Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Druid skrev:

Stort sett der vi er. Vårt kulturelle avtrykk på Kristendommen i Norge er større en kristendommens påvirkning av vårt fundementale kulturarv. Vi var i kontakt med Islam i tidlig tid; hadde vi endt opp med denne religionen, hadde vi nok sett like stor forskjell mellom Norsk og sydligere varianter som vi idag ser på vår kristne praksis.

Vårt valg av religion var nok først og fremst en geopolitisk beslutning, og et resultat av vår kulturs behov for å fungere i verden. 

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 00055...bcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du Conal? Du var like trangsynt før du våknet du og 🤣

Anonymkode: 5177a...bc1

Nope, jeg var i hvert fall åpen til det fakta at ingenting en min direkte opplevelse kunne bringe frem sannheten. Så åpen at jeg var villig til å dø for sannheten uansett pris. Mitt sinn var så åpen og tørst etter sannheten at når øyeblikket for total overgivelse kom, da smilte jeg bare og overga mitt liv med glede. 

"When you awake from a dream, you can never believe in it again." 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 00055...bcc

Enkelt, vi kan se på forskjellene i bibeltolkning i Skandinavia iforhold til andre protestantiske land og sammenligne inn mot katolisismen og de ortodokse retningene. Jo lenger sør og jo mer tradisjonell bibelforståelse du kommer til, jo mindre relasjon finnes til trosgrunnlaget som brukes her. Ser du så tilbake til de fundementale troskomponentene som vi kan se i Norge fra førkristen tid, ser vi igjen prinsipper som f.eks kvinners individuelle verdi.

Og begge poengene ser vi i overgangen fra katolisismen til protestantismen. Trosforståelse var underordnet politisk styringsbehov.

Vår overgang til protestantismen følger våre viktigste allierte og samarbeidspartneres forståelse av kirken som maktfaktor. Vi hadde bare bedre mulighet til å velge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jesus er sannheten, veien og livet :)

Anonymkode: d29cd...f5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2020 den 12.12, Rogadame skrev:

Dette kommer kanskje som et sjokk for deg men Jødedommen som gamle-testamentet  er bygget påer ikke den eldste religionen . Hinduismen feks eksisterte  flere år før dette.

Mtp det bodde 10 millioner mennesker på jordkloden for 10 000 år siden , så sier det seg selv at det har vært  etikk, moral, skikk og bruk ,og samfunnsstruktur lenge før de abrahamistiske religionene oppsto

Sett det på spissen:

Hadde man slettet alle bøker og alle tegn på alle verdens religioner , og  spurt om 200 år hva disse gudene var hadde ingen visst hva det var eller trodd på det. Derimot hadde geologi og biologi kunne funnet akkurat det samme  svaret som idag: hvor gammel jorden er og artenes opprinnelse.

Hvor gammel et livssyn er, betyr lite. Det stemmer for øvrig ikke at geologer eller biologer har ment det samme over lang tid. Det har vært kontinuerlige endringer i jordens alder i følge geologene. Faktisk endrer alderen seg hele tiden.

Anonymkode: 03b0d...d81

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel et livssyn er, betyr lite. Det stemmer for øvrig ikke at geologer eller biologer har ment det samme over lang tid. Det har vært kontinuerlige endringer i jordens alder i følge geologene. Faktisk endrer alderen seg hele tiden.

Anonymkode: 03b0d...d81

Selfølgelig forandrer fakta seg etterhvert som de finner ut mer, og forskningen  og metodene blir mer avansert.

Men er 110% sikker på at de  IKKE finner ut at menneskerasen kommer fra to individer fra en magisk hage i midt-Østen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...