AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #81 Skrevet 7. april 2020 18 minutter siden, herzeleid skrev: Aldri noen sinne? Av nysgjerrighet, og ikke ment som kritikk, hvordan er det mulig? Det har vell aldri vært særlig mye tvil om at det kom til å komme en pandemi til Norge på et eller annet tidspunkt, og strengt tatt har de fleste av oss tidligere opplevd pandemi, som svineinfluensa. Jeg blir litt i stuss om det kommer fullstendig overraskende på mange som jobber i helsevesenet at en pandemi kan ramme Norge. Still det samme spørsmålet til deg og dine? Hvor forberedt har du selv vært? Regner med at du ikke er såpass naiv at du kun stoler på myndigheten, men har en plan B i tilfelle 3. verdenskrig og har anskaffet deg det du trenger. Anonymkode: 116ae...ec3 2
Helgeline Skrevet 7. april 2020 #82 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja ikke sant. Jeg er allerede veldig berørt og står også i risiko for å smitte min familie fordi jeg bor i Oslo og jobber i OUS. Jeg jobber ikke lenger med mine vanlige arbeidsoppgaver og er beordret til nattearbeid som jeg vanligvis ikke driver med. Jeg har gjennom min lange fartstid som sykepleier både videreutdannet meg og tatt forholdsregler som gjør at jeg slipper å jobbe natt. "Du skal så inderlige tåle den urett som ikke rammer deg selv osv". Problemet for meg har ikke vært å stå i det, men at det i tillegg rammer mine barn som er redde og ikke har sine foreldre hjemme fordi de havner mellom to stoler. De er for store slik at jeg måtte ha blitt hjemme, men samtidig litt for små til å ta ansvar for egen læring". For å være ærlig så er det sikkert lett å sitte i en liten kommune i Norge og tro at alle helsearbeidere i Norge burde vært beredt på en pandemi. Det spørsmålet er mye mer omfattende og kan vel stilles til alle myndige personer. Det blir like søkt som å mene at det er naivt at du og din husholdning ikke har en bunkers i kjelleren og ukentlig har øvelser i tilfelle det bryter ut en pandemi eller 3. verdenskrig er på gang. Heldigvis er det corono og ikke ebola som er like smittsomt. Anonymkode: 116ae...ec3 Helt forberedt på alle eventualiteter er det vel ingen som er. Men må si jeg reagerer på at helsepersonell sier de er forberedt på krig og terror, men ikke pandemi. Ikke SÅ lenge siden svineinfluensa var trusselen. Hvis det er slik at din mann har hjemmekontor og du må sove mellom nattevakter, skjønner jeg at det blir trasig å følge opp skole, særlig med halvstore barn. Det jeg ville ha gjort, er å gå i dialog med lærer for å forklare situasjonen. Og viktig med samarbeid mellom begge foreldrene! Innser at vi har en stor fordel, iom at vi kjenner hverandres arbeidshverdag. Ser for meg at det fort kunne blitt gnisninger hvis fex en av oss hadde hatt hjemmekontor og ikke hatt forutsetning for å sette seg inn i turnusarbeid fex.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #83 Skrevet 7. april 2020 33 minutter siden, herzeleid skrev: Aldri noen sinne? Av nysgjerrighet, og ikke ment som kritikk, hvordan er det mulig? Det har vell aldri vært særlig mye tvil om at det kom til å komme en pandemi til Norge på et eller annet tidspunkt, og strengt tatt har de fleste av oss tidligere opplevd pandemi, som svineinfluensa. Jeg blir litt i stuss om det kommer fullstendig overraskende på mange som jobber i helsevesenet at en pandemi kan ramme Norge. Nei, aldri noen sinne. Svineinfluensa var aldri en pandemi her, ikke fugleinfluensa heller. Noen tok vaksine, man hørte om noen døde. Thats it. Anonymkode: 12e22...755 1
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #84 Skrevet 7. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Still det samme spørsmålet til deg og dine? Hvor forberedt har du selv vært? Regner med at du ikke er såpass naiv at du kun stoler på myndigheten, men har en plan B i tilfelle 3. verdenskrig og har anskaffet deg det du trenger. Anonymkode: 116ae...ec3 Om jeg var klar over at det sannsynligvis ville komme en pandemi? Ja det var jeg, uten at jeg av den grunn har blitt noen "prepper". 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, aldri noen sinne. Svineinfluensa var aldri en pandemi her, ikke fugleinfluensa heller. Noen tok vaksine, man hørte om noen døde. Thats it. Anonymkode: 12e22...755 Hva mener du med at det aldri var noen pandemi "her"? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #85 Skrevet 7. april 2020 6 timer siden, Helgeline skrev: Ikke uenig i mye av det du sier, men du glemmer en annen viktig faktor i sykepleiens historie-hæren. Vår grunnlegger var feltsykepleier i Krimkrigen. Kanskje litt derfor min motivasjon er å komme meg gjennom denne krisen med helsa OG æren i behold? Ønsker selvsagt det samme for min familie. Jeg har tenkt å gjøre min plikt og syte minst mulig. Selv om komboen fulltidsarbeidende sykepleier og hjemmeskolelærerinne er tøff. Det som gjør det litt lettere er at min partner også er sykepleier, og står i det samme. Vi har kun rett på skole til barnet de dagene vi begge er på jobb samtidig. 47 minutter siden, herzeleid skrev: Jeg håper de fleste sykepleiere har din gode innstilling og historiske perspektiv. Men den holdningen dere har der, at problemet liksom er helsearbeidernes innstilling, er jo nettopp noe av det som forpester helsevesenet. Staten kutter ned på stillinger og ressurser, og helsearbeiderne skal dekke over mangelen ved å slite seg ut og springe fra pasient til pasient. I tillegg skal man ikke klage høyt, for da "syter" man, mangler ære, dugnadsånd og så videre. Det er jo veldig beleilig for staten, for da kan de fortsette å kutte, og la enkeltindivider la støyten. Liberalisme i et nøtteskall, og det kommer definitivt ikke pasientene til gode. Vil tro de fleste helsearbeidere har yrkesstolthet og stå på-vilje, det handler neppe om det. Det handler om en gnagende følelse over flere år om at yrket er i forandring, om at overskuddet og menneskeligheten forsvinner. At man er sliten på en annen måte enn før. Man får noen symbolske klapp på skuldra, men selve vilkårene blir dårligere. Og når ulykkene inntreffer, så danner man førstelinja, jobber døgnet rundt, og får fremdeles høre at man "syter" om man prøver å påpeke det åpenbare, nemlig at det har pågått en systematisk nedrustning av norsk helsevesen som gjør at disse krisene blir enda verre. Nei, det er som vanlig enkeltmenneskets ansvar å bite tennene sammen og vise stolthet og tenke på Krimkrigen, selv når det handler om store politiske strukturer som er på ville veier... Dette er sikkert forskjellig fra bygd til by, lite sykehjem til svært sykehus, men det er opplevelsen for veldig mange. Anonymkode: a1d78...521 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #86 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, herzeleid skrev: Om jeg var klar over at det sannsynligvis ville komme en pandemi? Ja det var jeg, uten at jeg av den grunn har blitt noen "prepper". Hva mener du med at det aldri var noen pandemi "her"? Sto statsministeren på TV og erklærte pandemi og nedstengning av samfunnet under svineinfluensa-perioden? Fikk vi bøter for å dra på hytta eller på fest? Ble vi satt i 14 dagers karantene etter en harrytur? Ble vi oppfordret til å holde to m avstand til hverandre og kun være sammen 5 stk om gangen? Mistet 200 000 nordmenn jobbene sine? Anonymkode: 12e22...755 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #87 Skrevet 7. april 2020 19 minutter siden, Helgeline skrev: Helt forberedt på alle eventualiteter er det vel ingen som er. Men må si jeg reagerer på at helsepersonell sier de er forberedt på krig og terror, men ikke pandemi. Ikke SÅ lenge siden svineinfluensa var trusselen. Hvis det er slik at din mann har hjemmekontor og du må sove mellom nattevakter, skjønner jeg at det blir trasig å følge opp skole, særlig med halvstore barn. Det jeg ville ha gjort, er å gå i dialog med lærer for å forklare situasjonen. Og viktig med samarbeid mellom begge foreldrene! Innser at vi har en stor fordel, iom at vi kjenner hverandres arbeidshverdag. Ser for meg at det fort kunne blitt gnisninger hvis fex en av oss hadde hatt hjemmekontor og ikke hatt forutsetning for å sette seg inn i turnusarbeid fex. Greia er jo at du foreløpig er lite berørt rent yrkesmessig. Det finnes noen "gæringer" som har forberedt seg på pandemi og krig, men det har altså ikke hvermansen gjort. Ellers ville det jo ha blitt ihverksatt en handlingplan i de forgående dagene som gjaldt hele samfunnet. Det er lett å være etterpåklok å si at vi nå skulle vært selvforsynt med mat, medisiner, smittevern og hatt en plan for helsearbeidere og andre i kritiske yrker. Hatt en plan for å få de til å stå i frontlinjen slik at barna ble ivaretatt mens de måtte stå i frontlinjen. Det har det altså ikke vært. Det blir svært urettferdig å si at helsearbeidere skulle vært forberedt for pandemi når ikke støtteappartene er forberedt. Hvis man skulle vært forberedet å stå der med æren i behold må barna og nærmeste familie ivaretas. Jeg regner med at du ville gitt fra deg armen så lenge barna dine har det bra. Men så sitter du der altså og er idelaistisk i en kommune som ikke er berørt. Da får låten en annen lyd. Anonymkode: 116ae...ec3 2
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #88 Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men den holdningen dere har der, at problemet liksom er helsearbeidernes innstilling, er jo nettopp noe av det som forpester helsevesenet. Staten kutter ned på stillinger og ressurser, og helsearbeiderne skal dekke over mangelen ved å slite seg ut og springe fra pasient til pasient. I tillegg skal man ikke klage høyt, for da "syter" man, mangler ære, dugnadsånd og så videre. Det er jo veldig beleilig for staten, for da kan de fortsette å kutte, og la enkeltindivider la støyten. Liberalisme i et nøtteskall, og det kommer definitivt ikke pasientene til gode. Vil tro de fleste helsearbeidere har yrkesstolthet og stå på-vilje, det handler neppe om det. Det handler om en gnagende følelse over flere år om at yrket er i forandring, om at overskuddet og menneskeligheten forsvinner. At man er sliten på en annen måte enn før. Man får noen symbolske klapp på skuldra, men selve vilkårene blir dårligere. Og når ulykkene inntreffer, så danner man førstelinja, jobber døgnet rundt, og får fremdeles høre at man "syter" om man prøver å påpeke det åpenbare, nemlig at det har pågått en systematisk nedrustning av norsk helsevesen som gjør at disse krisene blir enda verre. Nei, det er som vanlig enkeltmenneskets ansvar å bite tennene sammen og vise stolthet og tenke på Krimkrigen, selv når det handler om store politiske strukturer som er på ville veier... Dette er sikkert forskjellig fra bygd til by, lite sykehjem til svært sykehus, men det er opplevelsen for veldig mange. Anonymkode: a1d78...521 Nei holdningen vi har er ikke problemet, fordi du her snakker om noe helt annet. En snakker om å trå til når det virkelig gjelder, noe som er en veldig god holdning i mine øyne. En kan fint stå på og levere i kriser, men fortsatt klage på forholdene før og etter. 2
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #89 Skrevet 7. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sto statsministeren på TV og erklærte pandemi og nedstengning av samfunnet under svineinfluensa-perioden? Fikk vi bøter for å dra på hytta eller på fest? Ble vi satt i 14 dagers karantene etter en harrytur? Ble vi oppfordret til å holde to m avstand til hverandre og kun være sammen 5 stk om gangen? Mistet 200 000 nordmenn jobbene sine? Anonymkode: 12e22...755 Mener du noe av dette er en forutsetning for å kalle noe en pandemi? Hvis ikke kan jeg ikke se at det du svarer er så veldig relevant. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #90 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, herzeleid skrev: Mener du noe av dette er en forutsetning for å kalle noe en pandemi? Hvis ikke kan jeg ikke se at det du svarer er så veldig relevant. Ok, men etter dine kriterier så har vi da pandemi hver eneste år og har hatt det siden tidenes morgen. Vi har hundrevis av døde hvert år pga influensa. Du lurer på hvorfor jeg ikke vil klassifisere svineinfluensaen i Norge som en pandemi, det døde 29 stykker. Anonymkode: 12e22...755
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #91 Skrevet 7. april 2020 Du har ikke så mye valg, Ts. Hva tenker du skal skje? At du sykemelder deg mens folk dør i gangene på arbeidsplassen din? Det er helt utenkelig - skammen ved å vite at de du arbeider med sto på og ofret helsa mens du feiger ut vil medføre at du aldri mer kunne jobbet innen helse. Du ville blitt «hun der». Sosial sensur går så langt at folk har møtt tause naboer og kalde skuldre på butikken i flere år for mindre enn det du foreslår. Så jeg forstår at du tenker at dette blir tøft. Men du har ikke noe annet valg enn å stå i det. Alternativet er nemlig å håpe at du ikke blir nevnt ved navn i sosiale medier (så folk kan Google navnet ditt og finne deg i lista over «helsepersonell som feiga ut») og flytte etter krisen. Melde ungene inn i nye skoler. Bryte all kontakt. Etablere et nytt liv. Leve i konstant frykt. Tenk på deg selv som en soldat. Soldater faller i krigen. Det er tøft for ungene deres, men de feiger ikke ut. De visste at de tok på seg farlig arbeid. Det samme gjorde du. En velger seg ikke helsevesenet om en ikke liker risiko. Nå står du i den. Og jeg og du vet begge at du vil stå løpet ut. Enten fordi du vil. Eller fordi du må. Og nå vet du hvorfor brannmenn går inn i hus. Hvorfor politi går inn i væpna ran. Hvorfor soldater går inn i skuddvekslinger. Ikke fordi de vil. Men fordi det ikke faktisk finnes alternativer. Det er for sent å angre. Anonymkode: 4fced...05c 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #92 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, herzeleid skrev: Nei holdningen vi har er ikke problemet, fordi du her snakker om noe helt annet. En snakker om å trå til når det virkelig gjelder, noe som er en veldig god holdning i mine øyne. En kan fint stå på og levere i kriser, men fortsatt klage på forholdene før og etter. 2 minutter siden, herzeleid skrev: Nei holdningen vi har er ikke problemet, fordi du her snakker om noe helt annet. En snakker om å trå til når det virkelig gjelder, noe som er en veldig god holdning i mine øyne. En kan fint stå på og levere i kriser, men fortsatt klage på forholdene før og etter. Ja, men det er ikke dette det handler om. Du har ikke forstått essensen. Vi er alle forberedt på å gi ekstra i denne krisen. Vi er ikke alene om å skulle vært forberedt. Vi skulle hatt støttefunksjoner på pletten slik at vi kunne levert og gått den ekstra milen. Det har vi ikke! Anonymkode: 116ae...ec3
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #93 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, men etter dine kriterier så har vi da pandemi hver eneste år og har hatt det siden tidenes morgen. Vi har hundrevis av døde hvert år pga influensa. Du lurer på hvorfor jeg ikke vil klassifisere svineinfluensaen i Norge som en pandemi, det døde 29 stykker. Anonymkode: 12e22...755 WHO klassifiserte svineinfluensaen som en pandemi, hva du klassifiserer det som er i utgangspunktet uinteressant. Om du jobber i helsevesenet regner jeg med du ikke forholder deg til dine egne definisjoner ellers? https://sml.snl.no/svineinfluensa
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #94 Skrevet 7. april 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er ikke dette det handler om. Du har ikke forstått essensen. Vi er alle forberedt på å gi ekstra i denne krisen. Vi er ikke alene om å skulle vært forberedt. Vi skulle hatt støttefunksjoner på pletten slik at vi kunne levert og gått den ekstra milen. Det har vi ikke! Anonymkode: 116ae...ec3 Joda, men det virker som du snakker om en helt annen essens. Endret 7. april 2020 av herzeleid
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #95 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke så mye valg, Ts. Hva tenker du skal skje? At du sykemelder deg mens folk dør i gangene på arbeidsplassen din? Det er helt utenkelig - skammen ved å vite at de du arbeider med sto på og ofret helsa mens du feiger ut vil medføre at du aldri mer kunne jobbet innen helse. Du ville blitt «hun der». Sosial sensur går så langt at folk har møtt tause naboer og kalde skuldre på butikken i flere år for mindre enn det du foreslår. Så jeg forstår at du tenker at dette blir tøft. Men du har ikke noe annet valg enn å stå i det. Alternativet er nemlig å håpe at du ikke blir nevnt ved navn i sosiale medier (så folk kan Google navnet ditt og finne deg i lista over «helsepersonell som feiga ut») og flytte etter krisen. Melde ungene inn i nye skoler. Bryte all kontakt. Etablere et nytt liv. Leve i konstant frykt. Tenk på deg selv som en soldat. Soldater faller i krigen. Det er tøft for ungene deres, men de feiger ikke ut. De visste at de tok på seg farlig arbeid. Det samme gjorde du. En velger seg ikke helsevesenet om en ikke liker risiko. Nå står du i den. Og jeg og du vet begge at du vil stå løpet ut. Enten fordi du vil. Eller fordi du må. Og nå vet du hvorfor brannmenn går inn i hus. Hvorfor politi går inn i væpna ran. Hvorfor soldater går inn i skuddvekslinger. Ikke fordi de vil. Men fordi det ikke faktisk finnes alternativer. Det er for sent å angre. Anonymkode: 4fced...05c Sorry, men vi er ikke IS krigere. Vi er for godt vant i Norge. Vi er ikke like idealistiske. Vi skal stå på, men ikke for enrhver pris. Vi kommer til å trenge resten av befolkningen. Helsearbeiderne kan ikke stå på frontlinjen mens resten av befollningen har "hjemmekontor". Hvis vi skal så må alle. Det er bare å forberede seg. Hvis sykehjem og hjemmetjenesten kollapser så må hvermansen på banen for å pleie sine egne. Da er det slutt på at samfunnet tar vare på våre eldre. Anonymkode: 116ae...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #96 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, herzeleid skrev: Joda, men det virker som du snakker om en helt annen essens. Dito. Anonymkode: 116ae...ec3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #97 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke så mye valg, Ts. Hva tenker du skal skje? At du sykemelder deg mens folk dør i gangene på arbeidsplassen din? Det er helt utenkelig - skammen ved å vite at de du arbeider med sto på og ofret helsa mens du feiger ut vil medføre at du aldri mer kunne jobbet innen helse. Du ville blitt «hun der». Sosial sensur går så langt at folk har møtt tause naboer og kalde skuldre på butikken i flere år for mindre enn det du foreslår. Så jeg forstår at du tenker at dette blir tøft. Men du har ikke noe annet valg enn å stå i det. Alternativet er nemlig å håpe at du ikke blir nevnt ved navn i sosiale medier (så folk kan Google navnet ditt og finne deg i lista over «helsepersonell som feiga ut») og flytte etter krisen. Melde ungene inn i nye skoler. Bryte all kontakt. Etablere et nytt liv. Leve i konstant frykt. Tenk på deg selv som en soldat. Soldater faller i krigen. Det er tøft for ungene deres, men de feiger ikke ut. De visste at de tok på seg farlig arbeid. Det samme gjorde du. En velger seg ikke helsevesenet om en ikke liker risiko. Nå står du i den. Og jeg og du vet begge at du vil stå løpet ut. Enten fordi du vil. Eller fordi du må. Og nå vet du hvorfor brannmenn går inn i hus. Hvorfor politi går inn i væpna ran. Hvorfor soldater går inn i skuddvekslinger. Ikke fordi de vil. Men fordi det ikke faktisk finnes alternativer. Det er for sent å angre. Anonymkode: 4fced...05c Haha, nei. Slik er det ikke. Folk innad i helsevesenet har mye empati med hverandre og forstår at det blir for krevende for noen, spesielt om man er ansatt på et sted som er under ekstra mye press og i tillegg har det krevende på hjemmebane. Man har som yrke å ta vare på mennesker som av ulike grunner er nede for telling fysisk eller psykisk, og skjønner at det kan skje med helsearbeidere selv også. Hilsen en som har jobbet innenfor helsevesenet i snart 20 år. Resten av det patos-fylte innlegget ditt var flaut å lese, det ga meg assosiasjoner til en dårlig Clint Eastwood-film. Anonymkode: a1d78...521 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #98 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry, men vi er ikke IS krigere. Vi er for godt vant i Norge. Vi er ikke like idealistiske. Vi skal stå på, men ikke for enrhver pris. Vi kommer til å trenge resten av befolkningen. Helsearbeiderne kan ikke stå på frontlinjen mens resten av befollningen har "hjemmekontor". Hvis vi skal så må alle. Det er bare å forberede seg. Hvis sykehjem og hjemmetjenesten kollapser så må hvermansen på banen for å pleie sine egne. Da er det slutt på at samfunnet tar vare på våre eldre. Anonymkode: 116ae...ec3 Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke permitterte/arbeidsledige kan bli brukt på sykehjem, de fleste kan smøre brødskiver, lage kaffe, mate, pusse tenner, trille tur, kle på noen eller spille yatzy. Imens løper helsepersonell rævva av seg med alt ekstraarbeid pandemien medfører. Heia Norge Anonymkode: 12e22...755 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #99 Skrevet 7. april 2020 8 minutter siden, herzeleid skrev: WHO klassifiserte svineinfluensaen som en pandemi, hva du klassifiserer det som er i utgangspunktet uinteressant. Om du jobber i helsevesenet regner jeg med du ikke forholder deg til dine egne definisjoner ellers? https://sml.snl.no/svineinfluensa Det blir bare fordummende å diskutere med en som mener svineinfluensa hadde like stor innvirkning på samfunnet som Covid-19. Anonymkode: 116ae...ec3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #100 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke permitterte/arbeidsledige kan bli brukt på sykehjem, de fleste kan smøre brødskiver, lage kaffe, mate, pusse tenner, trille tur, kle på noen eller spille yatzy. Imens løper helsepersonell rævva av seg med alt ekstraarbeid pandemien medfører. Heia Norge Anonymkode: 12e22...755 Enig. Det er et veldig stort problem allerede før denne pandemien. Anonymkode: 116ae...ec3
Fremhevede innlegg