AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #1 Skrevet 6. april 2020 Jeg vet at psykiater er lege med fem års videreutdanning. Har begge yrkene vært igjennom det samme «pensumet» ? Kan de like mye psykologi og psykiatri?medisinstudentene har også mye psykologi i utdanning fikk jeg høre. Er det like mye som psykologene har i sitt seksårige studie?🤔 Er det hipp som happ hva man velger hvis man ikke trenger oppfølging med medisiner? Anonymkode: 8fc03...515 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #2 Skrevet 6. april 2020 "En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi. Psykologer og psykiatere arbeider nok ikke så veldig annerledes, men en viktig forskjell er at psykiatere kan skrive ut medisiner. Psykiatere arbeider ofte i sykehusvesenet på psykiatriske avdelinger, en del har også privatpraksis. Psykologer kan også arbeide i sykehusvesenet eller på psykiatriske poliklinikker, en del har privat praksis." https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/legesvar/hva-er-forskjellen-pa-en-psykolog-og-en-psykiater/69112454 Anonymkode: 93d41...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #3 Skrevet 6. april 2020 Føler at kompetansen til en psykiater er betydelig høyere. I og med at de er leger så får de også sett et mer helhetlig bilde. Psykiske vansker er ofte koblet til fysisk sykdom og omvendt. Anonymkode: f637f...1d2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: "En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi. Psykologer og psykiatere arbeider nok ikke så veldig annerledes, men en viktig forskjell er at psykiatere kan skrive ut medisiner. Psykiatere arbeider ofte i sykehusvesenet på psykiatriske avdelinger, en del har også privatpraksis. Psykologer kan også arbeide i sykehusvesenet eller på psykiatriske poliklinikker, en del har privat praksis." https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/legesvar/hva-er-forskjellen-pa-en-psykolog-og-en-psykiater/69112454 Anonymkode: 93d41...2b4 Går ikke psykologi og psykiatri inn i hverandre. Kan de behandle psykologi uten psykiatri? Er feks anoreksi psykologi eller psykiatri? Vil både en psykolog og psykiater kunne behandle en person med traumer med samme metodikk? Har psykiaterne like mye psykologi etter endt praksis, så de i prinsippet er likestilt med psykologene? Anonymkode: 8fc03...515
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke psykologi og psykiatri inn i hverandre. Kan de behandle psykologi uten psykiatri? Er feks anoreksi psykologi eller psykiatri? Vil både en psykolog og psykiater kunne behandle en person med traumer med samme metodikk? Har psykiaterne like mye psykologi etter endt praksis, så de i prinsippet er likestilt med psykologene? Anonymkode: 8fc03...515 Som sagt er de ganske så like. De har samme grunnkunnskaper. Anonymkode: 93d41...2b4 2
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Mulig du har fått svaret ditt, men. .. Psykolog er en "samtalepartner", som kan tilby samtaler, veiledning og kartlegging. Psykiater stiller diagnoser og skriver ut medisiner på resept til deg, psykiateren er også en du bruker til samtaler. Men her er hovedformålet og stille diagnosen. 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 En psykiater har mer fokus på det medisinske, å lindre eller helbrede med medisiner, mens psykologen mer fokuserer på samtalsmetodikk. Anonymkode: 2c980...c28 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt er de ganske så like. De har samme grunnkunnskaper. Anonymkode: 93d41...2b4 Relativt likt, men en psykolog kan ikke skrive ut medisiner, det kan derimot en psykiater, da de har legeutdannelse i bunn (psykolog er "bare" psykologisk profesjonsstudie). Dette gjør jo også at en psykolog og psykiater kan behandle litt forskjellige tilfeller til en viss grad, ikke så mye vits for en som må på medikamentbehandling å gå til en som ikke kan gi medisiner, da er det like så greit å gå til en som kan utføre begge ting med en gang. Anonymkode: f2c45...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, Rosatoast skrev: Mulig du har fått svaret ditt, men. .. Psykolog er en "samtalepartner", som kan tilby samtaler, veiledning og kartlegging. Psykiater stiller diagnoser og skriver ut medisiner på resept til deg, psykiateren er også en du bruker til samtaler. Men her er hovedformålet og stille diagnosen. Psykologer kan også stille diagnoser Anonymkode: 8fc03...515 6
Fru2020 Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 2 timer siden, Rosatoast skrev: Mulig du har fått svaret ditt, men. .. Psykolog er en "samtalepartner", som kan tilby samtaler, veiledning og kartlegging. Psykiater stiller diagnoser og skriver ut medisiner på resept til deg, psykiateren er også en du bruker til samtaler. Men her er hovedformålet og stille diagnosen. Jeg fikk alle diagnosene mine stilt av en psykolog og går nå til samtaleterapi hos en psykiater. Det går også an:-) 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 Jeg gikk først til psykolog hos DPS, men etter jeg brøyt sammen og fortalte at jeg var suicidal (med konkrete planer) så ble jeg byttet over til psykiater. Psykiateren så meg mye bedre enn psykologen og kom inn på meg ganske fort. Men det er nok individuelt og kjemi. Fikk også utskrevet medisiner etter eget ønske. Samtalene med psykiateren var ihvertfall veldig fine. Hun krevde ting av meg samtidig som hun var veldig forståelsesfull og "så" meg. Anonymkode: 2961e...e91 2
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 12 minutter siden, Fru2020 skrev: Jeg fikk alle diagnosene mine stilt av en psykolog og går nå til samtaleterapi hos en psykiater. Det går også an:-) Ja, psykologer kan også stille diagnoser, de er pålagt å stille en "slutt diagnose" når man avslutter det ene og det andre. Jeg selv mener man heller burde gå til en psykiater for å stille diagnosene skikkelig. Da man ofte blir feildiagnostisert av en psykolog 1
Gjest Familytree Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk først til psykolog hos DPS, men etter jeg brøyt sammen og fortalte at jeg var suicidal (med konkrete planer) så ble jeg byttet over til psykiater. Psykiateren så meg mye bedre enn psykologen og kom inn på meg ganske fort. Men det er nok individuelt og kjemi. Fikk også utskrevet medisiner etter eget ønske. Samtalene med psykiateren var ihvertfall veldig fine. Hun krevde ting av meg samtidig som hun var veldig forståelsesfull og "så" meg. Anonymkode: 2961e...e91 Samme erfaring, først jeg gikk til en privat psykolog men jeg hadde en dårlig erfaring med psykiateren mine. Jeg tror at pasienten trenger å bli involvert i terapien, det er faktisk et nytt forhold i livene våre, men med psykiateren er det ikke behov for dette. Så terapi kan være vanskelig hvis du føler deg presset eller det er ikke kjemi Endret 7. april 2020 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, Rosatoast skrev: Ja, psykologer kan også stille diagnoser, de er pålagt å stille en "slutt diagnose" når man avslutter det ene og det andre. Jeg selv mener man heller burde gå til en psykiater for å stille diagnosene skikkelig. Da man ofte blir feildiagnostisert av en psykolog Man blir ofte feildiagnostisert av en psykolog? Du har jammen ikke mye tiltro til den 6-årige psykologutdanningen (profesjonsstudiet)! Dette tror jeg er høyst individuelt. Profesjonsutdanningen er også et år lenger enn spesialiseringen i psykatri, så de står nok ikke noe tilbake for psykiaterne når det gjelder kunnskap om psykiske lidelser og diagnoser.... Anonymkode: e3fa5...81f 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 Er psykologene eller psykiaterne best kvalifisert til å utrede tilregnelighet hos kriminelle? Er det bare legenes område? Avhengighetsproblemer som rus og gambling. Psykologi psykiatri? Hipp som happ? Anonymkode: 8fc03...515
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 Min erfaring er at psykiatere er pilletrillere. Anonymkode: e3604...193 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at psykiatere er pilletrillere. Anonymkode: e3604...193 Ja! Psykiatere er utrolig glad i å påtvinge folk medisiner! Anonymkode: ab8f1...738 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 Og så har du psykologspesialist, som der igjen har spesialisert seg i 2-4 år på type psykiatri. Dette etter å ha jobbet minimum i to år under grenen de ønsker å spesialisere seg i. Psykologer og psykiatere jobber tett, går du til psykolog, om så privat, så har de samarbeid med psykiater gjerne på DPS, som veileder, og de vil opprette kontakt med fastlege eller annen psykiater dersom det skulle være behov for medikamentell behandling. Anonymkode: ba886...18d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så har du psykologspesialist, som der igjen har spesialisert seg i 2-4 år på type psykiatri. Dette etter å ha jobbet minimum i to år under grenen de ønsker å spesialisere seg i. Psykologer og psykiatere jobber tett, går du til psykolog, om så privat, så har de samarbeid med psykiater gjerne på DPS, som veileder, og de vil opprette kontakt med fastlege eller annen psykiater dersom det skulle være behov for medikamentell behandling. Anonymkode: ba886...18d Psykologspesialiseter har spesialisert seg i 5 år. Slik ser det ut: Psykiater: medisin profesjonsstudium (6 år) + 5 år spesialisering i psykiatri Psykologspesialist: psykologi profesjonsstudium (6 år) + 5 år spesialisering Psykolog: psykologi profesjonsstudium (6 år) Min erfaring er at psykiatere kanskje egner seg beste når medisiner er hovedbehandling, men at psykolog/psykologspesialister egner seg best til samtaleterapi. Men dette avhenger nok også av diagnose (fordi dette avgjør om medisiner er hovedbehandling). Jeg har vært hatt mest psykologspesialister da, kanskje derfor jeg har så god erfaring med dem. Psykologspesialisten jeg har nå samarbeider tett med fastlegen min, og hun sier ifra til han hvis hun mener jeg trenger en type medisin, så skriver han resept for den. Veldig grei ordning. Men det er nok større varians blant psykologer, psykologspesialister og psykiatere enn det er mellom de ulike gruppene. Det finnes mange gode psykiatere, psykologer og psykologspesialister, og det finnes sikkert mange dårlige også. Anonymkode: 3bb46...848 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #20 Skrevet 8. april 2020 På 6.4.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev: Jeg vet at psykiater er lege med fem års videreutdanning. Har begge yrkene vært igjennom det samme «pensumet» ? Kan de like mye psykologi og psykiatri?medisinstudentene har også mye psykologi i utdanning fikk jeg høre. Er det like mye som psykologene har i sitt seksårige studie?🤔 Er det hipp som happ hva man velger hvis man ikke trenger oppfølging med medisiner? Anonymkode: 8fc03...515 Medisinstudenter har SEKS UKER med psykologi i løpet av hele studieløpet, så de har ikke mye av det i sin utdannelse! Anonymkode: bd56d...471 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå