AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Del Skrevet 7. april 2020 Gjenbruk og re-design er jo i tiden. Man blir oppfordret til å unngå bruk og kast og å fornye ting man har fremfor å kjøpe nytt. Jeg driver å fikser opp stua mi og en ting jeg hadde lyst på var en hylle a la dette: Altså en sort stålramme med glasshylleplater. Jeg fant Vittsjö på Ikea til 599 kr, men så kom jeg på at jeg hadde en lignende hylle stående i boden. Den var imidlertid lakkert i grå metallic med frostet glass i hylleplatene, men det kunne jeg jo enkelt fikse på med litt spraylakk tenkte jeg. Så jeg satte kursen mot nærmeste byggvarehus og kjøpte to bokser sort matt spraylakk. 250 kroner fattigere reiste jeg hjem igjen og satte i gang med prosjektet. Jeg brukte omtrent halvannen boks på førstestrøket og da det tørket skjønte jeg at jeg måtte nok beregne et par strøk til. Ny tur på byggvarehuset og innkjøp av to bokser til. Nå var kostnaden på oppussingen oppe i 500 kr. Jeg trang heldigvis ikke å kjøpe enda mer maling, det holdt med tre strøk. Så jeg har spart 99 kr sammenlignet med å kjøpe ny hylle på Ikea. Hylla ser grei ut, men de frostede hylleplatene ser veldig blågrønne ut mot det svarte, så helt fornøyd er jeg ikke. Må vel innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke bare dro på Ikea og kjøpte hylla jeg hadde lyst på, fremfor å styre masse med å spraylakke den jeg hadde. Særlig når kostnaden endte med å bli såpass høy og resultatet ble litt så-som-så. Andre som har gjort seg lignende tanker? Anonymkode: cd7f8...1b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Del Skrevet 7. april 2020 Jeg er enig, og har droppet flere gjenbruksprosjekter på grunn av dette. Tror kjernen i problemet er at mye av møblene vi kjøper i dag, er både billige og i dårlig kvalitet. Før i tiden så hadde man gjerne et kostbart, men solid spisebord av massivt tre, laget av en ekte snekker. Man fikk det til bryllupet og brukte i 40 år. Et sånt bord vil være like brukbart for neste generasjon, man kan gi det noen strøk olje/maling/pusse litt, og så er det som nytt. Da vil de 1000 kronene man legger i maling/pussepapir være vel anvendte penger, bordet i seg selv er tross alt verdt mye mer. Men å pusse opp et vaklevorent Ikea-møbel som i utgangspunktet koster lite, og som består av dårlige kunstmaterialer eller sponplater, blir fort råflott - man investerer ikke energi og penger i noe som vil vare og som har kvalitet, det vil uansett ende på søppelfyllingen neste gang man flytter eller ommøblerer hjemme. Så kanskje løsningen er å droppe Ikea og den slags "fast furniture" i utgangspunktet, heller investere i noen velvalgte møbler som er ordentlig håndverk - som er ment å vare et liv, og som kan redesignes av neste generasjon. De gjenbruksprosjektene jeg har hatt som har føltes verdt det, har vært med møbler jeg har arvet. F.eks. en lenestol fra 60-tallet som fremdeles er kjempekul i designet og en gang var en betydelig investering for min bestefar, og som jeg har trukket om. Anonymkode: 1700f...8fc 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Del Skrevet 7. april 2020 Du skulle dratt på Biltema, lakken er mye billigere der enn på byggvarehus. Anonymkode: eef22...a46 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Del Skrevet 7. april 2020 Som over sier - har man skikkelig kvalitetsmøbler i heltre holder det lenger og kan gjennæbrukes, men ikeamøbler ol ikke holder like lenge. 😕 Vi kjøpte noen slitte gamle stoler i furu, som vi har pusset og malt, og det var mer stress og mas enn å bare kjøpe nye stoler. Vi er ikke en gang handy og syntes sånn er mas. Men veldig glad for at vi gjorde det allikevel, blir glad av å se på stolene, det er liksom litt av meg i de. Og de er solide og fine og kommer til å vare i mange år. Vi prøver å unngå kjøpe ting som ikke holder så lenge, men det er lett å gå i fella, og nå har vi mye hatt mye halvstygge greier som vi bare har gitt bort for å bli kvitt 😕 Anonymkode: a216e...fe3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #5 Del Skrevet 7. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjenbruk og re-design er jo i tiden. Man blir oppfordret til å unngå bruk og kast og å fornye ting man har fremfor å kjøpe nytt. Jeg driver å fikser opp stua mi og en ting jeg hadde lyst på var en hylle a la dette: Altså en sort stålramme med glasshylleplater. Jeg fant Vittsjö på Ikea til 599 kr, men så kom jeg på at jeg hadde en lignende hylle stående i boden. Den var imidlertid lakkert i grå metallic med frostet glass i hylleplatene, men det kunne jeg jo enkelt fikse på med litt spraylakk tenkte jeg. Så jeg satte kursen mot nærmeste byggvarehus og kjøpte to bokser sort matt spraylakk. 