AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Til dere som har opplevd perioder av livet hvor alt rot og gjøremål hoper seg opp og tilstandene blir både pinlige og helsefarlige/skader huset... Hvordan endret det seg? Gradvis? Plutselig? Med hjelp? Hvilke vaner måtte dere jobbe for, og hvilke nye vaner kom lettere? Har dere andre hjelpemidler (typ utstyr til rengjøring eller ting som tørketrommel) nå enn under kaoset? Og gjorde dette det lettere å holde et pent hjem? Anonymkode: e8989...424
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Jeg tenker på dere som har opplevd at det har gått over styr + har klart å snu det til det bedre Anonymkode: e8989...424 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 En sone om dagen eller annen hver dag, så holde den sonen ryddig. Feks skjenken i stuen en dag. Og å ikke være redd for å kaste. Alt skal på sin plass eller kastes. Hadde en kasse jeg la alt som ikke tilhørte sonen i. Ryddet og kastet fra kassen dagen etter. Anonymkode: 34f51...00d 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Jeg er i prosessen med å snu det. Har startet med at hver gang jeg er oppe på føttene/går til et annet rom, så skal jeg ta med noe som ligger på feil plass. Pluss at jeg har fikset en ekstra skittenhetskurv, så jeg sorterer alt klart når det slenges til vask. Bor alene, så har som mål å vaske ei maskin i uka, samt danse med støvsugeren minimun en gang i uka. Jeg bor uten oppvaskmaskin, men lager lite mat. Målet er å shine kjøkkenbenken annenhver dag. Anonymkode: d84b7...d82 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Ett og ett rom funket for meg da jeg var på mitt verste. Nå som jeg har et svært hus, er alle rom strøkne, bortsett fra ett 🤣 Gjesterommet renner over med alt jeg ikke har fått ryddet skikkelig på plass, corona passer fint, da slipper jeg å rydde der med det første.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Sjukmelding for å få overskudd til rydding, kasting, system og vasking. Anonymkode: 203f5...6d6 2
exictence Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 En og en ting, uten å tenke på at jeg skulle bli ferdig med å rydde helt, men at det en gang ble ryddet helt når jeg for hver dag tok litt og kastet, eller på gjenbruk. Når bosset skulle bli hentet, tok jeg alltid å fylte den med noe som skulle vekk. Til slutt ble det orden. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Gradvis. Flere runder med å kvitte meg med ting, få fast plass til det meste og å innarbeide gode rutiner. Jeg sleit.mye med søvnmangel og panikkangst og ble dermed lammet av angst ognute av stand til å tenke og organisere de mest elementære ting. Med litt søvn og å pushe seg selv har jeg fått det gradvis bedre. Nå vil jeg vel si jeg er det man kaller strukturert. Jobber mot å bli velorganisert. Anonymkode: 3e474...452 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 Ha mer besøk for å tving meg selv til å holde det ryddig. Jeg responderer bra på skam. Anonymkode: fc597...3cc 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 7. april 2020 Jeg fikk en wake-up-call. Hadde aldri besøk og jeg orket ikke gjøre noe etter jobb. Trivdes på en måte bra i rotet. Det var ille, kjøkkenet og badet så mest bomba ut. Søppel kastet rundt, tallerkener med matrester. Hadde likevel et mål om at jeg en dag skulle rydde. Så en natt sprakk det et rør og det var vann overalt. Jeg leide. Måtte ringe huseier og rørlegger ble tilkalt, han kom KJAPT. Jeg fikk helt panikk, begynte å panikkrydde i all hast, men huseier og rørlegger stod og hamret på døra før jeg fikk gjort stort. Den skammen jeg kjente på da, ansiktsutrykkene deres... Det kan ikke beskrives og jeg skammer meg så mye den dag i dag at jeg orker ikke prøve å gjengi det engang. Etter den dagen skjerpet jeg meg KRAFTIG. Jeg hadde det nok ikke spesielt bra med meg selv den tiden der, men utrolig nok er jeg ikke psykisk syk. Var jo livredd for at noen av disse som var i leiligheten min den natta kom til å sende bekymringsmld eller noe, men det skjedde heldigvis ikke. Forsikret huseier om at jeg vare var overarbeidet og at jeg skulle rydde opp. Jeg ryddet og ryddet. Kvittet meg med ting på finn.no for å få bedre plass. Lagde meg system, gikk på Clas og skaffet meg masse oppbevaringabokser i ulike størrelser. Skrev lister som jeg gang opp i alle rom, de listene bruker jeg fortsatt. Jeg reiser ikke bort, drar på ferie o.l uten at leiligheten min er shinet før jeg drar. For jeg ønsker IKKE en slik opplevelse igjen. Det er utrolig befriende å tenke på at hvis jeg nå er bortreist og noe skjer med leiligheten, så kan jeg med goood samvittighet la huseier få tilgang til leiligheten hvis han må det. Det er også befriende å kunne ta imot besøk når som helst på døgnet. Er det slekt i byen som ringer og spør om de kan komme innom eller sove over en natt står gjesterommet her rent og klart til de med rent sengetøy og alt i orden. Bøssebærere o.l som brått ringer på åpner jeg nå opp for uten å være redd for at de ser inn i en gang fylt av handleposer, sko slengt overalt og en vond lukt av søppel og innestengt. Jeg har faste dager hvor jeg vasker badet og kjøkkenet godt. Sluttet også å røyke i denne perioden og hadde da plutselig penger til å unne meg for eksempel noen gode duftpinner eller en bukett blomster. Begynte å finne glede i sånne huslige ting 😂 Jeg husker tilbake på en tid hvor jeg frøs helt til hver gang det ringte på døra og jeg måtte være musestille å late som jeg ikke var hjemme, for det så ikke ut i leiligheten. Var flere ganger jeg fikk besøk og jeg ikke følte jeg kunne si nei, at jeg måtte panikkrydde vekk det verste sånn at det så ok ut i stua, og når gjestene hadde satt seg ned i stua og fått kaffe måtte jeg hive meg over toalettet og få skrubba det i tilfelle de kom til å bruke wc i løpet av besøket. Nei fy...blir uvel av å tenke på det. Jeg vil ikke tilbake dit, og jeg føler virkelig med alle dere som lever i en sånn hverdag nå i disse dager. Håper dere leser dette og ser at det finnes håp! 😊 Anonymkode: d6ffc...342 56
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 Identifiser flaskehalser, ofte har man 2-3 ting som velter lasset. Hos oss er det oppvaskmaskinen og søpla, hos venner vet jeg at f.eks. rene klær som ikke legges på plass blir et problem. Jeg har akseptert et visst nivå av rot som det er mulig å shine helt ganske kjapt om vi venter besøk. Hvis jeg skulle tenkt at det skal være perfekt til en hver tid hadde jeg mistet motet fullstendig. Jeg tar alltid med meg skitne glass/tallerkner om jeg skal på kjøkkenet, og tømmer maskinen når den er ferdig. Fordi jeg hater å vaske opp går 95% av oppvask i maskinen. Annenhver søndag vasker jeg klær, da har det samlet seg opp så mye at jeg kan kjøre fulle maskiner (vi er en voksen og to skolebarn). Kjøkkenbenken skal nullstilles en gang om dagen (holder i omtrent 10 min., men da ser det i hvert fall fint ut i de minuttene 😄). Jeg tørrmopper når jeg ikke orker å dra frem støvsugeren. Anonymkode: 7ada1...cf3 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 Hva endret seg? Nytt hus.😅 Leide en slitt sokkelleilighet, med slitte vegger, møbler (som var inkludert) osv. Det fristet ikke å holde det mer rent enn akkurat nødvendig fordi vi ikke trivdes. Huset vi har nå er mye større, så det er egentlig mer jobb, men motivasjonen for å holde det rent er på topp. Det var kun noen år gammelt da vi kjøpte det, så det er veldig moderne og flott. Vi kommer også til å vedlikeholde det så det aldri blir stygt. Eneste forskjellen på utstyr fra da til nå, er at vi har robotstøvsuger. Det var ikke noe vits i å ha det i en trang sokkelleilighet. Anonymkode: c1cbe...e83 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Annenhver søndag vasker jeg klær, da har det samlet seg opp så mye at jeg kan kjøre fulle maskiner (vi er en voksen og to skolebarn) Woah 😮 Jeg er alene og kjører fulle maskiner flere ganger i uken, må tydeligvis skjerpe meg 😂 Anonymkode: d6ffc...342 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en wake-up-call. Hadde aldri besøk og jeg orket ikke gjøre noe etter jobb. Trivdes på en måte bra i rotet. Det var ille, kjøkkenet og badet så mest bomba ut. Søppel kastet rundt, tallerkener med matrester. Hadde likevel et mål om at jeg en dag skulle rydde. Så en natt sprakk det et rør og det var vann overalt. Jeg leide. Måtte ringe huseier og rørlegger ble tilkalt, han kom KJAPT. Jeg fikk helt panikk, begynte å panikkrydde i all hast, men huseier og rørlegger stod og hamret på døra før jeg fikk gjort stort. Den skammen jeg kjente på da, ansiktsutrykkene deres... Det kan ikke beskrives og jeg skammer meg så mye den dag i dag at jeg orker ikke prøve å gjengi det engang. Etter den dagen skjerpet jeg meg KRAFTIG. Jeg hadde det nok ikke spesielt bra med meg selv den tiden der, men utrolig nok er jeg ikke psykisk syk. Var jo livredd for at noen av disse som var i leiligheten min den natta kom til å sende bekymringsmld eller noe, men det skjedde heldigvis ikke. Forsikret huseier om at jeg vare var overarbeidet og at jeg skulle rydde opp. Jeg ryddet og ryddet. Kvittet meg med ting på finn.no for å få bedre plass. Lagde meg system, gikk på Clas og skaffet meg masse oppbevaringabokser i ulike størrelser. Skrev lister som jeg gang opp i alle rom, de listene bruker jeg fortsatt. Jeg reiser ikke bort, drar på ferie o.l uten at leiligheten min er shinet før jeg drar. For jeg ønsker IKKE en slik opplevelse igjen. Det er utrolig befriende å tenke på at hvis jeg nå er bortreist og noe skjer med leiligheten, så kan jeg med goood samvittighet la huseier få tilgang til leiligheten hvis han må det. Det er også befriende å kunne ta imot besøk når som helst på døgnet. Er det slekt i byen som ringer og spør om de kan komme innom eller sove over en natt står gjesterommet her rent og klart til de med rent sengetøy og alt i orden. Bøssebærere o.l som brått ringer på åpner jeg nå opp for uten å være redd for at de ser inn i en gang fylt av handleposer, sko slengt overalt og en vond lukt av søppel og innestengt. Jeg har faste dager hvor jeg vasker badet og kjøkkenet godt. Sluttet også å røyke i denne perioden og hadde da plutselig penger til å unne meg for eksempel noen gode duftpinner eller en bukett blomster. Begynte å finne glede i sånne huslige ting 😂 Jeg husker tilbake på en tid hvor jeg frøs helt til hver gang det ringte på døra og jeg måtte være musestille å late som jeg ikke var hjemme, for det så ikke ut i leiligheten. Var flere ganger jeg fikk besøk og jeg ikke følte jeg kunne si nei, at jeg måtte panikkrydde vekk det verste sånn at det så ok ut i stua, og når gjestene hadde satt seg ned i stua og fått kaffe måtte jeg hive meg over toalettet og få skrubba det i tilfelle de kom til å bruke wc i løpet av besøket. Nei fy...blir uvel av å tenke på det. Jeg vil ikke tilbake dit, og jeg føler virkelig med alle dere som lever i en sånn hverdag nå i disse dager. Håper dere leser dette og ser at det finnes håp! 😊 Anonymkode: d6ffc...342 Nå fikk jeg skikkelig latterkrampe her🤣 Men mest fordi jeg kjenner meg igjen i en del punkter her🙈 Spesielt det med badet og doen haha Anonymkode: 974b5...f18 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 På 7.4.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev: Jeg ryddet og ryddet. Kvittet meg med ting på finn.no for å få bedre plass. Lagde meg system, gikk på Clas og skaffet meg masse oppbevaringabokser i ulike størrelser. Skrev lister som jeg gang opp i alle rom, de listene bruker jeg fortsatt. Ble nysgjerrig, hva står på listene? Kan du gi et eksempel på ei sånn liste og hvordan du bruker de? Innlegget ditt var inspirerende. 🙂 Anonymkode: 1e897...afa 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 Jeg for min del skjønner ikke hvordan voksne mennesker klarer å rote og grise like mye som barn på 4 år. Jeg har litt ting stående på enden av stuebordet der jeg vanligvis sitter, som hårklemme, neglfil, snus, penn, mobil, lypsyl. Over badekarkanten ligger det ofte klær som er brukt men ikke skitne, blir en fin haug hvis jeg ikke legger det i skapet. På kjøkkenet hender det det er noen smuler på benken og litt kopper i vasken. Det er det rotet jeg greier å lage. Vasker sjelden gulv men støvsuger jo når hybelkaninene danser, vasker over badet ca 1 g i uke, kjøkkenbenker vaskes daglig. Tar en storrengjøring i blant. Hvordan greier dere å rote og grise så, tørk over en gang or dag og rydd på plass ting dere har brukt! Anonymkode: 4ea4d...9d3 2
Trolltunge Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Jeg har vel aldri hatt veldig skittent hjem, men jeg var fæl til å rote. Jeg tok et slags oppgjør med meg selv i forhold til hva som fikk meg til å rote. Det var leting etter ting, fordi det var mangel på gode systemer. Jeg rotet spesielt med klær og verktøy /redskaper. Ting jeg visste at jeg hadde et sted, men ikke hvor jeg hadde det. Klesskapet kunne være perfekt, til jeg skulle finne noe, og satte alt på hodet. Skuffer, boder og skap ble endevendt i jakten på noe, og ting ble dratt utover. Jeg var lei av å rydde opp etter slikt, så jeg brukte et par uker på å lage et eskesystem til alle mulige ting. Så rev jeg hele garderoben, og laget et mye bedre system der også. Mest mulig henger, og er lett å finne. Mindre plagg og tilbehør har egne skuffer. Så nå slipper jeg å lete, og rote når jeg leter, og systemet har spart meg for timevis med rydding. Det er litt over 10 år siden jeg laget meg bedre systemer på hvordan jeg lagrer ting, og aldri går jeg tilbake til å ikke ha system på ting, for så glad er jeg ikke i å måtte rydde hele tiden. 3
Teyla Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 Kjøpte trådløs støvsuger som henger på kjøkkenet. Nå svinger jeg støvsugeren noen ganger i ula, mot hver tredje uke før år jeg måtte dra den tunge støvsugeren opp fra kjelleren og knote med ledning og slange. Støydempende headsett med lydbok/podcast når jeg gjør husarbeid. Har ubevisst vært sensitiv på lyd, feks klirring i tallerkener ved oppvask, sånn at jeg har kviet meg for å gjøre visse ting. Det kan fortsatt flyte litt, men prøver å ha i tankene at huset skal være besøks-vennlig hele tiden 😝 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #20 Skrevet 9. april 2020 Samboeren min roter forferdelig mye, og jeg merker da at jeg selv mister motivasjon til å rydde også. Han må imidlertid kun holde orden på sitt eget, jeg rydder for både meg og barna. Hovedutfordringen er lite bodplass til verktøy o.l, så ting blir stående i yttergangen. Utrolig kjedelig å alltid ha en gang som ser helt hinsides rotete ut når man får besøk osv, siden det jo er det første man ser når man kommer inn i huset. Jeg gremmes ofte, og unnskylder med at vi har ‘ryddeprosjekt, noe vi forsåvidt har, men det er jo konstant vedvarende. Nå skal vi flytte til et annet hus snart, og jeg vet da at ting vil bli bedre når vi får bedre plass. Der håper jeg iallefall... Anonymkode: b6a03...0cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå