london666 Skrevet 6. april 2020 #1 Del Skrevet 6. april 2020 Hei jeg ønsker å jobbe med humanitært arbeid, gjerne i utlandet (ingen must, men dog). Min drømme-arbeidsgiver ville typisk vært norsk folkehjelp eller røde kors. MEN- jeg har lest flere stillingsutlysninger fra disse organisasjonene uten at jeg klarer å se en slags «rød tråd» i forhold til ønsket utdanning/bakgrunn. noen snille ildsjeler der ute som kan hjelpe meg på rett spor?:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #2 Del Skrevet 6. april 2020 Sykepleier eller noe innen statsvitenskap. Anonymkode: 2ad09...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Del Skrevet 7. april 2020 Da ville jeg absolutt ha valgt sykepleie, medisin eller kanskje juss. Dette er trygge og gode utdannelser som er veldig relevante ifht humanitært arbeid, og samtidig gir andre muligheter. Anonymkode: 912ac...87a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 7. april 2020 #4 Del Skrevet 7. april 2020 Grunnen til at det ikke er én enkelt utdanning som kreves er at det spørs hvilke oppgaver du skal jobbe med. Både helsefag (lege, sykepleier) og ulike ingeniørfag (f.eks bygg, kommunalteknikk, logistikk, elkraft) er relevante hvis man skal gjøre "hands on" arbeid. Samtidig finnes det andre yrker hvor mer samfunnsfaglige studier vil passe. Utviklingsstudier, interkulturell forståelse, både på bachelor- og masternivå som kvalifiserer til ulike jobber i internasjonale hjelpeorganisasjoner. Se f.eks her: https://utdanning.no/studiebeskrivelse/utviklingsstudier 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Del Skrevet 7. april 2020 Organisasjoner trenger primært folk som har en fagkunnskap de kan benytte seg av. Husk at du skal jobbe med dette selv om du ikke kommer gjennom nåløyet med å dra ut i kriser, og det er dette du skal jobbe med i periodene du er hjemme, så velg noe som interesserer deg. Les mer her https://www.rodekors.no/vart-arbeid/nodhjelp-og-katastrofer/vil-du-jobbe-internasjonalt/ Anonymkode: de762...d1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Del Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, Ullvott skrev: Grunnen til at det ikke er én enkelt utdanning som kreves er at det spørs hvilke oppgaver du skal jobbe med. Både helsefag (lege, sykepleier) og ulike ingeniørfag (f.eks bygg, kommunalteknikk, logistikk, elkraft) er relevante hvis man skal gjøre "hands on" arbeid. Samtidig finnes det andre yrker hvor mer samfunnsfaglige studier vil passe. Utviklingsstudier, interkulturell forståelse, både på bachelor- og masternivå som kvalifiserer til ulike jobber i internasjonale hjelpeorganisasjoner. Se f.eks her: https://utdanning.no/studiebeskrivelse/utviklingsstudier Veldig godt poeng med de mer tekniske retningene. Er også veldig gode tips. Klart man kan jo treffe blink med statsvitenskap, utviklingsstudier etc også, men det er ganske risikabelt.. Mange om beinet. Velg hva du ønsker, såklart, men har ikke samvittighet tl å råde noen til å ta noe så usikkert. Anonymkode: 912ac...87a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Del Skrevet 7. april 2020 16 timer siden, london666 skrev: Hei jeg ønsker å jobbe med humanitært arbeid, gjerne i utlandet (ingen must, men dog). Min drømme-arbeidsgiver ville typisk vært norsk folkehjelp eller røde kors. MEN- jeg har lest flere stillingsutlysninger fra disse organisasjonene uten at jeg klarer å se en slags «rød tråd» i forhold til ønsket utdanning/bakgrunn. noen snille ildsjeler der ute som kan hjelpe meg på rett spor?:) Det første spørsmålet mitt er: Kan du matematikk / tall generelt sett - hvilken matte hadde du? Min erfaring er at de fleste som vurderer type stillinger som dette sliter en del med matte. Derfor er det ikke noe poeng i å anbefale deg å studere ingeniør, hvis det er tilfellet. Er det en administrativ (det er disse det er veldig stor konkurranse rundt) eller en teknisk stilling (om du har evnen til dette?) som du er ute etter? Teknisk vil si slik som ingeniør, eller faglig / medisinsk kunnskap som lege, sykepleier eller psykolog. Ja til og med sosionom - tror de driver med sosialt arbeid. Logistikk på et høyere nivå (bachelor eller master) er også aktuelt. Så er det et pluss om du kan noen språk slik som spansk, portugisisk, arabisk eller fransk. Kan du noen av disse språkene? Anonymkode: 31022...817 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
london666 Skrevet 13. april 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 13. april 2020 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg hadde matte 1 og 2 P fra vgs, forsåvidt ikke av mine sterkeste fag, men OK. Jeg har kokt "listen" over studier jeg er interessert i ned til 3 stk: økonomi, ledelse og bærekraft rettsvitenskap (juss) psykologi, profesjon pr dags dato har jeg snitt nok til å komme inn på økonomi og ledelse, men ikke juss/psykologi. jeg er imidlertid villig til å bruke litt tid på å få snittet høyt nok, all den tid jeg virkelig vil ha en jobb innenfor humanitære fagfelt, og helst ute i felten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #9 Del Skrevet 13. april 2020 På 6.4.2020 den 22.54, london666 skrev: Hei jeg ønsker å jobbe med humanitært arbeid, gjerne i utlandet (ingen must, men dog). Min drømme-arbeidsgiver ville typisk vært norsk folkehjelp eller røde kors. MEN- jeg har lest flere stillingsutlysninger fra disse organisasjonene uten at jeg klarer å se en slags «rød tråd» i forhold til ønsket utdanning/bakgrunn. noen snille ildsjeler der ute som kan hjelpe meg på rett spor?:) folkehelse på uia, sykepleie, sosialt arbeid, Anonymkode: ac50d...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå