AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #1 Skrevet 6. april 2020 Som sykepleier så lurer jeg på hvor lenge helsepersonell i Norge kommer til å holde ut i jobben under denne krisen hvis det eskalerer. Jeg har veldig lyst til å stå på, men kjenner at det vil bli svært tungt når mine barn er mere skadelidende enn andre. De er nå overlatt hjemme til seg selv og burde helt klart ha en av foreldrene hjemme. Min mann driver eget firma og prøver alt han kan å få det til å gå rundt. I de familiene hvor en av foreldrene har et samfunnskritisk yrke vil belastningen på den ene foreldreren bli svært stor. Det føles urettferdig. Barna til eneforsørgere og der for begge foreldrene jobber i samfunnskritiske yrker får skole og barnehage til barna sine, mens vi faller mellom to stoler. Det vil føles svært urettferdig at jeg etterhvert må jobbe meg ihjel, mens de fleste andre sitter hjemme med hjemmekontor og kan følge opp barna sine samtidig. Jeg vil også mest sannsynlig ta med meg smitte hjem. Vet ikke om jeg vil ofre livskvaliteten til mine barn for å stille opp på jobb. Det er svært fristende å ikke gjøre det hvis det går utover barna mine. Det å jobbe som helsepersonell på sykehus i disse dager er svært belastende. Det er tungt å jobbe med smittevernsutstyr, det er tungt å jobbe med pasienter som er svært syke og også urolige. Det er også tungt å måtte jobbe natt hvor en ikke kan sove seg ut etter vakt. Det vil ikke fungere i lengden. Jeg vet at jeg ikke er alene. Anonymkode: 116ae...ec3 16
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #2 Skrevet 6. april 2020 Vi kommer ikke unna at barnehager og skoler må åpne, ellers kollapser alt. Ikke bare du og helsevesenet, men alle som jobber samtidig som de har hjemmeskole og barnehagebarn. Dette går jo rett og slett ikke, og barna går i tillegg for lut og kaldt vann siden de voksne jo må jobbe. Anonymkode: 82fb0...371 19
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #3 Skrevet 6. april 2020 Da får folk klare seg uten helsehjelp. Folk bare klager og er stygge mot sykepleiere. De har godt av å stå uten omsorg og hjelp! Anonymkode: b12d9...c66 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #4 Skrevet 6. april 2020 Men hvis barna er så små så må de jo enten få barnepass eller så må mannen din være hjemme? Anonymkode: 94541...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #5 Skrevet 6. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sykepleier så lurer jeg på hvor lenge helsepersonell i Norge kommer til å holde ut i jobben under denne krisen hvis det eskalerer. Jeg har veldig lyst til å stå på, men kjenner at det vil bli svært tungt når mine barn er mere skadelidende enn andre. De er nå overlatt hjemme til seg selv og burde helt klart ha en av foreldrene hjemme. Min mann driver eget firma og prøver alt han kan å få det til å gå rundt. I de familiene hvor en av foreldrene har et samfunnskritisk yrke vil belastningen på den ene foreldreren bli svært stor. Det føles urettferdig. Barna til eneforsørgere og der for begge foreldrene jobber i samfunnskritiske yrker får skole og barnehage til barna sine, mens vi faller mellom to stoler. Det vil føles svært urettferdig at jeg etterhvert må jobbe meg ihjel, mens de fleste andre sitter hjemme med hjemmekontor og kan følge opp barna sine samtidig. Jeg vil også mest sannsynlig ta med meg smitte hjem. Vet ikke om jeg vil ofre livskvaliteten til mine barn for å stille opp på jobb. Det er svært fristende å ikke gjøre det hvis det går utover barna mine. Det å jobbe som helsepersonell på sykehus i disse dager er svært belastende. Det er tungt å jobbe med smittevernsutstyr, det er tungt å jobbe med pasienter som er svært syke og også urolige. Det er også tungt å måtte jobbe natt hvor en ikke kan sove seg ut etter vakt. Det vil ikke fungere i lengden. Jeg vet at jeg ikke er alene. Anonymkode: 116ae...ec3 Jeg kjenner en som har barna 50 % og er sykepleier. Hun har fått avslag på barnehage og skoleplass fordi at barna kan jo bare være hos faren. Hun har ikke sett ungene på en del uker nå fordi at hun må jo på jobb. Jeg syns systemet med barnehage og skole sånn som det er nå er helt på trynet. Anonymkode: 7409b...d6e 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #6 Skrevet 6. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får folk klare seg uten helsehjelp. Folk bare klager og er stygge mot sykepleiere. De har godt av å stå uten omsorg og hjelp! Anonymkode: b12d9...c66 Veldig enig. Anonymkode: 7409b...d6e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #7 Skrevet 6. april 2020 Det er nok mange sykepleiere som vurderer sin stilling nå ja. Får håpe mannen din gjør det bra i businessen så du slipper å jobbe der. Anonymkode: b96c6...cea 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #8 Skrevet 6. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer ikke unna at barnehager og skoler må åpne, ellers kollapser alt. Ikke bare du og helsevesenet, men alle som jobber samtidig som de har hjemmeskole og barnehagebarn. Dette går jo rett og slett ikke, og barna går i tillegg for lut og kaldt vann siden de voksne jo må jobbe. Anonymkode: 82fb0...371 Barn av helsepersonell og andre yrkesgrupper som må fungere nå, får være i barnehager og sfo. Anonymkode: ef3ff...e8f
Maude Skrevet 6. april 2020 #9 Skrevet 6. april 2020 Jeg syns sykepleiere og andre helsearbeidere i Norge fortjener dobbel lønn nå i denne perioden! Min beste venninne er sykepleier og jobber nå obligatoriske 12-timers vakter uten godkjent smittevernsutstyr. Hun er i tillegg selv i risikogruppe og har familie hjemme. Det er helt vilt. Det er ikke så rart om vi da etterhvert mister disse menneskene som står i fronten for oss nå. Det er en såpass utakknemmelig jobb at jeg tipper flere kommer til å slutte/bli sykemeldte selv. 14
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #10 Skrevet 6. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis barna er så små så må de jo enten få barnepass eller så må mannen din være hjemme? Anonymkode: 94541...b5e Nei han må jobbe mest mulig for å ikke gå konkurs. Barna er såpass store at det går å være alene, men de sliter med hjemmeskole og vil bli hengende etter faglig da de andre i klassen får hjelp hjemme. Det er meningen at læreren deres skal hjelpe, men det fungerer svært dårlig. Det går for en kort periode, men vil ikke være til å leve med frem til sommeren. Siden jeg som sykepleier tjener minst vil det bære bedre å permittere seg eller sykemelde meg. Belastning med nattevakt og tung arbeidsbelastning vil ikke fungere i lengden. For en liten periode ja, men ikke i månedsvis. Går heller arbeidsledig enn å la barna mine gå hjemme i lang tid som nå. Anonymkode: 116ae...ec3 1
Humle Brumle Skrevet 6. april 2020 #11 Skrevet 6. april 2020 Jeg vil jo tro at barna dine kanskje faller i kategorien såbare barn hvis du og mannen din sliter med å følge dem opp. Kanskje du kan spørre skolen? De sier jo at sårbare barn må få et tilbud. Hvis dere er i en slik situasjon så høres det jo ut som barna dine trenger et tilbud. 2
herzeleid Skrevet 6. april 2020 #12 Skrevet 6. april 2020 Det er gjerne i kriser og under press en viser hva en er laget av, og helsepersonell står trolig nå i en situasjon de kun vil oppleve en gang i løpet av deres levetid. Jeg håper flest mulig viser seg ansvaret verdig, både for pasientene og samfunnets del, og for den enkelte. En skal tross alt leve med dette resten av livet, og det kan ende opp som en stor kilde til stolthet, eller noe helt annet. 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #13 Skrevet 6. april 2020 Men hvis du er sykepleier har vel barna dine rett på skole? Anonymkode: 11b23...543
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis du er sykepleier har vel barna dine rett på skole? Anonymkode: 11b23...543 Nei. Mannen må også ha en samfunnskritisk jobb for at de har rett på skole. Hvis kun en av foreldrene har en samfunnskritisk jobb så får man automatisk avslag. Anonymkode: 7409b...d6e 5
Gjest Atheena Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 (endret) 49 minutter siden, herzeleid skrev: Endret 6. april 2020 av Atheena
Example Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 All mulig honør til de som jobber i helsevesenet og står på nå. Samtidig vil jeg også si at dette er noe man signer opp for når man velger en slik karrierevei. Det er selvfølgelig en uvanlig situasjon nå, men som helsearbeider er krise noe egentlig burde regne med. Vi er flere som jobber lange dager nå, for lite betalt i forhold til ansvar, utdanningslengde og stress. Samtidig kan vi prise oss lykkelige over at vi som jobber i det offentlige i første omgang slipper usikkerheten når det kommer til egen jobb akkurat nå. Man får prøve å tenke på det, og at det vil være over. Den langsiktige konsekvensen vil nok uansett være at respekten for sykepleiere, butikkmedarbeidere, lærere og andre yrker som står litt i stormen akkurat nå forhåpentligvis vil øke. Kanskje folk tenker seg om en gang til før de slenger en stygg kommentar til en sykepleier eller butikkmedarbeider eller at foreldre til barn nå forstår litt mer av arbeidsmengden og jobben en lærer gjør, nå som man selv har fått mer innsikt i hva som blir gjort og hva som kreves. Kanskje man ser barna sine i et litt annet lys, og at det nødvendigvis ikke alltid er skolen eller læreren som er problemet. Jeg mener at nedladenheten overfor enkelte yrkesgrupper har gått for langt for mange. Jeg håper og tror at denne krisen gjør at folk vil tenke seg om en gang til eller to. Når han i kassa på Kiwi sier hei, så svarer man hyggelig hei tilbake, og lurer man på noe, så kanskje man klarer å ordlegge seg på en litt med hyggelig og sivilisert måte. 14
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 Lærere kan gjerne syntes det er tungt med hjem 18 minutter siden, Example skrev: All mulig honør til de som jobber i helsevesenet og står på nå. Samtidig vil jeg også si at dette er noe man signer opp for når man velger en slik karrierevei. Det er selvfølgelig en uvanlig situasjon nå, men som helsearbeider er krise noe egentlig burde regne med. Vi er flere som jobber lange dager nå, for lite betalt i forhold til ansvar, utdanningslengde og stress. Samtidig kan vi prise oss lykkelige over at vi som jobber i det offentlige i første omgang slipper usikkerheten når det kommer til egen jobb akkurat nå. Man får prøve å tenke på det, og at det vil være over. Den langsiktige konsekvensen vil nok uansett være at respekten for sykepleiere, butikkmedarbeidere, lærere og andre yrker som står litt i stormen akkurat nå forhåpentligvis vil øke. Kanskje folk tenker seg om en gang til før de slenger en stygg kommentar til en sykepleier eller butikkmedarbeider eller at foreldre til barn nå forstår litt mer av arbeidsmengden og jobben en lærer gjør, nå som man selv har fått mer innsikt i hva som blir gjort og hva som kreves. Kanskje man ser barna sine i et litt annet lys, og at det nødvendigvis ikke alltid er skolen eller læreren som er problemet. Jeg mener at nedladenheten overfor enkelte yrkesgrupper har gått for langt for mange. Jeg håper og tror at denne krisen gjør at folk vil tenke seg om en gang til eller to. Når han i kassa på Kiwi sier hei, så svarer man hyggelig hei tilbake, og lurer man på noe, så kanskje man klarer å ordlegge seg på en litt med hyggelig og sivilisert måte. Nei, det er virkelig ikke noe man signer opp til altså. Når jeg i en alder av 20 år ønsket å bli sykepleier slo ikke tanken om en eventuell pandemi meg. Det er heller ikke noe man på noen som helst måte blir opplært til i noen del av studiet eller har vært borti i de 18 årene jeg har vært sykepleier. Men man kan tenke seg at man vil oppleve terror eller store ulykker og at man kan bli kalt inn på kort varsel eller må stå i en krisesitasjon i forbindelse med det, men det er stor forskjell. Forskjellen på sykepleiere i Norge og i mange andre land er at vi som gruppe også har malt oss inn i et hjørne, vi gjør så uendelige mange andre arbeidsoppgaver fordi vi har svært lite støttefunksjoner. Vi må være portør, renholder, kokk, servitør, ta blodprøver, lagerarbeider, brette pasientkluter, skifte og vaske senger fordi de sparer i alle bauger og kanter. Det er et stort problem at sykepleiere må gjøre oppgaver som fint kunne vært gjort av andre fordi de skal spare inn på støttefunksjonene. Forskjellen på alle andre grupper akkurat nå er at vi kan beodres til å jobbe svært lange vakter og også må jobbe om natten når alle de andre gruppene du nevner kan ligge å sove søtt i sengen sin og være der for sine redde barn. Stor forskjell på å være lærer og ha hjemmeundervisning på dagtid kontra å måtte stå på den 12. timen med en kritisk syk intensiv pasient. Med full mundur uten mulighet til å kunne gå på wc eller drikke fordi man er redd for å kontaminere seg selv med Covid-19 hvis man tar av og på utstyr som ikke er ment for gjenbruk. Da tar man en pause i løpet av den vakten og lar det være med det. Jeg tar heller jobben på Kiwi eller som lærer hvis noen har lyst til å bytte. Anonymkode: 116ae...ec3 13
Gjest Atheena Skrevet 6. april 2020 #18 Skrevet 6. april 2020 2 timer siden, herzeleid skrev: Det er gjerne i kriser og under press en viser hva en er laget av, og helsepersonell står trolig nå i en situasjon de kun vil oppleve en gang i løpet av deres levetid. Jeg håper flest mulig viser seg ansvaret verdig, både for pasientene og samfunnets del, og for den enkelte. En skal tross alt leve med dette resten av livet, og det kan ende opp som en stor kilde til stolthet, eller noe helt annet. Siteringen ble borte i andre innlegget. Forstår dog at det er vanskelig hvis barna ikke blir ivaretatt og resten av Norge sitter trygt hjemme med hjemmekontor. De burde åpne opp for at barna til også de som kun har en i kritisk yrke kunne gått i barnehage og på skole hvis strengt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #19 Skrevet 6. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei han må jobbe mest mulig for å ikke gå konkurs. Barna er såpass store at det går å være alene, men de sliter med hjemmeskole og vil bli hengende etter faglig da de andre i klassen får hjelp hjemme. Det er meningen at læreren deres skal hjelpe, men det fungerer svært dårlig. Det går for en kort periode, men vil ikke være til å leve med frem til sommeren. Siden jeg som sykepleier tjener minst vil det bære bedre å permittere seg eller sykemelde meg. Belastning med nattevakt og tung arbeidsbelastning vil ikke fungere i lengden. For en liten periode ja, men ikke i månedsvis. Går heller arbeidsledig enn å la barna mine gå hjemme i lang tid som nå. Anonymkode: 116ae...ec3 Du kan ta omsorgsdager hvis det blir veldig tungt. Det har du rett på selv om du har samfunnskritisk stilling. Anonymkode: 9eb05...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #20 Skrevet 6. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærere kan gjerne syntes det er tungt med hjem Nei, det er virkelig ikke noe man signer opp til altså. Når jeg i en alder av 20 år ønsket å bli sykepleier slo ikke tanken om en eventuell pandemi meg. Det er heller ikke noe man på noen som helst måte blir opplært til i noen del av studiet eller har vært borti i de 18 årene jeg har vært sykepleier. Men man kan tenke seg at man vil oppleve terror eller store ulykker og at man kan bli kalt inn på kort varsel eller må stå i en krisesitasjon i forbindelse med det, men det er stor forskjell. Forskjellen på sykepleiere i Norge og i mange andre land er at vi som gruppe også har malt oss inn i et hjørne, vi gjør så uendelige mange andre arbeidsoppgaver fordi vi har svært lite støttefunksjoner. Vi må være portør, renholder, kokk, servitør, ta blodprøver, lagerarbeider, brette pasientkluter, skifte og vaske senger fordi de sparer i alle bauger og kanter. Det er et stort problem at sykepleiere må gjøre oppgaver som fint kunne vært gjort av andre fordi de skal spare inn på støttefunksjonene. Forskjellen på alle andre grupper akkurat nå er at vi kan beodres til å jobbe svært lange vakter og også må jobbe om natten når alle de andre gruppene du nevner kan ligge å sove søtt i sengen sin og være der for sine redde barn. Stor forskjell på å være lærer og ha hjemmeundervisning på dagtid kontra å måtte stå på den 12. timen med en kritisk syk intensiv pasient. Med full mundur uten mulighet til å kunne gå på wc eller drikke fordi man er redd for å kontaminere seg selv med Covid-19 hvis man tar av og på utstyr som ikke er ment for gjenbruk. Da tar man en pause i løpet av den vakten og lar det være med det. Jeg tar heller jobben på Kiwi eller som lærer hvis noen har lyst til å bytte. Anonymkode: 116ae...ec3 Helt enig med deg! Og vi har samme fartstid, 20 års erfaring fra yrket. Ikke fortell meg at noen som helst på slutten av 90-tallet advarte mot pandemi. Derimot er de som nå tenker å utdanne seg blitt klar over det, og jeg er redd det vil skremme mange fra å begynne på studiet. Anonymkode: 94541...b5e 8
Anbefalte innlegg