Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen der ute kan hjelpe meg.
Jeg har en furutrapp fra 90-tallet som har blank lakk. Jeg skal male vangene hvite og la trinnene være som de er. Men hva gjør jeg med rekkverk og håndløper? Både rekkverket og håndløperen er både tykke og robuste (litt "institusjons" preg) og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her. Skal jeg male alt? Er det mulig å skifte ut noe uten at det koster skjorta? Trenger råd eller ideer til hva jeg gjør. 
Håper noen vil hjelpe meg. 

Dette er ikke bilde av min trapp, men den minner om denne.

Furutrapp

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg malte alt da jeg hadde ganske lik trapp. Fant det enklere enn å skulle tape rundt alt som ikke skulle males. 

Uansett er grunnarbeid alfa og omega når du pusser opp en trapp. Puss godt, vask godt, bruk heftgrunn først og skikkelig gulvmaling som toppstrøk. 

Det vil være mest slitasje i trinn. Jeg valgte å ha slike halvmånetepper i trinn, men det var mindre for slitasjen enn for det at jeg hadde barn jeg ikke ville at skulle skli i trappa. Hadde ikke så lyst til å skli selv heller. Et alternativ er å "male" et lag usynlig sklisikring på trinn, så de blir litt ru. Det har de der de selger maling, men jeg har aldri forsøkt det. 

Anonymkode: 31210...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Brukte lut på furutrappa vår, og den ble skikkelig fin! 

Anonymkode: 0da76...466

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva du tenker gjøre med resten av rommet. Men jeg, personlig, ville gått for sorte trinn, hvite vertikale spiler og gelender i mørkbeiset treverk. Men da må du jo ha en stil der slikt passer inn.

Og så ville jeg revet alt det vertikale spileverket til venstre. Det blir for mye visuelt støy.

Det du kan erstatte «rimelig» er alt av rekkverk og spileverk. Selve trappa (trinn og veggfester) er du stuck med om du ikke vil bla opp penger. 

Anonymkode: c5b97...996

Skrevet

Bare for oppklaring. Bildet er ikke av min trapp, men av en som jeg fant på nettet som ligner. 

Resten av rommet har lys grå panel (farge: skumring) Har hatt tanke om å ha inn noe sort i trappen, men har ikke vist helt hvor. 
Hvor får du tak i "rimelig" rekkverk og spileverk? 

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20200405-203950.png

Screenshot_20200405-203940.png

Anonymkode: d60d5...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, blå skrev:

Bare for oppklaring. Bildet er ikke av min trapp, men av en som jeg fant på nettet som ligner. 

Resten av rommet har lys grå panel (farge: skumring) Har hatt tanke om å ha inn noe sort i trappen, men har ikke vist helt hvor. 
Hvor får du tak i "rimelig" rekkverk og spileverk? 

Det billigste er jo å gjøre det selv. Spiler av gran er billig, men krever jo litt arbeid i form av pussing og gjerne beising. 

Anonymkode: 67351...796

Skrevet

Tusen takk for svar😀.

Den sorte trappa var jo veldig fin.
Vet ikke om jeg klarer å lage egne spiler og håndløper. Mulig jeg må en tur til en byggevarekjede å titte.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Screenshot_20200405-203950.png

Screenshot_20200405-203940.png

Anonymkode: d60d5...ed7

Å herregud, så mørkt og stusselig det ble. Er det en slags emo-dungeon?

Anonymkode: 8f5b4...1dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...