Gå til innhold

Spørsmål igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Devana i.i.
Skrevet

Vet jeg har mast mye innpå her de siste dagene om kattungene, men det er så nytt så jeg håper dere holder ut :)

Den ene blunker masse til meg, både med begge øynene og bare det ene. Betyr dette noe?

Også biter Missi så fælt, er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette? Hun biter bare på meg og samboeren, hun sluttet fort å bite på andre ting. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når en katt blunker til deg er det for å være hyggelig. Blunk tilbake.

Å bite og klore er en del av lek og grenseprøving.

Hilsen Trille

Skrevet

Ja, når katter blunker så er det deres måte å"smile" på. Da har de det greit. Jeg harhverfall lært åaldri se inn i øynene på en katt med store øyne.

Det med biting avtar som regel med alderen. Men det er viktig å ikke erte og leke med katten vha fingrene. Da forbinder katten hendene våre med et leketøy og vil angripe også i fremtiden.

Dersom katten ikke slutter å bite, kan du bruke en sprayflaske med vann og sprute på katten når den gjør det. Da vil den slutte forholdsvis fort med dette. (men viktig å spraye akkurat når den gjør det, hvis du venter for lenge vil den ikke skjønne at bitingen og vannspruten har noen sammenheng)

:)

Skrevet

Jeg ville ikke bruke sprayflaske. Vi har en gjenbrukskatt som klikker fullstendig bare jeg sprayer plantene. Det er helt tydelig at han har blitt straffet med vann. Han går nesten i koma hvis det faller en dråpe vann på ham og det er litt trist.

Bruk stemmen. Si "nei" med dyp stemme med en gang katten gjør ugagn.

Skrevet
Jeg ville ikke bruke sprayflaske. Vi har en gjenbrukskatt som klikker fullstendig bare jeg sprayer plantene. Det er helt tydelig at han har blitt straffet med vann. Han går nesten i koma hvis det faller en dråpe vann på ham og det er litt trist.

Det er nettopp derfor det er viktig å KUN spraye når den gjør noe galt, og ikke vente til senere.Det nytter for eksempel ikke å springe ut på kjøkkenet, hente flaska og inn i stua igjen og spraye på katten når den biter. Flaska på være lett tilgjengelig der du er.

Og vannsprut er siste utvei. Det er ikke alle katter som tar et nei for et nei, uansett hvor mørk en er i stemmen. Et eksempel på det har jeg her på sofaen ved siden av meg! :ler:

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at de fleste katter etterhvert forstår et "nei", hvis ikke så kan du prøve med et forsiktig dask på snuten, med pekefingeren. Vannflaske trenger ikke bli et tema, det er nok unødvendig i de aller fleste tilfeller. Men det er viktig å være konsekvent, og å lære katten av med bitingen så tidlig som mulig. Det verste jeg vet er voksne katter som ikke har manerer, i form av at de hugger etter hendene.

Skrevet

Med tanke på blunking...

Jeg er hundemenneske. Hos hunden er det som regel dempende atferd når hunden blunker til deg. Kanskje er det slik med katter også? At den viser deg at OK... du er sjefen??

Bare teori..katt er ikke mitt hovedfag for å si det slik.

Skrevet
Med tanke på blunking...

Jeg er hundemenneske. Hos hunden er det som regel dempende atferd når hunden blunker til deg. Kanskje er det slik med katter også? At den viser deg at OK... du er sjefen??

Bare teori..katt er ikke mitt hovedfag for å si det slik.

Stemmer det. :Nikke:

En kan si at når katten blunker eller myser, så "smiler" den. Den har det bra med andre ord. :)

Gjest Aurélie
Skrevet

En kan si at når katten blunker eller myser, så "smiler" den. Den har det bra med andre ord. :)

Jepp, den har det bra, er avslappet og føler seg trygg. Vet at enkelte benytter seg av dette "knepet" med å blunke til katten, når den f.eks. er hos dyrlegen. De fleste katter blir jo stresset i denslags situasjoner. Da kan du som eier forsøke å få øyenkontakt med pus, og blunke til den. Du signaliserer da at "slapp av, alt er i orden" :)

Gjest feliscatus
Skrevet

Jeg blåser kattene i ansiktet hvis de gjør noe galt. Dette er effektivt: er ubehagelig, men gjør ikke vondt og så gjør det ikke at katten blir redd for vann senere (kan jo hende du skal bade katten senere) dessuten kan du gi katten en reaksjon med en gang siden du alltid har muligheten til å blåse litt på den!

Skrevet

prøver den å bite/klore så løft den vekk se strengt på den og si klart og tydlig nei. Virket veldig godt på vår

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...