Gå til innhold

Finnes det en maks grense på barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren til barnet mitt tjener over 400000 og jeg har ikke noe for tiden.

han betaler 3000 i mnd, og mener dette er maks grense... på nav kalkulatoren fikk jeg opp at han burde betale 5000kr kan dette være riktig? 

Anonymkode: 5bb7c...6e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen inntekt?  Hvor mye samvær har han? Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 2664f...df2

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen inntekt?  Hvor mye samvær har han? Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 2664f...df2

Jeg har ikke nå, så får sosialstønad, barnet er tre år, far kommer hit tre ganger i uken, vil ikke ha samvær alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes to maks-grenser. Først har du underholdskostnaden, maks er 5/6 av denne for bidragsyter (og 6/6 for mottager hvis h*n tjener mest, interessant nok). Så har du bidragsevnen, som er beregnet slik at bidragsyter skal ha penger igjen til seg selv (igjen, interessant nok beregnes ikke noe slikt for mottager). 

Hvis du har riktige tall og legger inn i nav sin kalkulator skal denne beregne riktig uansett.

Anonymkode: 6702e...d71

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg legger inn det du oppgir her får jeg bidrag på 3740 kr/mnd, så vil tro far har en mer realistisk sum enn deg i tankene. 

Anonymkode: 3a6e4...2bb

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

han betaler 3000 i mnd, og mener dette er maks grense... på nav kalkulatoren fikk jeg opp at han burde betale 5000kr kan dette være riktig? 

Jeg vet iķke hva du legger inn i kalkulatoren. Men du har inntekt gjennom sosiale stønader du mottar. Barnebidraget skal iķke regnes med men det aller meste ellers. Samvær skal legges inn når dette finner sted med overnatting. 

Ja det finnes et maks beløp på inntekt og boutgifter som begrenser bidraget. Samvær begrenser bidrag.

Har far tjent 4 -10 mill.ville det også vært en grense. Denne har vært lavere i forhold til inntekt enn nå på 4 hundretusen .

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Det koster ikke mer enn 3000 å ha ett barn i mnd, du får jo barnetrygd og

2 barns mor

Anonymkode: c7509...7d1

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det koster ikke mer enn 3000 å ha ett barn i mnd, du får jo barnetrygd og

2 barns mor

Anonymkode: c7509...7d1

Det koster betraktelig mer enn 3000 kr i måneden pr barn. Barnebidrag skal være med å dekke barnehage/SFO, klær, barnets bokostnader som renter på boliglån, strøm, forsikring, vann og kloakk mm, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver osv.

Anonymkode: 67531...d24

• Liker 2
Gjest Nina1975
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster betraktelig mer enn 3000 kr i måneden pr barn. Barnebidrag skal være med å dekke barnehage/SFO, klær, barnets bokostnader som renter på boliglån, strøm, forsikring, vann og kloakk mm, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver osv.

Mor skal også betale for barnet sitt. Far skal ikke ha hele utgiften. Da blir det 6000 kr, så mye koster ikke ett barn.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

…………..

At du ikke har noe betyr ikke nødvendigvis skal betale mer.  Du skal sette din inntekt til å være minimum "ditt potensiale" minus ti prosent (om du har redusert stilling for å ta vare på barna).

Hvis ikke ville mange bidragsytere gitt faen i å jobbe offisielt og enten jobbet svart eller levd av annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ran den stakkars faren da. Du som beholdt ungen. Du bør klare det selv

Anonymkode: a1d8d...99c

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ran den stakkars faren da. Du som beholdt ungen. Du bør klare det selv

Anonymkode: a1d8d...99c

Hva vet du om bakgrunnen her? Ingenting. Kanskje faren og moren bodde sammen, og så når ungen var kanskje ett år fant faren seg en ny dame og gikk sin vei. Forlot mor og barn. Hva venter du hun skulle gjort da, annet enn å "beholdt ungen" som du sier? Man kaster jo ikke unger i søpla eller setter dem opp for adopsjon bare fordi det blir samlivsbrudd!

Fedre har akkurat like stor plikt til å forsørge sitt eget kjøtt og blod som mødre har.

Endret av Million
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Med informasjonen du skriver, utgangspungte er 400.000kr på han og 0 på deg. Med 2000kr i utgift til barnetilsyn, far bor alene(?). Han har barnet 0 overnattinger i mnd for øyeblikket, jeg får opp 5730kr i bidrag. 

Anonymkode: c59a9...989

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med informasjonen du skriver, utgangspungte er 400.000kr på han og 0 på deg. Med 2000kr i utgift til barnetilsyn, far bor alene(?). Han har barnet 0 overnattinger i mnd for øyeblikket, jeg får opp 5730kr i bidrag. 

Mottar selv bidrag, der far har 0 overnattinger. Nå har jeg fast jobb og tjener ok. Men jeg får 5010kr mnd av han, han jobber offshore og har verken kjæreste eller andre barn, enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Men uten inntekt så trenger ikke barnet å gå i barnehage, kan sosialisereS utenom?

Anonymkode: c2489...4da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men uten inntekt så trenger ikke barnet å gå i barnehage, kan sosialisereS utenom?

Anonymkode: c2489...4da

Hvis hun er arbeidssøker er hun pliktig til å ha barnepass.

Anonymkode: c7f57...b17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nav kan legge til rette for at din inntekt er 80% av hva du ville ha tjent dersom du var i jobb. Da enten det du er utdannet som eller det du har arbeidserfaring fra.

Anonymkode: 52759...513

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nav kan legge til rette for at din inntekt er 80% av hva du ville ha tjent dersom du var i jobb. Da enten det du er utdannet som eller det du har arbeidserfaring fra.

Når bidraget skal regnes ut altså.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medregnet at du får ca 90.000kr i året utbetalt av nav utenom får jeg opp 5480kr i bidrag!  

Få bidrag gjennom nav så får du automatisk det du har krav på uten at han kan si noe. Bidraget stiger også med alder på barnet, mener det har fast øke når barnet er 6 og 11 år hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Nina1975 said:

Mor skal også betale for barnet sitt. Far skal ikke ha hele utgiften. Da blir det 6000 kr, så mye koster ikke ett barn.

I hi sin situasjon så skal ikke hi dekke 50 % av utgiftene. Slik hi skriver så har hun ingen inntekt/lav inntekt og far har betraktelig høyere inntekr en hi så da skal han betale en høyere prosentandel av utgiftene. 

Når det er sagt så koster barn mer enn 6000 kr i måneden, det går 3000 kr bare til barnetilsyn. Så skal det beregnes barnets del av boutgifter og det blir sannsynligvis minst ett par tusen med renteutgifter, strøm, forsikring, kommunale avgifter. Så kommer klær og mat som fort blir minst 2000 kr i måneden, og sannsynligvis mer. I tillegg så kommer fritidsaktiviteter, gaver, ja til og med lørdsgsgotteri sksl bidraget være med å dekke. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...