Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som innimellom spør om å få låne penger. Jeg liker ikke å låne bort penger, rett og slett fordi jeg hater å måtte mase om å få tilbake, så jeg har aldri lånt henne noe.

Nå spurte hun meg igjen like før alt gikk i lock down. Hun har ikke noen jobb nå, hun har tatt et studie privat og bare hatt noen strøjobber. Hun har riktig nok ikke hatt det så lett på jobbmarkedet de siste årene, slitt med å få jobb og bare fått jobber med dårlige vilkår. Jeg tenker likevel at man ofte bare må ta til takke med det man får, selv om det ikke er topp. Hun har ikke rett på dagpenger nå.

Nå stiller jo situasjonen seg litt annerledes siden koronaepidemien kom, og det ikke ser ut som om det blir noen jobbtilbud fremover. Jeg har god råd, jeg er flink til å spare, jeg kunne hjulpet. Men jeg føler hun ofte har spurt om å få låne penger, hun har ikke bil og hun spør meg ofte om å handle ditt og datt for henne, eller tilbyr seg ikke å betale for drivstoff når vi har vært på tur sammen. Jeg føler litt at hun kontaktet meg når hun trenger det. Og jeg har inntrykk av at hun prioriterer litt feil ifht pengebruk. Velvilligheten er derfor ikke på topp her i gården. Er jeg veldig råtten om jeg ikke låner bort penger når landet er i unntakstilstand?

Anonymkode: 7716f...081

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må mase for å få tilbake penger, så hadde jeg ikke lånt bort. Uansett hvilken tilstand landet er i. Isåfall må det være et mindre beløp, jeg hadde hatt "råd" med å tape. 

Anonymkode: 85815...9c6

• Liker 5
Gjest Pastpresent
Skrevet

Synes det er en uting å låne fra venner. Hvis du har en dårlig følelse så skal du ikke låne henne noe. Kan hende vennskapet ryker, men hvor godt vennskap er det egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at man ikke skal låne penger med mindre man har råd til tape de...

Uten jobb eller inntekt, er vel å låne henne penger som risikosport å regne?

Kunne du alternativ, siden du mener hun prioriterer feil, heller lånt henne penger ved å kjøpe maten hun faktisk trenger? Det da hvis du i det hele tatt skal låne henne penger.

Unasett, kan hun søke om sosialstødnad via nav sine sider...

Anonymkode: d2f21...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har hverken jobb eller dagpenger. Hvordan skal hun da kunne tilbakebetale? Om du låner henne så ender du om å hele tiden måtte spørre om hun har fått seg jobb og om hun har pengene dine. 

I tillegg når hun maser om å låne penger fra deg så er det vel fordi hun enten ikke får låne penger av andre eller fordi hun har lånt penger av andre, men ikke betalt tilbake. 

Anonymkode: 8038d...986

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg er hard på dette temaet og mener at en låner bare til andre om en tåler å tape pengene og potensielt et vennskap med de.

Hadde ikke lånt til en som fra før av ikke har kontroll på pengene. Sosialhjelp eksisterer for nødstilfeller, så hun får henvende seg der om hun ikke får skaffet inntekt til det mest nødvendige i disse tider. Å låne skaffer bare større problem når hun viser liten evne til tilbakebetaling. Hadde heller tilbydd skyss om jeg skal noe i samme område og gitt tips til å få annen inntekt/spare om hun er åpen for det.

Endret av annebanane
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som innimellom spør om å få låne penger. Jeg liker ikke å låne bort penger, rett og slett fordi jeg hater å måtte mase om å få tilbake, så jeg har aldri lånt henne noe.

Nå spurte hun meg igjen like før alt gikk i lock down. Hun har ikke noen jobb nå, hun har tatt et studie privat og bare hatt noen strøjobber. Hun har riktig nok ikke hatt det så lett på jobbmarkedet de siste årene, slitt med å få jobb og bare fått jobber med dårlige vilkår. Jeg tenker likevel at man ofte bare må ta til takke med det man får, selv om det ikke er topp. Hun har ikke rett på dagpenger nå.

Nå stiller jo situasjonen seg litt annerledes siden koronaepidemien kom, og det ikke ser ut som om det blir noen jobbtilbud fremover. Jeg har god råd, jeg er flink til å spare, jeg kunne hjulpet. Men jeg føler hun ofte har spurt om å få låne penger, hun har ikke bil og hun spør meg ofte om å handle ditt og datt for henne, eller tilbyr seg ikke å betale for drivstoff når vi har vært på tur sammen. Jeg føler litt at hun kontaktet meg når hun trenger det. Og jeg har inntrykk av at hun prioriterer litt feil ifht pengebruk. Velvilligheten er derfor ikke på topp her i gården. Er jeg veldig råtten om jeg ikke låner bort penger når landet er i unntakstilstand?

Anonymkode: 7716f...081

Ikke lån bort penger. Du trenger de selv. Hun får ordne penger via familien det er ikke din plikt. Kan garantere du ikke får de igjen heller. Du er heller ikke en dårlig person om du ikke låner.

Anonymkode: b8623...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mange venner? 

Anonymkode: 02303...0c7

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at man ikke skal låne penger med mindre man har råd til tape de...

Uten jobb eller inntekt, er vel å låne henne penger som risikosport å regne?

Kunne du alternativ, siden du mener hun prioriterer feil, heller lånt henne penger ved å kjøpe maten hun faktisk trenger? Det da hvis du i det hele tatt skal låne henne penger.

Unasett, kan hun søke om sosialstødnad via nav sine sider...

Anonymkode: d2f21...1da

hun kan ikke søke hjelp fra nav siden hun studerer.. 

men er enig med de av dere her,  er vanskelig å låne penger til venner.  Om det virkelig er krise for henne,  ville jeg  heller kjøpt noe som en gave, mat etter noe hun trenger. 

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg ikke lånt ut penger i det hele tatt. 

Om det var en person som jeg var glad i og faktisk ønsket å hjelpe, så kunne jeg ha handlet inn mat og gitt henne, eller tilsvarende. Men da i kategorien "gave" og ikke lån. 

Det er mikroskopisk sjanse for at hun skal kunne betale tilbake i nær framtid. Låner du henne noe, og maser, så ryker vennskapet uansett. Utover det, om du kun hører fra henne når hun trenger noe, så hadde i hvert fall jeg ikke giddet. Antar hun har krav på sosialhjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det økonomisk krise, er det vel den nærmeste familien som skal hjelpe, om ikke NAV trår til (noe NAV gjør, om det er krise).

Anonymkode: da920...29a

Skrevet

Jeg har både lånt til og lånt av venner hele livet, har aldri vært noe problem . Klart man stiller opp for venner 🤷

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg låner ikke bort penger.

Helt uaktuelt.

Hvis du absolutt vil låne bort, må du ha som regel at du kan gi de bort.

Anonymkode: 95f18...2cb

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Anonymanda said:

Jeg har både lånt til og lånt av venner hele livet, har aldri vært noe problem . Klart man stiller opp for venner 🤷

:tommelsmil: Gjort det selv. At folk her ikke stoler på sine venner godt nok til å låne penger til dem sier litt om vennskape deres...

Anonymkode: 01cd1...b77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, mlifjeld skrev:

hun kan ikke søke hjelp fra nav siden hun studerer.. 

men er enig med de av dere her,  er vanskelig å låne penger til venner.  Om det virkelig er krise for henne,  ville jeg  heller kjøpt noe som en gave, mat etter noe hun trenger. 

Men hvorfor kan hun ikke ta opp studielån?

Anonymkode: 1bf08...945

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:tommelsmil: Gjort det selv. At folk her ikke stoler på sine venner godt nok til å låne penger til dem sier litt om vennskape deres...

Sier ikke nødvendigvis noe om vennskapet eller om man er gode venner. Folk er forskjellige. Jeg har en kjempegod venninne, men jeg vet at om jeg låner henne penger eller kjøper noe for henne som hun egentlig skal betale tilbake så skjer det ikke. Handler mer om å vite hvem folk er. Noen er der i motgang, andre er der i medgang, få er der i alle faser eller tilstander av livet. Gode venner kan man være allikevel.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke nødvendigvis noe om vennskapet eller om man er gode venner. Folk er forskjellige. Jeg har en kjempegod venninne, men jeg vet at om jeg låner henne penger eller kjøper noe for henne som hun egentlig skal betale tilbake så skjer det ikke. Handler mer om å vite hvem folk er. Noen er der i motgang, andre er der i medgang, få er der i alle faser eller tilstander av livet. Gode venner kan man være allikevel.

Da har vi jammen ulik definisjon på vennskap 😄

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Har aldri vært et problem for meg å betale tilbake, eller opplevd at gode venner ikke har betalt tilbake. Er ikke så supernøye på å få tilbake småbeløp heller, det går som regel opp i opp uansett 😄 vi spanderer på hverandre, lager mat til hverandre osv uten å telle på kroner og øre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever etter regelen om at jeg ikke låner bort penger jeg ikke tåler å tape. Og setter jeg pris på vennskapet - da låner jeg ikke bort penger dersom jeg vet det kommer til å skade vennskapet dersom jeg ikke får det tilbake. Med andre ord, da snakker vi små summer. Jeg orker ikke at det skal bli konflikt av sånt, ei heller gå å mase i årevis på å få tilbake penger. 

Nav gir sosialstøtte om man ikke har krav på noe annet. Jeg har absolutt venner jeg ville stilt opp for, fordi jeg vet de betaler tilbake og er pålitelige. Men i TS sin situasjon hadde jeg ikke lånt vekk. 

Anonymkode: d702e...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...