Gå til innhold

Har det noen hensikt å kreve begrunnelse/ klage på å ikke få ønskede barnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt blir tre år til høsten, og vi flytter til ny kommune til høsten fordi jeg har fått jobb og studieplass. Jeg har søkt maks antall barnehager (4 stykker), men fikk ikke plass på noen av de vi valgte nå i hovedopptaket. Istedenfor ble barnet plassert i en helt tilfeldig barnehage, som jeg ikke har noe kjennskap til og som på ingen måte ligger fornuftig til i forhold til bosted og reisevei med buss. I svarbrevet står det at  "Ved hovedopptak kan søkere som verken får sitt første eller andre ønske oppfylt, kreve en skriftlig begrunnelse for hvorfor barnet ikke har fått ønsket barnehageplass- og det kan sendes inn klage." Er det noen som har erfaring med at å kreve begrunnelse og klage har noen hensikt? 

To av barnehagene jeg søkte var studentbarnehager. Jeg er også alene om omsorgen og det er kun jeg som henter og bringer, så det er avgjørende at barnehagen er relativt nærme bosted. Så jeg synes det er veldig rart å ikke få noen av plassene jeg søkte. 

Anonymkode: e2a3d...afe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har liten hensikt om barnehagene er fylt opp.

Vi fikk ikke plass med søskenprioritering engang. 

Anonymkode: de5ba...77d

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har liten hensikt om barnehagene er fylt opp.

Vi fikk ikke plass med søskenprioritering engang. 

Anonymkode: de5ba...77d

Skjønner...Men jeg kunne tenkt meg begrunnelsen på hvorfor de ikke har gitt oss noen form for prioritet, når jeg både er student og 100% aleneforsørger...

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at de har plass. I barnehagen går 5-6-åringene ut og 1-2-åringene inn. På de andre aldersgruppene er det mindre bevegelse. De kan jo ikke ta ifra et annet barn en plass fordi dere kommer flyttende. 

Men en begrunnelse kan du selvsagt be om. 

Anonymkode: ef8dd...662

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du meldt inn at du er prioritert søker pga du er aleneforsørger?
Kan du endre inntaksdatoen? Kanskje det er ledig etter/før? 

Anonymkode: 0e4fb...511

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du meldt inn at du er prioritert søker pga du er aleneforsørger?
Kan du endre inntaksdatoen? Kanskje det er ledig etter/før? 

Det var ikke noe alternativ å krysse av som aleneforsørger, men det kan jeg kanskje skrive i brevet hvor jeg ber om begrunnelse...

Inntaksdatoen kan jeg endre, takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke noe alternativ å krysse av som aleneforsørger, men det kan jeg kanskje skrive i brevet hvor jeg ber om begrunnelse...

Inntaksdatoen kan jeg endre, takk for tips!

Mener det er noe du må søke hos kommunen først. Sjekk opp i det, for da blir du prioritert litt før i køen.  Du har også rett på nedsatt pris på barnehagen som aleneforsørger. 
Jeg endret tiden til en mnd før skolestart, da fikk jeg plass på førstevalget mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal vel helst få i en av de man har søkt om

Anonymkode: d01e2...347

Skrevet

Jeg fikk heller ingen av valgene mine og sendte derfor klage. Fikk svar at de hadde kontrollert at barnehagene hadde oppfylt og ivaretatt opptaksreglene og at at jeg ikke fikk plass pga plassmangel. Og at jeg derfor ble plassert i den nærmeste kommunale barnehagen. Så kan klage, men for meg hjalp det ikke :/. Står på venteliste, mn det ser dårlig ut. Det var visst rekordmange født i min kommune i 2019.. så de heldige er nok de som er født tidlig på året. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Caathy91 skrev:

Jeg fikk heller ingen av valgene mine og sendte derfor klage. Fikk svar at de hadde kontrollert at barnehagene hadde oppfylt og ivaretatt opptaksreglene og at at jeg ikke fikk plass pga plassmangel. Og at jeg derfor ble plassert i den nærmeste kommunale barnehagen. Så kan klage, men for meg hjalp det ikke :/. Står på venteliste, mn det ser dårlig ut. Det var visst rekordmange født i min kommune i 2019.. så de heldige er nok de som er født tidlig på året. 

Takk for svar! Blir sikkert det samme for meg også...men jeg skal klage og gi det et forsøk...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sikkert at de har plass. I barnehagen går 5-6-åringene ut og 1-2-åringene inn. På de andre aldersgruppene er det mindre bevegelse. De kan jo ikke ta ifra et annet barn en plass fordi dere kommer flyttende. 

Men en begrunnelse kan du selvsagt be om. 

Anonymkode: ef8dd...662

Det er tale om en kommune med 97 barnehager, så vidt jeg kan se- synes det er veldig rart at det da bare skal være EN barnehageplass ledig til min treåring! Jeg ringte opptakskontoret og sa ifra om at barnehagen barnet var plassert i, var helt utafor der vi skal bo- og fikk to andre barnehager som alternativ. Jeg sendte e- post og ba om den ene- og da sa damen at det bare var den andre barnehagen som var ledig! Så veldig rart å først gi meg en tilfeldig plass, og deretter to andre alternativer, som ikke er i nærheten av de opprinnelige søknadene. Og deretter var det ikke to alternativer likevel. Det er jo veldig merkelig saksbehandling her, mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel helst få i en av de man har søkt om

Anonymkode: d01e2...347

Og det gjør man, hvis det er ledig for ditt barn i forhold til alder, kjønn og det ikke er eventuelle andre barn som har prioritet før. 

Anonymkode: 98eff...03d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage. De tar neppe plassen fra andre barn som har fått plass, men du KSM rykke framover i ventelista for bytte av barnehage. Ofte er det en del omrokeringer før august. 

Anonymkode: c66e4...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan klage. De tar neppe plassen fra andre barn som har fått plass, men du KSM rykke framover i ventelista for bytte av barnehage. Ofte er det en del omrokeringer før august. 

Anonymkode: c66e4...2f9

Takk for svar, jeg håper det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...