Gå til innhold

Var det flere som hadde en merkelig "influensa" før koronaen offisielt kom til Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min hadde en veldig merkelig "influensa" tidlig i januar. Jeg bruker ordet influensa fordi jeg ikke har andre ord til å beskrive det, ikke fordi det var influensa, for det var det ikke. Vi har begge vært langt sykere før, det er ikke det, men det føltes totalt annerledes enn noen sykdom vi har hatt tidligere. Jeg ble syk først og så kom samboeren etter to dager senere. Vi var utmattet, hadde skikkelig feberfølelse med konstant kaldsvetting (men ingen feber), en merkelig hodepine, intense magesmerter helt øverst opp mot brystet, smerter i lemmer og da spesielt bein og lår, var svimle og generelt veldig uvel. Også var det tungpustetheten. Ingen av oss hadde snev av luftveissymptomer på noen annen måte enn en ekstrem tungpustethet med en gang vi rørte på oss eller brukte den minste energi. Lå vi helt rolig var pusten helt fin, men så fort vi snudde oss i senga eller bare spurte den andre hvordan det gikk, kjentes det som om det satte seg en hest oppe på brystkassa og gjorde det nesten umulig å puste. I tillegg mistet samboeren min smaks- og luktesans fullstendig og luktesansen har hen enda ikke fått tilbake. Jeg slapp heldigvis å miste noe av det. I to uker sto dette på for fullt, og etter det er vi sakte men sikkert blitt bedre begge to. Jeg er helt frisk nå, men samboeren min hangler fortsatt litt og sliter enda med tung pust og også en del med sliming. 

Var det flere som hadde denne merkelige "influensaen" tidligere i år? Det er sikkert bare et virus, sa begge legene våre, et virus som slår seg på lungene. Og det hadde de sikkert rett i. Men hvilket virus var det, lurer jeg innimellom på. 

Anonymkode: e714c...1e7

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes ut som normal sesongsyke for min del.

Anonymkode: 73b38...84c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hadde noen av dere vært i nærheten av noen som kunne ha hatt corona da? Altså kolleger, venners venner etc som kunne ha vært i Kina i ukene før? Kan jo ha vært en helt vanlig influensa også. den er visst ikke så snill som folk påstår. De fleste som tror de har influensa er egentlig bare veldig veldig forkjølet. 

Når det er sagt; jeg hadde halsbetennelse i januar, noe jeg ikke har hatt på mange år. Men leter man, finner man.. Er jo ikke uvanlig å være syk på den tiden av året. 

Anonymkode: 80ca9...ab6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk rett før Norge stengte ned. Naboen som jeg er mye sammen med var også syk og han testet positivt et par uker senere.

Anonymkode: 6ff85...501

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde influensa rett før jul. Var nesten akkurat som du beskriver, bare dårligere.

Ellers hadde jeg en helt jævlig bronkitt rett etter vinterferien. Var ikke i Italia eller Østerrike, men på ei stappfull Danskeferje, og på et feriecenter med alle nasjonaliteter.

Har tenkt etterpå at det sikkert var corona, men mest sannsynlig var det bronkitt. Ingen rundt meg er blitt sjuke nemlig. 

Anonymkode: ea7ef...57e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som var "styggdårlig" før coronaen offisielt var påvist i Norge. Vi trodde det var en skikkelig influensa, av den typen man får type hvert 10. år eller mer. Jeg har f.eks. kun hatt skikkelig influensa én gang i mitt liv, og da var jeg så dårlig at jeg omtrent ikke visste hvor jeg var i en uke. Så det folk kanskje ikke er klar over er at man kan være skikkelig dårlig av en vanlig sesonginfluensa også. Det er bare det at mange misbruker influensa og kaller en kraftig forkjølelse for influensa når det slett ikke er det.

Jeg mistenker også at mange kan ha hatt corona uten å vite det, og når man leser at det sannsynligvis er godt over 50% som få corona som hverken blir syk eller får symptomer, så kan man jo håpe at mange har hatt det her til lands. Det er på høy tid at samtlige får mulighet til å få testet seg for antistoffer så man får en oversikt.

Anonymkode: 68597...0be

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo bli skikkelig dårlig av vanlig influensa og. Jeg hadde det i februar ifjor, og da hadde jeg først mange dager med over 40 i feber (har aldri mer en 38 ellers) også fikk jeg skikkelig problemer med pusten, følte jeg ikke hadde lungekapasitet i det hele tatt. Tilslutt fikk jeg prednisolon av legen, da hjalp det. Har astma og astmamedisiner hjalp ingenting akkurat da.

Men det er nok veldig mange som har hatt det uten å vite det ja! 

Anonymkode: 3ad33...fa4

AnonymBruker
Skrevet

Ja tidlig i februar. Denne forkjølelden/influensaen vi hadde da var meget rar. Trodde den gikk i lungene, og forløpet var bare mekelig.

Anonymkode: 8c685...50f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

To av mine.tre barn ble syke. Jeg trudde det var infulensa, men de ble tungpustet. Startet med hodesmerter så magen. Han ene som ikke ble syk har blodtype 0, jeg ble ikke syk,men er vaksinert mot infulensa. Dette var i februar. 

Hva mener du TS? At korona kom før enn det vi trudde?

Anonymkode: 9802e...107

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk midt i februar. Hoste og halsvondt, trodde jeg var på bedringens vei, så våknet jeg uten stemme. Samme kveld kom kvalme og diaré, og noen dager senere brystsmertene som varte i et par uker.  

Anonymkode: 26baf...d93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, både min mamma og pappa. Pappa slet med pusten og beskrev det som om han hadde nedsatt lungekapasitet. Mamma var også dårlig, samt søsteren min. Sønnen min ble skikkelig dårlig i februar med høy feber og hoste. Aldri sett han så medtatt før. Jeg gikk oppi alle fire, men ble ikke syk.

Anonymkode: 82432...113

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen mener jo at coronaen har vært lenge i omløp, mens det er nå smitten virkelig har eksplodert...

Jeg var også utmattet og følte meg syk på en merkelig måte i februar-mars. Sakte men sikkert har jeg blitt nesten helt frisk igjen nå. Men det var ikke influensa, det har jeg hatt for 3 år siden og da var jeg grise-dårlig!

Når det gjelder influensa: folk dør og legges inn på sykehus kjempedårlig av influensa hvert år. Forskjellen nå er at dette smitter lettere og har litt høyere dødelighet.

Anonymkode: 22f22...550

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ca to uker før skoler/barnehager ble stengt og vi fikk informasjon så var jeg syk.

Jeg trodde det var en overbelastning på stemmebånd som gjorde at jeg mistet stemmen, men så leste jeg om en tidligere koronasmittet som hadde mistet stemmen.

Jeg mistet stemmen, vond hals og smertefullt og snakke, stiv nakke, konstant rennende nese, noe hoste, litt vondt i hodet og litt feber. Det varte vel i to ukers tid, stivheten i nakken noe lenger.

Jeg vet ikke om dette var karona, bare leste om en dame som hadde samme symtomer

Det som taler imot er at en ung slektning jeg var i kontakt med ikke ble smittet, vedkommende har dog såogsi aldri vært syk, har til og med sluppet vanlige barnesykdommer og immunforsvaret må være veldig sterkt.

Skal hvertfall teste meg når det er rolige og normale tider igjen.

Noen andre som oppølevde lignende symtomer i begynnelse på mars måned?

Anonymkode: dcf43...515

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca to uker før skoler/barnehager ble stengt og vi fikk informasjon så var jeg syk.

Jeg trodde det var en overbelastning på stemmebånd som gjorde at jeg mistet stemmen, men så leste jeg om en tidligere koronasmittet som hadde mistet stemmen.

Jeg mistet stemmen, vond hals og smertefullt og snakke, stiv nakke, konstant rennende nese, noe hoste, litt vondt i hodet og litt feber. Det varte vel i to ukers tid, stivheten i nakken noe lenger.

Jeg vet ikke om dette var karona, bare leste om en dame som hadde samme symtomer

Det som taler imot er at en ung slektning jeg var i kontakt med ikke ble smittet, vedkommende har dog såogsi aldri vært syk, har til og med sluppet vanlige barnesykdommer og immunforsvaret må være veldig sterkt.

Skal hvertfall teste meg når det er rolige og normale tider igjen.

Noen andre som oppølevde lignende symtomer i begynnelse på mars måned?

Vil legge til diare, og ganske påfallende og miste stemmen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er rart, for jeg har ikke vært syk enda i år. Pleier alltid i det minste å få en liten forkjølelse i løpet av vinteren, men nei. Er bare glad for at jeg holder meg frisk, men synes det er merkelig, spesielt i disse tider 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig hatt en veldig tøff runde med mange rare symptomer. Var overbevist om at det var covid-19, men testen sa «nei». Det er mye som går som ikke er korona også. 

Anonymkode: 5b54c...075

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den «vanlige» sesonginfluensa i vinter gikk også på lungene, Ts. Det burde si deg noe at kun 5% av de som blir testet hav covid-19.

De 5% av alle som tror de har det burde si deg at sjansen for at du har hatt det er 5%. Muligens noe høyere når en tar høyde for at testgruppen har tendenser til å være hysteriske og se symptomer i motsol.

Anonymkode: 14a1d...6ec

• Liker 8
Skrevet

Det gikk influensa her i god tid før coronaen ble identifisert. Mannen min og barna mine var skikkelig syke før jul, jeg har ikke sett mannen min så dårlig på flere år, og de var lenge syke og lenge slitne etterpå også. Selv ble jeg influensavaksinert en god stund før det, og ble ikke syk (jeg pleide jo de andre i familien, med alt det innebar av snørrtørking osv, så føler meg rimelig sikker på at jeg hadde blitt syk om det ikke var for vaksinen). Veldig mange barn borte fra skolen også på samme tidspunkt, men vet flere var syke med samme greiene mye senere, kanskje i februar eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, hadde en merkelig influensa i begynnelsen av januar. Mistet smak og lukt lenge, spiste bare grønnsaker og sunne knekkebrød siden alt smakte likt. 

Anonymkode: d8205...48d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde "influensa" to ganger i år. Dvs første gangen trodde vi det var influensa, andre gangen ble han testet og fikk påvist influensa, så da vet vi ikke hva det var første gangen. Han var like syk like lenge begge gangene, forskjellen var at første gangen hadde han vondt i halsen, og han spiste ikke i det hele tatt fordi ingenting smakte noe. Vi har regnet med det han bare var kraftig forkjølet, men kan jo ikke være sikker.

Dette var før korona var påvist i Norge, men faren jobbet på hotell med mange kinesiske turister, og ingen ble jo testet da, så muligheten er der.

Anonymkode: 0260f...e3e

• Liker 3
  • Opprett ny...