Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først, var jeg veldig nazi. Har hatt så sinnssykt lyst på lakris hele svangerskapet, men leste i forrige uke at jeg kunne spise ca 250g lakris PR uke.. 

så jeg turte jo å smake, og spiser nå lakris omtrent hele tiden.. har spist en pakke med tyrkisk pepper. 

hvilke farer for babyen kan det være med lakris?

Anonymkode: 3d3d6...725

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo lakris. Altså råstoffet lakrisrot. 

Det er ikke lakris i de aller, aller fleste typer godteri merket "lakris". Ja, dersom ts går på helsekosten og kjøper lakrisrot (typisk som te), så vil hun ha grunn til å lese det der. Men ts spiser jo ikke lakris(rot). Hun spiser godteri.

Det blir som å si at koffein er skadelig så ts kan ikke drikke urte-te. :klo: 

Anonymkode: dcc29...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som alt annet, spis i moderate mengder. Jeg har spist lakris hele svangerskapet hittil, det sies vel også at man får høyt blodtrykk av det og mitt var helt normalt. Jeg spiser ikke en hel pose eller pakke med lakris alene på en dag da. I starten var det det eneste som hjalp på kvalmen så da gikk det en del, har roet seg veldig nå! 

Anonymkode: 652b4...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også glad i lakrisgodteri da jeg var gravid, mener 110g og under skulle gå bra men finner ikke igjen kilden :(

Anonymkode: b0b84...143

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo lakris. Altså råstoffet lakrisrot. 

Det er ikke lakris i de aller, aller fleste typer godteri merket "lakris". Ja, dersom ts går på helsekosten og kjøper lakrisrot (typisk som te), så vil hun ha grunn til å lese det der. Men ts spiser jo ikke lakris(rot). Hun spiser godteri.

Det blir som å si at koffein er skadelig så ts kan ikke drikke urte-te. :klo: 

Anonymkode: dcc29...9d5

Men da er det vel ingen begrensning da, om «lakrisen» faktisk ikke inneholder lakris. 

Anonymkode: 90d97...834

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel ingen begrensning da, om «lakrisen» faktisk ikke inneholder lakris. 

Anonymkode: 90d97...834

Det er jo bare tull, klart lakris inneholder lakris. Det er derfor myndighetene skriver advarsler om det. Ikke hør på anonyme duster på nett.

Anonymkode: 804ca...9b6

AnonymBruker
Skrevet

I Finnland anbefaler de mindre enn 250g lakris-godteri i uka, i Sverige mindre enn 50g om dagen. Så litt går bra, men helst ikke mye og over lengre tid. 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, du kan lese om de negative effektene de fant i det finske studien her: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325

Anonymkode: 59323...3a3

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først, var jeg veldig nazi.

Det er godt du kom deg ut av det hatefulle miljøet.

Anonymkode: ca995...b2c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. aldri hørt om, får kanskje forsøke å begrense meg litt da. Elsker salt skumlakris 🤤

Anonymkode: 76991...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Er en finsk studie som sier noe om lakris, er ikke mye mer forskning enn det. Jeg spiste MASSE lakris sist svangerskap. Og craver smågodt i dette også, så da blir det favoritten: lakris. I alle former og fasonger 🙈🙊

Anonymkode: 2cfda...f93

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er en finsk studie som sier noe om lakris, er ikke mye mer forskning enn det. Jeg spiste MASSE lakris sist svangerskap. Og craver smågodt i dette også, så da blir det favoritten: lakris. I alle former og fasonger 🙈🙊

Så fordi du hadde flaks og ikke skadet babyen din så skal alle ignorere myndighetenes råd og forskningen den bygger på, og risikere å skade sine babyer? Trivelig du.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først, var jeg veldig nazi. Har hatt så sinnssykt lyst på lakris hele svangerskapet, men leste i forrige uke at jeg kunne spise ca 250g lakris PR uke.. 

så jeg turte jo å smake, og spiser nå lakris omtrent hele tiden.. har spist en pakke med tyrkisk pepper. 

Åh kjære deg, det er ikke farlig så sant du ikke har høyt blodtrykk fra før. Jeg hadde helt dilla på lakris da jeg gikk med nr. 2. Han kom til verden frisk og fin og er nå voksen mann. Ingen fare, men jeg kjenner meg igjen, etter det lakris suget du føler på nå.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje din mor spiste mye lakris da hun gikk gravid med deg også? 

Anonymkode: 7a9ec...575

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi du hadde flaks og ikke skadet babyen din så skal alle ignorere myndighetenes råd og forskningen den bygger på, og risikere å skade sine babyer? Trivelig du.

Myndighetene? En halvtvilsom finsk studie. Også er det snakk om mengder også. Ingenting er bra i store mengder. Så er det vel opp til hver enkelt om hvor hysterisk man vil være!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje din mor spiste mye lakris da hun gikk gravid med deg også? 

Hvorfor så frekk? 

AnonymBruker
Skrevet

Spiste en del lakris. Jeg tror det er veldig hysteri for tiden. Gravide kan ikke spise eller drikke noe som helst om man skal høre på alt alle mener er så farlig.  Visse ting skjønner man jo er skummelt pga bakterier osv. Men det meste er vel greit så lenge man ikke overdriver 

Anonymkode: 96b9b...3ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så frekk? 

Hvorfor sjanse med barnets intelligens? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene? En halvtvilsom finsk studie. Også er det snakk om mengder også. Ingenting er bra i store mengder. Så er det vel opp til hver enkelt om hvor hysterisk man vil være!

Ja, myndighetene. Du er ikke kjent med kostholdsrådene til gravide fra myndighetene, skjønner jeg. 

"Lakris og ingefær

Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten."

https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise 

AnonymBruker
Skrevet

Mener de har gått over til null-inntak i Finland som anbefaling til gravide. I Norge er det fortsatt akseptert med en mindre mengde.

Det kan være uheldig for blodtrykk og noen stoffer i lakris som ikke er bra for baby. Har selv holdt meg helt unna i 2 svangerskap og i fødebagen lå salte sild klare :) men så er ikke jeg kjempefin av lakris fra før. Da hadde jeg kanskje spist en bit her og der..

Anonymkode: 79a33...f7c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...