AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #21 Skrevet 6. april 2020 Det lurer jeg også på. Hvor mye skal man tåle; før man ikke klarer mer? Vi var jo både underbemannet, lavtlønnet og hadde dårlige rammefaktorer fra før. Jeg, som riktignok jobber som hjelpepleier-, leter allerede desperat etter annen jobb i annen sektor. Har også utdanning innen økonomi-, og håper og krysser alt jeg har for at jeg kommer meg bort. Alle «godene» faller vekk for oss, vi får ikke ekstra omsorgsdager for barna, vi må jobbe dobbelt og ekstra, forskyve ferier mm. Jeg håper jeg blir coronasyk; jeg er dødssliten. Anonymkode: 07752...d96 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #22 Skrevet 6. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi kommer ikke unna at barnehager og skoler må åpne, ellers kollapser alt. Ikke bare du og helsevesenet, men alle som jobber samtidig som de har hjemmeskole og barnehagebarn. Dette går jo rett og slett ikke, og barna går i tillegg for lut og kaldt vann siden de voksne jo må jobbe. Anonymkode: 82fb0...371 Man må jo være litt mer fleksibel i disse tider da. Hjelper ikke å gjemme vekk ipad'en og mobilen. Gi de en mobil eller noe å spille på, så er de opptatt hele dagen imens du må jobbe. Problemet ordnet! Anonymkode: cc01e...52a
Sidabmao Skrevet 6. april 2020 #23 Skrevet 6. april 2020 Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #24 Skrevet 6. april 2020 Akkurat nå, Sidabmao skrev: Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv? Det kommer da helt an på hvor gamle barna er, er det små barn så sitter ikke de stille og underholder seg selv med iPad og TV. Anonymkode: 43331...617 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #25 Skrevet 6. april 2020 1 minutt siden, Sidabmao skrev: Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv? Jeg skjønner ikke sammenhengen med innlegget ditt. Mener du at en sykepleier skal ha hjemmekontor? Anonymkode: 7409b...d6e 7
Psilocybe Skrevet 6. april 2020 #26 Skrevet 6. april 2020 Jeg lurer på det samme som TS. Samboeren min er sykepleierstudent (på 2. året). Hun var i praksis på et sykehus da pandemien kom til Norge, og jobbet uten smittevernutstyr (Norge glemte å kjøpe inn). Mens hun var der, begynte hun (og jeg) å få symptomer. Hun ba om å bli testet, men kollegene bare lo av henne. Praksisen ble avsluttet da krisen tilspisset seg, hun ble sendt bort fra regionen, og hele studiet ble kansellert. Nå skal hun jobbe hundre prosent turnus på en kohortavdeling på et annet sykehus, uten skikkelig smittevernutstyr. (Studenter må nå brukes som arbeidskraft for å avlaste det vanlige personellet.) 4-5 uker etter at hun (og følgelig jeg) ble smittet, har vi fortsatt noe brystsmerter og åndenød. Hun får vondt i brystet og sliter med å puste når hun går opp små motbakker. Vi er begge unge, slanke og spreke, og er vant til å gå lange fjellturer. Ingen av oss har underliggende sykdommer. Testkriteriene oppfyller hun tydeligvis ikke, så vi finner ikke ut om vi har eller har hatt korona. Norske myndigheters håndtering av hele krisen, er mildt sagt merkelig. 2
Gjest Lawyam Skrevet 6. april 2020 #27 Skrevet 6. april 2020 Hvorfor må de fleste sykepleierskene nå hele tiden gjenta og minne oss om at de har en samfunnskritisk jobb? Ingen av de andre samfunnskritiske tygger på det uttrykket hele dagen. Jeg har hvertfall fått det med meg og er takknemlig og beundrer og setter pris på jobben dere gjør, men dere har klaga lenge før koronna - sikkert ikke uten grunn da - og klart verre har dere det nå, men vi slapp hvertfall DEN i enhver setning. Jeg overreager sikkert, men måtte bare få det ut.
I Grosny Skrevet 6. april 2020 #28 Skrevet 6. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei han må jobbe mest mulig for å ikke gå konkurs. Barna er såpass store at det går å være alene, men de sliter med hjemmeskole og vil bli hengende etter faglig da de andre i klassen får hjelp hjemme. Det er meningen at læreren deres skal hjelpe, men det fungerer svært dårlig. Det går for en kort periode, men vil ikke være til å leve med frem til sommeren. Siden jeg som sykepleier tjener minst vil det bære bedre å permittere seg eller sykemelde meg. Belastning med nattevakt og tung arbeidsbelastning vil ikke fungere i lengden. For en liten periode ja, men ikke i månedsvis. Går heller arbeidsledig enn å la barna mine gå hjemme i lang tid som nå. Anonymkode: 116ae...ec3 Du bør snakke alvorlig med sjefen din slik at dere kan lette presset såpass at du få sovet nok.Kanskje turnus må justeres, kanskje 30 % permisjon? Dere må finne på noe.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #29 Skrevet 6. april 2020 Dere er 2, jeg er alene med barn. Man må bare gjøre ting enkelt. Tenk positivt, dere klarer det lett som 2 foreldre. Alene er det mye vanskeligere, men det går bra! Anonymkode: cc01e...52a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #30 Skrevet 6. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da får folk klare seg uten helsehjelp. Folk bare klager og er stygge mot sykepleiere. De har godt av å stå uten omsorg og hjelp! Anonymkode: b12d9...c66 Er du også en sykepleier? I så fall så kan det vel ha litt med holdninger slik som du utviser her å gjøre? Anonymkode: e997c...936
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #31 Skrevet 6. april 2020 13 minutter siden, Psilocybe skrev: Jeg lurer på det samme som TS. Samboeren min er sykepleierstudent (på 2. året). Hun var i praksis på et sykehus da pandemien kom til Norge, og jobbet uten smittevernutstyr (Norge glemte å kjøpe inn). Mens hun var der, begynte hun (og jeg) å få symptomer. Hun ba om å bli testet, men kollegene bare lo av henne. Praksisen ble avsluttet da krisen tilspisset seg, hun ble sendt bort fra regionen, og hele studiet ble kansellert. Nå skal hun jobbe hundre prosent turnus på en kohortavdeling på et annet sykehus, uten skikkelig smittevernutstyr. (Studenter må nå brukes som arbeidskraft for å avlaste det vanlige personellet.) 4-5 uker etter at hun (og følgelig jeg) ble smittet, har vi fortsatt noe brystsmerter og åndenød. Hun får vondt i brystet og sliter med å puste når hun går opp små motbakker. Vi er begge unge, slanke og spreke, og er vant til å gå lange fjellturer. Ingen av oss har underliggende sykdommer. Testkriteriene oppfyller hun tydeligvis ikke, så vi finner ikke ut om vi har eller har hatt korona. Norske myndigheters håndtering av hele krisen, er mildt sagt merkelig. Dette høres merkelig ut. Min ektefelle er også helsepersonell og fikk symptomer som kunne minne om korona. Fikk testet seg dagen etter. Etter hva jeg ser oppfyller hun helt klart testkriteriene - hun faller inn under nr. 2 og er ansatt i helsetjenesten med pasientnært arbeid. Selv de med milde luftveissymptomer får teste seg. Her er det noe som ikke henger på greip.. Anonymkode: 9eb05...6c1 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #32 Skrevet 6. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er 2, jeg er alene med barn. Man må bare gjøre ting enkelt. Tenk positivt, dere klarer det lett som 2 foreldre. Alene er det mye vanskeligere, men det går bra! Anonymkode: cc01e...52a Jeg opplever heldigvis at de som er alene med barn blir tatt stor hensyn til på min arbeidsplass. Da har man på en måte hendene fri hvis man velger å sykemelde seg også. Men når vi er 2 forventes det av arbeidsgiver at mannen skal ta alt og at jeg ikke kan eller bør være hjemme og ta omsorgspermisjon. Står i skvis mellom barna mine og kollegaer som er avhengig at vi alle stiller opp slik at byrden ikke blir tyngre på de uten barn. Anonymkode: 116ae...ec3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #33 Skrevet 6. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opplever heldigvis at de som er alene med barn blir tatt stor hensyn til på min arbeidsplass. Da har man på en måte hendene fri hvis man velger å sykemelde seg også. Men når vi er 2 forventes det av arbeidsgiver at mannen skal ta alt og at jeg ikke kan eller bør være hjemme og ta omsorgspermisjon. Står i skvis mellom barna mine og kollegaer som er avhengig at vi alle stiller opp slik at byrden ikke blir tyngre på de uten barn. Anonymkode: 116ae...ec3 Det er en ganske umulig situasjon for alle med barn i disse dager, og dessverre er dette den mest produktive delen av befolkningen. Men bare hold ut til etter påske, tiltakene skal jo myknes opp Anonymkode: 82fb0...371
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #34 Skrevet 6. april 2020 Jeg er gift med helsepersonell selv, og har ikke samfunnskritisk jobb. Jeg er enig i at partner til en person med samfunnskritisk jobb settes i en vanskelig posisjon. Mine barn er så små at å la dem være alene ikke er noe alternativ. Vi kan holde på sånn en stund, men ikke på ubestemt tid. Belastningen på partner - og dermed også på barna - blir for stor. Det samme gjelder selvsagt aleneforeldre (som ikke har en eks som har ungene deler av tiden). Anonymkode: cbbd4...367 3
Psilocybe Skrevet 6. april 2020 #35 Skrevet 6. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men bare hold ut til etter påske, tiltakene skal jo myknes opp Kilde?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #36 Skrevet 6. april 2020 41 minutter siden, Sidabmao skrev: Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv? Hehe, du kan gjerne komme hit og prøve det på min treåring! Etter ca to minutter har han enten skadet seg eller ødelagt noe, eventuelt begge deler samtidig. Så nei, jobbing mens han er våken er ikke noe alternativ. Et av mine skolebarn er også så lite at hen trenger at jeg følger skikkelig med på skolearbeidet (sitter ved siden av ham og følger med på alt hen gjør). Det andre skolebarnet har opplegg på nett til faste tider, og innleveringer jeg må sjekke fortløpende. Anonymkode: cbbd4...367 2
Djungelvrål Skrevet 6. april 2020 #37 Skrevet 6. april 2020 4 timer siden, Maude skrev: Jeg syns sykepleiere og andre helsearbeidere i Norge fortjener dobbel lønn nå i denne perioden! Min beste venninne er sykepleier og jobber nå obligatoriske 12-timers vakter uten godkjent smittevernsutstyr. Hun er i tillegg selv i risikogruppe og har familie hjemme. Det er helt vilt. Det er ikke så rart om vi da etterhvert mister disse menneskene som står i fronten for oss nå. Det er en såpass utakknemmelig jobb at jeg tipper flere kommer til å slutte/bli sykemeldte selv. Jobber hun med coronapasienter uten smittevernsutsyr?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #38 Skrevet 6. april 2020 3 timer siden, Ny medlem skrev: Jeg vil jo tro at barna dine kanskje faller i kategorien såbare barn hvis du og mannen din sliter med å følge dem opp. Kanskje du kan spørre skolen? De sier jo at sårbare barn må få et tilbud. Hvis dere er i en slik situasjon så høres det jo ut som barna dine trenger et tilbud. De er ikke sårbare. De har en far som ikke har en samfunnskritisk jobb, men velger ikke å være hjemme med dem. Og jada, jeg forstår hvorfor han ikke er det. Men det forventes altså at den forelderen som ikke har samfunnskritisk jobb tar ungene, uavhengig av hvilken jobb hen har. Anonymkode: cbbd4...367 1
Maude Skrevet 6. april 2020 #39 Skrevet 6. april 2020 2 minutter siden, Apocalypte said: Jobber hun med coronapasienter uten smittevernsutsyr? De jobber med smittevernsutstyr, men på grunn av at det er mangel på smittevernsutstyr er ikke utstyret godkjent.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #40 Skrevet 6. april 2020 Men barna dine er eldre enn 4.klasse? Anonymkode: 5bd5d...a94
Fremhevede innlegg