AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Jeg bor i Tromsø, som har relativt høy andel smittede.( Muligens noe mindre enn det kan virke som ettersom nesten fem prosent av befolkningen her er testet, og landsgjennomsnittet er 1,6 prosent, men følger likevel tiltakene som anbefalt.) Jeg handler når det er færrest mulig i butikkene, holder meg unna kollektivtransport, har hjemmekontor og drar ikke på besøk uten at det er høyst nødvendig. Lurer på hvordan det er på små steder med lite smitte, og hvor folk bor mer spredt. Er man enda mer nøye siden det ofte er lang vei til sykehus, eller er det mer avslappet? Anonymkode: 45d63...317
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 Bor tre timer lenger nord enn deg, men gjør det samme. Selv om kommunen kun har noen få smittede, så holder vi oss hjemme (kun ute i skiløypene, og på matbutikk på kveld, en av oss) Vi lar ikke barna ha lekevenner... De er med hverandre. (tre stk) Anonymkode: 02dd3...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 Jeg bor omtrent tre timer sør for deg og jeg vil si at jeg nok har det mer avslappende i form av at vi har et stort område å bevege oss på. Vi handler med maks to familiemedlemmer i gangen og den eneste som har sosial kontakt med andre enn familien, er tenåringen, som treffer en kompis og gjør utendørs aktiviteter en gang iblant. Ingen av oss tar kollektivtransport. Vi har ikke vært på besøk. Jeg er på jobb med noen få barn og kollegaer hver dag, så jeg anser at det er nok risiko for å bli smittet i hverdagen, da mannen tilhører en spesielt utsatt gruppe. Anonymkode: 5d4fe...c49 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 Opplever det som ekstremt befriende. Her er det virusfri sone og en kan gjøre som en vil. En må ha ferge til og fra stedet og det er bare 1 person som drar og handler. Anonymkode: b5123...747 2
Darkannie Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 Bor 2 timer sør for deg. Ingen smittede i min kommune enda. Ungene har vært hjemme i 3 uker, kun avbrutt av 2 bilturer for å få dem litt vekk. Vi handler 2x i uka og treffer venner på FaceTime. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 Bor i en av de berømte hyttekommunene, og for første gang på flere år har jeg som fastboende benyttet påskefjellet her, til vanlig er det overfylt, så det er befriende å reise dit og føle seg nesten alene i naturen. Ellers handler jeg mindre enn vanlig, nå har jo butikkene her oppe hver dag inkl helligdager så de er lite kø på butikkene her. Føler mange går ute i naturen, men at de fleste unngår shopping senter osv. Synes folk flest er flinke til å høre på råd. Anonymkode: fab67...be9 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 Bor i en kommune 2 timer sør fra deg. Er ute og går tur og leker som normalt. Treffer ingen uansett. En av oss handler en gang i uka, vi besøker ingen, eller tar imot besøk nå. Anonymkode: 074ca...111 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 Bor 8 timer nord for deg. Er noen påviste tilfeller her. Er lite ute, handler sjeldent. Treffer lite folk, er jo lite folk å treffe på 🤣 Er ikke i sentrum, er i gåavstand til heimen. Butikken er rett over gata, så slipper å tenke på kollektiv. Anonymkode: d8728...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Bor 27 timer sør for deg. Han som var smittet i vår kommune kjente han var forkjøla da han kom fra utlandet og holdt seg isolert. Folk holder avstand på bygda tror jeg, men veldig mange går mye på tur, for vi har veldig god plass. Anonymkode: 178f9...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 Bor i utkanten av Narvik, 4 smittede her i kommunen, har ikke vært i byen siden 12 mars, kun 3 ganger på matbutikk, ungene leker kun med hverandre inntil videre. Anonymkode: eb1b7...67f 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #11 Skrevet 6. april 2020 Takk for svar alle sammen! Interessant å lese at alle stort sett følger tiltakene, selv om mange av dere selvfølgelig har litt mer albuerom. Anonymkode: 45d63...317
