Gå til innhold

Skatt av dagpenger - mitt ansvar??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en ubehagelig skattemelding her med baksmell, noe jeg aldri før har opplevd. Har revet meg i håret og virkelig forsøkt å finne ut -hvorfor- jeg har fått denne baksmellen. Jeg tror jeg har forstått tallene nå, men må bare spørre om det virkelig er tilfelle at det er min skyld at det ble sånn.

Jeg har jobb, men et halvt år i fjor jobbet jeg kun 50% på denne jobben (ellers 100%). Så jeg fikk dagpenger av denne 50% jeg ikke jobbet. Jeg søkte om dagpenger slik man skulle, leverte inn alt av dokumentasjon de etterspurte og mottok vedtak om dagpenger. Jeg sendte inn meldekort og hver 14. dag kom det en utbetaling. Her legger jeg jo min lit til at NAV vet hvilke tall de opererer med. At de vet hvor mye penger jeg skal få utbetalt (les: hva de trekker meg i skatt også).

Jeg mente jeg hadde lært at har man en hovedarbeidsgiver så trekkes tabellskatt (det gjør min jobb) og alt annet utover det - om det er en bijobb, ytelse fra NAV e.l så trekkes 34%. Så dette tok jeg virkelig for gitt.

Nå når jeg fikk baksmell på skattemeldingen måtte jeg gå å se hva jeg egentlig har betalt i skatt. Finner ikke noe klar forklaring på hvordan de har trukket skatten, men jeg har selv regnet ut fra tallene på utbetalingsslippen at jeg kun har betalt 15% i skatt. Ikke rart det blir baksmell da 😖 Så de har jo altså ikke trukket 34%. Men har de trukket tabell da? Hvor står egentlig dette? Kan både jobben min og NAV trekke fra tabell?

Skjønner man har mye egenansvar når det gjelder å følge opp skatt og skattekortet sitt. Men akkurat dette med hvor mye penger jeg skulle få fra NAV de månedene jeg gikk på dagpenger trodde jeg virkelig var en jobb de skulle gjøre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Amatariel skrev:

Jeg fikk en ubehagelig skattemelding her med baksmell, noe jeg aldri før har opplevd. Har revet meg i håret og virkelig forsøkt å finne ut -hvorfor- jeg har fått denne baksmellen. Jeg tror jeg har forstått tallene nå, men må bare spørre om det virkelig er tilfelle at det er min skyld at det ble sånn.

Jeg har jobb, men et halvt år i fjor jobbet jeg kun 50% på denne jobben (ellers 100%). Så jeg fikk dagpenger av denne 50% jeg ikke jobbet. Jeg søkte om dagpenger slik man skulle, leverte inn alt av dokumentasjon de etterspurte og mottok vedtak om dagpenger. Jeg sendte inn meldekort og hver 14. dag kom det en utbetaling. Her legger jeg jo min lit til at NAV vet hvilke tall de opererer med. At de vet hvor mye penger jeg skal få utbetalt (les: hva de trekker meg i skatt også).

Jeg mente jeg hadde lært at har man en hovedarbeidsgiver så trekkes tabellskatt (det gjør min jobb) og alt annet utover det - om det er en bijobb, ytelse fra NAV e.l så trekkes 34%. Så dette tok jeg virkelig for gitt.

Nå når jeg fikk baksmell på skattemeldingen måtte jeg gå å se hva jeg egentlig har betalt i skatt. Finner ikke noe klar forklaring på hvordan de har trukket skatten, men jeg har selv regnet ut fra tallene på utbetalingsslippen at jeg kun har betalt 15% i skatt. Ikke rart det blir baksmell da 😖 Så de har jo altså ikke trukket 34%. Men har de trukket tabell da? Hvor står egentlig dette? Kan både jobben min og NAV trekke fra tabell?

Skjønner man har mye egenansvar når det gjelder å følge opp skatt og skattekortet sitt. Men akkurat dette med hvor mye penger jeg skulle få fra NAV de månedene jeg gikk på dagpenger trodde jeg virkelig var en jobb de skulle gjøre.

Ja, de kan begge bruke tabellen. Mener du de skulle snakket seg imellom for å bestemme hvem som bruker hva? Det er ditt ansvar. 

Anonymkode: 23576...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav sjekker ikke skattekortet. De henter det automatisk og utregningene går heller ikke manuelt men maskinelt. Nav kan ikke vite hva som er rett her hvis de innhenter skattekort som er feil. De er du som må sjekke at ting går som det skal. Er det feil på skattekortet er det Skatteetaten du må snakke med ikke Nav. 

Anonymkode: c03ce...e0d

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er det ditt ansvar. Det er derfor man jevnlig går inn på skatteetaten sine sider og sjekker at alt ser greit ut. 

• Liker 3
Skrevet

Da jeg leste "informasjon om skattekort 2019" ved årsskiftet så sto det at hovedarbeidsgiver trekker tabell, og at dagpenger fra NAV trekker 34%. Ikke så rart at jeg trodde NAV trekker 34% da jeg senere det året måtte motta dagpenger? Jeg trodde uansett ikke at to stk kunne være hovedarbeidsgiver og bruke tabell... 🤔

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Amatariel skrev:

Da jeg leste "informasjon om skattekort 2019" ved årsskiftet så sto det at hovedarbeidsgiver trekker tabell, og at dagpenger fra NAV trekker 34%. Ikke så rart at jeg trodde NAV trekker 34% da jeg senere det året måtte motta dagpenger? Jeg trodde uansett ikke at to stk kunne være hovedarbeidsgiver og bruke tabell... 🤔

Hvordan avgjøres det da tror du? At de ringer hverandre? «Tar du tabellen, så tar vi prosenten?» Du vet at forskuddstrekk er en tjeneste arbeidsgiver er pålagt å utføre? At selve skatten utelukkende er ditt ansvar? Ditt ansvar, ingen andres. 

Anonymkode: 23576...79c

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, Amatariel skrev:

……………..

Det er helt riktig at de beregner hvor mye pernger du skal ha FØR skattetrekket.  Det er ditt ansvar å kontrollere hver enkelt utbetaling du får fra enhver arbeidsgiver, eller yter, og at bilaget i form av avregning, lønnslipp eller hva det nå måtte være stemmer med for eksempel skattetrekk, timesats, dagsats eller hva det nå måtte være.  Da kan det også rettes opp før beløpene blir veldig store enten den ene eller den andre veien.

• Liker 3
Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen. Da lærte jeg noe nytt i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...