AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #1 Skrevet 6. april 2020 Har kjøpt inn Ikea veggplater og tenkte kutte og lime på flisene mine selv. Noen som har erfaring med dette? Noe som er enkelt å gjøre selv eller burde jeg legge ut på anbud? Skal selge bolig nemlig... Nervøs for å ødelegge noe. Anonymkode: d9884...072
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #2 Skrevet 6. april 2020 Er snakk om over kjøkkenbenken Anonymkode: d9884...072
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #3 Skrevet 6. april 2020 Det kommer litt an på hva slags verktøy du har. Anonymkode: 0ddc5...fa8
Neteas Skrevet 6. april 2020 #4 Skrevet 6. april 2020 De er ikke lett å få pene i skjøtene, selv med snekker i hus. Jeg fikk skjøt over komfyr og over vasken, så må sette opp sånne glassplater for å dekke det begge steder. Det er ikke noe som fester de sammen, så blir ikke gående i hverandre.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #5 Skrevet 6. april 2020 men hvor stygg skjøt snakker vi da? helt forferdelig stygg eller ok? ser for meg det kan bli en liten glipe, men kan vel fuge over det? Anonymkode: d9884...072
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #6 Skrevet 6. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer litt an på hva slags verktøy du har. Anonymkode: 0ddc5...fa8 Hva er bra verktøy? Tenkte låne stikksag på clas ohlson og kjøpe et fintannet blad Anonymkode: d9884...072
newman01 Skrevet 6. april 2020 #7 Skrevet 6. april 2020 Men du legger jo plateskjøt i "fugeskjøten" til plata. Da skal ikke skjøter være synlige. Du må bare være veldig forsiktig og nøyaktig så du kapper rett. IKEA sine kjøkkenplater er vel BeryAlloc-plater?
newman01 Skrevet 6. april 2020 #8 Skrevet 6. april 2020 1 hour ago, Neteas said: De er ikke lett å få pene i skjøtene, selv med snekker i hus. Jeg fikk skjøt over komfyr og over vasken, så må sette opp sånne glassplater for å dekke det begge steder. Det er ikke noe som fester de sammen, så blir ikke gående i hverandre. Det står jo eksplisitt på sidene til BerryAlloc at HEL plate skal legges bak koketopp og vask. Så om snekker har lagt plate her har han ikke lest bruksanvisningen.
Neteas Skrevet 6. april 2020 #9 Skrevet 6. april 2020 1 time siden, newman01 skrev: Det står jo eksplisitt på sidene til BerryAlloc at HEL plate skal legges bak koketopp og vask. Så om snekker har lagt plate her har han ikke lest bruksanvisningen. Her var spørsmålet IKEA sine, så nei, da leste vi ikke BerryAlloc sin bruksanvisning.
Neteas Skrevet 6. april 2020 #10 Skrevet 6. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: men hvor stygg skjøt snakker vi da? helt forferdelig stygg eller ok? ser for meg det kan bli en liten glipe, men kan vel fuge over det? Anonymkode: d9884...072 Kutt fra baksiden av platene, og la folien være på til etter alt er skåret. Det er ok, ikke stygg. Men nok til at jeg vil dekke det. Har lys betong, og er uansett greit å dekke til bak komfyren pga platene er så lyse. Blir mindre synlig med mørkere plater.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #11 Skrevet 6. april 2020 1 hour ago, newman01 said: Det står jo eksplisitt på sidene til BerryAlloc at HEL plate skal legges bak koketopp og vask. Så om snekker har lagt plate her har han ikke lest bruksanvisningen. Platene er jo bare sånn 1.2m lange fra Ikea så må legge flere på rad uansett Anonymkode: d9884...072
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #12 Skrevet 6. april 2020 3 minutter siden, Neteas said: Kutt fra baksiden av platene, og la folien være på til etter alt er skåret. Det er ok, ikke stygg. Men nok til at jeg vil dekke det. Har lys betong, og er uansett greit å dekke til bak komfyren pga platene er så lyse. Blir mindre synlig med mørkere plater. Vet ikke om jeg skjønte alt du skrev her men kan la folien være på når jeg kutter ja! må vel ta av folien på baksiden for å lage strek å kutte etter. Jeg har hvite fliser som jeg skal legge grå betongplate på, så kan evt skaffe noe grå fugemasse regner jeg med Anonymkode: d9884...072
Neteas Skrevet 6. april 2020 #13 Skrevet 6. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg skjønte alt du skrev her men kan la folien være på når jeg kutter ja! må vel ta av folien på baksiden for å lage strek å kutte etter. Jeg har hvite fliser som jeg skal legge grå betongplate på, så kan evt skaffe noe grå fugemasse regner jeg med Anonymkode: d9884...072 Vi tegnet på folien på baksiden. Platene er supertynne, kun 2mm.. så blir fort ødelagte ved saging. Da har vi de samme platene, og hadde også hvite fliser. De bøyer seg en del ut og slipper litt her og der før limet tørker. Bruk mye nok lim, og trykk de inn på plass noen ganger den første timen, så går det fint.. Alt i alt er jeg fornøyd!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 8 hours ago, Neteas said: Vi tegnet på folien på baksiden. Platene er supertynne, kun 2mm.. så blir fort ødelagte ved saging. Da har vi de samme platene, og hadde også hvite fliser. De bøyer seg en del ut og slipper litt her og der før limet tørker. Bruk mye nok lim, og trykk de inn på plass noen ganger den første timen, så går det fint.. Alt i alt er jeg fornøyd! Takk, skal forsøke i morgen! finne det mest fintaggede bladet og låne en stikksag, blir spennende. Hva er mye lim egentlig? Vet virkelig ikke hva som er mye og lite, aldri gjort noe slikt før😅 Anonymkode: d9884...072
Neteas Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, skal forsøke i morgen! finne det mest fintaggede bladet og låne en stikksag, blir spennende. Hva er mye lim egentlig? Vet virkelig ikke hva som er mye og lite, aldri gjort noe slikt før😅 Anonymkode: d9884...072 Høres lurt ut. Bare ta det helt med ro når du sager. Og la platene ligge på gulvet frem til da. Ikke sett pakkene opp inntil veggen fks. De er så tynne og myke at de former seg skeive 🙈 brukte nesten en hel sånn sprøytetube med lim på 4 plater. Kjøpte noe som som heter superstrong monteringslim til våtromsplater på megaflis. Fant ut at det var bedre å ta på litt for mye og tørke av kantene, i stedenfor å få deler av plata som ikke ville feste seg. Måtte løsne den første plata for å ta på mer lim, og det var litt skummelt i og med at den virket så skjør. Dette går bra 👍🏻
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 11 minutter siden, Neteas said: Høres lurt ut. Bare ta det helt med ro når du sager. Og la platene ligge på gulvet frem til da. Ikke sett pakkene opp inntil veggen fks. De er så tynne og myke at de former seg skeive 🙈 brukte nesten en hel sånn sprøytetube med lim på 4 plater. Kjøpte noe som som heter superstrong monteringslim til våtromsplater på megaflis. Fant ut at det var bedre å ta på litt for mye og tørke av kantene, i stedenfor å få deler av plata som ikke ville feste seg. Måtte løsne den første plata for å ta på mer lim, og det var litt skummelt i og med at den virket så skjør. Dette går bra 👍🏻 Tusen takk for raske svar! Slet med at de ble skjeve etter transport hjem, men har latt de ligge noen dager nå og virker ut til å ha flatet seg ut igjen, hehe. Har kjøpt inn 2 sånne 300 ml-greier med tec7, håper det holder. Satser på å ikke måtte åpne begge 😎 Anonymkode: d9884...072
Neteas Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for raske svar! Slet med at de ble skjeve etter transport hjem, men har latt de ligge noen dager nå og virker ut til å ha flatet seg ut igjen, hehe. Har kjøpt inn 2 sånne 300 ml-greier med tec7, håper det holder. Satser på å ikke måtte åpne begge 😎 Anonymkode: d9884...072 Da er du nok sikret 😁 Håper du blir fornøyd med skjøtene dine!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Det gikk bra, nå må jeg bare fuge mellom platene! spørsmål: noen som vet hva takstmenn tenker om slikt? tenkte fuge ned mot benkeplate og mellom veggplatene, men aner ikke om jeg må fuge mellom plater/overskapene eller feks rundt stikkontakter (hvor jeg måtte kutte platene for å få de til å gå rundt stikkontaktene) Noen som vet? Anonymkode: d9884...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå