på minuttet. Så får dere ytre bekymringen deres da, men det hadde vært mer produktivt for samfunnet om dere tenkte på løsninger i stedet for. Anonymkode: b09ea...c80 Hvorfor skal de ikke få ytre sine tanker liksom alle andre?🤔 All ære til lærerne, sier jeg bare. For en fantastisk jobb de gjør!😍 Anonymkode: fac91...37c 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #107 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal de ikke få ytre sine tanker liksom alle andre?🤔 All ære til lærerne, sier jeg bare. For en fantastisk jobb de gjør!😍 Anonymkode: fac91...37c Du er vel lærer selv 😂 Nei, hvorfor skal ikke bare alle fortelle hvor jævlig alt er og hvor lite FHI og myndigheten kan? For det hjelper oss veldig! Hva med å forsøke å ta til seg at det er flere land som har erfart at barn ikke er hardt rammet? Nei, det er visst umulig! Og hvorfor mene at helsearbeidere/butikkmedarbeidere MÅ akseptere at de må «ut på jobb», men ingen andre skal nå det? 🙄🙄 Anonymkode: b09ea...c80 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #108 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er vel lærer selv 😂 Nei, hvorfor skal ikke bare alle fortelle hvor jævlig alt er og hvor lite FHI og myndigheten kan? For det hjelper oss veldig! Hva med å forsøke å ta til seg at det er flere land som har erfart at barn ikke er hardt rammet? Nei, det er visst umulig! Og hvorfor mene at helsearbeidere/butikkmedarbeidere MÅ akseptere at de må «ut på jobb», men ingen andre skal nå det? 🙄🙄 Anonymkode: b09ea...c80 Jeg er ikke lærer, men en samarbeidspart Anonymkode: fac91...37c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #109 Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og hva med alle som ikke kan gå på jobb nettopp fordi de må være hjemme med egne barn da? Hva med de? Skjønner du ikke at også folk i butikk, folk som jobber i byggebransjen også har barn? Altså??? Jeg tror jo ikke at vi kan føre samfunnet videre med hjemmeskole der læreren presenterer planer og div over skype for alltid. Det er jo en grunn for at vi har barnehage, skole og SFO - det er ikke bare for at du skal ha noe å drive på med om dagen 🙄 At dere får ha hjemmekontor nå, ja, det får så være. Men hadde man stanset lønnen deres nå, hadde nok de fleste troppet opp på skolen med iver og glede på minuttet. Så får dere ytre bekymringen deres da, men det hadde vært mer produktivt for samfunnet om dere tenkte på løsninger i stedet for. Anonymkode: b09ea...c80 Hvorfor skal lønnen til lærere stanses? De har da jobbet i alle disse ukene 100%, pluss passet sine egne barn... Selvfølgelig skal lærere/barnehageansatte lure på hvordan skal jobben organiseres praktisk nå da forandringene og kravene er store. Er ikke lærer selv... Anonymkode: ccee8...cd1 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #110 Skrevet 9. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og hva med alle som ikke kan gå på jobb nettopp fordi de må være hjemme med egne barn da? Hva med de? Skjønner du ikke at også folk i butikk, folk som jobber i byggebransjen også har barn? Altså??? Jeg tror jo ikke at vi kan føre samfunnet videre med hjemmeskole der læreren presenterer planer og div over skype for alltid. Det er jo en grunn for at vi har barnehage, skole og SFO - det er ikke bare for at du skal ha noe å drive på med om dagen 🙄 At dere får ha hjemmekontor nå, ja, det får så være. Men hadde man stanset lønnen deres nå, hadde nok de fleste troppet opp på skolen med iver og glede på minuttet. Så får dere ytre bekymringen deres da, men det hadde vært mer produktivt for samfunnet om dere tenkte på løsninger i stedet for. Anonymkode: b09ea...c80 Jeg tror du bør finne ut hvorfor du blir så innmari opprørt av at lærere har meninger om ting som berører skolen. For i en tid hvor Hvermannsen har en mening om det meste som foregår, deg inkludert, så virker det noe pussig å bli så frustrert av at akkurat lærere mener noe om skole. Er det din egen situasjon du er frustrert over kanskje? Jeg tror oppriktig ikke du skjønner hva det er lærere er bekymret for i det hele tatt. Jeg skal ikke snakke for alle, så jeg tar utgangspunkt i meg selv. For min del handler det ikke om «æææææ, stakkars meg, jeg vil ikke på jobb!». Snarere tvert i mot, hjemmeskole funker greit, men det er hektisk og krevende, og jeg savner både elever, kollegaer og klasserom. Jeg savner småpraten på kontoret, trøkket i klasserommet, å kunne gjøre noe som ikke er digitalt, den dårlige trakter-kaffen og selv de gudsjammerlig møtene vi lider oss gjennom. Det betyr ikke at jeg er klar for å gå tilbake for enhver pris. Det må være forsvarlig, og det må være en organisering som fungerer. Og ja, jeg har en lang liste bekymringer knyttet til sistnevnte. Det du ikke ser ut til å skjønne er at nei, de bekymringene handler ikke bare om meg og min nesetipp, og nei, jeg kan ikke sitte på min tue og finne løsninger. De rammefaktorene må legges fra flere ledd over meg og andre lærere. Fra myndighetene, skoleeier og skoleledelse. Det er ikke sånn at lærere er fristilt til å finne ut av alt på egenhånd. Det i seg selv er også en kilde til bekymring, for det er alltid spennende om leddene over skolen legger for stramme eller for slappe føringer, eller om de har nok innsikt i hvordan skolehverdagen faktisk fungerer til å komme med noe fornuftig. Jeg jobber feks på en stor skole, med flere hundre elever. Disse skal på et eller annet tidspunkt tilbake på skolen, stuet inn i samme lokale, i en periode hvor man oppfordrer til avstand og avlyser alle arrangementer av en lignende størrelse. Det kommer selvfølgelig med noen helt andre utfordringer enn for mindre skoler. Som igjen sikkert har utfordringer vi slipper billigere unna, som feks at vi er flere lærere. Og dette skal altså noen klare å sy sammen, til et opplegg som både ivaretar smittevern, elever, lærere, foreldre, samfunnsøkonomi, faglig utvikling og fanden hans oldemor. Ja, jeg er skeptisk. Og det er det faktisk jobben min å være. For mitt utgangspunkt er at jeg er ikke er spesielt keen på å bytte ut noe som er kjedelig, men funker, mot noe som funker dårligere. Det er pros and cons med både stengte skoler og åpner skoler, og pr nå sliter jeg litt med å se veldig mange pros i favør åpning. Så jeg kommer til å fortsette å være skeptisk, til jeg ikke lenger har grunn til å være det. Du får bare irritere deg så mye du orker over akkurat det. Anonymkode: b8b63...29f 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #111 Skrevet 9. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du bør finne ut hvorfor du blir så innmari opprørt av at lærere har meninger om ting som berører skolen. For i en tid hvor Hvermannsen har en mening om det meste som foregår, deg inkludert, så virker det noe pussig å bli så frustrert av at akkurat lærere mener noe om skole. Er det din egen situasjon du er frustrert over kanskje? Jeg tror oppriktig ikke du skjønner hva det er lærere er bekymret for i det hele tatt. Jeg skal ikke snakke for alle, så jeg tar utgangspunkt i meg selv. For min del handler det ikke om «æææææ, stakkars meg, jeg vil ikke på jobb!». Snarere tvert i mot, hjemmeskole funker greit, men det er hektisk og krevende, og jeg savner både elever, kollegaer og klasserom. Jeg savner småpraten på kontoret, trøkket i klasserommet, å kunne gjøre noe som ikke er digitalt, den dårlige trakter-kaffen og selv de gudsjammerlig møtene vi lider oss gjennom. Det betyr ikke at jeg er klar for å gå tilbake for enhver pris. Det må være forsvarlig, og det må være en organisering som fungerer. Og ja, jeg har en lang liste bekymringer knyttet til sistnevnte. Det du ikke ser ut til å skjønne er at nei, de bekymringene handler ikke bare om meg og min nesetipp, og nei, jeg kan ikke sitte på min tue og finne løsninger. De rammefaktorene må legges fra flere ledd over meg og andre lærere. Fra myndighetene, skoleeier og skoleledelse. Det er ikke sånn at lærere er fristilt til å finne ut av alt på egenhånd. Det i seg selv er også en kilde til bekymring, for det er alltid spennende om leddene over skolen legger for stramme eller for slappe føringer, eller om de har nok innsikt i hvordan skolehverdagen faktisk fungerer til å komme med noe fornuftig. Jeg jobber feks på en stor skole, med flere hundre elever. Disse skal på et eller annet tidspunkt tilbake på skolen, stuet inn i samme lokale, i en periode hvor man oppfordrer til avstand og avlyser alle arrangementer av en lignende størrelse. Det kommer selvfølgelig med noen helt andre utfordringer enn for mindre skoler. Som igjen sikkert har utfordringer vi slipper billigere unna, som feks at vi er flere lærere. Og dette skal altså noen klare å sy sammen, til et opplegg som både ivaretar smittevern, elever, lærere, foreldre, samfunnsøkonomi, faglig utvikling og fanden hans oldemor. Ja, jeg er skeptisk. Og det er det faktisk jobben min å være. For mitt utgangspunkt er at jeg er ikke er spesielt keen på å bytte ut noe som er kjedelig, men funker, mot noe som funker dårligere. Det er pros and cons med både stengte skoler og åpner skoler, og pr nå sliter jeg litt med å se veldig mange pros i favør åpning. Så jeg kommer til å fortsette å være skeptisk, til jeg ikke lenger har grunn til å være det. Du får bare irritere deg så mye du orker over akkurat det. Anonymkode: b8b63...29f Jeg er så glad for den utrolig viktige jobben dere gjør for barn og unge. Dere tilpasset dere digital undervisning på et knips. Dere har stått på hver eneste dag for å få til helomvendingen best mulig. På samme måte engasjeres dere nå når skolehverdagen igjen skal snus på hodet, med mangfoldige tilpasninger. Det vitner om et nødvendig og riktig engasjement. At noen vil problematisere det, er bare stusselig. Det er tvert imot tillitvekkende og betryggende. Tusen takk for den fantastiske jobben dere gjør året rundt for våre barn Anonymkode: fac91...37c 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #112 Skrevet 9. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du bør finne ut hvorfor du blir så innmari opprørt av at lærere har meninger om ting som berører skolen. For i en tid hvor Hvermannsen har en mening om det meste som foregår, deg inkludert, så virker det noe pussig å bli så frustrert av at akkurat lærere mener noe om skole. Er det din egen situasjon du er frustrert over kanskje? Jeg tror oppriktig ikke du skjønner hva det er lærere er bekymret for i det hele tatt. Jeg skal ikke snakke for alle, så jeg tar utgangspunkt i meg selv. For min del handler det ikke om «æææææ, stakkars meg, jeg vil ikke på jobb!». Snarere tvert i mot, hjemmeskole funker greit, men det er hektisk og krevende, og jeg savner både elever, kollegaer og klasserom. Jeg savner småpraten på kontoret, trøkket i klasserommet, å kunne gjøre noe som ikke er digitalt, den dårlige trakter-kaffen og selv de gudsjammerlig møtene vi lider oss gjennom. Det betyr ikke at jeg er klar for å gå tilbake for enhver pris. Det må være forsvarlig, og det må være en organisering som fungerer. Og ja, jeg har en lang liste bekymringer knyttet til sistnevnte. Det du ikke ser ut til å skjønne er at nei, de bekymringene handler ikke bare om meg og min nesetipp, og nei, jeg kan ikke sitte på min tue og finne løsninger. De rammefaktorene må legges fra flere ledd over meg og andre lærere. Fra myndighetene, skoleeier og skoleledelse. Det er ikke sånn at lærere er fristilt til å finne ut av alt på egenhånd. Det i seg selv er også en kilde til bekymring, for det er alltid spennende om leddene over skolen legger for stramme eller for slappe føringer, eller om de har nok innsikt i hvordan skolehverdagen faktisk fungerer til å komme med noe fornuftig. Jeg jobber feks på en stor skole, med flere hundre elever. Disse skal på et eller annet tidspunkt tilbake på skolen, stuet inn i samme lokale, i en periode hvor man oppfordrer til avstand og avlyser alle arrangementer av en lignende størrelse. Det kommer selvfølgelig med noen helt andre utfordringer enn for mindre skoler. Som igjen sikkert har utfordringer vi slipper billigere unna, som feks at vi er flere lærere. Og dette skal altså noen klare å sy sammen, til et opplegg som både ivaretar smittevern, elever, lærere, foreldre, samfunnsøkonomi, faglig utvikling og fanden hans oldemor. Ja, jeg er skeptisk. Og det er det faktisk jobben min å være. For mitt utgangspunkt er at jeg er ikke er spesielt keen på å bytte ut noe som er kjedelig, men funker, mot noe som funker dårligere. Det er pros and cons med både stengte skoler og åpner skoler, og pr nå sliter jeg litt med å se veldig mange pros i favør åpning. Så jeg kommer til å fortsette å være skeptisk, til jeg ikke lenger har grunn til å være det. Du får bare irritere deg så mye du orker over akkurat det. Anonymkode: b8b63...29f Vel, folk i helsesektoren som ytret bekymring for egen helse ble jo nærmest halshugget her? Så hvorfor skal lærere slippe billig unna? Sykepleiere, hjelpepleiere og leger er jo i direkte kontakt med folk som er syke og dermed også veldig smittsomme. Både ved sykehjem og sykehus. Ikke alle er iført beskyttelse heller. Jeg tror de fleste som jobber hjemmefra i dag savner kollegaer og det å treffe folk utenfor husets fire vegger, så jeg tviler jo ikke et sekund på at også lærere gjør det. Men nå har jeg jo lest litt av bekymringene til lærerne (på fb og her) og de fleste går ut på smittefaren. Men erfaring fra Island og mange andre land viser jo at barn ikke rammes like hardt? Så er det nok åpenbart for de fleste at selve undervisningen fremover ikke blir top notch, men for å få hjulene i gang er det faktisk nødvendig å levere barna sine i barnehager og skoler for å kunne utføre egen jobb. Det er ikke lenge siden foreldre klaget sin nød på å måtte ha hjemmekontor og samtidig drive undervisning for barna sine. I tillegg vil jo barna få muligheten til å treffe andre barn og voksne igjen. De har jo heller ikke landet på alt enda, men kanskje vi kan se til Island da. Mitt poeng er - hva med å komme med konstruktive tanker heller enn kun negativitet hele tiden. Anonymkode: b09ea...c80
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #113 Skrevet 9. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, folk i helsesektoren som ytret bekymring for egen helse ble jo nærmest halshugget her? Så hvorfor skal lærere slippe billig unna? Sykepleiere, hjelpepleiere og leger er jo i direkte kontakt med folk som er syke og dermed også veldig smittsomme. Både ved sykehjem og sykehus. Ikke alle er iført beskyttelse heller. Jeg tror de fleste som jobber hjemmefra i dag savner kollegaer og det å treffe folk utenfor husets fire vegger, så jeg tviler jo ikke et sekund på at også lærere gjør det. Men nå har jeg jo lest litt av bekymringene til lærerne (på fb og her) og de fleste går ut på smittefaren. Men erfaring fra Island og mange andre land viser jo at barn ikke rammes like hardt? Så er det nok åpenbart for de fleste at selve undervisningen fremover ikke blir top notch, men for å få hjulene i gang er det faktisk nødvendig å levere barna sine i barnehager og skoler for å kunne utføre egen jobb. Det er ikke lenge siden foreldre klaget sin nød på å måtte ha hjemmekontor og samtidig drive undervisning for barna sine. I tillegg vil jo barna få muligheten til å treffe andre barn og voksne igjen. De har jo heller ikke landet på alt enda, men kanskje vi kan se til Island da. Mitt poeng er - hva med å komme med konstruktive tanker heller enn kun negativitet hele tiden. Anonymkode: b09ea...c80 Men det går da ikke an å sammenligne lærere og helsepersonell. Helsepersonell kan smittevern, de har erfaring med å jobbe med veldig syke personer , og de har valgt dette selv. Lærere bruker ikke smittevernutstyr, kan lite om smittevern og skal gjerne undervise i en klasse med 29 små mennesker. Anonymkode: 81027...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #114 Skrevet 9. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det går da ikke an å sammenligne lærere og helsepersonell. Helsepersonell kan smittevern, de har erfaring med å jobbe med veldig syke personer , og de har valgt dette selv. Lærere bruker ikke smittevernutstyr, kan lite om smittevern og skal gjerne undervise i en klasse med 29 små mennesker. Anonymkode: 81027...7c0 Ja, men det er jo derfor det skal komme føringer? I tillegg så vil jo ikke noen ta innover seg at barn ikke er like hardt rammet og ikke viderefører smitten i like stor grad. Island har jo holdt det gående hele tiden! Så hvorfor kan lærere på Island mer om smittevern enn lærere i Norge da? Anonymkode: b09ea...c80
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #115 Skrevet 9. april 2020 «De har valgt dette selv». Det har lærere også gjort, som i all hovedsak utfører sine arbeidsoppgaver på en skole og ikke fra kjøkkenbordet sitt. Anonymkode: b09ea...c80
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #116 Skrevet 9. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for den utrolig viktige jobben dere gjør for barn og unge. Dere tilpasset dere digital undervisning på et knips. Dere har stått på hver eneste dag for å få til helomvendingen best mulig. På samme måte engasjeres dere nå når skolehverdagen igjen skal snus på hodet, med mangfoldige tilpasninger. Det vitner om et nødvendig og riktig engasjement. At noen vil problematisere det, er bare stusselig. Det er tvert imot tillitvekkende og betryggende. Tusen takk for den fantastiske jobben dere gjør året rundt for våre barn Anonymkode: fac91...37c Tusen takk, dette var veldig hyggelig å lese.🙂 Jeg så pressekonferansen hvor stengingen ble annonsert sammen med elevene, på slutten av skoledagen torsdag 12. mars. Fredag morgen var vi i gang med hjemmeskole. At vi kunne kaste oss rundt på den måten, med så lite tid til forberedelse, kommer av at både lærere, elever og foreldre har bidratt sammen, i en merkelig situasjon. Alle har gjort sin del, og vi har måttet finne veien mens vi går. Så elever og foreldre fortjener også en stor takk, for det er ikke lærerne alene som har fått dette til å funke. Anonymkode: b8b63...29f 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #117 Skrevet 9. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, folk i helsesektoren som ytret bekymring for egen helse ble jo nærmest halshugget her? Så hvorfor skal lærere slippe billig unna? Sykepleiere, hjelpepleiere og leger er jo i direkte kontakt med folk som er syke og dermed også veldig smittsomme. Både ved sykehjem og sykehus. Ikke alle er iført beskyttelse heller. Jeg tror de fleste som jobber hjemmefra i dag savner kollegaer og det å treffe folk utenfor husets fire vegger, så jeg tviler jo ikke et sekund på at også lærere gjør det. Men nå har jeg jo lest litt av bekymringene til lærerne (på fb og her) og de fleste går ut på smittefaren. Men erfaring fra Island og mange andre land viser jo at barn ikke rammes like hardt? Så er det nok åpenbart for de fleste at selve undervisningen fremover ikke blir top notch, men for å få hjulene i gang er det faktisk nødvendig å levere barna sine i barnehager og skoler for å kunne utføre egen jobb. Det er ikke lenge siden foreldre klaget sin nød på å måtte ha hjemmekontor og samtidig drive undervisning for barna sine. I tillegg vil jo barna få muligheten til å treffe andre barn og voksne igjen. De har jo heller ikke landet på alt enda, men kanskje vi kan se til Island da. Mitt poeng er - hva med å komme med konstruktive tanker heller enn kun negativitet hele tiden. Anonymkode: b09ea...c80 Hvis det er konstruktive tanker du ønsker, så hvorfor rettferdiggjør du det du kaller halshugging? Anonymkode: fac91...37c 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #118 Skrevet 9. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, folk i helsesektoren som ytret bekymring for egen helse ble jo nærmest halshugget her? Så hvorfor skal lærere slippe billig unna? Sykepleiere, hjelpepleiere og leger er jo i direkte kontakt med folk som er syke og dermed også veldig smittsomme. Både ved sykehjem og sykehus. Ikke alle er iført beskyttelse heller. Jeg tror de fleste som jobber hjemmefra i dag savner kollegaer og det å treffe folk utenfor husets fire vegger, så jeg tviler jo ikke et sekund på at også lærere gjør det. Men nå har jeg jo lest litt av bekymringene til lærerne (på fb og her) og de fleste går ut på smittefaren. Men erfaring fra Island og mange andre land viser jo at barn ikke rammes like hardt? Så er det nok åpenbart for de fleste at selve undervisningen fremover ikke blir top notch, men for å få hjulene i gang er det faktisk nødvendig å levere barna sine i barnehager og skoler for å kunne utføre egen jobb. Det er ikke lenge siden foreldre klaget sin nød på å måtte ha hjemmekontor og samtidig drive undervisning for barna sine. I tillegg vil jo barna få muligheten til å treffe andre barn og voksne igjen. De har jo heller ikke landet på alt enda, men kanskje vi kan se til Island da. Mitt poeng er - hva med å komme med konstruktive tanker heller enn kun negativitet hele tiden. Anonymkode: b09ea...c80 Så fordi noen blir «halshugget» så skal lærere også bli det? Dette blir tullete, for nok en gang settes yrker som er totalt forskjellige opp mot hverandre. Lærere og helsepersonell kan ikke sammenlignes, fordi oppgavene de skal utføre er totalt forskjellige. Har du lest rapporten til ekspertgruppa? Det har jeg. Og det er ikke spesielt rart at mange er bekymret for smitte, da store deler av rapporten handler om smittevern og å forebygge smitte. Bekymringen kicker inn fordi rapporten slår fast at det ER behov for tiltak for smittevern, og vern av sårbare lærere og elever, mens tiltakene som beskrives er ikke bare enkle å følge opp i praksis. Det er enkelt for en gruppe eksperter å sitte på et kontor og feks skrive at det er viktig med tilgang på vasker og at man må ha nok toaletter til å unngå trengsel, slik at elevene kan opprettholde god hygiene. Skolene har like fullt det antallet vasker og toaletter de har, og i mange tilfeller er ikke det nok til å kunne gjøre det rapporten beskriver. På min skole er det nok fort rundt 100 elever pr toalett, og vi har et par ekstra vasker. Og det er her bekymringene oppstår, i skjæringspunktet mellom hva det kommuniseres at vi skal gjøre og hva lærerstanden ser at er mulig å få til i praksis. For selv om vi ikke er eksperter på virus, så er vi faktisk ekspertene på både skolehverdag og skolebygg. Dette handler ikke om «å være negativ», men om å være både løsningsorientert OG kritisk til det som blir lagt fram. For premisset i rapporten er at det er trygt å åpne skoler, så lenge man følger opp smittevern. Og da bør faktisk de som kjenner skolene best i praksis, og som skal utføre dette, følge godt med. Og også lufte bekymringer for tiltak som blir vanskelig å følge opp. I de fleste tilfeller, så vil det i fortsettelsen ikke være mulig å ha alle elevene på skolen og samtidig få til smittevern. Så enkelt er det faktisk. Og rapporten åpner også for tiltak som å kutte antall skoledager pr uke, halve dager, bare ha praktiske fag på skolen og lignende. Så selv innenfor premisset at skolene skal åpne, så ligger det også i korta at mer hjemmeskole kan være en del av løsningen. Det ligger altså an til å bli et mikkmakkeri av organisering for å klare å ivareta både sikkerhet, smittevern og opplæring. Og fordi jeg ikke jobber på småtrinnet, og ingen foreldre må være hjemme fra jobb for å følge opp mine elever, så er jeg personlig redd for at tilbudet mine elever får ender opp med å bli dårligere enn det er nå. Enkelt og greit. Anonymkode: b8b63...29f 2
Fremhevede innlegg