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #12 Skrevet 6. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Tromsø, som har relativt høy andel smittede.( Muligens noe mindre enn det kan virke som ettersom nesten fem prosent av befolkningen her er testet, og landsgjennomsnittet er 1,6 prosent, men følger likevel tiltakene som anbefalt.) Jeg handler når det er færrest mulig i butikkene, holder meg unna kollektivtransport, har hjemmekontor og drar ikke på besøk uten at det er høyst nødvendig. Lurer på hvordan det er på små steder med lite smitte, og hvor folk bor mer spredt. Er man enda mer nøye siden det ofte er lang vei til sykehus, eller er det mer avslappet? Anonymkode: 45d63...317 Jeg bor nord for Oslo mot Hamar og her er svært få smittet. Kommunen er stor med 33tusen, men det er også en arealrik kommune med flere forskjellige sentrum. Nærmeste kjøpesenter ligger 25 minutter unna med bil, mens nærmeste tettstedsentrum er 5 min unna med bil. Eneste kollektivtilbud her er skolebuss. Ellers må man kjøre til togstasjonen. Det er 1time med bil til sykehus her. Jeg handler som normalt, men her jeg bir er nærmeste nabo et stykke unna så vi bor ikke såpass tett her ute at det er naturlig å omgåes. Jeg har ironisk nok hatt korona og var kommunens nr 13 til å få det. Tror vi fortsatt er under 20 som har det. Virker som de fleste her lever som normalt utenom å gå på jobb mm. Avstand i butikken overholdes helt fint. Egentlig er den eneste forskjellen at ungene er hjemme. Anonymkode: 1a05f...d36
Snabeltann Skrevet 6. april 2020 #13 Skrevet 6. april 2020 Jeg drar ikke lenger til tromsø på helgeturer, sykehus, etc... Som man vanligvis gjør. Handler alt i hjemkommunen, selv om det er dyrere. Blir vi syk her så er det 3,5 timer til nærmeste sykehus (Tromsø)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Tromsø, som har relativt høy andel smittede.( Muligens noe mindre enn det kan virke som ettersom nesten fem prosent av befolkningen her er testet, og landsgjennomsnittet er 1,6 prosent, men følger likevel tiltakene som anbefalt.) Jeg handler når det er færrest mulig i butikkene, holder meg unna kollektivtransport, har hjemmekontor og drar ikke på besøk uten at det er høyst nødvendig. Lurer på hvordan det er på små steder med lite smitte, og hvor folk bor mer spredt. Er man enda mer nøye siden det ofte er lang vei til sykehus, eller er det mer avslappet? Anonymkode: 45d63...317 Bor på en plass med forholdsvis lite folk - og forholdsvis få smittede. De som er smittet er folk som har vært på ferie i Italia og slik. Tilsynelatende lite såkalt «stille smitte» i befolkningen her. Tror ikke jeg er hverken mer nøye eller mer avslappet. Holder meg hjemme så mye det går (med unntak av matbutikken), går på turer og følger rådene som kommer - både lokalt og nasjonalt. Tenker ikke at vi er «fritatt» fra å følge rådene bare fordi vi så langt har vært heldige her. Da er vi ikke «heldige» så veldig lenge, tenker jeg. Anonymkode: 70f88...f11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 1 hour ago, Snabeltann said: Jeg drar ikke lenger til tromsø på helgeturer, sykehus, etc... Som man vanligvis gjør. Handler alt i hjemkommunen, selv om det er dyrere. Blir vi syk her så er det 3,5 timer til nærmeste sykehus (Tromsø) Har du vanligvis faste timer på UNN som nå er avlyst, eller har du valgt å avlyse selv? Anonymkode: 45d63...317
youcancallmejune Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 Her har vi vært uheldige og fått et relativt høyt antall smittede i forhold til folketallet. Vi har faktisk flere enn mange av de de større byene i fylket, så vi må være svært forsiktige. Tallene stiger fortsatt. Det betyr at lekevenner og slikt er uaktuelt og at vi må gå så lite som overhodet mulig på butikken.
Snabeltann Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vanligvis faste timer på UNN som nå er avlyst, eller har du valgt å avlyse selv? Anonymkode: 45d63...317 Nei, men kjeveortoped med barn (avlyst). Ikke sykehus, men rett attmed.
Anbefalte innlegg