Gå til innhold

Ex flyttet ut..jeg vil bli mer minimalistisk..hvordan starte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så har ex'n endelig fått med seg siste rest av tingene sine og her sitter jeg og vil ha en ny fresh start. Hverken jeg eller han er særlig ryddig av oss, men det ønsker jeg nå å bli. Han hadde helt tjukt med hobbyting, bøker, DVDer osv som tok opp mye plass. Jeg har også ganske mye, men vil kvitte meg med mye av dette. 

Har en mor som bor i et overfylt hjem, og hun samler på mye servise, duker og andre tekstiler, nips av forskjellig slag og i det hele tatt mye ræl som jeg har fått overta mye av. Mye av det står ute og er i bruk men jeg tenker at det er jo støvsamlere deluxe. Jeg er redd for å såre min mor ved å levere mye av dette tilbake/kaste/selge/gi bort, noen som kjenner seg igjen her og kan gi tips til hvordan ta den praten uten å såre og gi utrykk for utakknemlighet? Jeg tenker at for meg som vil bli mere ryddig nå og vil ha et hjem som kan rengjøres effektivt, så er det dumt med masse duker, tunge upraktiske gardiner, sengetepper osv som samler masse støv og skitt. 

Bare spisebordet er jo okkupert av duk, telysholdere og annet dritt som egentlig bare tar opp plass og det frister ikke å bruke bordet til å spise på eller jobbe med pc osv. 

Ja... Hvor starter jeg? 

Anonymkode: da589...f2e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk om Marie Kondo på Youtube. 

I korte trekk tar man kategori for kategori. Man samler absolutt alt i den kategorien et sted. Og går gjennom ting etter ting. Jeg er ikke så glad i "spark joy" delen av dette. Men spør meg heller "når brukte jeg denne sist?", "hva kan jeg bruke den med/til?", og så kaster jeg. Gir meg ikke mer enn et-par sekunder per ting, følelsen må komme umiddelbart. 

Det å ta ting frem, og sette det man skal beholde tilbake, var et vendepunkt for meg. Før ryddet jeg ting ut av skuffa/skapet. Nå er det motsatt, ting må ryddes tilbake. 

I ditt tilflelle ville jeg starte med klær. Det er ikke ting du har fått. Men kommer du deg gjennom det gir det en veldig god følelse.

Hvordan du skal handtere din mor, vet du best. Personlig sliter jeg med å kaste gaver. Har god plass i en kjellerbod, så begynte å pakke bort alt jeg visste jeg ikke trengte, merket hver kasse med dato. Etter ett år går kassen til Freetex uten at jeg sjekker innholdet. 

Anonymkode: 0902b...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du starter med det som er lettest. Altså den gruppen av tingene dine som du er minst knyttet til og som plager deg mest med å «være til bry». Det er for de fleste av oss enten nips eller klær. 

Velg en kategori. Samle dem for å få visuell oversikt over hvor mye du har. Og bestem deg for hvor mye du ønsker å ha (feks har du to hyller fulle av lysestaker, men ønsker bare å ha to i hus. Da velger du deg ut to. Og så putter du resten for salg eller donasjon). Sånn går du gjennom huset. 

Det viktige er å ta en beslutning om mengde FØR du begynner å sortere i «beholde» og «donere/selge». Og så holde seg til den mengden. Og du må ikke begynne med å velge hva du ikke skal ha. Det er de få som du skal ha som skal velges. Og så putter du resten i esker uten å tenke på dem. Dersom du er i tvil: kvitt deg med absolutt alt du ikke brukte i 2019. Og alt du brukte men ikke likte. 

Og, du, Ts? Husk at du ikke kan kaste mengder og samtidig opptre som et ansvarlig menneske nå under korona. Så ikke kast mengder. Selg, doner eller lagre i boda.

Anonymkode: 5f6a5...388

• Liker 4
Skrevet

Med noen store esker du bare legger ting du ikke trenger oppi, og leverer til fretex/loppemarked. Du har da ikke meldeplikt på hva du har gjort av ting. Mest sannsynlig vil ingen anmerke hva som er borte. Andre vet ikke om det står i skapet eller om du har kvittet deg med det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Trolltunge skrev:

Med noen store esker du bare legger ting du ikke trenger oppi, og leverer til fretex/loppemarked. Du har da ikke meldeplikt på hva du har gjort av ting. Mest sannsynlig vil ingen anmerke hva som er borte. Andre vet ikke om det står i skapet eller om du har kvittet deg med det. 

Jeg tror mødre har en sjette sans for sånt.... "Hvor er den duken jeg ga deg i fjor før påske?" og "hvor er de grønne lysestakene jeg ga deg i sommer? De sto der borte før!" Kan ikke da åpne et skap og peke på de og bortforklare med at man rullerer på hva som står fremme, så er det problemer på gang og bebreidelser og fornærmet mor.

Mødre...

Anonymkode: 799b2...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du gjerne vil selge det for å lette på din økonomiske situasjon så langt det går fremover. Og at du også regner med å måtte flytte til en mindre bolig på sikt. Da har du jo ikke råd eller plass til å oppbevare alt heller.

Anonymkode: 33ec2...d13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og slik ting er pr i dag er det enklest å enten gi bort eller selge på finn eller facebook. Fretex er stengt, og det blir vel ikke loppemarkeder på lang tid enda grunnet smittefaren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan jo si at du gjerne vil selge det for å lette på din økonomiske situasjon så langt det går fremover. Og at du også regner med å måtte flytte til en mindre bolig på sikt. Da har du jo ikke råd eller plass til å oppbevare alt heller.

Dette!  min mor kommer til å legge merke til at ting er borte..har forsiktig prøvd å spørre henne om hun vil ha visse ting tilbake og blir da møtt med uffing og okking og syting om at hennes eneste datter ikke vil arve dette..så gir jeg meg og beholder det likevel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så har ex'n endelig fått med seg siste rest av tingene sine og her sitter jeg og vil ha en ny fresh start. Hverken jeg eller han er særlig ryddig av oss, men det ønsker jeg nå å bli. Han hadde helt tjukt med hobbyting, bøker, DVDer osv som tok opp mye plass. Jeg har også ganske mye, men vil kvitte meg med mye av dette. 

Har en mor som bor i et overfylt hjem, og hun samler på mye servise, duker og andre tekstiler, nips av forskjellig slag og i det hele tatt mye ræl som jeg har fått overta mye av. Mye av det står ute og er i bruk men jeg tenker at det er jo støvsamlere deluxe. Jeg er redd for å såre min mor ved å levere mye av dette tilbake/kaste/selge/gi bort, noen som kjenner seg igjen her og kan gi tips til hvordan ta den praten uten å såre og gi utrykk for utakknemlighet? Jeg tenker at for meg som vil bli mere ryddig nå og vil ha et hjem som kan rengjøres effektivt, så er det dumt med masse duker, tunge upraktiske gardiner, sengetepper osv som samler masse støv og skitt. 

Bare spisebordet er jo okkupert av duk, telysholdere og annet dritt som egentlig bare tar opp plass og det frister ikke å bruke bordet til å spise på eller jobbe med pc osv. 

Ja... Hvor starter jeg? 

Du har allerede startet med å få ut exen din

Anonymkode: 08c26...50c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvitt deg med alt som ikke har en praktisk funksjon. Behold til nød ting som ikke har en funksjon, men som du likevel synes er veldig pene og gjør noe for hjemmet ditt.

Anonymkode: 4ae1e...dc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg fikk en god oppvekker da vi skulle selge min forrige bolig og måtte rydde og ommøblere for å ta bilder til prospektet. Boligen ble så mye bedre å være i med mindre ting, vi kastet ca halvparten av driten vi hadde og fikk mye mer luft.

Dette tok vi med oss til vår mye bolig der vi har innredet som om vi skal ta bilder til prospekt i dag, vi har minst mulig med pyntegjenstander og alt har en plass. Strikketøyet skal kun ligge i den hylla som er satt av til strikketøy osv. Det betyr at det er veldig lett å rydde for alt har en plass.

Anonymkode: 55491...7c2

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!  min mor kommer til å legge merke til at ting er borte..har forsiktig prøvd å spørre henne om hun vil ha visse ting tilbake og blir da møtt med uffing og okking og syting om at hennes eneste datter ikke vil arve dette..så gir jeg meg og beholder det likevel 

Ikke bry deg om hva hun synes. Jeg har forsøkt å gi bort diverse ting jeg har arvet når de unge var i etableringsfasen, men de ville ikke ha det, bortsett fra en vaskemaskin. Joda, det var litt sårt, men samtidig forstod jeg at de ville skape noe eget. 

Jeg har esker i boden med ting jeg gjerne vil beholde når jeg får råd til en større bolig. Noe har jeg gitt bort til Marita-stiftelsen, men vet ikke om de tar i mot nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange nyttige tips 😊

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mødre har en sjette sans for sånt.... "Hvor er den duken jeg ga deg i fjor før påske?" og "hvor er de grønne lysestakene jeg ga deg i sommer? De sto der borte før!" Kan ikke da åpne et skap og peke på de og bortforklare med at man rullerer på hva som står fremme, så er det problemer på gang og bebreidelser og fornærmet mor.

Mødre...

Anonymkode: 799b2...d54

Da har du en egen eske for det hun muligens kan etterlyse, som du setter til side i en bod/et skap, og beholder en stund, for å se om det etterlyses. 

Det kan da ikke være et krav at du skal ha alt fremme hele tiden. Du er voksen og bestemmer vel selv hvordan du vil ha det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selg eller gi bort på facebook/ finn. Er det flotte gamle ting er ihvertfall jeg interessert 😜

'80-'90-tallsmoten er ikke folk flest interessert i nå. Men '70-tallet er hipt 😎

Anonymkode: 2dd0d...725

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 7.4.2020 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Ja... Hvor starter jeg? 

Ikke søk opp Marie Kondo osv. Hun er en organisator - ikke en minimalist. Start med å fjerne 1 ting første dag, 2 ting andre dag, 3 ting tredje dag osv - i 30 dager. Da lærer du mye om deg selv og ditt forhold til ting. Les mer her. I tillegg er det en gammel tråd her inne på KG som vil hjelpe deg men jeg husker ikke hva den het. Den gikk på dette opplegget.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du beskrev moren min nå.. Når jeg er hjemme får jeg helt mark. Ikke en eneste ledig flate, og enhver krok fra tak til gulv har ting. Det er ting på blomstene, på krukkene, på absolutt alt. I starten ble mamma fornærmet da jeg sa "fra nå av ønsker jeg ikke å få ting jeg ikke ønsker meg, og ikke kjøp ting til meg bare for å kjøpe". 

Det som hjalp meg var:

- Jeg så på Minimalism og Marie Kondo på Netflix.

- Jeg leste en bok som heter "Farvel ting". Denne tar for seg mye problemstillinger rundt ting og reflekterer rundt det (jeg blir nok aldri som han i boka, men han hadde en del gode poeng som jeg bruker i min prosess med "ting")

- Jeg selger ting og alle pengene setter jeg inn på fond. Det jeg ikke får solgt gis bort.

Anonymkode: c82ce...c27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt i mot en del ting fra min mor for å være «grei». De tingene har jeg da gitt rett videre. 

Anonymkode: 3ce71...145

Skrevet

Vil du bli minimalistisk i betydningen eie mindre ting, eller i betydningen minimalistisk interiør som i ha mindre ting fremme? Mindre ting så må du kvitte deg med ting, logisk nok, mer minimalistisk interiør må du få ting bort fra dagens lys. 

Skaff mer oppbevaring. Plass under senga, skap som kan utnyttes bedre, en bokhylle eventuelt noe med glassdør som ting kan stå på utstilling i. Vi har mye ting, men samtidig mye skapplass og hylleplass, slik at det ikke bli overveldende. Kombiner det å finne en plass til tingene med å kaste/selge/gi bort så blir det mindre :)

Og start med å si nei til ting du ikke vil ha! 

Skrevet

Det viktigste er at du ikke begynner å organisere før du har kvittet deg med tingene du ikke vil ha :) Først kun kvitte deg med ting, så kan du organisere når alt er ute av huset. Da vil du nok si at du kan flytte på en del ting (si at skuffene dine er fulle av dilldall nå, så kan nyttige ting ligge der når du er ferdig med å kvitte deg med dilldall du ikke vil ha).

Jeg følger en (løst oversatt) regel om at alt i huset mitt skal enten ha en nytte, eller gi meg glede. Har ikke noe "i tilfelle" eller "tenk om jeg trenger det en dag". Er også en regel om at dersom du får tak i noe i løpet av 20 minutter (biltur/netthandel) til rundt eller under 200 kr, så er det ok å kvitte seg med det og kjøpe nytt om du virkelig må.

Har minimert i 4 år, og har aldri angret på noe jeg har kvittet meg med. 

Og sist men ikke minst, ikke skaff deg mer oppbevaring før du er ferdig med å gi vekk/kaste! Masse gode tips her, både marie kondo og minimalist game er lett å finne info om og sette i gang med :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...