AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #21 Skrevet 6. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjønte jeg ikke. Anonymkode: 2786d...474 Vi er som andre mennesker. Det er ikke noen spesielle egenskaper tilegnet meg fordi jeg er same. Etnisitet og kultur gjør meg ikke overnaturlig osv. Eksotifisering av samer betyr å tilegne oss spesielle egenskaper og fremmed gjøre oss fra resten av befolkningen. Sette oss frem i lyset på feil premisser, som et utstillingsobjekt. Det er på tide at samer får være vanlige folk med individuelle forskjeller. Vi er ikke like alle sammen, det er ikke egentlig noe "mystisk" med oss. Det er en rasistisk tankegang som vi alle må sørge for at forsvinner. Anonymkode: 67cc7...5c0 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #22 Skrevet 6. april 2020 Hvor var alle de såkalte synske før coronaen slo ut??? merkelig at de ikke kunne forutse den...ikke kan de vinne i lotto heller, nei,folkens.....de som tror på slik tøv trenger psykiatrisk hjelp,ikke enda en klarsynt en. Anonymkode: 18146...66a 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #23 Skrevet 6. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er som andre mennesker. Det er ikke noen spesielle egenskaper tilegnet meg fordi jeg er same. Etnisitet og kultur gjør meg ikke overnaturlig osv. Eksotifisering av samer betyr å tilegne oss spesielle egenskaper og fremmed gjøre oss fra resten av befolkningen. Sette oss frem i lyset på feil premisser, som et utstillingsobjekt. Det er på tide at samer får være vanlige folk med individuelle forskjeller. Vi er ikke like alle sammen, det er ikke egentlig noe "mystisk" med oss. Det er en rasistisk tankegang som vi alle må sørge for at forsvinner. Anonymkode: 67cc7...5c0 Jeg mente ikke noe slikt med innlegget. Jeg skulle vel kanskje ønske jeg var same selv om jeg ikke er det. Anonymkode: 2786d...474 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #24 Skrevet 6. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente ikke noe slikt med innlegget. Jeg skulle vel kanskje ønske jeg var same selv om jeg ikke er det. Anonymkode: 2786d...474 Selv om du ikke mente noe slikt med innlegget så bidrar det negavt til oppfatninga av oss. Hvorfor vil du være same egentlig? Anonymkode: 67cc7...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #25 Skrevet 6. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Synsk og synsk, de er naturfolk og har et mye tettere forhold til "overtro" og sånne ting. De er mer som eskimoer og indianere, mer åpen for.... hva skal man si.. "det er mer mellom himmel og jord" osv. Anonymkode: e0c66...130 Dette er på kanten til rasistisk, synes jeg. Anonymkode: c6c1a...6e6 3
Rogadame Skrevet 6. april 2020 #26 Skrevet 6. april 2020 Er ikke det veldig generaliserende å anta? Som at "Alle"finner er reserverte , alle italienere elsker pasta eller alle fra Nord-Norge banner ? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #27 Skrevet 6. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du babler om? Du er med på å bidra til eksotifiseringa og feilinformasjon om oss. Lurer på hvilke ritualer du snakker om? Hvor har du dette fra? Anonymkode: 67cc7...5c0 Jeg babler om samene gjennom historien, ikke nåtidens samer, nærmeste forskjellen man kommer der, er vel at noen fremdeles lever av reindrift og går i gákti i sermonelle sammenhenger. Anonymkode: 47a27...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #28 Skrevet 6. april 2020 Forøvrig tror jeg ingen kommer til å ønske å diskutere dette på et åpent forum om man bare blir beskyldt for rasisme så fort man sier noe som fraviker litt fra resten av samfunnet. Hvis samer ikke hadde hatt noe særegent ved seg, Så hadde de vel ikke hett samer samer da eller? Da hadde de bare hett nordmenn? Jeg syns det er fint av vi har en gruppe urbefolkning i Norge jeg, intet rasistisk med det. Anonymkode: 47a27...0f2 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #29 Skrevet 6. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvordan skiller du et slikt syn fra helt normal intuisjon, inspirasjon, fantasier, ideer og vel, innbilning? Anonymkode: c6c1a...6e6 Noen ganger er det lett å skjønne, andre ganger umulig og er ikke forståelig før vi er midt oppi situasjonen vi så. Og nei, alle samer er ikke like bevist på dette sansenivået, akkurat som enhver annet menneske på planeten. Anonymkode: 3157d...86a 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #30 Skrevet 6. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig tror jeg ingen kommer til å ønske å diskutere dette på et åpent forum om man bare blir beskyldt for rasisme så fort man sier noe som fraviker litt fra resten av samfunnet. Hvis samer ikke hadde hatt noe særegent ved seg, Så hadde de vel ikke hett samer samer da eller? Da hadde de bare hett nordmenn? Jeg syns det er fint av vi har en gruppe urbefolkning i Norge jeg, intet rasistisk med det. Anonymkode: 47a27...0f2 Jeg foreslår at du leser deg litt opp på rasisme og går litt i deg selv. Nå snakker du bare tull. Anonymkode: 67cc7...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #31 Skrevet 6. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg babler om samene gjennom historien, ikke nåtidens samer, nærmeste forskjellen man kommer der, er vel at noen fremdeles lever av reindrift og går i gákti i sermonelle sammenhenger. Anonymkode: 47a27...0f2 Spørsmålet til ta var om nåtid, du svarte som om det var i nåtid, du kan visst veldig lite om samisk kultur. Anonymkode: 67cc7...5c0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #32 Skrevet 6. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig tror jeg ingen kommer til å ønske å diskutere dette på et åpent forum om man bare blir beskyldt for rasisme så fort man sier noe som fraviker litt fra resten av samfunnet. Hvis samer ikke hadde hatt noe særegent ved seg, Så hadde de vel ikke hett samer samer da eller? Da hadde de bare hett nordmenn? Jeg syns det er fint av vi har en gruppe urbefolkning i Norge jeg, intet rasistisk med det. Anonymkode: 47a27...0f2 Enig. Jeg ser mer opp til samer enn nordmenn og er veldig interessert i kulturen. 🙂 Ikke noe rasistisk ved det. Anonymkode: 2786d...474 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #33 Skrevet 6. april 2020 Dem oppfører seg bare mer spirituelt. Men sjenerelt dem som lever i takt med naturen er mer synsk har mer kontakt med menneskers naturlige intuisjon, å være synsk er å ha kontakt med sin egen intusisjon magefølelse akkurat som dyrenes innstinkt. Så dem som lever i takt med naturen er ofte mer tilkobla til sine instinkter enn dem som lever et a4 liv i byen. Å være synsk er ikke en overnaturlig ting alle er det men di fleste har mista den siden av seg selv ved å missbruke sinn og kropp med formye teknologi media isolering, sitte formye inne og ikke være i naturen.. det er bare at dem som ikke lever i takt med naturen lengre og ikke har en naturlig rytme og lever et stressende a4 liv som ikke tar vare på sinnet og helsen og ikke lytter til sin egen kropp og magefølelse har mista forbindelsen til sitt menneskelige instinkt og magefølelse. Alle dyr er synske når vi ser hvordan dem lytter til sitt eget instink og magefølelse i naturen, hvordan dem kan føle fare lenge før det skjer og kommunisere uten språk og finne hverandre fra milevis avstand. slik er vi mennesker og men vi har mistet den siden av oss selv pga denne nye ødeleggende livsstilen det siste 100 året.. Folk flest tenker ikke over engang at dem er synske engang jo når dem er det, til å me dem som lever i takt med naturen å er vant med det det blir en naturlig følelse akkurat som den indre instuisjonen vi alle hadde som barn som vi alle mister og noen beholder. men ikke nå lenger nå er det et såkalt mysterium.... heller et forsvunnet mysterium haha dem fleste som reiser bort noen ganger eller en i året på hytta for å koble av uten teknologi og friluft vet DEN følelsen av å være koblet til den siden av seg selv. det er ganske simpelt. Vi har mistet røttene og bakkekontakten så mye at vi er så vant med å være ubalansert og komfortabel med det, at vi rett å slett glemmer hvordan det kjennes ut å være frisk og NORMAL. Anonymkode: 6e1a4...694 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #34 Skrevet 6. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet til ta var om nåtid, du svarte som om det var i nåtid, du kan visst veldig lite om samisk kultur. Anonymkode: 67cc7...5c0 Ok Da vet visst du hva jeg tenkte, så da er det ikke så mye mer å diskutere Anonymkode: 47a27...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #35 Skrevet 6. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg ser mer opp til samer enn nordmenn og er veldig interessert i kulturen. 🙂 Ikke noe rasistisk ved det. Anonymkode: 2786d...474 Det er ikke det det handler om. Å være interessert i en kultur er helt okei, men når man tilegner etnisiteteter spesielle evner osv. Så er det en rasistisk tanke. Anonymkode: 67cc7...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #36 Skrevet 6. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er på kanten til rasistisk, synes jeg. Anonymkode: c6c1a...6e6 Herregud, nå får du gi deg. Det er sånn alle urfolk er, ikke noe negativt i det. På enkelte områder har de mye mer utviklede sanser enn det vi "siviliserte" har. Høres det bedre ut ? Anonymkode: e0c66...130 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #37 Skrevet 6. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, nå får du gi deg. Det er sånn alle urfolk er, ikke noe negativt i det. På enkelte områder har de mye mer utviklede sanser enn det vi "siviliserte" har. Høres det bedre ut ? Anonymkode: e0c66...130 Nei det er ikke bedre. Anonymkode: 67cc7...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #38 Skrevet 6. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det det handler om. Å være interessert i en kultur er helt okei, men når man tilegner etnisiteteter spesielle evner osv. Så er det en rasistisk tanke. Anonymkode: 67cc7...5c0 Det er jo noen samer som har hatt spesielle evner opp igjennom historien. Det er ikke rasistisk og spekulere i det. Det er heller ikke å anta noe mot en folkegruppe. Anonymkode: 2786d...474 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #39 Skrevet 6. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, nå får du gi deg. Det er sånn alle urfolk er, ikke noe negativt i det. På enkelte områder har de mye mer utviklede sanser enn det vi "siviliserte" har. Høres det bedre ut ? Anonymkode: e0c66...130 jaha så samer er ikke siviliserte. Du ror mer mot rasismeland ved hver innlegg. Anonymkode: cd589...a9b 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #40 Skrevet 6. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo noen samer som har hatt spesielle evner opp igjennom historien. Det er ikke rasistisk og spekulere i det. Det er heller ikke å anta noe mot en folkegruppe. Anonymkode: 2786d...474 Det er nok nå. Anonymkode: 67cc7...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå