Gå til innhold

Karantene - kjøre bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var så teit å dro til Sverige i går. Var faktisk ikke klar over at man automatisk fikk 14 dager i karantene.. men de noterte navn og regnr på bilen. 

Jeg hadde tenkt meg ut med bilen på torsdag, bare kjøre rundt alene. Er dette lov? Har også blitt spurt om å være sjåfør denne dagen. Kan jeg ha folk i baksetet? 

Anonymkode: a17a8...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er nei. Se skjemaet under:

1656788388_Kankanikke.png.feaf1dc071388165327e90bb36e2502d.png

Anonymkode: 61982...f16

AnonymBruker
Skrevet

Står ingenting om bilkjøring, i den illustrasjonen over. Så bare å kjøre bil alene, kjør deg en tur 😊

Anonymkode: 72ed1...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Om du kan? Ja, ingen som arresterer deg. Hva om du havner i en ulykke? Da blir det verre. Du kan IKKE ha med deg passasjerer med mindre de bor i samme husstand. Vær ansvarlig HOLD DEG HJEMME

Anonymkode: bf38c...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å kjøre bil alene eller med andre i husstanden. 

Anonymkode: d3b37...2b9

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting om bilkjøring, i den illustrasjonen over. Så bare å kjøre bil alene, kjør deg en tur 😊

Anonymkode: 72ed1...5f2

Det står at det du får lov til er å ha kontakt med personer i samme husstand, gå en tur, og til nøds gå i butikken. Hvis bilen hennes stopper og hun må ha berging, har hun brutt karantenen. Det samme gjelder hvis hun har passasjerer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint å kjøre bil alene eller med andre i husstanden. 

Hva hvis bilen stopper? Hva hvis hun kommer over en ulykke? Hva hvis hun blir involvert i en ulykke? Det er hundre måter hun kan ende opp med å bryte karantenen på. Bilkjøring hadde vært greit hvis man kunne være 100 % sikker på at man kom seg fra A til B (som for øvrig begge bør være hjemme) uten å havne i trøbbel eller observere trøbbel (man er pliktig å stoppe hvis man er første person på et ulykkessted), men det er det umulig å være sikker på. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva hvis bilen stopper? Hva hvis hun kommer over en ulykke? Hva hvis hun blir involvert i en ulykke? Det er hundre måter hun kan ende opp med å bryte karantenen på. Bilkjøring hadde vært greit hvis man kunne være 100 % sikker på at man kom seg fra A til B (som for øvrig begge bør være hjemme) uten å havne i trøbbel eller observere trøbbel (man er pliktig å stoppe hvis man er første person på et ulykkessted), men det er det umulig å være sikker på. 

100% sikker er man ikke om man går tur heller, man kan snuble i en stein. Og man kan ha ulykker i hjemmet, der de fleste skjer. 

Anonymkode: f5272...f03

Skrevet (endret)

Ja, det kan du. Passasjerer utenfor husstanden er ikke ok.

Karantene innebærer kun at du ikke kan ha nærkontakt med mennesker utenfor husstanden.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det å kjøre bil alene er i gråsonen, men du kan absolutt ikke være sjåfør for noen andre utenfor husstanden.

Anonymkode: 4a3ee...c17

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilkjøring er helt greit selv om dette kan skje.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var så teit å dro til Sverige i går. Var faktisk ikke klar over at man automatisk fikk 14 dager i karantene.. men de noterte navn og regnr på bilen. 

Jeg hadde tenkt meg ut med bilen på torsdag, bare kjøre rundt alene. Er dette lov? Har også blitt spurt om å være sjåfør denne dagen. Kan jeg ha folk i baksetet? 

Ja, du kan nok kjøre (egen) bil. Alene. 

Du kan ikke være sjåfør for andre. 

Anonymkode: 09d91...242

• Liker 1
Skrevet (endret)

det å kjøre bil alene er i gråsonen, men du kan absolutt ikke være sjåfør for noen andre utenfor husstanden.

Nei, det er på ingen måte i gråsonen. Det er helt greit mtp reglene som er satt.

Passasjerer utenfor husstanden er ikke ok. 

Endret av Tarmegenbolle
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Bilkjøring er helt greit selv om dette kan skje.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan nok kjøre (egen) bil. Alene. 

Du kan ikke være sjåfør for andre. 

Anonymkode: 09d91...242

Jeg ser mange er uenige med meg i dette. Det hadde vært interessant med et ordentlig svar på dette fra myndighetene.

AnonymBruker
Skrevet

ok da får jeg kjøre alene. 
Det kan jo skje ting når man går tur også, som hjerteinfarkt, ulykke osv. Så burde være lov å kjøre alene 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mange ting som kan skje på en tur ut også, og en kjapp tur i butikken. Det viktige er jo å holde avstand, og det klarer man i de aller fleste situasjoner. 

• Liker 1
  • Opprett ny...