Gå til innhold

Er du eller noen i husstanden i risikogruppen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn i risikogruppen, karantene for å forhindre smitte. 

Anonymkode: 2b8ca...ba2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min er overvektige, så sånn sett er vi i risikosonen. Jeg har hjemmekontor med tre barn på slep og mannen min går på jobb som normalt. Jeg tenker ikke så mye på at jeg er i risikosonen. Selv om jeg er overvektig har jeg god helse og ingen underliggende sykdommer. Ikke mannen min heller.

Anonymkode: e5fa3...60b

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har mannen høyt blodtrykk, ellers ingen risikogruppen. Han er i pappaperm og jeg på jobb i helsevesenet. Vi holder oss hjemme, bare jeg som drar på jobb + handler. Jeg har fått feber nå i kveld, håper det ikke er corona...

Anonymkode: 0ebd7...c51

AnonymBruker
Skrevet

https://www.naaf.no/aktuelt2/seks-sporsmal-og-svar-om-koronavirus-allergi-og-lungesykdom/

1) Hvor farlig er COVID 19 for de med astma og kols?

Dette er det ikke lett å svare på. Dette viruset er nytt og dermed er det ikke mange studier å lene seg på. Men, grunnen til at de med kroniske lungesykdom er ansett som en del av risikogruppen, er fordi vi vet at generelt sett er det en noe forhøyet risiko for mer alvorlige komplikasjoner hos denne gruppen, enn hos lungefriske. Dette ser vi hver influensasesong og når det er andre virussykdommer som spres. Samtidig er det viktig å presisere at de rapportene vi har fått så langt indikerer at lungesyke ikke er høyt representert i den gruppen som blir alvorlig syk. Ung alder minsker også risikoen ytterligere. Dette er gode nyheter. Samtidig skal man være forsiktig, ikke ta unødvendige risikoer og følge nøye med på oppdatert informasjon fra helsemyndighetene.

Anonymkode: 402a4...151

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg kan lese på FHIs sider er det voksne (ikke barn) med alvorlige kroniske lungesykdommer som kols, som inngår der. Men alle slags lungerelaterte sykdommer inngår altså, uansett alder? Finnes noen eksplisitt uttalelse på dette? (Trenger det til jobben.)

Anonymkode: 0fe36...044

Alle med kroniske lungesykdommer, uansett alder er i risikogruppen. Om du trenger mer spesifikt for deg og din situasjon kan du få legeerklæring. Det har jeg fått, jeg har astma. Mannen jobber i et såkalt andrelinjeyrke og måtte vise erklæring på at jeg har astma slik at han fikk innvilget hjemmekontor.

Anonymkode: 9cad6...dee

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes og overvektig. Jeg er permittert og må ikke ut av huset. Er bare ute for å gå tur og handle på butikken, er ikke på butikken ofte. Bor alene.

Anonymkode: 4448c...402

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fedme klasse 3 og fettlever. Har forsøkt å redusere vekten i mange år uten å lykkes, og nå er jeg livredd for å få corona. Er sikker på at jeg ikke overlever dette, og at jeg kommer til å dø fra mannen og barna mine 😢 Har dessverre en samfunnskritisk jobb så får ikke isolert meg som jeg helst vil. 

Anonymkode: 34b72...a24

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke, men mannen påstår at datteren vår har dårlige lunger og er utsatt, siden hun som regel får stygg hoste i 3-4 uker når hun har vært forkjølet. Men jeg tror (håper) han bare er litt i overkant hysterisk...

Anonymkode: 25920...ae1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen min er overvektige, så sånn sett er vi i risikosonen. Jeg har hjemmekontor med tre barn på slep og mannen min går på jobb som normalt. Jeg tenker ikke så mye på at jeg er i risikosonen. Selv om jeg er overvektig har jeg god helse og ingen underliggende sykdommer. Ikke mannen min heller.

Anonymkode: e5fa3...60b

Overvektig, eller fedme? Tror man må over i fedme kategorien før det er noe signifikant økt risiko.

Anonymkode: 69d09...10d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er i risikogruppen; astma, står på immundempende medisiner pga revmatisme, er 46 år. Var allerede sykmeldt før dette, usikker på om jeg hadde fått tilrettelegging på jobb. Bor alene med tenåringsdatter uten underliggende sykdommer.

Anonymkode: e1da6...378

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er. Cystisk fibrose og fire autoimmune sykdommer. Han er for tiden attpåtil satt på immundempende medisiner, så nå er han enda mer utsatt. Ingen av oss har vært utenfor døra siden helt i starten av mars og alt som leveres på døra av matvarer får karantene i kjelleren etter å ha blitt båret inn av meg ikledd munnbind og hansker. Etter å ha hentet det inn (eller gått med søppel) kastes alt av klær rett i vaskemaskina og jeg i dusjen. Jobbe gjør vi via internett fra før, så det fungerer likt som det alltid har gjort. 

Anonymkode: e798a...e73

AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge det. Jeg har astma, han har litt høyt blodtrykk.

Anonymkode: 11c04...026

Skrevet

Jeg blir i risikogruppa om et par dager, medisin som svekker immunforsvar. Fått beskjed om å være ekstra forsiktig ca to uker etter administrasjon. Mannen jobber i varehus, de har sine tiltak der.

• Liker 1
  • Opprett ny...