AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Dette lurer jeg oppriktig på. Jeg kjenner flere foreldre (hovedsakelig mødre) som er så redde for koronaviruset at de har tenkt å holde barna hjemme fra barnehage og skole og isolert fra omverdenen forøvrig frem til vaksinen kommer, uansett hva staten ellers måtte mene og uansett om dette er snakk om halvannet år eller lengre. (Dette er da hovedsakelig uføre, hjemmeværende, foreldre i permisjon eller foreldre med velfungerende hjemmekontor – en av dem er f.eks. lærer.) Ja, viruset kan være farlig, men kan ikke også denne isolasjonen og redselen som påføres de små være farlig? Hvor lenge er dette forsvarlig? Anonymkode: 81c70...270 15
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Det kommer an på foreldrene det. Barn i dag har andre sosiale plattformer enn det du sikkert er vant med. Her har de søsken, drar på sparkesykkel med nabobarna, også spiller de PS4 og har Teams på iPad. I tillegg til telefonen. Så det er ikke slik at de ikke er sosiale. Mange ungdommer har levd tilnærmet slik i årevis allerede. Anonymkode: c1c0c...681 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Foreldrene er nok allerede ganske gærne dersom de har den holdningen, så der har skaden allerede skjedd... Anonymkode: 95ad7...640 16
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette lurer jeg oppriktig på. Jeg kjenner flere foreldre (hovedsakelig mødre) som er så redde for koronaviruset at de har tenkt å holde barna hjemme fra barnehage og skole og isolert fra omverdenen forøvrig frem til vaksinen kommer, uansett hva staten ellers måtte mene og uansett om dette er snakk om halvannet år eller lengre. (Dette er da hovedsakelig uføre, hjemmeværende, foreldre i permisjon eller foreldre med velfungerende hjemmekontor – en av dem er f.eks. lærer.) Ja, viruset kan være farlig, men kan ikke også denne isolasjonen og redselen som påføres de små være farlig? Hvor lenge er dette forsvarlig? Anonymkode: 81c70...270 Hvor skadelig er det for barn å være sammen med sine foreldre og søsken? -Ikke skadelig i det hele tatt. Anonymkode: a309b...795 18
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Jeg er ufør og har tenkt å holde barnet mitt hjemme. Ikke til vaksine kommer, men til smittetoppen er over, fordi jeg er i risikogruppe og gjerne vil ha ledig respirator når jeg blir syk. Men jeg påfører ham jo ikke noe redsel av den grunn. Sier ikke til ham at jeg kan dø av det, har derimot sagt at alle vi i familien mest sannsynlig bare blir litt forkjølet, men at vi holder oss hjemme for å beskytte andre. Han synes det er helt topp å ha hjemmeskole og få ekstra spilletid med venner online, og mer tid til f.eks. brettspill og turer i skogen med oss foreldre. Flere av vennene hans blir også hjemme lenger hvis skolen åpner igjen. Så jeg tviler på han tar skade av det. Anonymkode: b8bf8...4ad 14
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Jeg skulle for øvrig gjerne ha sett en statistikk på grad av utdanning for alle de som enten ønsker å beholde tiltakene eller å innføre strengere tiltak... Anonymkode: 95ad7...640 12
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør og har tenkt å holde barnet mitt hjemme. Ikke til vaksine kommer, men til smittetoppen er over, fordi jeg er i risikogruppe og gjerne vil ha ledig respirator når jeg blir syk. Men jeg påfører ham jo ikke noe redsel av den grunn. Sier ikke til ham at jeg kan dø av det, har derimot sagt at alle vi i familien mest sannsynlig bare blir litt forkjølet, men at vi holder oss hjemme for å beskytte andre. Han synes det er helt topp å ha hjemmeskole og få ekstra spilletid med venner online, og mer tid til f.eks. brettspill og turer i skogen med oss foreldre. Flere av vennene hans blir også hjemme lenger hvis skolen åpner igjen. Så jeg tviler på han tar skade av det. Anonymkode: b8bf8...4ad Jeg, og sikkert også TS, tenker ikke på de i risikogruppen. Det er selvfølgelig helt naturlig og fullt forståelig. Det er disse andre som har en irrasjonell frykt for situasjonen uten at de er i risikogruppen. Anonymkode: 95ad7...640 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle for øvrig gjerne ha sett en statistikk på grad av utdanning for alle de som enten ønsker å beholde tiltakene eller å innføre strengere tiltak... Anonymkode: 95ad7...640 7 år med høyskole/universitetet. Klarer hjemmeskole meget bra. Høyere utdanning har gitt meg gode srudieteknikker som barna har høstet godene av. Jeg er like interessert i å vite utdanning til de som ikke klarer dette. Anonymkode: c1c0c...681 13
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg, og sikkert også TS, tenker ikke på de i risikogruppen. Det er selvfølgelig helt naturlig og fullt forståelig. Det er disse andre som har en irrasjonell frykt for situasjonen uten at de er i risikogruppen. Anonymkode: 95ad7...640 Jeg følte for å svare siden ts nevnte uføre som et eksempel. Mulig jeg tar feil, men min umiddelbare tanke er at det sikkert er en god del uføre som tilhører en eller flere risikogrupper. Anonymkode: b8bf8...4ad 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 7 år med høyskole/universitetet. Klarer hjemmeskole meget bra. Høyere utdanning har gitt meg gode srudieteknikker som barna har høstet godene av. Jeg er like interessert i å vite utdanning til de som ikke klarer dette. Anonymkode: c1c0c...681 Det handler ikke om å «ikke klare» dette. Anonymkode: 95ad7...640 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor skadelig er det for barn å være sammen med sine foreldre og søsken? -Ikke skadelig i det hele tatt. Anonymkode: a309b...795 Selvfølgelig er det skadelig å være sammen med gærne foreldre, men det er det jo uansett corona eller ikke. Bare at nå blir de eksponert 24/7, og galskapen når nye høyder. Anonymkode: ffdc5...cc7 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 Koronaviruset og smitteverntiltakene kommer til å øke forskjellen mellom de flinke og svake i skolen betraktelig. De flinke barna får oppfølging hjemme, og de har gjerne foreldre som sørger for sosial og fysisk aktivitet i hverdagen. De svake barna får ingen oppfølging på skolen, og de blir isolerte hjemme av livredde foreldre. Anonymkode: b232b...767 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 Leste dere kronikken til mora som var på hytta med barnet som var under utredning for astma? Hjemme i Oslo fikk ikke barnet til å sove, og klarte ikke å konsentrere seg om skolearbeidet. På hytta gikk det helt fint, for der var ikke barnet redd for smitte. Samme mor hadde hoardet mat på hytta og planlagt for et katastrofescenario i årevis. Hvorfor tror dere barnet ikke fikk til å sove hjemme i Oslo? Jeg skal vedde mye på at det var mors frykt som var årsaken. Det er noen slike foreldre, og for disse barna kan det nok være skadelig å være isolert i 1,5 år. De fleste barn kan nok få skadevirkninger av å være isolert med kun familien over svært lang tid, men det er klart det blir mye verre hvis foreldrene i tillegg sliter psykisk. Så kan det også være noen ekstremt sårbare (syke) barn som må isoleres fra omverdenen til vaksinen kommer, og det er noe annet. Anonymkode: 3114a...fe6 13
tussi84 Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 Jeg prøver å forstå argumentene med å holde barna hjemme. Ser at mange foreldre vil holde barna hjemme fordi enten en eller begge foreldrene er i risiko gruppa, eller evt søsken. Det arrgunementeres med at en del er overbeviste om at de enten blir skikkelig syke/dør av viruset om de skulle få det. Vil anta at de fleste aldersmessig er under 45 år. Sjansen for å bli skikkelig syk og dø av viruset i alderen 25 til 45 år er tilnærmet lik 0 uansett. Barnet ditt derimot går glipp av verdifull undervisning og sosialering ved at du holder det hjemme i lang tid framover. Den hjelpen eller undervisningen du gir barnet hjemme blir aldri like bra som det barnet vil få på skolen. De fleste foreldre er jo ikke lærere. Enda verre er all sosialiseringen som barnet går glipp av. Ungene er i en alder hvor det er viktig å fortsette læringen av sosiale koder og normer, og ha sine egne leke kamerater. Vil du virkelig som foreldre at barnet ditt skal bli sittende helt alene i lang tid eller ved et senere tidspunkt fordi de vennene han/henne hadde engang ikke gidder lenger å spørre fordi barnet ikke får lov til å gå ut? Barna dine er fremtiden til Norge. Det er dem som om 10 til 15 år skal skape verdier i Norge og bidra til samfunnet. Ikke tenk bare her og nå, tenk også på fremtiden. Tenk på at barnet ditt er de som vil bidra i fremtiden. Da trenger barnet ditt både undervisning og sosialisering for å kunne være i stand til å klare denne oppgaven senere i livet. 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Koronaviruset og smitteverntiltakene kommer til å øke forskjellen mellom de flinke og svake i skolen betraktelig. De flinke barna får oppfølging hjemme, og de har gjerne foreldre som sørger for sosial og fysisk aktivitet i hverdagen. De svake barna får ingen oppfølging på skolen, og de blir isolerte hjemme av livredde foreldre. Anonymkode: b232b...767 De flinke barna trenger ingen oppfølging hjemme, de klarer seg selv. Ellers hadde de ikke vært flinke. Anonymkode: 954d9...b52 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette lurer jeg oppriktig på. Jeg kjenner flere foreldre (hovedsakelig mødre) som er så redde for koronaviruset at de har tenkt å holde barna hjemme fra barnehage og skole og isolert fra omverdenen forøvrig frem til vaksinen kommer, uansett hva staten ellers måtte mene og uansett om dette er snakk om halvannet år eller lengre. (Dette er da hovedsakelig uføre, hjemmeværende, foreldre i permisjon eller foreldre med velfungerende hjemmekontor – en av dem er f.eks. lærer.) Ja, viruset kan være farlig, men kan ikke også denne isolasjonen og redselen som påføres de små være farlig? Hvor lenge er dette forsvarlig? Anonymkode: 81c70...270 Det er nok mer skadelig for de hvis de dør eller mister foreldrene sine. Begynner jo også å lekke informasjon om at Koronaen ikke forsvinner men ligger i kroppen og vil gjøre deg syk igjen og igjen til du dør. Dødelighet 100% da, siden ingen kropp tåler den sykdommen flere ganger. Håper den infoen er feil Anonymkode: fbe33...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 1 hour ago, tussi84 said: Jeg prøver å forstå argumentene med å holde barna hjemme. Ser at mange foreldre vil holde barna hjemme fordi enten en eller begge foreldrene er i risiko gruppa, eller evt søsken. Det arrgunementeres med at en del er overbeviste om at de enten blir skikkelig syke/dør av viruset om de skulle få det. Vil anta at de fleste aldersmessig er under 45 år. Sjansen for å bli skikkelig syk og dø av viruset i alderen 25 til 45 år er tilnærmet lik 0 uansett. Jeg er ikke overbevist om at jeg kommer til å bli skikkelig syk eller dø av viruset. Jeg tror derimot at sjansen er størst for at jeg vil takle det helt fint. Men sjansen for at jeg kan dø av det er der, og er større enn for de som er friske fra før. Og enda større dersom det ikke er ledige respiratorer. Jeg ønsker derfor å prøve å unngå å bli syk samtidig som mange andre er syke. Jeg tror det å gå glipp av noen uker ekstra av skolen for å redusere denne risikoen er verdt det for mitt barn. (Hadde han vist tegn til å lide under dette, så hadde jeg kanskje vurdert det annerledes, men han har det helt fint.) Det ble også sagt på pressekonferansen nå at de barna som har foreldre eller søsken i risikogruppe kan fortsette med hjemmeundervisning når skolene åpner, så myndighetene er tydeligvis enige med meg. Anonymkode: b8bf8...4ad 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Jeg prøver å forstå argumentene med å holde barna hjemme. Ser at mange foreldre vil holde barna hjemme fordi enten en eller begge foreldrene er i risiko gruppa, eller evt søsken. Det arrgunementeres med at en del er overbeviste om at de enten blir skikkelig syke/dør av viruset om de skulle få det. Vil anta at de fleste aldersmessig er under 45 år. Sjansen for å bli skikkelig syk og dø av viruset i alderen 25 til 45 år er tilnærmet lik 0 uansett. Barnet ditt derimot går glipp av verdifull undervisning og sosialering ved at du holder det hjemme i lang tid framover. Den hjelpen eller undervisningen du gir barnet hjemme blir aldri like bra som det barnet vil få på skolen. De fleste foreldre er jo ikke lærere. Enda verre er all sosialiseringen som barnet går glipp av. Ungene er i en alder hvor det er viktig å fortsette læringen av sosiale koder og normer, og ha sine egne leke kamerater. Vil du virkelig som foreldre at barnet ditt skal bli sittende helt alene i lang tid eller ved et senere tidspunkt fordi de vennene han/henne hadde engang ikke gidder lenger å spørre fordi barnet ikke får lov til å gå ut? Barna dine er fremtiden til Norge. Det er dem som om 10 til 15 år skal skape verdier i Norge og bidra til samfunnet. Ikke tenk bare her og nå, tenk også på fremtiden. Tenk på at barnet ditt er de som vil bidra i fremtiden. Da trenger barnet ditt både undervisning og sosialisering for å kunne være i stand til å klare denne oppgaven senere i livet. Hvis et barn har venner som "ikke gidder å spørre mer" fordi barnet må holde seg hjemme av smittevernhensyn noen uker etter skolen er i gang igjen, da håper jeg foreldrene til disse barna tar seg en prat med barnet sitt om empati og medfølelse. Anonymkode: 653c1...4e3 4
tussi84 Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis et barn har venner som "ikke gidder å spørre mer" fordi barnet må holde seg hjemme av smittevernhensyn noen uker etter skolen er i gang igjen, da håper jeg foreldrene til disse barna tar seg en prat med barnet sitt om empati og medfølelse. Anonymkode: 653c1...4e3 Dette er jo ikke snakk om uker. Noen foreldre vil ha barna hjemme til smitten er helt fjernet fra Norge eller til vi har en vaksine. En vaksine kan ta 1,5 år å få til. 1,5 år blir en alt for lang tidsperiode hvor barnet går glipp av både skole og sosialiering. Og noen foreldrene vil ikke la barna engang få lov til å være sammen med noen andre barn på fritiden heller så lenge dette viruset pågår, selv om de holder de borte fra skolen. For all del jeg skjønner at folk i risiko gruppa prøver å beskytte seg, men tenk litt på barnet/barna dine også, og hva konsekvensene blir for dem på lang sikt, at du velger å ikke sende de på skolen på flere måneder/over et år. 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 4 barns mor, 2 skole, 2 bhg. 9 års høyere utdanning. Velger å holde barna hjemme just in case, til smittetopp er over. I et godt hjem, med voksne som følger opp hjemmeskole på en god måte, og med småsøsken, så er jeg 100% overbevist om at det er mer sunt enn skadelig. Barna har blitt mer harmoniske og leker sammen på en mye bedre måte enn før. Dagene er krevende, men veldig fine. Stort sett ute hele dagen i fint vær. Største har venner på facetime på kvelden. Anonymkode: 67d79...648 2
Anbefalte innlegg