AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Jeg unnlot og handle fra en butikk i dag på grunn av dette med håndvask. Butikken hadde håndvask tilgjengelig ved inngangen med plakat at de ønsket at alle vasket seg før de handlet. Der sto folk i kø for å bruke en vask. For å få vasket seg må alle ta i håndtakene for å få vannet til å renne. De måtte trykke ned enda et håndtak for å få såpe. Dette er faktisk ikke hygienisk i det hele tatt. Så mange fingre og hender som tar i disse. Er du litt uheldig med vaskingen så kan dette være en smittekilde istedet for et tiltak. Du kan godt argumentere med at da må folk vaske grundigere, men vi vet jo at mange, spesielt barn og eldre ikke er like flinke. Eldre fordi de er stive i leddene og mangler smidighet. (Jeg har sett min bestemor) Og så har vi antbac som står oppstilt overalt. Samme greia, alle tar i samme håndtak for å få en sprut. Og er du uheldig sa kommer viruset i sprekker og på steder på hånden din spriten ikke gjør. Jeg tror dette er en falsk trygghet og er med på å gjøre mer skade enn nytte. Hva mener dere? Anonymkode: 9954a...b6b 3
tussi680 Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 (endret) Bruker overarmen så godt jeg kan for å få vann i springen for når du har trykket på såpedispenseren så får du vasket av deg det som er på fingrene når du vasker dem godt. Endret 7. april 2020 av tussi680 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Alle tar i håndtaket og vasker seg etterpå, jeg skjønner ikke problemet? Hvis du trykker ned tuten på antibacflasken så kommer det sprit ut som du vasker hendene dine med. Da rører du jo ikke håndtaket etterpå? Og hadde du gjort det, hadde jo håndtaket vært spritet ned til nestemann. Anonymkode: 8eaec...303 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Norske folk anser berøringsfri armaturer som "luksus". De er ikke det! https://www.billigvvs.no/tips-og-guider/beroeringsfri-armatur Om du har ikke det må du tørke med papir og bruke det til å slå av kranen. Står på FHI sin side om smittevern. Anonymkode: e9497...9af 2
Mrs Robinson Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Du KAN jo forhindre dette selv ved å ta en vask av håndtak og dispensere før du vasker deg, ts? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Håndsprit: du tar på samme pumpe og får korona på hånda. Deretter dreper du koronaen ved å gni inn hendene med spriten. Håndvask: du tar på såpedispenseren og får corona på hånden. Du skrur på vasken og får enda mer korona på hånden. Så vasker du vekk all koronaen. Om du skrur av vasken får du korona på hånda igjen. Hvis du lar den renne til nestemann så forblir du koronafri. i vår butikk har de bare hansker. Når en person med korona på hånda tar et par hansker så har det kommet korona på hansken og da fortsetter personen å spre det Anonymkode: e2346...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Mens du vasker hendene så ta over kranene. Jeg gjør det med handlevogna. Gjør ikke noe å ta på håndtaket til desinfeksjonmiddelet da har du allerede sprit på hendene. Anonymkode: 60d6f...439 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Jeg har observert lignende ting. Litt forskjellige: - I en butikk her jeg bor står det hansker fremme. Problemet her er at det er akkurat ved inngangen, så folk stopper opp der, samler seg i klaser hvor de står altfor tett og puster på hverandre. Når de skal forsyne seg med hansker petter de rundt nedi boksen sånn at alle hanskene blir fulle av mulig smitte. Når man tar på mer enn akkurat hanskene man selv skal bruke vil det jo gi andre mulig smitte ved å bare forsyne seg med hansker i utgangspunktet... Ikke minst står man altfor tett, og hansker beskytter ikke mot å puste inn smittsomme aerosoler... I tillegg stopper de opp inngangen så det blir veldig mange potensielle smittere som både står og går altfor tett på hverandre = maksimerer smitterisikoen. - I en annen butikk har de stående fremme antibac med trykke-tut som de vil at folk skal bruke, ved inngangen der også. Altså får man samme problem med opphopning av folk, i tillegg til at folk gjerne tar hele hånden og HOLDER antibac-beholderen mens de petter utover hele tuten for å trykke. Også gnikker folk flest bare litt i midten av hendene. Det er så dumt at jeg får lyst å grine når jeg ser sånt. - Den siste dumme løsningen er tilsvarende som du sier: Håndvask hvor alle trykker for å få på vasken, og deretter på såpebeholderen. Etter å ha observert hvordan folk flest vasker hendene kan jeg trygt si at det er mange som burde lære seg basic hygiene. Heldigvis er det noen steder hvor de har automatisk antibac i det minste. Selv tar jeg på hansker før jeg går ut døren hjemme, bytter til rene i bilen, handler, tar av hanskene jeg har brukt i butikken og tar på rene før jeg går inn i bilen, kjører hjem, vasker av ratt/håndtak/girspake og andre ting i bilen man tar på og deretter tar jeg inn varene, fjerner hanskene, vasker meg godt og deretter vasker jeg varene, meg selv, tar klærne direkte inn i vaskemaskinen og setter den på. Til slutt går jeg i dusjen. Spriter for øvrig hanskene når det er mulig i tillegg. Anonymkode: e27a8...cdc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Rart, det er hvertfall ikke tilfellet på mine lokalbutikker. Butikk nr 1 har hengt opp en anretning som doserer ut antibac automatisk uten berøring, de har også en vaske med berøringsfri funksjon. I begynnelsen hadde de antibacflasker folk måtte trykke på, men det forsant veldig fort og ble erstattet med den vegghengte anretningen. Butikk nr 2 har berøringsfri funksjon på vask. At man må trykke på såpedispenser er virkelig ikk et problem så lenge man vasker hendene skikkelig. Anonymkode: 05b9f...874 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Selv tar jeg på hansker før jeg går ut døren hjemme, bytter til rene i bilen, handler, tar av hanskene jeg har brukt i butikken og tar på rene før jeg går inn i bilen, kjører hjem, vasker av ratt/håndtak/girspake og andre ting i bilen man tar på og deretter tar jeg inn varene, fjerner hanskene, vasker meg godt og deretter vasker jeg varene, meg selv, tar klærne direkte inn i vaskemaskinen og setter den på. Til slutt går jeg i dusjen. Spriter for øvrig hanskene når det er mulig i tillegg. Anonymkode: e27a8...cdc Hvorfor gjør du alt dette? Er det noe effekt i det eller er det et resultat av frykt? Anonymkode: 05b9f...874 6
Luckiness Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 Du tar på håndtaket til vasken og såpen. Så vasker du hendene med såpe og vann på riktig måte. Skyller det bort med vann. Så tar du engangs-tørkepapir. Tørker hendene. Lukker igjen kranen med papiret. Kaster papiret. Taaaadaaa hendene dine er rene. Du trykker på håndspritdispenseren. Gnir hendene inn med sprit på riktig måte. Du tar ikke på dispenseren etterpå. Taaaadaaa hendene dine er rene. 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør du alt dette? Er det noe effekt i det eller er det et resultat av frykt? Anonymkode: 05b9f...874 Det er kanskje noe overdrevet, men sammenlignet med å bli syk av, trenge intensivbehandling eller dø av corona er det ikke spesielt vanskelig. Glemte å skrive det, men de fleste varene mine står i karantene i boden frem til de ikke er smittefarlige lenger - vasker det jeg trenger med en gang bare. Man kan jo smittes av aerosoler, så noe smittefare unngår man ikke uten åndedrettsvern og fullt smittevernutstyr, men mesteparten av smittefaren skal være eliminert med de tiltakene jeg selv bruker iallefall. Jeg er alvorlig syk, immunsupprimert (har i praksis ikke immunforsvar, og mangler også blodlegemer til å bekjempe eventuelle skader/virus/bakterier osv), har høyt blodtrykk (pga smerter som medfølger den alvorlige sykdommen jeg har) og alvorlig astma. Jeg har vært livstruende syk av vanlig influensa og lungebetennelser tidligere, og har dermed også nedsatt lungekapasitet. I tillegg har jeg en del utfordringer med nyrene, binyrene, lever (både pga sykdommen min angriper leveren, men også medisinbruk) og jeg har noen uregelmessigheter i hjertet som skal utredes (utsatt pga corona dog). Immunsystemet mitt har fått seg noen kraftige trøkker både pga sykdom, dårlig utgangspunkt og medisiner som ødelegger det. Jeg tar de grepene jeg tar fordi jeg ikke ønsker å bli alvorlig syk/dø, både for eget vedkommende, men også for de rundt meg og for å ikke drene systemet for ressurser hvis det kan unngåes. Jeg har heller ikke lyst å smitte den jeg bor med, som er noe bedre stilt enn meg - men han har også astma. Anonymkode: e27a8...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør du alt dette? Er det noe effekt i det eller er det et resultat av frykt? Anonymkode: 05b9f...874 Glemte å svare på det med frykt: Nei, jeg er ikke redd/frykter noe spesielt. Jeg syns ikke det er noe gøy å ligge i respirator eller være alvorlig syk, spesielt ikke med enda mer enn jeg er i utgangspunktet (har vært alvorlig syk lenge og faktisk også forsøkt å ta livet mitt pga det fordi jeg har i perioder vært så syk at jeg ikke har orket mer) - men jeg er ikke redd for å dø liksom. Forløpet er ikke det diggeste å dø av med corona (eller influensa/lungebetennelse/astmaanfall og lignende), men jeg vil ikke si jeg er redd. Jeg tar ikke sorgene/frykten på forskudd - det gjør en bare mer disponert for å bli syk å være redd, og det beskytter deg/gjør ikke at du ikke blir syk, så tenker at det er bortkastet energi. Men å gjøre det man kan for å unngå å bli smittet/syk beskytter ikke bare en selv, men alle man potensielt kan smitte/"drepe" og med corona krever også hver enkelt pasient som må på sykehus ganske mye ressurser. Anonymkode: e27a8...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg unnlot og handle fra en butikk i dag på grunn av dette med håndvask. Butikken hadde håndvask tilgjengelig ved inngangen med plakat at de ønsket at alle vasket seg før de handlet. Der sto folk i kø for å bruke en vask. For å få vasket seg må alle ta i håndtakene for å få vannet til å renne. De måtte trykke ned enda et håndtak for å få såpe. Dette er faktisk ikke hygienisk i det hele tatt. Så mange fingre og hender som tar i disse. Er du litt uheldig med vaskingen så kan dette være en smittekilde istedet for et tiltak. Du kan godt argumentere med at da må folk vaske grundigere, men vi vet jo at mange, spesielt barn og eldre ikke er like flinke. Eldre fordi de er stive i leddene og mangler smidighet. (Jeg har sett min bestemor) Og så har vi antbac som står oppstilt overalt. Samme greia, alle tar i samme håndtak for å få en sprut. Og er du uheldig sa kommer viruset i sprekker og på steder på hånden din spriten ikke gjør. Jeg tror dette er en falsk trygghet og er med på å gjøre mer skade enn nytte. Hva mener dere? Anonymkode: 9954a...b6b Er det null logikk i huet ditt? etter du har tatt i håndspriten så renser du hånda med spriten da er jo bakteriene drept. men det er et virus så hvorfor i helvette bruke antibac da?! klage på at det er bakterier på håndtaket når du renser hendene med sprit et sekund etterpå makes no sense. du kan heller la vær å ta bort i håndtaket hvis man ikke vil bi smittet av corona å ta med din egen sprit! fordi antibac dreper ikke corona. det er som å klage på at toalett ikke har automatisk såpedispenser fordi det er uhygenisk. Men man vasker jo henda 1 sekund etterpå! Anonymkode: 3d30b...67b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håndsprit: du tar på samme pumpe og får korona på hånda. Deretter dreper du koronaen ved å gni inn hendene med spriten. Håndvask: du tar på såpedispenseren og får corona på hånden. Du skrur på vasken og får enda mer korona på hånden. Så vasker du vekk all koronaen. Om du skrur av vasken får du korona på hånda igjen. Hvis du lar den renne til nestemann så forblir du koronafri. i vår butikk har de bare hansker. Når en person med korona på hånda tar et par hansker så har det kommet korona på hansken og da fortsetter personen å spre det Anonymkode: e2346...0c0 Sprit dreper ikke corona hvor har du hørt det? Anonymkode: 3d30b...67b
Nerine_ Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sprit dreper ikke corona hvor har du hørt det? Anonymkode: 3d30b...67b Tar ikke sprit knekken på viruset?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 Ts her Svarer dere litt samler her. Altså, jeg snakker ikke om de som gjør dette riktig. Men hvor mange gjør det, tror dere. En liten dæsj med antibac dreper ikke viruset hvis det ikke trenger inn i alle linjene i hånden din. Og hvor mange står egentlig i 20 sekunder under rennende vann når det står kø bak deg. Det er helt ulogisk å ta på alt andre har tatt på, vask eller ikke. Når jeg se bestemora mi styre med den antibaceen ble jeg veldig betenkt. Mange tar på både kraner og såpedispensere og har hendene så vidt under vann etterpå. Det holder ikke. Jeg tar ikke sjansen på å få korona på hendene og satse på at jeg klarer å skylle det av godt nok etterpå. Da foretrekker jeg heller enganshansker som jeg tar på meg når jeg går inn i butikken og vrenger av meg og kaster før jeg tar i bilen. Anonymkode: 9954a...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 Ser ikke at dette er noe nytt? Slik har det jo alltid vært på veldig mange offentlige toaletter, flytoaletter, og mange andre steder. Man tar på krana, vasker hendene, tar papir, tar av krana med papir på hendene, dytter opp døra med albuen. Er det en sjelden gang en dør av typen som krever litt mer drar jeg genseren ned over handa. Kanskje alle som driver å kladder i vei på slike steder nå endelig lærer... så sparer vi en del hundre liv under influensasesongen hvert år. Anonymkode: 8e619...46c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er kanskje noe overdrevet, men sammenlignet med å bli syk av, trenge intensivbehandling eller dø av corona er det ikke spesielt vanskelig. Glemte å skrive det, men de fleste varene mine står i karantene i boden frem til de ikke er smittefarlige lenger - vasker det jeg trenger med en gang bare. Man kan jo smittes av aerosoler, så noe smittefare unngår man ikke uten åndedrettsvern og fullt smittevernutstyr, men mesteparten av smittefaren skal være eliminert med de tiltakene jeg selv bruker iallefall. Jeg er alvorlig syk, immunsupprimert (har i praksis ikke immunforsvar, og mangler også blodlegemer til å bekjempe eventuelle skader/virus/bakterier osv), har høyt blodtrykk (pga smerter som medfølger den alvorlige sykdommen jeg har) og alvorlig astma. Jeg har vært livstruende syk av vanlig influensa og lungebetennelser tidligere, og har dermed også nedsatt lungekapasitet. I tillegg har jeg en del utfordringer med nyrene, binyrene, lever (både pga sykdommen min angriper leveren, men også medisinbruk) og jeg har noen uregelmessigheter i hjertet som skal utredes (utsatt pga corona dog). Immunsystemet mitt har fått seg noen kraftige trøkker både pga sykdom, dårlig utgangspunkt og medisiner som ødelegger det. Jeg tar de grepene jeg tar fordi jeg ikke ønsker å bli alvorlig syk/dø, både for eget vedkommende, men også for de rundt meg og for å ikke drene systemet for ressurser hvis det kan unngåes. Jeg har heller ikke lyst å smitte den jeg bor med, som er noe bedre stilt enn meg - men han har også astma. Anonymkode: e27a8...cdc Ok, ja da skjønner jeg bedre at du velger å gjøre det slik. Anonymkode: 05b9f...874 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Glemte å svare på det med frykt: Nei, jeg er ikke redd/frykter noe spesielt. Jeg syns ikke det er noe gøy å ligge i respirator eller være alvorlig syk, spesielt ikke med enda mer enn jeg er i utgangspunktet (har vært alvorlig syk lenge og faktisk også forsøkt å ta livet mitt pga det fordi jeg har i perioder vært så syk at jeg ikke har orket mer) - men jeg er ikke redd for å dø liksom. Forløpet er ikke det diggeste å dø av med corona (eller influensa/lungebetennelse/astmaanfall og lignende), men jeg vil ikke si jeg er redd. Jeg tar ikke sorgene/frykten på forskudd - det gjør en bare mer disponert for å bli syk å være redd, og det beskytter deg/gjør ikke at du ikke blir syk, så tenker at det er bortkastet energi. Men å gjøre det man kan for å unngå å bli smittet/syk beskytter ikke bare en selv, men alle man potensielt kan smitte/"drepe" og med corona krever også hver enkelt pasient som må på sykehus ganske mye ressurser. Anonymkode: e27a8...cdc Takk for svar. Tror du at dersom du blir testet og det viser seg at du allerede har Korona virus, men slipper alvorlige smptomer, at du ville lempet på noen av disse rutinene? Anonymkode: 05b9f...874 1
Anbefalte innlegg