250 kroner fattigere reiste jeg hjem igjen og satte i gang med prosjektet. Jeg brukte omtrent halvannen boks på førstestrøket og da det tørket skjønte jeg at jeg måtte nok beregne et par strøk til. Ny tur på byggvarehuset og innkjøp av to bokser til. Nå var kostnaden på oppussingen oppe i 500 kr. Jeg trang heldigvis ikke å kjøpe enda mer maling, det holdt med tre strøk. Så jeg har spart 99 kr sammenlignet med å kjøpe ny hylle på Ikea. Hylla ser grei ut, men de frostede hylleplatene ser veldig blågrønne ut mot det svarte, så helt fornøyd er jeg ikke. Må vel innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke bare dro på Ikea og kjøpte hylla jeg hadde lyst på, fremfor å styre masse med å spraylakke den jeg hadde. Særlig når kostnaden endte med å bli såpass høy og resultatet ble litt så-som-så. Andre som har gjort seg lignende tanker? Anonymkode: cd7f8...1b7 Du kan bare spraye metallet i sort? Med spraylakk Du kan kjøpe det på Clas Ohlson eller Biltema! Du kan ikke MALE metall haha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Del Skrevet 7. april 2020 Ikke helt relevant til ei bokhylle kanskje, men Rødt vil fjerne momsen på reparasjoner, sånn at det blir billigere å reparere ting i stedet for å sløse med å kjøpe nytt. Anonymkode: b7ded...bf3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Del Skrevet 7. april 2020 10 minutter siden, Rosatoast skrev: Du kan bare spraye metallet i sort? Med spraylakk Du kan kjøpe det på Clas Ohlson eller Biltema! Du kan ikke MALE metall haha. Hva prater du om? Haha. Trådstarter skriver jo at hun kjøpte spraylakk. Det er du som ikke kan lese. Anonymkode: c1b14...fca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Del Skrevet 7. april 2020 Ikea har jo også møbler i heltre, som vil kunne la seg restaurere etter behov. Personlig tror jeg jeg er ferdig med møbler i spon og papp nå, vil heller ha noe jeg kan fikse opp når det begynner å bli slitent. Anonymkode: 70857...11a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Del Skrevet 7. april 2020 Det handler ikke om at det lønner seg økonomisk alltid, men at man bevarer noe som allerede finnes i stedet for å kjøpe og kaste Anonymkode: 20753...045 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Del Skrevet 7. april 2020 Spraymaling på boks er veldig dyrt. Og, det får mange av de. Og resultatet blir ofte som så. Det som blir bra, er å spraylakere små pynte gjenstander med sånne spraybokser. Fine vaser og figurer i litt rare farger, spraylakere i fargene som at de passer interiør. Dette blir fint og billig. Den hylla du har, om du ville male den, kunne du kjøpt bengallakk på boks - og male første strøk med kost, for å slipe litt og spraylakere siste, tynne strøk. Ville blitt billigere og bedre resultat men er arbeidsomt! Ikke sikkert jeg ville gidde det for bare 599 kr. Annen type oppussing som jeg synes kan lønne seg, og kan bli veldig fint, er jo å slipe gamle møbler i heltre, og bruke hardvoksolje på. Eller, hvis tre i så dårlig stand at den ikke kan reddes, male. Male med jotun supreme finish, slipe lett mellom hver strøk, male tre strøk. Dette blir veldig fint. Spisebord, sofabord f.eks. Eller gamle trestoler som kan males eller trekkes om. Kvalitetsmøbler som har mye bruk igjen, tross litt utdatert utseende. Mange gamle skjenk, kommoder, kan lett oppdateres med å bare bytte ut knotter og føtter. Redesign er gøy og bra. Men, for det skal «lønne» seg, må det enten være skikkelig kvalitets møbel i utgangspunktet, eller må «fixen» være veldig enkel og billig. Anonymkode: 599b4...fc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Del Skrevet 7. april 2020 3 timer siden, Rosatoast skrev: Du kan bare spraye metallet i sort? Med spraylakk Du kan kjøpe det på Clas Ohlson eller Biltema! Du kan ikke MALE metall haha. Selvfølgelig kan man male metall, har du ikke hørt om Hammerite og Bengalack?. Anonymkode: 42017...bdb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #12 Del Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man male metall, har du ikke hørt om Hammerite og Bengalack?. Anonymkode: 42017...bdb Uff, det blir ikke noe pent. Forstår at du brukte så mye tid og penger på det.. Kommer helt an på hva slags type metaller du maler. Anbefaler å bruke spray. Hilsen ei som har jobbet mye med interiør, tekstil og farge! 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Del Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, Rosatoast skrev: Uff, det blir ikke noe pent. Forstår at du brukte så mye tid og penger på det.. Kommer helt an på hva slags type metaller du maler. Anbefaler å bruke spray. Hilsen ei som har jobbet mye med interiør, tekstil og farge! 🤗 Vel det kommer jo an på hva man synes er pent, det er ikke alle overflater som trenger å se ut som jobben er gjort av en profesjonell billakkerer. Skal man bruke spray så er det også veldig viktig at at man gjør grundig forarbeid med pussing og grunning så det ikke flasser og tåler en støyt, det er heller ikke alle som har en egnet plass til å drive med spraylakkering. Anonymkode: 42017...bdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Del Skrevet 7. april 2020 35 minutter siden, Rosatoast said: Uff, det blir ikke noe pent. Forstår at du brukte så mye tid og penger på det.. Kommer helt an på hva slags type metaller du maler. Anbefaler å bruke spray. Hilsen ei som har jobbet mye med interiør, tekstil og farge! 🤗 Kanskje du også burde bruke litt tid på å lese? Det står jo at TS brukte spray, og det har du fått beskjed om tidligere i tråden også. Anonymkode: 54041...14f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 7. april 2020 #15 Del Skrevet 7. april 2020 Nja, lønner seg og lønner seg. Jeg driver med møbelrestaurering. Noen ganger priser jeg meg litt lavere på hva enn som skal gjøres fordi jeg ikke vil overgå verdien av møbelet. Lite vits å si man skal ha 1500 kr for å pusse og olje en teakstol når stolens verdi ferdig ikke overgår 1000 kr. Da hverken gidder eller orker folk og lar heller være. Og da går enda et møbel tapt. Airbrush hadde kanskje vært tingen for deg, men da skal man allerede ha interesse og hobby som krever en airbrush med kompressor. De er jo litt dyre. Sånn tilfeldigvis har mannen min det med flymodellhobbyen sin, så om jeg ønsker å spraymale noe så koster det meg svært lite å ordne. DIY sådan sett er utrolig praktisk for de som allerede har mye forskjellige utstyr liggende og kan ordne ting uten å måtte kjøpe halve Biltema med seg hjem. Glass kan du alltids kjøpe, men da igjen koster det deg mer enn hylla på Ikea. Eneste forskjellen er at du kan si; "Denne har jeg ordnet. Ble den ikke flott?" og så sole deg i glansen av alt skrytet. Og det er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Del Skrevet 7. april 2020 Jeg er helt sikker på at møbelet ditt har større verdi enn den fra ikea. Den er veldig lett og ser billig ut. Glasshyllene med grønnskjær kan være megakult om du har de rette fargene til 💚 Jeg elsker gjenbruk. Som oftest pga kvaliteten på gamle møbler 👍 Anonymkode: eacbd...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Del Skrevet 7. april 2020 Egentlig ikke, ts. For du sammenligner epler og pærer. Kan et gammelt møbel som du både må malingsfjerne, pusse, lakke, male, olje etc koste penger? Selvsagt. Men så lenge du velger deg et solid møbel så må du sammenligne det med et møbel som ikke er en billig ikea-hylle. Ok, tok du en ikea-hylle du alt hadde og mikket og makket, så sammenligner du epler og epler. Men du kan ikke sammenligne kvalitet med billigmøbler. Da må du sammenligne med nye kvalitetsmøbler. Og de koster 20 000 og opp langt over 60 000! Jeg har pusset opp et kjøkkenbord. Fra kipt lakket tidlig 2000-tall til heltre bøk av tilsynelatende høy pris. Kostet det noen hundrelapper? Ja. Ville jeg fått et nytt slikt bord under 6-7000 (og det på salg)? Nei. Så har jeg pusset opp endel loppisfunn, som en gammel kommode. Den kommoden har de mest perfekte skuffer du kan tenke deg. De bare gliiiiir ut. Null støy, null heng, null irritasjon. Kostet meg 4-500 kr etter maling, lakkfjerning etc. Nyprisen på et møbel med skuffer som glir perfekt aner jeg ikke: sånne møbler koster skjorta. Kommoder opp til 10 000 har helt elendige skuffer. Pluss: blir jeg lei av den kommoden vet jeg at den er verdt 4-500 på bruktmarkedet. Det er en fin kommode. Så har jeg en gammel skjenk. Kjøpt på loppis til 200 kroner. Den skal bli sommerens prosjekt. Skjenker er avsindig dyre møbler, går for 20-30 000 om du ikke skal ha noe som faller fra hverandre når du ser på dem. (Jeg sjekket på Skeidar. 10 000 for en skjenk som så ut som et ubegavet barn hadde montert den. 10 000 for noe av så dårlig kvalitet at jeg ikke hadde solgt den om jeg hadde snekret den!) Anonymkode: 67647...951 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå