AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Det er mange som har hage der ute, enten stor eller liten, men hvorfor begynner vi ikke alle å plante egne grønnsaker/frukt/bær i hagene? Enten man bor i borretslag, leilighet, blokk, hus, så fungerer det. Borretslag kunne lagt tilrette for å kunne så grønnsaker selv i hagene og om vi alle gjør litt, da ville vi vært mye mer selvforskynt og vi trenger ikke å belage oss på så mye på andre. Kunne ikke den krisa vi er i nå med koronaviruset, vært en idé til alle om å se på hva vi alle kan gjøre selv? Kunne det vært å starte grønnsakshager, frukt, elller/og bær i hagene? Dette er jo og en fin hobby og begynne med som inkludert er miljøvennlig. Anonymkode: 33510...e14 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Jeg har lenge ikke forstått hvorfor folk ikke gjør dette mer. Det er ikke tidsmangel, for blomster det planter de. Veldig rart å se alle disse blomstene som selges på butikker rundtom, i sesongen, men ingen grønnsaksplanter? Jeg har ikke blomster, bare grønnsaker, frukttrær, bærbusker, urter....syns blomster er totalt bortkastet arbeid, jeg lar heller gresset vokse opp slik at jeg får blomstereng. Anonymkode: f9cbf...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Ork og interesse står nok i veien for de fleste vil jeg tro. Men kollektivhager eller felleshager er ikke helt ukjent her til lands. Anonymkode: 58fac...28b 1
Resignert Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Sånn var det jo i mye større grad før, på 50-60-70 tallet. Poteter, gulrøtter, nepe og kålrot kan dyrkes på friland i over hele landet. Jordbær også, faktisk. Epler og pærer egner seg vel best sør for Dovre, men ville bær finnes i overflod helt til russegrensen, for den som gidder. 2
Leo Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Det er ganske stor forskjell på å dyrke litt småtteri for moro skyld og å dyrke frukt og grønnsaker i så stor skala at det monner i en husholdning. Det siste krever mye arbeid gjennom hele sesongen og ikke minst når det skal høstes og tas vare på. I moderne hus og leiligheter kan det også være vanskelig å lagre for eksempel poteter, løk og gulrøtter kjølig og mørkt slik man gjorde før. Det samme gjelder saft og syltetøy. En annen ting er at vi etter hvert har blitt bortskjemt og det er nok ikke så mange som er villig til å spise bl.a. poteter med lange groer på og slappe gulrøtter slik man gjerne gjorde på vårparten tidligere. Sist, men ikke minst, er (Eller har i hvert fall vært) faktisk frukt og grønnsaker relativt billig og tilgjengelig i Norge slik at lønnsomheten i og behovet for å dyrke ting selv er mer eller mindre borte. Man skal ikke lenger tilbake enn til 70-tallet da for eksempel brokkoli ikke fantes i salg og hvis man ønsket å spise det så måtte man dyrke den selv. 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Brunsnegler legger en stor demper for kjøkkenhagen min 😭 Anonymkode: 43e4c...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Alt monner, og man trenger ikke lagre det hele året for at det skal være nyttig heller. Bare det å ha kunnskapen er jo nyttig i seg selv. Jeg dyrker, men ikke i stor skala fordi jeg har helseutfordringer. Jeg finner likevel stor verdi i dette, da jeg kanskje kan utvide etter hvert når jeg får mer kunnskap og det ikke er så krevende å få dette til lenger. Syns det er tragisk at det er så mange hager som ikke har en eneste grønnsak. Plant en squashplante i en pallekarm f.ex., og vanne og gjødsle den godt, så har du squash gjennom hele sesongen. Det krever veldig lite arbeid og squash skal ikke lagres. Anonymkode: f9cbf...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Fordi hundefolket har overtatt grøntområdene med de bæsjende hundene sine. Anonymkode: a868b...68f
Apis Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, Resignert skrev: Sånn var det jo i mye større grad før, på 50-60-70 tallet. Poteter, gulrøtter, nepe og kålrot kan dyrkes på friland i over hele landet. Jordbær også, faktisk. Epler og pærer egner seg vel best sør for Dovre, men ville bær finnes i overflod helt til russegrensen, for den som gidder. Mine besteforeldres hage på 70 tallet var full av poteter og andre nyttevekster, det var nok mye fordi de hadde opplevd krigen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som har hage der ute, enten stor eller liten, men hvorfor begynner vi ikke alle å plante egne grønnsaker/frukt/bær i hagene? Enten man bor i borretslag, leilighet, blokk, hus, så fungerer det. Anonymkode: 33510...e14 Fordi folk flest har råd til å la være.... Jeg er nærmere 60 år, og det kunne ikke falt meg inn å plukke bær eller sette poteter. Jeg kjøper det jeg trenger på butikken. Foreldrene mine der i mot, vi hadde hagen full av epletrær, bærbusker, poteter, gulrot og salat (sikkert enda mer som jeg ikke husker), og det ble syltet,saftet, hermetisert og fryst ned. Sopp og bærplukking var en selvfølge på seinsommeren. Jeg smakte vel ikke på kjøpe-syltetøy/ saft før jeg var omtrent voksen Anonymkode: e20bb...d72
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som har hage der ute, enten stor eller liten, men hvorfor begynner vi ikke alle å plante egne grønnsaker/frukt/bær i hagene? Enten man bor i borretslag, leilighet, blokk, hus, så fungerer det. Borretslag kunne lagt tilrette for å kunne så grønnsaker selv i hagene og om vi alle gjør litt, da ville vi vært mye mer selvforskynt og vi trenger ikke å belage oss på så mye på andre. Kunne ikke den krisa vi er i nå med koronaviruset, vært en idé til alle om å se på hva vi alle kan gjøre selv? Kunne det vært å starte grønnsakshager, frukt, elller/og bær i hagene? Dette er jo og en fin hobby og begynne med som inkludert er miljøvennlig. Anonymkode: 33510...e14 Dette var da helt vanlig. Jeg bodde før i et borettslag etablert på 70-tallet, og de hadde bærbusker, hestekastanjer (Norges såpenøtter den gang man visste at slikt fantes rett utenfor døren og ikke trengte importere det fra land som trenger dem selv), fiskebrygge etc. Frukttrærne var gamle og hadde blitt fjernet en gang, men det var helt vanlig å dyrke nyttevekster i borettslag. Anonymkode: 2137f...bc9
Zienna Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 På 7.4.2020 den 18.50, AnonymBruker skrev: Fordi folk flest har råd til å la være.... Jeg er nærmere 60 år, og det kunne ikke falt meg inn å plukke bær eller sette poteter. Jeg kjøper det jeg trenger på butikken. Foreldrene mine der i mot, vi hadde hagen full av epletrær, bærbusker, poteter, gulrot og salat (sikkert enda mer som jeg ikke husker), og det ble syltet,saftet, hermetisert og fryst ned. Sopp og bærplukking var en selvfølge på seinsommeren. Jeg smakte vel ikke på kjøpe-syltetøy/ saft før jeg var omtrent voksen Anonymkode: e20bb...d72 Tidene forandrer seg. For 40 år siden kunne man gjerne servere gjester Toro gryterett. Idag lager må man lage mat fra bunnen om man skal være "vellykket". Så også med bær, frukt og grønnsaker. Er bærene du serverer gjestene fra hagen din, eller selvplukket i marka, har du garantert seks terningkast!
Zienna Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 Fordi det tar mye tid. Mange må prioritere barn og familie, vedlikehold, renovering osv. Andre har ingen interesse av å grave i jorda på fritiden sin. De vil heller dra på hytta, på ferier osv. Selv har jeg alltid hatt stor interesse for hage, men først og fremst for blomster og det vakre. Et par bærbusker, et epletre, rabarbra og noen overvintrende krydderplanter er nok for meg. Persille og andre kryddervekster kjøper jeg på gartneriet og setter i store potter på terrassen slik at jeg har hele sommeren. Synes ikke potetplanter er pene, så vil ikke ha poteter i hagen min. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 Dette er jo faktisk en del jobb. Jeg har vokst opp med sånn kolonihage-liknende hytte, egentlig bare et halvt mål men med jordbær, diverse grønnsaker, inkl potet og erter, og drivhus med agurker, tomater og paprika. Jeg husker det som veldig mye mas, fra barndommen min. Det var mye jobb. Det er mye jobb, og det er fra februar og frem til slutten av september. Det er ingen som orker, av de som har full jobb og barn i tillegg. Jeg har nå bare er par epletrær i hagen og allerede det er alt for mye jobb, hvis det er «eplerik» år. Anonymkode: 59bf6...bfc 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo faktisk en del jobb. Jeg har vokst opp med sånn kolonihage-liknende hytte, egentlig bare et halvt mål men med jordbær, diverse grønnsaker, inkl potet og erter, og drivhus med agurker, tomater og paprika. Jeg husker det som veldig mye mas, fra barndommen min. Det var mye jobb. Det er mye jobb, og det er fra februar og frem til slutten av september. Det er ingen som orker, av de som har full jobb og barn i tillegg. Jeg har nå bare er par epletrær i hagen og allerede det er alt for mye jobb, hvis det er «eplerik» år. Anonymkode: 59bf6...bfc Det du beskriver er jo mye å holde styr på, men en liten åkerlapp med poteter og gulrøtter er veldig lite jobb. Jeg har også epletrær i hagen, de vokser vilt, og det eneste jeg gjør er å plukke eplene. Jeg får jo fortsatt epler fra dem. Anonymkode: f9cbf...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå