Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei jobben min. Angrer som en hund på valg av yrke. Alt blir malt så rosenrødt på skolebenken. Jeg er så sliten. Er ikke rette tidspunket å gi opp akkurat nå, men føler ikke ståpåviljen like hjertenært som andre tydligvis gjør. Vi er alltid underbemannet og det er alltid jeg som sitter igjen med overtid for å få gjort unna det viktigste (pga det stortsett bare er jeg som er spl på vakt). 

Anonymkode: 67eb0...6e7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok en lignende utdanning. Helt enig med det du skriver om at alt blir malt rosenrødt på skolebenken og at realiteten er en helt annen. Jeg starter på ny utdanning til høsten, da jeg er blitt helt utbrent og ikke klarer mer.. Har du vurdert å studere noe annet - eventuelt spesialisere deg på et roligere område? :-)

Anonymkode: 642b2...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet du innenfor helse før du studerte sykepleier? 

Anonymkode: 99f7a...c44

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet du innenfor helse før du studerte sykepleier? 

Ja, og elsket det. Da hadde jeg ikke noe ansvar. Bare masse tid til kos og prating. Det var forøvrig en relativt rolig sykehjemsavdeling. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, og elsket det. Da hadde jeg ikke noe ansvar. Bare masse tid til kos og prating. Det var forøvrig en relativt rolig sykehjemsavdeling. 

Jeg spør fordi jeg jobber i hjemmesykepleien. Og vi har det hektisk hele tiden og jeg elsker det. Noen ganger får jeg også mere å gjøre, fordi jeg tar på meg selv flere oppdrag enn det jeg har nettopp fordi jeg elsker at det blir hektisk og mye å gjøre ... Så har vurdert å gå sykepleien eller medisin. Når jeg leser det du skriver blir jeg litt skeptisk til utdanningen. Er det virkelig helt annerledes enn det man tror?

Skrevet

Det skal kuttes og spares over det hele, vet dere. Må jo ha nok til å kunne gi rike folk skattekutt, må vite.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sykepleier selv, men jobber med noe annet i helsevesenet, og skjønner deg godt. Handler jo ikke nødvendigvis om yrket i seg selv, men om de konkrete vilkårene og nedskjæringene og underbemanningen. At helsevesenet stadig skal tappes og bli litt mer umenneskelig, både for pleier/behandler og pasient, slik at man aldri har tid til å legge sjela si i arbeidet. 

Og så vil jeg tro man føler seg nesten manipulert/gaslightet av all "dere gjør en så viktig jobb!"-applausen... Ja, man gjør en viktig jobb, så da er det kanskje på sin plass å ikke bli overbelastet, nedbrutt og tømt for livsglede allerede før man har rundet 10 år i yrket? Føler den "dere gjør en viktig jobb, stå på"-greia nesten blir en hersketeknikk som stilner kritikk av systemet. Som om man er en slags reddende engel og ikke en vanlig arbeidstaker, som faktisk har krav på en levelig hverdag om ting skal gå rundt.

Anonymkode: 33bf9...d5a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ta en spesialisering?

Anonymkode: 66b57...9f4

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg jobber i hjemmesykepleien. Og vi har det hektisk hele tiden og jeg elsker det. Noen ganger får jeg også mere å gjøre, fordi jeg tar på meg selv flere oppdrag enn det jeg har nettopp fordi jeg elsker at det blir hektisk og mye å gjøre ... Så har vurdert å gå sykepleien eller medisin. Når jeg leser det du skriver blir jeg litt skeptisk til utdanningen. Er det virkelig helt annerledes enn det man tror?

Jeg jobbet i hjemmesykepleien i mange år før jeg utdannet meg til spl, og jobber fortsatt der😊 Det er hektisk og travelt, andre oppgaver enn før og mye ansvar, men jeg stortrives og kan ikke tenke meg å jobbe en annen plass.

Anonymkode: a2f3f...8e3

AnonymBruker
Skrevet

jobber også i helsevesenet, med en annen utdannelse, og jeg opplever at det som tærer mest på meg i hverdagen er de stadige kuttene, men fortsat krav om økt aktivitet og inntjening. Kravene er helt urealistiske fordi vi både mangler bemanning og areal. Det forventes at vi løper fortere, bruker kortere tid med pasientene, sender dem hjem for tidlig for å frigjøre plass, og jobber overtid uten betalt. Da jeg startet utdannelsen for 10 år siden var det ikke dette jeg så for meg skulle være mest utfordrende. Og dersom det skjer fatale feil nytter det ikke å skylde på disse faktorene, det vil til syvende og sist være min feil.

Anonymkode: 14349...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være aktuelt for deg å ta en videreutdanning og få jobb et annet sted? Jeg var også utslitt av underbemanning og folk med dårlig kompetanse, men tok vidreutdanning og begynte et sted der det er fastlagte krav til antall ansatte på jobb, noe som hjelper veldig. 

Anonymkode: cf110...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok en lignende utdanning. Helt enig med det du skriver om at alt blir malt rosenrødt på skolebenken og at realiteten er en helt annen. Jeg starter på ny utdanning til høsten, da jeg er blitt helt utbrent og ikke klarer mer.. Har du vurdert å studere noe annet - eventuelt spesialisere deg på et roligere område? 🙂

Anonymkode: 642b2...c88

Skal du videreutdanne deg innen helse eller starte på noe helt nytt?:) 

Anonymkode: dbeba...692

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei jobben min. Angrer som en hund på valg av yrke. Alt blir malt så rosenrødt på skolebenken. Jeg er så sliten. Er ikke rette tidspunket å gi opp akkurat nå, men føler ikke ståpåviljen like hjertenært som andre tydligvis gjør. Vi er alltid underbemannet og det er alltid jeg som sitter igjen med overtid for å få gjort unna det viktigste (pga det stortsett bare er jeg som er spl på vakt). 

Hvis du virkelig angrer og helst vil gjøre noe annet så logg deg inn på samordnaopptak sine sider og sett opp mange forskjellige alternativer på utdannelser du finner interessante. Du kan omprioritere hva som er øverst helt til juli.  Fristen for å søke er 15. april så du har enda tid så sånn sett er dette perfekt tidspunkt å angre på for du kan gjøre noe annet til høsten. Det finnes deltidsalterantiver også hvis du ikke har råd eller tid til heltid. Altså du trenger ikke bestemme deg nå, men hvis du søker kan du ha det i bakhodet og bestemme deg i sommer. Det å studere nå som korona har gjort sitt inntog er jo slett ikke dumt.

Anonymkode: b91b3...b21

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli helsesøster/bror i stedet? Der får du vel litt andre arbeidsvilkår? Jeg vet ikke, jobber ikke i helse, bare har hørt andre sykepleiere som er utslitt og blitt det i stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på det yrket du har som en erfaring. Nå vet du erfaringsmessig hvordan det er å velge yrke basert på hva "de ute i samfunnet" vil. Er det mulig med omskolering? :) Hva med omskolering til et yrke som er mye mer hjertenært, noe du faktisk vil? Jeg vet du kan.

Kanskje det ikke er helt tiden nå, men det kommer en tid til høsten og jeg trur det med koronaviruset er over til da, selv om de såkalte ekspertene ikke sier det og sier vi kan forvente tiltak til langt inni 2021.

Anonymkode: e2ee9...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli helsesøster/bror i stedet? Der får du vel litt andre arbeidsvilkår? Jeg vet ikke, jobber ikke i helse, bare har hørt andre sykepleiere som er utslitt og blitt det i stedet.

Det heter helsesykepleier, Einstein.

Anonymkode: 30256...480

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisin og sykepleie er to forskjellige utdanninger som leder frem til to ganske forskjellige yrker/måter å jobbe på ;) Jeg jobbet også i hjemmesykepleien før jeg ble lege, og trivdes der. Det kan være morsomt når det er hektisk, men det er ikke morsomt når du har 4 samtidighetskonflikter, dårlig samvittighet, får ikke fullført noe, alt henger på deg for å få det gjort, og 2 av oppgavene er egentlig ikke noe som burde vært lagt til deg i utgangspunktet. Det er hverdagen til helsepersonell.. For lite folk for tynt smurt utover for mange oppgaver som egentlig burde vært bedre fordelt på flere yrkesgrupper. 

Anonymkode: 5dc79...2b8

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Orket 10 år som sykepleier før jeg begynte å jobbe med noe helt annet. Jeg har fått et helt annet liv etter jeg forlot yrket, jeg har overskudd til andre ting enn bare jobb og å jobbe dagtid i stedet for turnus er helt fantastisk! 

Anonymkode: bd150...125

• Liker 2
Skrevet

Søk jobb i psykiatrien (JO, det er MYE roligere der enn i somatikken), ta en videreutdanning eller gjør som meg - søk jobb på legekontor! 

Å jobbe som sykepleier på legekontor er en utrolig behagelig jobb, og du slipper ALT av ugunstige arbeidstider. Anbefaler jobben på det sterkeste. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Det er ikke til å holde ut. Jeg omskolerer meg, og anbefaler det! Jeg jobbet forøvrig både innen psykiatri og somatikk, og andres stadige frustrasjon og elendighet forringet hele min livskvalitet. Anbefaler ikke psykiatri. 

Anonymkode: fd227...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...