Gå til innhold

Hvor får jeg tak i godkjente med munnbind?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å være føre var og kjøpe noen munnbind som jeg har liggende, til FHI godkjenner at vi kan bruke det. Hvor får jeg kjøpt det?  Apotek er utsolgt.. 

Anonymkode: 90121...ce6

Videoannonse
Annonse
Gjest Lawyam
Skrevet

Ingen som nekter deg å bruke munnbind. De bare anbefaler det ikke  Vet de har på Wish, men vet ikke kvaliten. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen steder. De er utsolgt i hele verden, eller prioriteres til bruk på sykehus.

Hilsen pasient i risikogruppe som er avhengig av hjelp fra hjemmesykepleien som heller ikke har munnbind og som dermed setter meg og mange andre i fare

Anonymkode: e9828...c14

• Liker 16
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å være føre var og kjøpe noen munnbind som jeg har liggende, til FHI godkjenner at vi kan bruke det. Hvor får jeg kjøpt det?  Apotek er utsolgt.. 

Føre var? Vi har visst om covid-19 siden desember, og Norge har vært i nærmest unntakstilstand i snart 4 uker. Du er så langt unna å være «føre var» som det er mulig på dette tidspunktet. Og hvorfor venter du på at FHI skal «godkjenne» bruken? Er da fullt lovlig å bruke munnbind om du vil.

Har du ikke fått med deg noe nyheter den siste måneden eller?

Endret av poli10
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, poli10 skrev:

Føre var? Vi har visst om covid-19 siden desember, og Norge har hatt være i nærmest unntakstilstand i snart 4 uker. Du er så langt unna å være «føre var» som det er mulig på dette tidspunktet. Og hvorfor venter du på at FHI skal «godkjenne» bruken? Er da fullt lovlig å bruke munnbind om du vil.

Har du ikke fått med deg noe nyheter den siste måneden eller?

Selvfølgelig har jeg det men FHI har jo ikke anbefalt at vi skal bruke munnbind, selv ikke oss som er i risikosonen.  Nå er de litt mer åpne for det,og de har jo sagt at man må lære å bruke munnbind på riktig måte for at det skal være et vern mot smitte. Da regner jeg med at de gir beskjed når folk kan bruke det og kurser oss i hvordan det skal brukes riktig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte på Wish, de skulle komme innen 30 april. Håper jeg får de.

Anonymkode: d1e62...69c

AnonymBruker
Skrevet

alternative-coronavirus-masks-max-siedentopf_dezeen_2364_sq_6.thumb.jpg.f186bc8aa688ae9b0d02196ef809674f.jpg

Anonymkode: aae54...e97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har jeg det men FHI har jo ikke anbefalt at vi skal bruke munnbind, selv ikke oss som er i risikosonen.  Nå er de litt mer åpne for det,og de har jo sagt at man må lære å bruke munnbind på riktig måte for at det skal være et vern mot smitte. Da regner jeg med at de gir beskjed når folk kan bruke det og kurser oss i hvordan det skal brukes riktig. 

Ts

Hvordan det brukes riktig finner du plansjer for på nettet. Mener det er sju trinn det er for å ta den av og på og ha den på.

Det er stort sett falsk trygghet med munnbind. Bruker du briller? Alle som bruker briller og samtidig har holdt et tørkepapir foran nese og munn når de nyser, ser på brilleglassene hvilken vei nyset går når man tetter til nese og munn. Det går opp og ut ved øynene og rundt alle kanter ellers som det ikke er sperret for, når veien rett frem er sperret av munnbindet....

Den dampen som legger seg på brilleglassene når man nyser i et tørkle eller papir, er full av virus. Virus som sprayes ut i butikken, selv om du går med munnbind. Øynene er jo heller ikke tildekket ved munnbind, og øynene har slimhinner som tar inn virus - du kan bli smittet via øynene.

Anonymkode: da3c7...179

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Lawyam skrev:

Ingen som nekter deg å bruke munnbind. De bare anbefaler det ikke  Vet de har på Wish, men vet ikke kvaliten. 

Wish har ikke kvalitetsmunnbind.

Anonymkode: 8a4b1...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sy selv, munnbind med hull til å legge inn filter. Google "hvordan sy munnbind+nedre Follo" så er det pdf oppskrift. Trenger litt blomstertråd/tynn metallstreng for den delen som skal formes over nesen. Bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 91051...43a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føre var? Seriøst? Mannen min kjøpte de siste munnbindene i byen vår i begynnelsen av februar, og det har siden det ikke kommet noen nye. 

Anonymkode: 685b0...062

AnonymBruker
Skrevet

Værsåsnill å la de "ordentlige" munnbindene gå til de i risikogruppen, de som er syke men må fraktes til sykehus, og ikke minst helsepersonell.

Resten av oss kan lage selv av tøy. Man kan også brette et (helt uten sying). Det finnes flere forskjellige oppskrifter på det. Det enkleste er jo å brette et av et tøystykke, og enten knyte det rundt hodet, eller bruke strikk rundt ørene til å holde det på plass.

I nød kan du også bruke et skjerf som er surret tett inntill ansiktet ditt.

Disse vaskes som vanlig, og brukes igjen. La de andre munnbindene være til de som faktisk trenger dem.

Skroller du gjennom denne siden finner du flere forskjellige metoder å lage selv:
https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/06/how-to-make-no-sew-face-mask-coronavirus

Anonymkode: 95488...9ed

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestilte på Wish, de skulle komme innen 30 april. Håper jeg får de.

Anonymkode: d1e62...69c

Absolutt ingen bør kjøpe masker fra Wish, den nettsiden selger så mye farlig søppel og spesielt maskene som selges i disse dager er garantert ikke produsert på sikker måte eller oppfyller noen av kriteriene for å være sikker. De kinesiske myndighetene har blitt tatt for å selge masker og annet utstyr som ikke holder mål og da er maskene fra Wish helt sikkert bare søppel.

Anonymkode: a9548...55d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ingen bør kjøpe masker fra Wish, den nettsiden selger så mye farlig søppel og spesielt maskene som selges i disse dager er garantert ikke produsert på sikker måte eller oppfyller noen av kriteriene for å være sikker. De kinesiske myndighetene har blitt tatt for å selge masker og annet utstyr som ikke holder mål og da er maskene fra Wish helt sikkert bare søppel.

Så utrolig meningsløs jobb, disse er jo ikke verdt en dritt🤣 

Anonymkode: 35cbf...c8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det finnes støvmasker, de selges på jernvaren alla Obs bygg og lignende. 

Anonymkode: c7202...303

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Lawyam skrev:

Varer fra Wish sendes ofte fra Kina. Så det kan jo bli en del forsinkelser med leveranse av munnbind derfra i disse tider.
En annen ting folk må være litt obs på er at det nå må betales fortolling også. Men det er vel ikke det viktigste med tanke på hvilken vare det er snakk om. 

Anonymkode: 34894...b8f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig meningsløs jobb, disse er jo ikke verdt en dritt🤣 

Anonymkode: 35cbf...c8c

Så lenge folk handler fra Wish er det vel penger å tjene, jobben er ikke helt bortkastet men det er verre for de som tror de mottar et brukbart produkt i posten. Veldig mye av det som selges på Wish er kopiprodukter, produkter som er laget av barn, produkter som inneholder farlige kjemikalier men folk bryr seg ikke så lenge det er billig.

Denne mentaliteten er jo også noe av grunnen til at koronaviruset spredde seg slik det gjorde, kinesiske myndigheter gir blaffen i helse og sikkerhet så lenge landet kan eksportere alt mulig søppel til andre land.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Værsåsnill å la de "ordentlige" munnbindene gå til de i risikogruppen, de som er syke men må fraktes til sykehus, og ikke minst helsepersonell.

Resten av oss kan lage selv av tøy. Man kan også brette et (helt uten sying). Det finnes flere forskjellige oppskrifter på det. Det enkleste er jo å brette et av et tøystykke, og enten knyte det rundt hodet, eller bruke strikk rundt ørene til å holde det på plass.

I nød kan du også bruke et skjerf som er surret tett inntill ansiktet ditt.

Disse vaskes som vanlig, og brukes igjen. La de andre munnbindene være til de som faktisk trenger dem.

Skroller du gjennom denne siden finner du flere forskjellige metoder å lage selv:
https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/06/how-to-make-no-sew-face-mask-coronavirus

Anonymkode: 95488...9ed

Jeg er i risikosonen(astma) og det skrev jeg tidligere i innlegget. Takk for tips👌

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan det brukes riktig finner du plansjer for på nettet. Mener det er sju trinn det er for å ta den av og på og ha den på.

Det er stort sett falsk trygghet med munnbind. Bruker du briller? Alle som bruker briller og samtidig har holdt et tørkepapir foran nese og munn når de nyser, ser på brilleglassene hvilken vei nyset går når man tetter til nese og munn. Det går opp og ut ved øynene og rundt alle kanter ellers som det ikke er sperret for, når veien rett frem er sperret av munnbindet....

Den dampen som legger seg på brilleglassene når man nyser i et tørkle eller papir, er full av virus. Virus som sprayes ut i butikken, selv om du går med munnbind. Øynene er jo heller ikke tildekket ved munnbind, og øynene har slimhinner som tar inn virus - du kan bli smittet via øynene.

Anonymkode: da3c7...179

1. Poenget med den metallbiten man skal klemme rundt nesa er vel at det skal bli tett, i motsetning til et papirlommetørkle foran ansiktet.
2. Slev om det ikke blir 100% tett sprayes det jo mindre ut i omgivelsene. Siden en det av det tydeligvis blir sittende igjen på brilleglassene. Er ikke det en fordel?
3. Virus du nyser på egne brilleglass er virus du allerede er infisert med. Er det da et problem?

Anonymkode: 5b66f...43e

Skrevet

Filterbind som beskytter mot viruset er vanskelig å få tak i for tiden. Jeg kjøpte et FFP3 bind fra en privatselger på en kjent norskmarkets-side før siden stanset salg av slike produkter og denne selgeren er helt tom i ettertid. Dere maskeløse får kose dere.

• Opprett ny...