Gå til innhold

Sår på katt som stinker

lady90

Anbefalte innlegg

Katten vår har luktet bæsj på hodet et par dager. Trodde han hadde rullet seg oppi noe dritt først. Idag prøvde jeg å vaske ham med barneshampo. Da oppdaget vi et sår på siden av venstre øre, og det er dette som lukter. Ikke så lett å få sett nærmere på det for han vsr rimelig fed up etter vasken ista og ville ikke sitte rolig. 

Hva bør vi gjøre? Rense det? Har hibiscrub liggende. Kan det evt brukes? Vet ikke hvor lenge han egentlig har hatt såret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok såpass betent at han må ha antibiotika, han har nok blitt bitt av en annen katt, det blir ofte betent og må behandles av dyrlege 

Anonymkode: 91f40...28a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vetrinær i morgen tidlig!
Det som lukter er enten betennelse/puss eller forråtnelse. 
Jeg gjetter at katten må bedøves, slik at veterinæren får barbert og undersøkt såret. Event må det sutur til.

Hold pus inne til dere får time i morgen👍🏼
mvh vet.assistent😇

Anonymkode: 9cd2c...7c6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok en byll etter bitt/ klor. Du må nok til dyrlegen i morgen. Der får de dopet katten, renset såret og gitt antibiotika 🐈

Anonymkode: e3298...7d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres nok ut som infeksjon. Da må dere til dyrlege. Du skal hvertfall IKKE begynne å bruke hibiscrub i det. 

Anonymkode: 8b906...a6f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da ringer jeg dyrlegen imorgen tidlig. Noen som vet ca hvor mye kommer til å koste? Antar han ikke trenger å legges inn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, lady90 skrev:

Ok, da ringer jeg dyrlegen imorgen tidlig. Noen som vet ca hvor mye kommer til å koste? Antar han ikke trenger å legges inn? 

Nei han må nok ikke legges inn

Anonymkode: 91f40...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, lady90 skrev:

Se på nettsiden til din nærmeste klinikk, tror de fleste har lagt ut ca prisliste nå.

Uansett må du betale for en undersøkelse, så får du vite hvilke alternativer veterinæren vurderer.

Lykke til 💙

Anonymkode: 9cd2c...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter det så vondt så er det garantert infeksjon, sannsynligvis fra et bitt fra en annen katt, noe som kan bli skikkelig kjipe greier hvis det ikke blir renset ordentlig, fordi kattebitt har små inngangssår, men potensiale for store infeksjonskader under huden.
Det er lite sannsynlig at pus må overnatte, men det kan medføre en lite inngrep som kan medføre anestesi av noe slag.

Hvor mye det kommer til å koste er avhengig av hvor mye din veterinær tar for et sånt inngrep, og hvorvidt du har forsikret katten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke hva vi betalte på sist byll i hodet. Det er heldigvis noen år siden. Katten er eldre og roligere. Tipper vi betalte 1600,- Og da inkluderte det sprøyte med langtidsvirkende antibiotika. Vi medisinerte han ikke selv etterpå.

Lykke til da, og oppdater oss med pris og hvordan det går med pus 🐈💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke hva vi betalte på sist byll i hodet. Det er heldigvis noen år siden. Katten er eldre og roligere. Tipper vi betalte 1600,- Og da inkluderte det sprøyte med langtidsvirkende antibiotika. Vi medisinerte han ikke selv etterpå.

Lykke til da, og oppdater oss med pris og hvordan det går med pus 🐈💕

Har forsikring men antar at denne ikke dekker det? Dessuten ser det ut som egenandelen der er 2100 så det er neppe lønnsomt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, lady90 said:

Har forsikring men antar at denne ikke dekker det? Dessuten ser det ut som egenandelen der er 2100 så det er neppe lønnsomt 

Sår og skader er nok dekt av forsikring :) vi betalte ca 480kr for undersøkelse, rens av sår og antibiotikasprøyte for et år siden. Måtte ikke bedøves.

Anonymkode: e29b7...37c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Minya skrev:

Har du standard forsikring, går både sykdom og skader under denne.

Ja men egenandelen var på 2100 kr og det kom på 780. De rensa såret og ga meg et middel jeg skal smøre på hver dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, lady90 said:

Ja men egenandelen var på 2100 kr og det kom på 780. De rensa såret og ga meg et middel jeg skal smøre på hver dag 

Ja, men egenandelen gjelder for total behandling innenfor en periode på x antall dager, for våre katter gjelder det all behandling innenfor samme skade/sykdom i løpet av 125 dager eller noe sånt. Så skulle det oppstå komplikasjoner, vil det du allerede har betalt regnes under samme forsikringstak, så det blir i praksis billigere over tid.
Var glad for det da den ene pelsdotten vår måtte operere bort en utvekst i pannen for noen år siden. Første runde kostet jo litt, men vår egenandel er 1500+15% av totalbeløpet, så etter hvert betalte vi ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Minya skrev:

Ja, men egenandelen gjelder for total behandling innenfor en periode på x antall dager, for våre katter gjelder det all behandling innenfor samme skade/sykdom i løpet av 125 dager eller noe sånt. Så skulle det oppstå komplikasjoner, vil det du allerede har betalt regnes under samme forsikringstak, så det blir i praksis billigere over tid.
Var glad for det da den ene pelsdotten vår måtte operere bort en utvekst i pannen for noen år siden. Første runde kostet jo litt, men vår egenandel er 1500+15% av totalbeløpet, så etter hvert betalte vi ingenting.

Ja hun på agria ba meg sende inn kvitteringen  siden det telte mot egenandel hvis han igjen skulle bli syk innen 4 måneder. Etter det nullstilles den igjen, så er kun om han blir syk innen 4 måneder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, lady90 said:

Ja hun på agria ba meg sende inn kvitteringen  siden det telte mot egenandel hvis han igjen skulle bli syk innen 4 måneder. Etter det nullstilles den igjen, så er kun om han blir syk innen 4 måneder 

Det er veldig praktisk uansett, i tilfelle rottefelle det skulle oppstå komplikasjoner, eller man må tilbake for flere oppfølginger fordi det tar tid å bli bra igjen.
Uansett veldig bra at du har forsikring, for plutselig er uhellet ute, eller pus blir alvorlig syk, og da blir det plutselig ikke så dyrt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...