Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når en sitrer hjemme mye får en god tid til å tenke. 
Korona... virus som slår ut hele verden på få dager. Ingen så det komme tydeligvis. 

Tankene mine spinner på er det jorda selv som ordner opp? Hvorfor tror jeg det? Ingen hemmelighet at jorden er overbefolket i enkelte områder. Vi ødelegger miljøet og gjør selvsagt jorda ikke mye godt med vår moderne jet set stil. Naturen er som regel flink til å ordne opp. 

Eks... blir det for stor forekomst av harer dukker harepest opp og bestanden blir redusert til normalt. Samme med rev... for stor bestand rev dukker reveskabb opp og bestanden reduseres, elkers reguleres bestander av dyr ved å være bytte dyr og rovdyr osv. Vi mennesker har ingen fiender utenom andre mennesker. 

Egentlig tror jeg Korona er naturens måte å regulere bestanden mennesker. Og den angriper de svakeste. Som ellers i dyreverden. Miljøet vil jo bli drastisk bedre ved dette på kort tid over hele verden. 

Det betyr ikke at jeg ønsker død og elendighet ovenfor verdens befolkning. Selvsagt ikke. Dette er kun tanker på hvorfor dette skjer. 

Sitter nok mange med andre tanker om hvorfor dette skjer. 😊

Endret av Bente1234
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturen/moder jord har ingen egen vilje. Svartedauden kom da det var langt færre mennesker på planeten, drepte usannsynlig mange. Sykdommer kommer og går, slik har det alltid vært. At det er så vannvittig mange mennesker på planeten nå, gjør at sykdommer lettere sprer seg.  Det vi gjør med naturen, fører til flere naturkatastrofer. Men det er en konsekvens av våre handlinger, ikke et ønske fra noe usynlig (naturen) som skal redusere bestanden vår. Det kommer til å bli færre mennesker etterhvert, jeg håper det blir pga redusert fertilitet, men er redd det vil skje av mer dramatiske grunner (sykdom/sult/naturkatastofer/vannmangel). 

Håper mange velger som meg - å avstå fra formering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er egentlig ikke naturens "måte" selv om det kanskje kan beskrives sånn. Virus som dette dukker opp tilfeldig, samme med harepest. Grunnen til at harepest får så godt feste i hareår, er jo fordi det er langt flere harer enn vanlig, så spredningen blir jo også derfor mye større. Hadde det vært færre harer, hadde viruset hatt færre harer å infisere. Sånn er det jo med mennesker også, jo flere mennesker, jo flere potensielle verter for eksempelvis virus.

Anonymkode: ff668...77f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dette endelig kan være nok til at matmarkedene i Kina stenges eller reorganiseres. Det er ikke tilfeldig at flere av influensavirusene som har spredd seg rundt i verden har kommet derfra. Det bør settes fokus på dette nå, og ikke bare i Kina, men i alle land som har tilsvarende markeder med levende dyr og matsalg. Men hvis det stemmer at disse markedene er kontrollert av kinesisk mafia, er det kanskje ikke mye som skjer......

Anonymkode: 4ecd0...64d

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som en del av de overbefolkede stedene på jorda er forskånet for viruset. Det kan være pga at det er et varmere klima der, og corona liker seg best i kaldere klima, som influensavirus flest.... Hvis det skulle spredd seg i f.eks. India, ville det vært katastrofalt.

Anonymkode: 4ecd0...64d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Bente1234 said:

Egentlig tror jeg Korona er naturens måte å regulere bestanden mennesker.

Korona har minimal dødelighet, selv uten tiltak. Så det blir ikke mye til opprydding i såfall 

Anonymkode: f55ac...feb

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at ikke viruset er satt ut med vilje av mennesker, er det et naturfenomen på linje med jordskjelv og vulkanutbrudd. Naturen har ingen "mening" med dette; det er ingen overordnet plan. Og jeg tror ikke det finnes en eller flere guder med en overordnet plan.

Anonymkode: 272e8...d53

Skrevet

Jeg er enig i at det er matmarkeder er enn årsak og at det sprer seg fort der det er mere folk det skjønner jeg. Men uansett så har naturen større krefter enn hva vi mennesker tror. I tillegg er det ett varsko til alt for mye antibiotika bruk. Det viruset måtte jo oppstå ett sted... hvordan oppstår ett virus ? Hvorfor ble det mer hysteri ovenfor dette viruset enn vanlig sesonginfluensa??

AnonymBruker
Skrevet

Alt henger sammen. Gud er rettferdig, selv om vi mennesker helst vil dra følelser inn i forståelsen vår.

Anonymkode: 3fb7d...7e1

• Opprett ny...