AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Hva forventer dere av en 5 åring? av oppførsel, hva de greier selv, hva hjelper dere med? Anonymkode: 16d30...40b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 Forventer veldig mye, men må også hjelpe med veldig mye. Orker ikke å skrive alt, for det blir flere A4-sider. Noe spesielt du tenker på? Anonymkode: df07d...d90
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 Ved måltider feks? Anonymkode: 16d30...40b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 Sender dere feks på rommet eller gir noen form for straff ved dårlig oppførsel? Anonymkode: 16d30...40b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 Rommet skal da ikke være noen straff. Trappa derimot... Anonymkode: 3c7f3...d23
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 Okey sånn ja, er ikke forelder selv. Har fått ett barn inn i livet mitt å er litt overasket. Hele dagen styres etter barnets ønsker, det hyles og sutres, får ikke gå med søpla engang for barnet sier nei. Jeg er glad i barn, men trodde ikke det var sånn. Anonymkode: 16d30...40b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 Min blir aldri satt hverken på rom eller noe annet sted. Barn skal ikke sitte alene med skam og noe vi heldigvis lærte på ICDP kurs så vi ikke gjorde den feilen. Vi snakker til henne om hva hun har gjort, hvorfor det er galt osv. Er det en ting som gjentar seg kan vi innføre en konsekvens men det er noe med umiddelbar virkning. Ikke at hun ikke får noe 2 dager senere da de tingene ikke henger sammen for henne.Hun hjelper til å dekke bord, sette i oppvaskmaskin, rydde ut av oppvaskmaskin, rydder, vasker av bord og diverse. Hun elsker å være delaktig samt å lære nye ting. Hun går gjerne ut med søppel (på dagtid). Noen ganger sier hun nei men hun "tjener" penger til lørdagsgodteri på oppgavene (1kr pr ting). Veldig deilig med hjelpen jeg får Anonymkode: 13627...6df 1
Heltærlig Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 Er jo så liten og søt ungen, mente ikke straff men mer reaksjon. Det å leke alene er det for tidlig?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Vår 5 åring hjelper til med matlaging, vasking innimellom, og rydde etter å ha lekt selv. Kle på seg selv selvfølgelig. Ser nå når jeg ser hva andre skriver at vi bør involvere han mye mere i ting, har glemt litt å involvere han i husarbeid. Han henter ting og bærer ting og sånt når det trengs, men kunne helt klart gjort mer. Han leker mye alene og det forventes definitivt..! Anonymkode: b8dc2...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 Dekker på bord, hjelper til med å rydde av, rydder rom og leker, kler på og av seg selv, parer sokker (med mønster), rydder gang... mye av dette er ukesoppdrag for å få 20 kroner i ukepenger (er yngst). Hun gjør ganske mye sammenlignet med brødrene på samme alder, men har store rollemodeller og elsker å hjelpe til! Vi jobber derimot med det å gi beskjed når noe er galt i stedet for å gjemme seg for å gråte. Hun kan ofte gråte og trasse for småting, men dette prater vi om når situasjonen har roet seg. Bruker aldri straff. Anonymkode: 06786...cf9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 Hva sier dere når barnet gråter? Hvordan snakke om hva de føler feks? Om jeg sier gråter du fordi du er lei deg og sint, er det innafor så de forstår det? Jeg tror 5 åringer forstår ganske mye selv om de er små. Anonymkode: 16d30...40b
Tellus Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 Her sitter 5åringen ved bordet til siste barn er ferdig å spise. Følger vanlige bordskikkregler. Blir det tull får hun beskjed om å skjerpe seg/oppføre seg. Ingen trussel om straff. Hun er blitt bedre i det siste på å ta tallerken til vasken. Smører skiva selv, vi hjelper litt. Klarer å helle i melk, vi hjelper viss den er veldig full/tung. Steller seg selv på morgenen, vi hjelper med tannpuss. Hun velger klær og kler seg selv. Vi må av og til minne henne på å ta på sokker. hvis hun gråter spør jeg hva det er, vanligvis aner det meg hva grunnen er å da spør jeg direkte. Snakker om det leie med en gang, trøster og blir ferdig med det. Her sutres det lite, men hun er veldig opptatt av at ting skal være rettferdig og det hender jo at det ikke alltid blir slik hun vil med to brødre også. Hun viser stor glede over å få være med å hjelpe meg med oppvask, skrelle grønnsaker, hente ting, støvsuge... 5 åringer både forstår og kan klare mye☺️
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 Her sier forelderen at den andre forelderen blir sinna viss barnet ikke gjør sånn og sånn (eks ved matbordet eller gråte situasjoner) -det er mange måter å oppdra barn tydeligvis. Anonymkode: 16d30...40b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #14 Skrevet 13. april 2020 Ingen er slik eller sånn fordi de er fem år, og det spiller ingen rolle for deg hva du generelt kan forvente og hvordan andre er og har det. Forhold deg til det barnet du har foran deg, og bli kjent med akkurat han/henne. Det viktigste er jo hvordan foreldrene oppfører seg. Lar de femåringen bestemme om noen skal gå ut med søpla, er det ikke mye vi eller du kan gjøre med det. Barn er som alle andre mennesker, veldig forskjellige. Og siden de lever og lærer av veldig forskjellige voksne, forsterkes dette i familier før de rekker p lære av samfunnet rundt. Jeg kan skrive at jeg forventer at en femåring ikke tuller for mye ved matbordet, men jeg har to barn som fortsatt tuller og synger og styrer altfor mye, og nå er den eldste ti. Jeg FORVENTER/ønsker/har forsøkt å få skikk på det i åresvis, og det blir feil å si at vi har gitt opp eller barna er håpløst bortskjemte. Jeg kjenner femåringer som har bedre bordskikk enn mine. Jeg forventer at det er på plass til slutt, og at andres barn også er mer bråkete hjemme hos seg selv enn hos andre. Anonymkode: a1757...7c0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #15 Skrevet 14. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen er slik eller sånn fordi de er fem år, og det spiller ingen rolle for deg hva du generelt kan forvente og hvordan andre er og har det. Forhold deg til det barnet du har foran deg, og bli kjent med akkurat han/henne. Det viktigste er jo hvordan foreldrene oppfører seg. Lar de femåringen bestemme om noen skal gå ut med søpla, er det ikke mye vi eller du kan gjøre med det. Barn er som alle andre mennesker, veldig forskjellige. Og siden de lever og lærer av veldig forskjellige voksne, forsterkes dette i familier før de rekker p lære av samfunnet rundt. Jeg kan skrive at jeg forventer at en femåring ikke tuller for mye ved matbordet, men jeg har to barn som fortsatt tuller og synger og styrer altfor mye, og nå er den eldste ti. Jeg FORVENTER/ønsker/har forsøkt å få skikk på det i åresvis, og det blir feil å si at vi har gitt opp eller barna er håpløst bortskjemte. Jeg kjenner femåringer som har bedre bordskikk enn mine. Jeg forventer at det er på plass til slutt, og at andres barn også er mer bråkete hjemme hos seg selv enn hos andre. Anonymkode: a1757...7c0 Dette har du nok helt rett i, det var godt sagt. Barnet er herlig, stusset mer over forelderen sin måte og oppdra på. Anonymkode: 16d30...40b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå