Gå til innhold

Hjelp! Har jeg bare gått ned i muskelmasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har følt meg så flink som har gått ned fra 85 kg til 63 kg ved å spise ganske mye mindre og trent. Men fettprosenten min er enda litt over 29 prosent. Betyr det at alle 22 kg jeg har mistet bare er muskler? Nå mister jeg all motivasjon og er så lei meg. 

Anonymkode: 27ed6...f6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er høyst usannsynlig. Hvordan måler du fettprosent? 

Om du har gått ned så mye muskelmasse mens du fortsatt trener må du gå til legen, da kan du ha en alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 93316...105

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er høyst usannsynlig. Hvordan måler du fettprosent? 

Om du har gått ned så mye muskelmasse mens du fortsatt trener må du gå til legen, da kan du ha en alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 93316...105

La inn midjemål, hoftemål, lårmål, vekt, høyde osv inn i flere kalkulatorer som måler fettprosent på nett. Alle ga det samme resultatet. Ser jo selv at jeg enda har en del fett på kroppen, selvom jeg også ser på bilder OG i speilet at det er sykt forskjell på før og nå, jeg er betydelig mindre. Men nå blir jeg redd for at det bare er muskler som har gjort meg såpass mindre/slankere. Kanskje jeg har spist for lite og trent for mye 😕

AnonymBruker
Skrevet

Dersom fettprosenten din før var 24,7 og den nå er 29, så er det nok lite fett du har mistet. Dersom den har holdt seg konstant på 29, har du nok mistet litt av alt (eller ganske mye)

Anonymkode: bf95e...436

Skrevet

Du har kanskje ikke trent hardt nok (styrke) for å bevare muskelmassen og derfor gått ned både fett og muskler sånn at fordelingen er lik som før. 

Uansett ville jeg ikke stolt på en sånn type kalkulator men heller veid meg på inbody maskin på treningssenter. Har du trent styrke? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva den var før, så jeg aner ikke om fettprosenten var høyere eller lavere før enn hva den er nå. Men det er altså da mulighet for at jeg kan ha mistet 22 kg muskler? Huff jeg merker jeg mistet all motivasjon og blir delt deprimert, jeg som har vært så stolt også har jeg bare mistet muskler liksom. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva den var før, så jeg aner ikke om fettprosenten var høyere eller lavere før enn hva den er nå. Men det er altså da mulighet for at jeg kan ha mistet 22 kg muskler? Huff jeg merker jeg mistet all motivasjon og blir delt deprimert, jeg som har vært så stolt også har jeg bare mistet muskler liksom. 

Fettprosenten er bare forholdet mellom fett, muskler og evt vann og beinbygning (ikke mer enn 1,5-2 kg og den er konstant)

Kan garantere deg at du ikke har gått ned 22 kg muskler, da hadde du kjent det på kroppen for å si det sånn. Hvordan er styrken din ift tidligere? Løfter du tyngre? Er det lettere å trene og gjøre øvelser? Hvordan trener du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nana skrev:

Du har kanskje ikke trent hardt nok (styrke) for å bevare muskelmassen og derfor gått ned både fett og muskler sånn at fordelingen er lik som før. 

Uansett ville jeg ikke stolt på en sånn type kalkulator men heller veid meg på inbody maskin på treningssenter. Har du trent styrke? 

Ja jeg trener kun styrke 5 ganger i uken, men trener kun hjemmmetrening nå pga dårlig økonomi. Så får jo kanskje ikke trent hardt nok styrke som jeg burde hjemme. Skal sies at jeg har gått ned fra str L til S i noen bukser og M i andre, men det er vel mulig også om jeg så bare har mistet muskler?  Midjemålet mitt er på 75 cm hvis det har noe å si.

Nei man skal kanskje ikke stole blindt på sånne kalkulatorer på nett, men føler det kan gi en grei pekepinn. Må være noe i det når flere gir samme resultat 😕

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nana skrev:

Fettprosenten er bare forholdet mellom fett, muskler og evt vann og beinbygning (ikke mer enn 1,5-2 kg og den er konstant)

Kan garantere deg at du ikke har gått ned 22 kg muskler, da hadde du kjent det på kroppen for å si det sånn. Hvordan er styrken din ift tidligere? Løfter du tyngre? Er det lettere å trene og gjøre øvelser? Hvordan trener du?

Bare å beklage om jeg spør dumt nå, men jeg skjønner nå at jeg ikke kan noe om fettprosent. Hva mente du med det du skrev i parentes? Må ha dette ned fettprosent inn med teskje jeg tydeligvis. 

Jeg føler styrken er litt bedre enn før, ikke mye, men litt. Jeg var i utgangspunktet før jeg startet å gå ned i vekt helt utrent. Jeg merker jeg har sterkere magemuskler da. 

Skrevet

Tipper at kalkulatorene er bygget på samme formel og at det er derfor du får likt resultat. Spiser du nok? Du må spise for å bygge muskler og styrketrening 5 ganger i uken er mye. Det at du har gått ned i klesstørrelse er en veldig god indikasjon på at det du gjør er riktig. 

Slapp av litt med den fettprosenten, tell kalorier et par dager for å se hvordan du ligger an ift forbruk (hvis du ikke har pulsklokke som regner i løpet av en hel dag så finnes det kalkulatorer som gir et ca svar)

Husk at når man går ned i vekt så kan man se seg blind på størrelse underveis. Har du gamle bilder du kan sammenligne med? Personlig syns jeg at jeg var like kvapsete og utrent når jeg var 48 kg og trente tre ganger i uken som jeg var når jeg var 12 kg tyngre og ikke hadde trent på et år. Når jeg så på bilder i etterkant så fikk jeg sjokk av å se hvor tynn og trent jeg egentlig var

AnonymBruker
Skrevet

Og ja det føles litt lettere og gjøre øvelser enn før. Ihvertfall mage og benøvelser. Armene er jeg like svak i enda. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nana skrev:

Tipper at kalkulatorene er bygget på samme formel og at det er derfor du får likt resultat. Spiser du nok? Du må spise for å bygge muskler og styrketrening 5 ganger i uken er mye. Det at du har gått ned i klesstørrelse er en veldig god indikasjon på at det du gjør er riktig. 

Slapp av litt med den fettprosenten, tell kalorier et par dager for å se hvordan du ligger an ift forbruk (hvis du ikke har pulsklokke som regner i løpet av en hel dag så finnes det kalkulatorer som gir et ca svar)

Husk at når man går ned i vekt så kan man se seg blind på størrelse underveis. Har du gamle bilder du kan sammenligne med? Personlig syns jeg at jeg var like kvapsete og utrent når jeg var 48 kg og trente tre ganger i uken som jeg var når jeg var 12 kg tyngre og ikke hadde trent på et år. Når jeg så på bilder i etterkant så fikk jeg sjokk av å se hvor tynn og trent jeg egentlig var

Dessverre har jeg kommet meg inn i en dårlig greie med for lite mat i forhold til trening. Det er derfor jeg kun har trent styrke fordi jeg trodde da jeg kunne opprettholde muskulaturen jeg ihvertfall hadde. Nå føler jeg at jeg har feilet og må legge om dette og spise mer. Spiser mye protein da. Jeg teller kalorier som en slave og gjort dette nå 1 år. 

På bilder synes jeg at det ser ut som jeg har gått masse ned i vekt og blitt litt strammere. Da spesielt på mage, lår, og litt på armene og ansiktet. Men er jo som sagt redd dette ikke er fett, men bare muskler nå. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare å beklage om jeg spør dumt nå, men jeg skjønner nå at jeg ikke kan noe om fettprosent. Hva mente du med det du skrev i parentes? Må ha dette ned fettprosent inn med teskje jeg tydeligvis. 

Jeg føler styrken er litt bedre enn før, ikke mye, men litt. Jeg var i utgangspunktet før jeg startet å gå ned i vekt helt utrent. Jeg merker jeg har sterkere magemuskler da. 

Ok, skal prøve å forklare men er ikke god på sånt. Det som står i parantes er tyngden på skjelettet, det er vanligvis rundt 1,5-2 kg

I tillegg består kroppen din av fett, vann og muskler

For å ta et enkelt eksempel: Du kan være 100 kg med fettprosent på 30 og du kan være 50 kg med fettprosent på 30. Fettprosenten er bare forhold mellom muskler og fett. Så, du har gått ned i kg men du har gått ned likt i fett og muskler sånn at forholdet mellom de to er det samme. Siden du ikke vet hva fettprosenten var før du startet så er målingen på kalkulatoren totalt verdiløs, du kan ha gått ned fra 38-40 til 29% uten at du vet det en gang. 
Hvis du skal henge deg opp i noe så mål heller livvidde (tror den skal være under 80 for kvinner, men husker ikke)

Fortsett å trene og regn på kaloriinntaket ditt så får du oversikt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre har jeg kommet meg inn i en dårlig greie med for lite mat i forhold til trening. Det er derfor jeg kun har trent styrke fordi jeg trodde da jeg kunne opprettholde muskulaturen jeg ihvertfall hadde. Nå føler jeg at jeg har feilet og må legge om dette og spise mer. Spiser mye protein da. Jeg teller kalorier som en slave og gjort dette nå 1 år. 

På bilder synes jeg at det ser ut som jeg har gått masse ned i vekt og blitt litt strammere. Da spesielt på mage, lår, og litt på armene og ansiktet. Men er jo som sagt redd dette ikke er fett, men bare muskler nå. 

Høres ut som du er inne i en ond spiral og har fått et litt forvrengt kroppsbilde. Det kan være farlig. Hvis du ser strammere ut så HAR du gått ned i fettprosent. Som sagt, når du ikke har noe å sammenligne med så er en sånn måling verdiløs. Spis nok til at du får resultater og kutt ned styrketreningen til 3-4 ganger i uken så du ikke sliter ut kroppen din totalt. Lite spising og mye trening er oppskriften på å få spiseforstyrrelse og forstyrret kroppsbilde.

Slapp av, kos deg med treningen og fokuser på helse, ikke utseende og vektnedgang. Begynner du å spise for lite sånn som du har gjort, med den treningsmengden, blir kroppen utslitt, du får dårlig immunforsvar og presterer dårligere på trening. Tenk bare på f.eks langrennsløpere som ikke får stille til start fordi de har trent for mye ift kaloriinntak (har vært noen i media de siste årene). Det sier litt om hvor viktig balansen er for å prestere 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nana skrev:

Ok, skal prøve å forklare men er ikke god på sånt. Det som står i parantes er tyngden på skjelettet, det er vanligvis rundt 1,5-2 kg

I tillegg består kroppen din av fett, vann og muskler

For å ta et enkelt eksempel: Du kan være 100 kg med fettprosent på 30 og du kan være 50 kg med fettprosent på 30. Fettprosenten er bare forhold mellom muskler og fett. Så, du har gått ned i kg men du har gått ned likt i fett og muskler sånn at forholdet mellom de to er det samme. Siden du ikke vet hva fettprosenten var før du startet så er målingen på kalkulatoren totalt verdiløs, du kan ha gått ned fra 38-40 til 29% uten at du vet det en gang. 
Hvis du skal henge deg opp i noe så mål heller livvidde (tror den skal være under 80 for kvinner, men husker ikke)

Fortsett å trene og regn på kaloriinntaket ditt så får du oversikt. 

Tusen takk for forklaring, nå forstod jeg litt mer.

Jeg har lagt ut dette bilde av stolthet her i en tråd før så får bruke samme bilde, men nå er jeg virkelig ikke sikker på hvor flink jeg har vært lenger. Kan dette se ut som jeg rett og slett nesten bare kan ha mistet muskler? Jeg har jo sett på bilder og tenkt at fett har rast av, men da er det merkelig at jeg enda skal ha en så høy fettprosent, uansett om den kan ha vært litt høyere før? 

Som sagt er midjemålet mitt 75 cm, så har liksom tenkt at det går riktig vei, men skjønner nå at jeg har hatt fokus på litt feil ting og ikke satt meg inn eller tenkt på fettprosent. 

aviary-image-1569566224697.thumb.jpeg.cbcdd32e7d04d32fb47dec16ccbd2854.jpeg.jpg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nana skrev:

Høres ut som du er inne i en ond spiral og har fått et litt forvrengt kroppsbilde. Det kan være farlig. Hvis du ser strammere ut så HAR du gått ned i fettprosent. Som sagt, når du ikke har noe å sammenligne med så er en sånn måling verdiløs. Spis nok til at du får resultater og kutt ned styrketreningen til 3-4 ganger i uken så du ikke sliter ut kroppen din totalt. Lite spising og mye trening er oppskriften på å få spiseforstyrrelse og forstyrret kroppsbilde.

Slapp av, kos deg med treningen og fokuser på helse, ikke utseende og vektnedgang. Begynner du å spise for lite sånn som du har gjort, med den treningsmengden, blir kroppen utslitt, du får dårlig immunforsvar og presterer dårligere på trening. Tenk bare på f.eks langrennsløpere som ikke får stille til start fordi de har trent for mye ift kaloriinntak (har vært noen i media de siste årene). Det sier litt om hvor viktig balansen er for å prestere 

Du har nok rett, det har gått litt til hodet på meg og jeg har kommet inn i en ond spiral. Jeg fikk helt panikk over denne fettprosenten og tenkte nå har jeg gjort alt feil. Men det er nok mulig at en del av vekttapet er muskler også, det er vanskelig å vite da. Jeg skal ihvertfall legge meg litt opp på kalorier nå og tenke annerledes. For er det sånn at jeg bare mister muskler så å si så kan jeg ikke la det fortsette. Skal sette meg ned imorgen å lage en helt ny kost og treningsplan. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke stolt på sånne kalkulatorer, jeg har gått ned 30 kg selv, men målt fett% og muskel% på sats-maskinene. Jeg har gått ned mye i fett og gått opp fra normal muskelmasse til høy (har trent aktivt i 2 1/2 år.

Anonymkode: b34b6...109

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en dårlig måte å måle fettprosent på. Om du trener lår vil du for eksempel få større lår og rumpe, noe som vil gi utslag på fett når du måler med målebånd. 

Du ser da på kroppen om du har fått mer former og midje (mer muskler og mindre fett) eller om du har blitt mer som en formløs murstein (mye fett og lite muskler)

Anonymkode: 50d5c...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Så ikke bilde før nå. Ser ut som du har mistet fett og musklene er ca samme størrelse. Du kan øke tyngen på vektene, samt øke intensisteten på beintrening. Ellers er du på riktig vei

Anonymkode: 50d5c...0c7

Skrevet

Jeg så heller ikke bildet før nå, er det lagt inn i ettertid? 

Du har definitivt gått ned i fettprosent. Mye. Og du er tynn nå. Fortsett med styrketrening og øk kaloriinntaket, så går du opp i muskelmasse og blir enda strammere. Ikke at du trenger det. Fokuser på baseøvelser som knebøy, utfall, markløft etc samt armer. Vektstang, vektskiver eller kettlebell og så tar du så tungt du klarer noen ganger i uken. Du blir ikke «stor» som kvinne, du blir stram.

Ut fra bildene så er det å gå ned mer i vekt det siste du trenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...