Gå til innhold

Råd til smokkeslutt 5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

vår sønn bruker fortsatt smokk når han skal sove også spytter han den ut når han har sovnet. Aldri på dagen men kun ved innsovning. Men eg har prøvd flere ganger å slutte med dette. Nå vil eg prøve igjen. Noe tips og råd? 😭🙌🏼 Trenger ikkje en leksjon om at han er for stor til smokk. Ellers takk.

Anonymkode: 45e27...911

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kaste smokkene. Si at han er for stor.

Anonymkode: a1469...b11

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Bestikkelser. Gi ham en stor, fin leke han ønsker seg i bytte for smokkene.

Avtal når dere skal slutte, og hold dere til den dagen. Ikke forhandle etter dette. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 71d5a...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få barnet til levere smokkene fra seg til noen som "trenger" de mer. F.eks en baby dere kjenner/vet om. I disse koronatider er det sikkert greit at dere bare "later" som, lag til en pakke med alle smokkene som liksom blir levert avgårde. 

Vær sikker på at alle smokkene er helt borte, og du heller skal ikke ha noen i bakhånd. Stålsett deg på en uke med urolige netter og mye grining. 

Anonymkode: 44369...d13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungen skulle sluttet for 3 år siden...

Anonymkode: 57cab...54d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hold opp. 

Anonymkode: 71d5a...409

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Send dem i posten til brannbamse bjørnis. Vår er 3 år og veldig opptatt av at det nå er bjørnis som har smokken hennes. Vet ikke om en 5-åring er like lett å lure da. 

Anonymkode: f49e3...348

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk samme problemet. Hen blir 5 år til høsten 😬 Blir helt krakilsk om hen ikke har den ved legging. Min bruker den heller ikke på dagen. 

Anonymkode: ff60c...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk samme problemet. Hen blir 5 år til høsten 😬 Blir helt krakilsk om hen ikke har den ved legging. Min bruker den heller ikke på dagen. 

Feel you! Det er helt forferdelig fordi dei blir jo helt ute 😕 vondt å se de sånn. Men er det like skadelig når det kun er på natten? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar meg. Du vet ingenting om hvorfor ting er slik det er. Håper du gjør alt etter boken, siden du så fort kan dømme andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Belønningssystem fungerte strålende her. Han fikk en bil etter 10 netter uten.

Dette er en kamp du må ta nå. 

Anonymkode: 3118b...e15

Gjest Chroma
Skrevet

Belønningssystem? Med klistremerker han kan henge på et ark hver morgen han har vært uten smokk kvelden før? 

AnonymBruker
Skrevet

Feel you! Det er helt forferdelig fordi dei blir jo helt ute 😕 vondt å se de sånn. Men er det like skadelig når det kun er på natten? 

Her sier tannlegen at han helst skulle se at hen slutter så snart som mulig også på natt, så planen min var vel å bli ferdig med det nå i løpet av påsken kanskje? Vet bare ikke hvordan jeg skal få gjort det så skånsomt for hen som mulig. Er jo hjerteskjærende når det hikstes og tårene renner 🥺😢

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar meg. Du vet ingenting om hvorfor ting er slik det er. Håper du gjør alt etter boken, siden du så fort kan dømme andre.

Det var egentlig en spøk, beklager. Men hva med å sende smokken til Kaptein Sabeltann ?

AnonymBruker
Skrevet

Forferdelig vanskelig å overse alderen... 🤦🏻‍♀️

Men nå er det påske; hva med å si at i år har påskeharen gitt beskjed om at han kun kommer med påskeegg til store barn som legger ut alle smokkene sine... Regner med han har veldig lyst på påskeegg 😊

Så kan han tegne en fin tegning, skrive "til påskeharen" og legge tegningen og alle smokkene i en liten plastpose, som påskeharen kommer og henter. Og selvsagt leverer et påskeegg til takk 😉

Mistenker deg for å være en som lett gir etter... (sorry! 🙈)

Så dersom dette blir et problem ved leggetid, så ta det på dagtid!

Fortell gutten at han kan gjøre dette og hvor spennende det vil bli, fortell tidlig på dag. Foreslå at dere kan prøve imorgen. Store sjanser for at han har lyst til det! Minn han på det, i form av "tenk så spennende det blir i morgen! Tror du påskeharen kommer?" et par ganger.

Ikke ta det opp akkurat når han legger seg!

Så neste dag spør du "skal vi tegne og lage til for påskeharen nå?" Så hjelper du han, dere legger det i posen med ALLE smokkene! Så legger dere det et lurt sted, så ingen stjeler det. Dere må selvsagt holde dere unna, så dere ikke forstyrrer.

Så kan far ta ham med en tur ut (eller sett ham i badekaret), så tar du posen og bærer den UT i søpla! Riv opp posen og la smokkene ramle godt ned i avfallet (jepp, dette er for din del 😉)

Så når gutten er tilbake, så spiser dere middag og gjør som vanlig. Etter middag så kan du be ham sjekke om posen ligger der enda.... Da finner han i stedet et påskeegg fylt med godis og er i ekstase.

Da blir du også over deg av overraskelse, og skryter hvor flink og lur han var som la ut posen! Og så heldig at påskeharen kom forbi. Hurra 😂

Når kvelden kommer kanskje han spør etter smokk (dvs en 5åring bør huske hva han gjorde..), men da får du minne ham på at han vet da at påskeharen hentet dem før idag. Blir det leven etter dette, da er det faktisk kun DU som må holde deg til saken!! Det finnes IKKE flere smokker!

Pass på at det ikke finnes smokker noe sted, send, rom, bad, skuffer, lommer, bil, ryggsekk, etc!!

Lykke til, dette bør gå som smurt!

Anonymkode: 041d9...141

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sier tannlegen at han helst skulle se at hen slutter så snart som mulig også på natt, så planen min var vel å bli ferdig med det nå i løpet av påsken kanskje? Vet bare ikke hvordan jeg skal få gjort det så skånsomt for hen som mulig. Er jo hjerteskjærende når det hikstes og tårene renner 🥺😢

Unnskyld meg, men det er bare ren manipulering av mor.... 😉

Anonymkode: 041d9...141

• Liker 4
Gjest Dorey
Skrevet

Herregud, ungen er 5 år! Han skulle ha slutter for flere år siden. Dere må bare la ham hyle og skrike da. Her må dere være voksne og ansvarlige, det er ikke han som bestemmer dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg puttet vi alle smokkene i en konvolutt og sendte til kaptein sabeltann. Han fikk en skattekiste med sjokolademynter og figurer. Han skrek etter smokken noen netter, men det gikk over. 

Det er tøft, men du må bare stå i det. Tenk det sånn at neste år skal barnet begynne på skole. Flaut for han å fortsatt bruke smokke. Snakke om at det er små barn som bruker smokke og at han er en stor gutt 🙂 

lykke til 🙂

Anonymkode: d6cfc...1d6

AnonymBruker
Skrevet

Legge smokken ut så julenissen kan hente 😊 Har funket godt for flere jeg kjenner. Den første natta var vel litt trist men 

Anonymkode: 2634d...f19

AnonymBruker
Skrevet

Vi pakket smokkene i en pose, hang den på ytterdøren og ventet på at julenissen skulle hente den. Her kan man jo velge hvem man vil, eks påskeharen. Neste morgen hang det en ny pose på ytterdøren som var fra julenissen, en liten gave. Det var veldig spennende å legge seg den kvelden for å se om det kom noe tilbake. Det gikk over all forventning. Men, nå var barnet en del yngre så mulig det var lettere å lure han. 

Men, du må ikke ha noen i reserve slik at du gir likevel. Også må du bare stålsette deg. Det kan godt være det går mye bedre enn du tror.

Anonymkode: d328c...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...