Gå til innhold

Har apoteket rett til å vite hva jeg skal bruke medisin til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på apoteket i dag, et apotek som jeg bruker regelmessig, for å hente ut noe medisiner til påske. Jeg har hentet disse før, men i dag spør den bak skranken meg om"hvorfor jeg skal bruke denne medisinen og hvorfor i samband med xx medisin", og det kjenner jeg at det er ikke helt ok sånn egentlig. Svarte at det hadde jeg ikke lyst til å svare på, om det var et problem skulle jeg fortelle det til daglig leder (farmasøyten) i enerom, ellers ville jeg avstå fra å svare. 

Jeg kjenner ikke regelverket men har apoteket rett til å vite hva man bruker medisinen mot, så lenge en lege har skrevet ut og skrevet instruksjonene på resepten? Jeg kunne ha forstått det om medisinen var i kontraindikasjon med noe annet - men da hadde ikke lege skrevet det ut heller.. 

Så, hva er egentlig apotekets ansvar i forhold til medisinutlevering? Skal/kan de vite årsakene til resepter?

AnonymBruker
Skrevet

Daglig skrives det ut resepter på medisin som påvirker annen medisin du allerede står på. Det er apotekets oppgave å påpeke dette om de oppdager at pasienten står på medisiner som interagerer på hverandre. Noen ganger kan du bli bedt om å kontakte legen og få en annen medisin, fordi legen ikke har vært obs på dette, eller du har vært til legevakt og ikke fastlegen. Apoteket forstår jo hva medisinene du får utskrevet skal brukes til, det er jo det de skal ha kunnskap om....

Anonymkode: 8d7c4...9ea

• Liker 18
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg kjøpte reseptfrie piller for å kunne slappe av litt før søvn, kommenterte damen bak disken dette og lurte på om jeg ikke fikk sove og at jeg måtte gjøre slik og sånn i tillegg, så ville det kanskje hjelpe. Jeg antar at det er godt ment, men jeg syns det er frekt å blande seg i folks helsesituasjon når vi ikke spør om råd. Jeg diskuterer aldri min helse med en person bak disken. Jeg trenger ingen råd og hvis jeg lurer på noe så snakker jeg med min lege som kjenner meg og min situasjon.

Anonymkode: 797c6...759

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gorilla skrev:

Jeg skulle kjøpe medisiner på apoteket en gang og hun som jobbet der bare «skal du virkelig kjøpe det?». Jeg sa bare nei, og gikk derifra. 🙈

Hva slags medisiner var det?

Anonymkode: 1eefb...ef3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hater å hente ut medisiner på fysisk apotek! Kommer ikke fra det uten avhør bare jeg skal hente ut en pakke p-piller eller allergitabletter... Hipp hurra for nettapotek 😩😃 

Anonymkode: 67814...64c

AnonymBruker
Skrevet

Om de spør meg om det, svarer jeg bare at dette er bestemt av legen min. Ingenting h*n bak disken har noe med

Anonymkode: c0a1b...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler også jeg stadig oftere blir kryssforhørt når jeg er på apoteket. Advarsler og formaninger for den minste ting. Nå sist var jeg så dum at jeg sa at det var mannen min som skulle ha allergitablettene jeg skulle ha, og da var det aller nådigst at jeg fikk kjøpe de, for de så helst at man ikke kjøpte medisiner til andre 😡

Jeg er unngår stadig oftere å gå på apoteket med mindre det er noe jeg må ha raskt, ellers handler jeg på nettet.

Anonymkode: e178c...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde en gang at hun som sto bak kassen sa «stakkars deg» når jeg fortalte hvilke medisin jeg skulle hente ut. Jeg syns det var veldig ubehagelig at hun kommenterte min helse så direkte til meg.

Anonymkode: 71a6d...cda

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har valgt meg ut noen apoteker jeg bruker fordi jeg vet at der får jeg ut de medisinene jeg skal ha uten noe fuzz. 

Ofte spør de vel fordi de ønsker å gi råd i forbindelse med medisinbruken, men når de ser at man henter ut de samme medisinene år etter år bør de skjønne at man ikke trenger råd rundt det lenger. 

Anonymkode: ee8c1...565

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde en gang at hun som sto bak kassen sa «stakkars deg» når jeg fortalte hvilke medisin jeg skulle hente ut. Jeg syns det var veldig ubehagelig at hun kommenterte min helse så direkte til meg.

Anonymkode: 71a6d...cda

Oi... Det var ikke bra..

Anonymkode: 8f038...de4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er ubehagelig. Men mange medisiner påvirker hverandre og det må de opplyse on. 

Anonymkode: 0049c...d2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sist jeg kjøpte reseptfrie piller for å kunne slappe av litt før søvn, kommenterte damen bak disken dette og lurte på om jeg ikke fikk sove og at jeg måtte gjøre slik og sånn i tillegg, så ville det kanskje hjelpe. Jeg antar at det er godt ment, men jeg syns det er frekt å blande seg i folks helsesituasjon når vi ikke spør om råd. Jeg diskuterer aldri min helse med en person bak disken. Jeg trenger ingen råd og hvis jeg lurer på noe så snakker jeg med min lege som kjenner meg og min situasjon.

Anonymkode: 797c6...759

Det er ingen reseptfrie piller du kan kjøpe som gjør at du kan "slappe av" før søvn. Så dette tror jeg lite på. 

Anonymkode: 38fff...7b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jævli slitsom farmasøyt her i Porsgrunn på et lite kjøpesenter.  Han bare måååå kommentere et eller annet og si fra om ting selv om du har brukt preparatet i 15 år.  Unngår å gå dit fordi jeg bare ikke orker....hva jeg har fått og hvordan og hvorfor det brukes er mellom meg og legen!  De har tapt endel salg bare pga meg opp igjennom. Han kan brenne. 

Anonymkode: 52092...297

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen reseptfrie piller du kan kjøpe som gjør at du kan "slappe av" før søvn. Så dette tror jeg lite på. 

Anonymkode: 38fff...7b9

Det er sikkert Sedix el. Fungerer ikke.

Anonymkode: 9c40e...b29

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert Sedix el. Fungerer ikke.

Anonymkode: 9c40e...b29

Man får melantonin 1 mg til blodpris nå reseptfritt. Er en vits det også,  jeg tar 6 mg for å i det hele tatt merke å bli trett.  Har 3 mg på resept. 

Anonymkode: 52092...297

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg hadde vært svært deprimert over lengre tid. Hun oppsøkte fastlegen og de bestemte sammen at hun skulle prøve anti-depressiva, men da hun skulle hente de på apokeket, så foret damen bak disken henne med alle slags mulige bivirkninger av den medisinen, så venninnen min ombestemte seg og hentet de ikke ut. Bare halvannen måneder siden hadde min venninne et alvorlig selvmordsforsøk. Kunne kvalt denne apotekdamen, hun fikk nesten et liv på samvittigheten. Jeg har selv brukt anti-depressiva, og de hjalp meg enormt, og fikk ikke en eneste bivirkning. 

Anonymkode: 4259b...dbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er så fælt om de spør om ting. De jobber med dette og de er kjent med hva medisinen brukes til. Hva er da så farlig om de spør? Det kan jo feks stå på medisiner «mot angst og depresjon», så da vet de jo hva du skal ha medisinen for... De har jo taushetsplikt. 

Anonymkode: 26f35...866

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle bare visst hvor mange som går på medisiner som ikke burde brukes sammen.

Anonymkode: 3463e...f65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk svært irriterende med enkelte apotekansatte. For litt siden så hadde jeg det supertravelt og fehodet i kassen MÅTTE forklare meg hvordan medisinene skulle brukes enda jeg påpekte at jeg nok vet det etter fem års bruk... og jeg forklarte det kort oppsummert. Likevel MÅTTE hun holde et kvarters avhandling i detalj om ting jeg selvsagt visste for flere år siden. 

Apotekansatte har ingenting med å diskutere hvorfor man har fått en resept. Det er tross alt en grunn til at man oppsøker leger for å få resepter skrevet og ikke apoteket. Tror de at legene er inkompetente? De skal opplyse om legemidler som ikke går overens, forsiktighet ved bilkjøring og det er alt. Noen ganger skriver leger ut resepter som er annerledes enn hva som er vanlig og det er det ofte årsaker til. Som feks at sykdommen er kompleks eller som at alt annet er prøvd ut allerede uten effekt. 

Anonymkode: cf549...e9b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...