Gå til innhold

Hva tenker dere om USA's kupping av smittevernsutsyr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er forjævlig.

Anonymkode: da4e1...e3e

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er noen kinesiske fabrikkeiere og politikere som tjener seg søkkrike. Verken de, deres barn eller barnebarn trenger noen gang å jobbe igjen.

Anonymkode: a6897...81c

• Liker 1
Skrevet

Og det verste er jo at det ser ut til at han får bedre og bedre oppslutning. 

Han må vel være en av statslederne som har håndtert dette dårligst?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så sinnsykt egoistisk og umenneskelig. Håper det får ordentlige konsekvenser. 

Anonymkode: 510af...8dc

AnonymBruker
Skrevet

....og slik starter kriger...

Anonymkode: 5ce25...e32

AnonymBruker
Skrevet

De gjør vel som ethvert land nå, de forsøker å overby hverandre. Kritikken for dette er det jo selgerne som må ta, som bryter allerede inngått avtaler.

Anonymkode: 93b24...97d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

....og slik starter kriger...

Heh. Det er nok neppe noen som tør å starte en militær kampanje mot USA. Selv ikke Russland eller Kina tar sjansen på dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, SS skrev:

Og det verste er jo at det ser ut til at han får bedre og bedre oppslutning. 

Han må vel være en av statslederne som har håndtert dette dårligst?

Mange amerikanere har svært lite peiling på hva som foregår i verden rundt, de vet faktisk knapt hva som foregår i USA utenfor deres lille by. Nyhetene på de lokale TV-stasjonene i USA er veldig lokale og "folk flest" har liten interesse for nyheter fra hele verden.

På skolen jeg var på utveksling på hadde de et semester med verdenshistorie i løp av fire år på high school. Til sammenligning hadde de obligatoriske fag som gjaldt amerikansk historie, politikk og samfunnslære i totalt fem semestre og de mange spedde på med valgfrie evner i bl.a. rettslære.  Elevene lærte altså masse om sitt eget land, dets historie og samfunn, men nesten ingenting om resten av verden.

Jeg har i dag, 20 år senere, fortsatt kontakt med flere av de jeg ble kjent med den gangen. De bor i den samme lille byen, jobber i lokale bedrifter og engasjerer seg lite enn sine egne liv. Vertsfamilien min er veldig pro-Trump og tror blindt på alt Fox News presenterer. Jeg er sikker på at de synes at det er flott at Trump er så handlekraftig og skaffer amerikanerene utstyret de trenger .

At det er en global pandemi som mer eller mindre har stengt ned hele verden og at det er mangel på smittevernutstyr overalt tror jeg ikke de verken er klar over eller bryr seg om.  De har hamstret dasspapir og hermtikk, samt ammunisjon, og beskytter seg selv og sine. Mens de heier på Trump og jabber om å gjøre Amerika "great again"...🙄

Anonymkode: 95f0c...0b8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Heh. Det er nok neppe noen som tør å starte en militær kampanje mot USA. Selv ikke Russland eller Kina tar sjansen på dette.

Trenger vel ikke bli krig med USA. Men når USA tar så grådig for seg, er det fritt frem for mindre nasjoner å begynne å krangle ned hverandre. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje usolidarisk ovenfor andre land, men desto mer solidarisk ovenfor egne borgere.

Kanskje illustrerer dette hvor ulikt syn en har på oppgaver i den forstand at noen mener staten først og fremst må beskytte egne borgere, mens andre igjen mener slikt er umoralsk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange amerikanere har svært lite peiling på hva som foregår i verden rundt, de vet faktisk knapt hva som foregår i USA utenfor deres lille by. Nyhetene på de lokale TV-stasjonene i USA er veldig lokale og "folk flest" har liten interesse for nyheter fra hele verden.

På skolen jeg var på utveksling på hadde de et semester med verdenshistorie i løp av fire år på high school. Til sammenligning hadde de obligatoriske fag som gjaldt amerikansk historie, politikk og samfunnslære i totalt fem semestre og de mange spedde på med valgfrie evner i bl.a. rettslære.  Elevene lærte altså masse om sitt eget land, dets historie og samfunn, men nesten ingenting om resten av verden.

Jeg har i dag, 20 år senere, fortsatt kontakt med flere av de jeg ble kjent med den gangen. De bor i den samme lille byen, jobber i lokale bedrifter og engasjerer seg lite enn sine egne liv. Vertsfamilien min er veldig pro-Trump og tror blindt på alt Fox News presenterer. Jeg er sikker på at de synes at det er flott at Trump er så handlekraftig og skaffer amerikanerene utstyret de trenger .

At det er en global pandemi som mer eller mindre har stengt ned hele verden og at det er mangel på smittevernutstyr overalt tror jeg ikke de verken er klar over eller bryr seg om.  De har hamstret dasspapir og hermtikk, samt ammunisjon, og beskytter seg selv og sine. Mens de heier på Trump og jabber om å gjøre Amerika "great again"...🙄

Jepp, men er vi så mye bedre. Selv om det var litt mer verdenshistorie på VGS, så var det jo mest fokus på norsk, deretter europeisk historie. At skolevesenet i hvert respektive land fokuserer på egen historie er knapt overraskende.

Finnes ganske mange som ikke bryr seg nevneverdig om det som skjer i verden i Norge også, selv om "prepperne" kanskje ikke er like gale generelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det passer jo godt inn i bildet av Trump, som er en uærlig person hvis businesskarriere er basert på utpressing og "money talks". Han skjønner neppe hvorfor det klages, hvorfor ikke andre ikke bare gjør det som skal til. At de er svake og dumme som ikke får jobben gjort.

Anonymkode: 3e51e...ad1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sant. Jeg bodde noen år i hjertet av route 66 og de jeg ble kjent med der hadde omtrent aldri forlatt sin egen kommune i hele sitt liv. Den gjengse amerikaner ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sant. Jeg bodde noen år i hjertet av route 66 og de jeg ble kjent med der hadde omtrent aldri forlatt sin egen kommune i hele sitt liv. Den gjengse amerikaner ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

Dette er ikke noe som er spesielt for den amerikanske landsbygda. Dra ut på en hvilken som helst landsbygd og folk flest har ikke snøring på hva som foregår utenfor sin egen kommune. Enten det er landsbygda i Pakistan, Usa, Brasil eller Norge for den saks skyld.

Anonymkode: 9083c...233

AnonymBruker
Skrevet

USA er ikke alene om å oppføre seg slik. Det er ikke mange dagene siden Polen stoppet et lass med Antibac som skulle fra en polsk produsent til Norge. 

Anonymkode: 2bd7e...f17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe som er spesielt for den amerikanske landsbygda. Dra ut på en hvilken som helst landsbygd og folk flest har ikke snøring på hva som foregår utenfor sin egen kommune. Enten det er landsbygda i Pakistan, Usa, Brasil eller Norge for den saks skyld.

Ha ha. 

Jeg hadde en eks som var av den oppfatning. At vi fra Vestlandet var bønder, som ikke hadde noe oversikt over verden.

Og nei. Vi hadde ikke vært på Kanariøyene og Thailand, der de hadde vært veldig ofte. Men han fikk litt sjokk når det viste seg at foreldrene mine har bodd i Australia som unge og at de har vært på alle kontinenter. Unntatt Asia.

Anonymkode: 4a935...b35

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA er ikke alene om å oppføre seg slik. Det er ikke mange dagene siden Polen stoppet et lass med Antibac som skulle fra en polsk produsent til Norge. 

Anonymkode: 2bd7e...f17

Men dette er jo noe annet. At Polen ønsker å bruke produkter de selg har produsert, er jo noe annet enn å kuppe leveranser som er på vei til andre. 

Sier ikke at dette er greit heller. Men Norge har vel heller ikke stilt med så mye hjelp  til andre, med tanke på hvor heldige vi har vært så langt.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra bygda omtrent så langt nord i landet man kan komme, og det der stemmer ikke her iallefall. Jeg fikk sjokk da jeg flyttet til USA og innså hvor ignorante de var. Norge hadde mange ikke hørt om engang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SS skrev:

Men dette er jo noe annet. At Polen ønsker å bruke produkter de selg har produsert, er jo noe annet enn å kuppe leveranser som er på vei til andre. 

Sier ikke at dette er greit heller. Men Norge har vel heller ikke stilt med så mye hjelp  til andre, med tanke på hvor heldige vi har vært så langt.

Helt helt enig, endelig sender vi hjelp til Italia. Dette burde vi ha gjort for flere uker siden. Det er absolutt nok kapasitet til det. Blir flau

Anonymkode: 63645...4da

• Liker 1
  • Opprett ny...