AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Det hadde vært interessant å sett om vi kunne flyttet all produksjon ut/hjem/bort fra et slikt regime. Penger er et språk som også de som ikke vil forstå skjønner. https://www.aftenposten.no/verden/i/70ORpo/fn-topp-handel-med-ville-dyr-maa-forbys-for-aa-unngaa-nye-pandemier Anonymkode: cc980...fb8 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Boikott! Vi har konsumermakt og nå må vi bruke den. Kina solgte tilbake smittevernsutstyr til Italia som Italia donerte til dem. De er en dritt nasjon som ikke bryr seg om menneskerettigheter, dyrevelferd eller noe annet en økonomi. Jeg boikotter og håper vi er mange. Satser på at Europa ser galskapen i å være avhengig av slike land og flytter hjem produksjon og starter med å bli selvforsynt. Anonymkode: 135c3...73c 16
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boikott! Vi har konsumermakt og nå må vi bruke den. Kina solgte tilbake smittevernsutstyr til Italia som Italia donerte til dem. De er en dritt nasjon som ikke bryr seg om menneskerettigheter, dyrevelferd eller noe annet en økonomi. Jeg boikotter og håper vi er mange. Satser på at Europa ser galskapen i å være avhengig av slike land og flytter hjem produksjon og starter med å bli selvforsynt. Anonymkode: 135c3...73c Nei, gidder ikke å boikotte. Norske lønninger er for høye til at det lønner seg å flytte produksjonen fra Kina til Norge. Anonymkode: 79189...793 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, gidder ikke å boikotte. Norske lønninger er for høye til at det lønner seg å flytte produksjonen fra Kina til Norge. Anonymkode: 79189...793 Jaja, du får bare fortsette å kjøpe harry billigdritt. Å kjøpe norsk holder folk i arbeid og er samfunnsøkonomisk bra. Flere bedrifter har prøvd å flytte produksjonen til Øst-Europa men kommet hjem. Grunnen var høyere kvalitet og effektivitet som gjorde at det lønte seg å komme hjem. Anonymkode: 135c3...73c 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Jaja da er det vell bare snakk om tid før et mye mye mer dødelig virus begynner å herje. Dette skulle vært forbudt, for lenge siden. Anonymkode: 10f0a...a4e 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Hadde Norske forbrukere sluttet å handle billig juggel og kopivarer fra Kina når originalvarene koster litt mer og er laget i Europa eller i Statene? - eller hadde de tenkt at "Varene er jo allerede produsert, så hvorfor skal ikke jeg også få lov til å gjøre et godt kjøp?" Folk anser jo billig kinajuggel som gode kjøp. Anonymkode: cc980...fb8 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, du får bare fortsette å kjøpe harry billigdritt. Å kjøpe norsk holder folk i arbeid og er samfunnsøkonomisk bra. Flere bedrifter har prøvd å flytte produksjonen til Øst-Europa men kommet hjem. Grunnen var høyere kvalitet og effektivitet som gjorde at det lønte seg å komme hjem. Anonymkode: 135c3...73c Du er klar over at mobilen, pc, laptop, tv, radio, bilen din er laget i Kina? Jeg skal ta deg seriøst den dagen du kvitter deg med disse tingene, men det er kanskje ikke så interessant? Anonymkode: 79189...793 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Sanksjoner nå!!! Anonymkode: 677ea...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Ifølge China In Focus har disse markedene vært åpne under hele Korona krisen, bak høye vegger og bevoktet av politiet. Kun spill for galleriet at disse har vært "stengt" da det ikke er der viruset kom fra. Nå åpner de trafikken også, til tross for at folk fortsatt dør som fluer. Kina har bestilt 200 000 likposer fra taiwan fordi de ikke har nok likposer i kina. Anonymkode: 5e03b...71a 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at mobilen, pc, laptop, tv, radio, bilen din er laget i Kina? Jeg skal ta deg seriøst den dagen du kvitter deg med disse tingene, men det er kanskje ikke så interessant? Anonymkode: 79189...793 Det viktigste nå er å ta vare på det man har, ikke sant? Og nei ikke alt er laget i Kina. Og det forandrer ikke min mening i det heletatt. Det er bare sauer som bytter ut slikt bare for å ha det nyeste. Anonymkode: 135c3...73c 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste nå er å ta vare på det man har, ikke sant? Og nei ikke alt er laget i Kina. Og det forandrer ikke min mening i det heletatt. Det er bare sauer som bytter ut slikt bare for å ha det nyeste. Anonymkode: 135c3...73c Så da er det helt greit å boikotte det som passer deg og ikke alt som kommer fra Kina? Høres litt dobbeltmoralsk ut. Anonymkode: 79189...793
Okapi Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det viktigste nå er å ta vare på det man har, ikke sant? Og nei ikke alt er laget i Kina. Og det forandrer ikke min mening i det heletatt. Det er bare sauer som bytter ut slikt bare for å ha det nyeste. Anonymkode: 135c3...73c Nær sagt alt. Jeg tror ikke jeg ikke eier noe elektronisk utstyr overhode som ikke har kinesiske komponenter i seg. Selv de som har fabrikker i Japan, Tyskland og USA får deler fra Kina som ikke kan produseres andre steder. Du må gjerne nevne noe du eier som ikke er produsert der, men det tror jeg faktisk ikke du vil klare. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så da er det helt greit å boikotte det som passer deg og ikke alt som kommer fra Kina? Høres litt dobbeltmoralsk ut. Anonymkode: 79189...793 Man trenger ikke kvitte seg med ting man allerede har og som virker for å boikotte Kina. Boikotting går på hva man velger kjøpe nytt heretter. Har skjønt det på medier i Europa og usa at flere lokale bedrifter har innsett at de er alfor avhengige av Kina og derfor jobber med å skaffe deler og råvarer uten å handle fra Kina. Om varene så blir dyrere, tror jeg at svært svært mange i usa og europa, pluss store deler av verden nok vurderer å handle alle andre steder fra enn Kina. For det Kina har gjort er ikke bagateller. Anonymkode: 5e03b...71a 6
Okapi Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Kina har bestilt 200 000 likposer fra taiwan fordi de ikke har nok likposer i kina. Aldri hørt om China in Focus, men hvis dette stemmer er det ganske ekstremt, med tanke på at de to landene har vært i en kald krig, vel, siden den var varm. Finnes det andre kilder på dette?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke kvitte seg med ting man allerede har og som virker for å boikotte Kina. Boikotting går på hva man velger kjøpe nytt heretter. Har skjønt det på medier i Europa og usa at flere lokale bedrifter har innsett at de er alfor avhengige av Kina og derfor jobber med å skaffe deler og råvarer uten å handle fra Kina. Om varene så blir dyrere, tror jeg at svært svært mange i usa og europa, pluss store deler av verden nok vurderer å handle alle andre steder fra enn Kina. For det Kina har gjort er ikke bagateller. Anonymkode: 5e03b...71a Takk Da slipper jeg å skrive dette. Også går jeg ut av diskusjonen. Det er ikke vits i å diskutere med sauer. Anonymkode: 135c3...73c 2
Okapi Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk Da slipper jeg å skrive dette. Også går jeg ut av diskusjonen. Det er ikke vits i å diskutere med sauer. Anonymkode: 135c3...73c Du kan jo også bare svare på spørsmålene du blir stilt, heller enn å gå rett til personangrep. Det holder jo ikke å bare oppfordre til en boikott, en må faktisk også presentere alternative løsninger. Har lyst på en appelsin men vil boikotte Israel? Kjøp spansk, greit nok det. Men hvis du trenger en ny telefon, PC, kamera eller for den saks skyld bil eller kjøleskap, hva gjør du da? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 17 minutter siden, Okapi skrev: Du kan jo også bare svare på spørsmålene du blir stilt, heller enn å gå rett til personangrep. Det holder jo ikke å bare oppfordre til en boikott, en må faktisk også presentere alternative løsninger. Har lyst på en appelsin men vil boikotte Israel? Kjøp spansk, greit nok det. Men hvis du trenger en ny telefon, PC, kamera eller for den saks skyld bil eller kjøleskap, hva gjør du da? Men, selv om det er sånn i dag, så må det jo ikke være sånn i morgen? At den store delen av deleproduksjon er flyttet til de landene hvor folk får aller minst for arbeidskraften sin, betyr vel ikke at de må være sånn fremover? Eller har vi lagt inn årene og bare lener oss tilbake med et oppgitt sukk mens vi sier "Jaja, sånn er det bare. Men det er billige". Kanskje vi bør leke mer seriøst med ideen om å ta hjem mer av denne produksjonen, - selv om det betyr at sluttproduktet blir dyrere? Kan det kanskje ha flere fordeler enn ulemper? Kan det bli et nytt marked for reparasjoner av f.eks. telefoner, pc, kamera elelr kjøleskap? Nå er det jo ofte billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Kanskje vi burde være villige til å betale for å reparere? Kanskje vi ville bli det om nytt kostet mer fordi det ikke var produsert i land som oppfører seg sånn som kineserne nå gjør? Anonymkode: cc980...fb8 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 Finnes det noen oversikt over hvordan man kan boikotte Kina? Hadde vært greit med en liste over varer som ikke er produsert i Kina og som ikke inneholder kinesiske komponenter (om slikt finnes, tenker da på elektronikk blant annet). Anonymkode: 73a50...a6e 1
Okapi Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men, selv om det er sånn i dag, så må det jo ikke være sånn i morgen? At den store delen av deleproduksjon er flyttet til de landene hvor folk får aller minst for arbeidskraften sin, betyr vel ikke at de må være sånn fremover? Eller har vi lagt inn årene og bare lener oss tilbake med et oppgitt sukk mens vi sier "Jaja, sånn er det bare. Men det er billige". Kanskje vi bør leke mer seriøst med ideen om å ta hjem mer av denne produksjonen, - selv om det betyr at sluttproduktet blir dyrere? Kan det kanskje ha flere fordeler enn ulemper? Kan det bli et nytt marked for reparasjoner av f.eks. telefoner, pc, kamera elelr kjøleskap? Nå er det jo ofte billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Kanskje vi burde være villige til å betale for å reparere? Kanskje vi ville bli det om nytt kostet mer fordi det ikke var produsert i land som oppfører seg sånn som kineserne nå gjør? Anonymkode: cc980...fb8 Ja, det må dessverre det. Det er ikke bare å flytte produksjonen, man trenger også en kvalifisert befolkning. Kina har trent opp sin de siste 40 åra nettopp for å kunne utkonkurrere Japan, Sør-Korea og Japan. Dette er mulig fordi de har et samfunn som er styrt fra toppen, og en ekstremt lydig befolkning. Ikke bare vil det være vanskelig å få en nordmann eller en skotte til å sitte åtte timer om dagen ved et samlebånd, det vil være på kanten til umulig å få en skotte eller nordmann med universitetsutdannelse i finelektronikk til å gjøre dette for en svært lav lønn. Dette er vanlig praksis i Kina, og både årsaken til at de er så konkurransedyktige, og årsaken til at Foxconn har "selvmordsnettt" under vinduene sine. Hele det moderne teknologisamfunnet, som har tatt oss fra NES til PS4 og latt nordmenn kjøre Tesla og ikke Lada, har vi fått gjennom disse kinesiske arbeiderne. Teknologien er kanskje utviklert i USA, Tyskland og Japan, men det er Kina som har muliggjort produksjonen, gjennom en ekstremt målrettet bruk av egen befolkning. Det er ikke slik at vi kan ta produksjonen hjem, og akseptere et litt dyrere produkt. Mye av produksjonen er nær sagt umulig å ta hjem, i alle fall i løpet av de neste par tiårene, og produktet hadde ikke blitt litt dyrere, men blitt mangedoblet i pris. Jeg tror nok vi er avhengige av Kina en god stund til. Enkelte produktet, som f.eks. boktrykk og klesproduksjon, kan flyttes, og det er en sjanse for at Thailand og Vietnam på sikt kan overta mer av elektronikken, men ingenting av dette kan fikses på kort sikt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, selv om det er sånn i dag, så må det jo ikke være sånn i morgen? At den store delen av deleproduksjon er flyttet til de landene hvor folk får aller minst for arbeidskraften sin, betyr vel ikke at de må være sånn fremover? Eller har vi lagt inn årene og bare lener oss tilbake med et oppgitt sukk mens vi sier "Jaja, sånn er det bare. Men det er billige". Kanskje vi bør leke mer seriøst med ideen om å ta hjem mer av denne produksjonen, - selv om det betyr at sluttproduktet blir dyrere? Kan det kanskje ha flere fordeler enn ulemper? Kan det bli et nytt marked for reparasjoner av f.eks. telefoner, pc, kamera elelr kjøleskap? Nå er det jo ofte billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Kanskje vi burde være villige til å betale for å reparere? Kanskje vi ville bli det om nytt kostet mer fordi det ikke var produsert i land som oppfører seg sånn som kineserne nå gjør? Anonymkode: cc980...fb8 Bedriftene må tjene inn utgiftene de har ved produksjon. Det betyr at hvis en flytter disse til Norge, med de lønningene og avgiftene vi har, må de ta mye høyere pris for varene. Dette gjør at de taper i konkurransen og de ansatte vil miste jobbene fordi kunder ikke vil betale den høye prisen og ser etter andre land å kjøpe fra. Anonymkode: 79189...793 1
Anbefalte innlegg