Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lyst til å kjøpe et hus, hvor vi kan lage hybler i kjelleren. Det er mulig å bygge fire hybler, mesteparten er klart, og vi kan gjøre det meste selv. Dette vil gi en inntekt på 20000 skattefrie kroner pr mnd, og det betaler jo over 4 mill i lån (med dagens rente). 

Det jeg lurer på er om banken gir mer lån hvis det er mulighet for utleie? Og hvor mye mer i såfall? Og er det samme krav til egenkapital?

Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er MYE lettere å få lån om en har utleiedel og kan komme med litt planer for oppussing og hvor lukrativt området er. Venninne fikk 1,6 million mer i lån fordi hun hadde stor innredet leilighet i første etasje som ga 12.000kr i leieinntekter. Hun bare overtok leietakerene. 

Anonymkode: f18aa...59f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er MYE lettere å få lån om en har utleiedel og kan komme med litt planer for oppussing og hvor lukrativt området er. Venninne fikk 1,6 million mer i lån fordi hun hadde stor innredet leilighet i første etasje som ga 12.000kr i leieinntekter. Hun bare overtok leietakerene. 

Anonymkode: f18aa...59f

Takk for svar:)

Vet du hvilken bank det var?

Skrevet (endret)
2 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Jeg har lyst til å kjøpe et hus, hvor vi kan lage hybler i kjelleren. Det er mulig å bygge fire hybler, mesteparten er klart, og vi kan gjøre det meste selv. Dette vil gi en inntekt på 20000 skattefrie kroner pr mnd, og det betaler jo over 4 mill i lån (med dagens rente). 

Det jeg lurer på er om banken gir mer lån hvis det er mulighet for utleie? Og hvor mye mer i såfall? Og er det samme krav til egenkapital?

5000 kroner i mnd. for en hybel. Ok sett i gang. Du vil få problemer med ustabile leieboere som stadig flytter. I tillegg vil du belaste nærområdet med økt trafikk, mer søppel osv. Infrastrukturen i et byområde f.eks. vil bli rammet hvis alle gjør det samme. Det holder på å skje i flere bydeler i Oslo. 

Banken er klar over at dere vil stå uten leieinntekter 2-3 måneder i året i snitt. De vil i alle fall ta høyde for det. 

Tror jeg heller ville laget to små leiligheter og satset på stabile leietakere. Tar du 7500 - 8000 i leie vil du komme langt bedre ut. Husk også på at om leia er høy i forhold til markedet ellers sitter du igjen med stadig nye leieboere. 

Banken kan nok fraskrive seg litt av egenkapitalen men ikke så mye. Det må du snakke med banken om. Hvor mye har dere i inntekt og EK? 

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Om du har 4 hybler å leie ut, så er det bare en av de som er skattefri. De tre andre må du betale 28% skatt av.

Anonymkode: c08c5...00f

• Liker 1
Skrevet

Utleiedel gir betydelig mer lån, men det fortsetter at utleiedeler er der. At dere planlegger å lage, tror jeg ikke gir samme gevinst. 4 hybler er Mye... 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har 4 hybler å leie ut, så er det bare en av de som er skattefri. De tre andre må du betale 28% skatt av.

Er det bare en utleiedel som er skattefri hvis man leier ut to og selv bor i en del av huset som er større enn de to tilsammen? 

Skrevet
5 minutter siden, Torelli skrev:

Utleiedel gir betydelig mer lån, men det fortsetter at utleiedeler er der. At dere planlegger å lage, tror jeg ikke gir samme gevinst. 4 hybler er Mye... 

De hadde kanskje tenkt fire små soverom og felles kjøkken og bad.... men da vil de slite med å få stabile leieinntekter på sikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må fortsatt ha minimum 15 % egenkapital for at lånet skal være innenfor boliglånsforskriften. Dette høres ikke ut som et prosjekt bankene vil bruke avvikskvoten på.

Anonymkode: c08a5...eaa

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Jytte skrev:

De hadde kanskje tenkt fire små soverom og felles kjøkken og bad.... men da vil de slite med å få stabile leieinntekter på sikt. 

Det kommer an på hvor. I Oslo eller nærheten av Oslo, finner man alltids leietakere. Jeg har ikke hatt noe problemer med nåværende eller tidligere leietakere. Har leid ut i 20år.

Anonymkode: edd90...4fa

Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor. I Oslo eller nærheten av Oslo, finner man alltids leietakere. Jeg har ikke hatt noe problemer med nåværende eller tidligere leietakere. Har leid ut i 20år.

Med stabile leietagere mener jeg jo også leietager som tar vare på utleieobjektet, som ikke spiller høy musikk 24/7 og som ikke fester for mye. Hvor finner du uten problemer disse? Du tenker sikkert på f.eks. pendlere eller polske arbeidere, men husk de har hver sin bil og det betyr forsøpling av nærmiljøet som infrastrukturen ikke er bygget for. 

Endret av Jytte
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mange år siden skattesatsen var 28%....

Anonymkode: 4151d...559

AnonymBruker
Skrevet

Min gamle bank tok ikke med leieinntekter i regnestykket (SPV), min nye gjorde det (Fana Sparebank). Dermed mister altså SPV meg som trofast (og alltid betalende) totalkunde etter over 20 år. 

Anonymkode: 45f61...000

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gamle bank tok ikke med leieinntekter i regnestykket (SPV), min nye gjorde det (Fana Sparebank). Dermed mister altså SPV meg som trofast (og alltid betalende) totalkunde etter over 20 år. 

Anonymkode: 45f61...000

Det stemmer at små sparebanker kan lønne seg, men de er forsiktige med å gi lån hvis du skal kjøpe noe et helt annet sted, fordi de ikke kjenner markedet der. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jytte skrev:

Med stabile leietagere mener jeg jo også leietager som tar vare på utleieobjektet, som ikke spiller høy musikk 24/7 og som ikke fester for mye. Hvor finner du uten problemer disse? Du tenker sikkert på f.eks. pendlere eller polske arbeidere, men husk de har hver sin bil og det betyr forsøpling av nærmiljøet som infrastrukturen ikke er bygget for. 

Jeg leier kun ut til studenter. Det har verken vært fester eller musikk 24/7☺️

Som regel er det leietakerne selv som anbefaler nye leietakere, når de selv flytter ut. Da slipper jeg annonsering og visninger. 

TS: av de studentene jeg har hatt gode erfaringer med, er det jusstudenter, politi, medisin, sykepleier og teologi. Mitt råd er ha lav husleie, og vær rettferdig med studentene. De setter pris på god standard og lav husleie, rett under markedspris. Dette vinner du mye på ved at de respekterer og tar vare på eiendommen. De anbefaler deg samtidig videre til folk de kjenner, slik at du sparer tid på visninger og slikt. Som regel bor de her en stund etter studiet, ved å spare seg opp EK til egen bolig eller får samboere. 

Lykke til☺️ 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier kun ut til studenter. Det har verken vært fester eller musikk 24/7☺️

Som regel er det leietakerne selv som anbefaler nye leietakere, når de selv flytter ut. Da slipper jeg annonsering og visninger. 

TS: av de studentene jeg har hatt gode erfaringer med, er det jusstudenter, politi, medisin, sykepleier og teologi. Mitt råd er ha lav husleie, og vær rettferdig med studentene. De setter pris på god standard og lav husleie, rett under markedspris. Dette vinner du mye på ved at de respekterer og tar vare på eiendommen. De anbefaler deg samtidig videre til folk de kjenner, slik at du sparer tid på visninger og slikt. Som regel bor de her en stund etter studiet, ved å spare seg opp EK til egen bolig eller får samboere. 

Lykke til☺️ 

Da er du jo en nokså intelligent utleier. De fleste har ikke erfaring med å leie ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Jytte skrev:

Da er du jo en nokså intelligent utleier. De fleste har ikke erfaring med å leie ut. 

Ett sted må man jo starte, også tar man det derfra. Jeg liker å bli kjent med mine leietakere, men mest for å vite hvem heg har med å gjøre og vice versa. Noen av de har jeg fortsatt kontakt med, selv om de har flytta. Da føler jeg at jeg har gjort noe riktig🥰

Forøvrig, har jeg fortsatt kontakt med den første husverten min og har besøkt de innimellom, selv om de bor langt unna. Lærte av de, hvordan en god utleier skal være. 

• Liker 1
Gjest SecondTry
Skrevet

DnB regner husleie for 10mnd, ikke 12.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Hvis du skulle leid ut den delen av huset du selv hadde bodd i, hadde den hatt en husleie på mer enn 20000 kr i leie? Hvis ikke så er ikke hyblene skattefrie. Banken legger utleieinntekt til lønnsinntekt og regner derfra, de ser ikke på hvor mye lån det betjener. De regner også bare 10 måneders leieinntekt i året. Dessuten tror jeg ikke de teller med noe av dette all den tid utleieenhetene ikke eksisterer enda.

Anonymkode: 46f0e...231

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...