AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Jeg har absolutt null peiling på uteplanter, og håper kanskje noen kan gi meg noen gode råd her. Vi har en balkong og en takterrasse hvor vi ønsker å pynte opp med planter, men er usikre på hva som bør plantes hvor. Generelt sett er jeg ganske dårlig til å huske vanning og sånt, så vi bør egentlig ha planter som tåler å klare seg litt selv. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha urter (basilikum, mynte, timian), men trenger tips til hvor de vil trives best. Balkong: Denne er nordvendt og har sol i noen timer på morgenen, og noen timer på ettermiddag/kveld. Her tenker jeg å ha balkongkasser samt noen krukker med enkeltstående planter. Men jeg aner ikke hva som passer med tanke på solforhold. Terrassevegg: Denne veggen har sol 5-6 timer på ettermiddag/kveld. Den er veldig «lun». Kunne kanskje tenkt meg en slags klatreplante der, hvis det ikke er den beste plassen for urter. Terrassetak: Dette er på taket ved takterrassen, og her er det sol nesten hele dagen, da det er sydvendt. Her tenker jeg balkongkasser som settes rett på taket. Noen som har gode forslag til planter som kan passe de forskjellige stedene? Hadde vært supert med gode råd fra noen som er flinkere på dette enn meg. 😅 Anonymkode: 239b6...3c6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 Gode tips: https://www.plantasjen.no/planter-pa-balkongen-og-terrassen-slik-lykkes-du.html Anonymkode: 3a691...cfe 1
Miss-Grey Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 Sett basilikum på takterrassen, der det er sol nesten hele dagen. Men den kan være litt sensitiv for vind, så vær obs på det 😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt null peiling på uteplanter, og håper kanskje noen kan gi meg noen gode råd her. Vi har en balkong og en takterrasse hvor vi ønsker å pynte opp med planter, men er usikre på hva som bør plantes hvor. Generelt sett er jeg ganske dårlig til å huske vanning og sånt, så vi bør egentlig ha planter som tåler å klare seg litt selv. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha urter (basilikum, mynte, timian), men trenger tips til hvor de vil trives best. Hva som trives hvor er veldig avhengig av klimasone og mikroklima. Du må nesten lese om de forskjellige plantene du ønsker, og prøve deg frem. Balkong: Denne er nordvendt og har sol i noen timer på morgenen, og noen timer på ettermiddag/kveld. Her tenker jeg å ha balkongkasser samt noen krukker med enkeltstående planter. Men jeg aner ikke hva som passer med tanke på solforhold. Google skyggeplanter eller planter som tåler skygge. Terrassevegg: Denne veggen har sol 5-6 timer på ettermiddag/kveld. Den er veldig «lun». Kunne kanskje tenkt meg en slags klatreplante der, hvis det ikke er den beste plassen for urter. Spiselig eller ikke? Feks sukkererter, erteblomster, humle, solsikke, tomat, agurk. Hvis du har en stor krukke og kan vinterbeskytte den kan du kanskje prøve deg på ei rose eller en klematis (eller bare kjøpe ny hvert år, funker det og). Terrassetak: Dette er på taket ved takterrassen, og her er det sol nesten hele dagen, da det er sydvendt. Her tenker jeg balkongkasser som settes rett på taket. Bare pass på at du ikke ødelegger taket. Hvis det er lunt kan du sikkert ha det meste av solelskende planter, men de kommer til å trenge masse vann hvis det er varmt. Noen som har gode forslag til planter som kan passe de forskjellige stedene? Hadde vært supert med gode råd fra noen som er flinkere på dette enn meg. 😅 Like viktig som plantene er krukkene du bruker. De bør være store, god drenerte men samtidig ha en form for vannreservoar hvis du glemmer å vanne, og du bør bruke god jord, gjerne en kombinasjon av jord, sand, organisk materiale og eventuelt bokashikompost hvis dere bruker det til matavfall. Bare kjøpejord blir til papp omtrent i løpet av en sesong, og blir den først tørr er den veldig vanskelig å få til å ta vann skikkelig igjen. Urter krever veldig forskjellige vekstforhold, så her må du nesten lese deg opp og prøve deg frem. Anonymkode: 239b6...3c6 Anonymkode: 3aa2b...e7e 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gode tips: https://www.plantasjen.no/planter-pa-balkongen-og-terrassen-slik-lykkes-du.html Anonymkode: 3a691...cfe 6 timer siden, Miss-Grey skrev: Sett basilikum på takterrassen, der det er sol nesten hele dagen. Men den kan være litt sensitiv for vind, så vær obs på det 😊 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 3aa2b...e7e Tusen takk for gode råd og innspill, alle tre. 🙌🏻🙌🏻🙌🏻 Anonymkode: 239b6...3c6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 Mitt råd er at du organiserer en eller annen form for automatisk vanning. Har du utekran på takterrassen? Hvis ikke bør du få det. Det finnes vanningsanlegg som pumper vann opp fra en tønne, basert på solcellekraft også. Anonymkode: 89f9d...f7f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt null peiling på uteplanter, og håper kanskje noen kan gi meg noen gode råd her. Vi har en balkong og en takterrasse hvor vi ønsker å pynte opp med planter, men er usikre på hva som bør plantes hvor. Generelt sett er jeg ganske dårlig til å huske vanning og sånt, så vi bør egentlig ha planter som tåler å klare seg litt selv. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha urter (basilikum, mynte, timian), men trenger tips til hvor de vil trives best. Balkong: Denne er nordvendt og har sol i noen timer på morgenen, og noen timer på ettermiddag/kveld. Her tenker jeg å ha balkongkasser samt noen krukker med enkeltstående planter. Men jeg aner ikke hva som passer med tanke på solforhold. Jeg anbefaler deg å ha store krukker. Store krukker gir mer stabil vanntilførsel og er dermed mindre til bry. Store, tunge krukker er et must i nordveggen - ellers ligger de og plantene dine og ruller i vinden hele sommeren igjennom. plante: margaritter. Mye moro, lav pris, lite vedlikehold. Eneste planten jeg har funnet som oppriktig trives i vind og skygge. Terrassevegg: Denne veggen har sol 5-6 timer på ettermiddag/kveld. Den er veldig «lun». Kunne kanskje tenkt meg en slags klatreplante der, hvis det ikke er den beste plassen for urter. Dette er et godt sted for vekster som liker sol, men ikke varme. Reddiker og andre «norske» Vekster vil like seg her. Her skal du også dyrke koriander og persille, dersom du ønsker å dyrke det. Her trives basilikum. Klematis er også en ide til klatreplanter (dog den stortrives ikke i Norge, så den er mye til bry). Vil du ha lav-vedlikehold klatring er erter mitt tips. Erteplanter er moro og vokser som bare pokker Terrassetak: Dette er på taket ved takterrassen, og her er det sol nesten hele dagen, da det er sydvendt. Her tenker jeg balkongkasser som settes rett på taket. Her skal du ha alle urtene dine som trives rundt middelhavet. Rosmarin, timian, estragon, mynte, løker, lavendel, tomat, agurk, paprika - fantasien setter grenser. Dersom det blåser også her - store krukker og levegg. Ikke undervurder vindens evne til å piske planter til døde. Noen som har gode forslag til planter som kan passe de forskjellige stedene? Hadde vært supert med gode råd fra noen som er flinkere på dette enn meg. 😅 Anonymkode: 239b6...3c6 Anonymkode: a0674...450 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...klematis... Anonymkode: a0674...450 Jeg har en klematis, Summer Snow, og den klippes ned til 30 cm hver vår, og blir 4 meter innen sommeren er over 😛 Og den står i en undersolt vegg hvor det er ganske tørt 😛 Men har to andre som har kommet med kanskje 10 blomster til sammen siden jeg plantet dem for 4 år siden, så noen er mer voksevillige enn andre! Anonymkode: 3aa2b...e7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #9 Skrevet 6. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd er at du organiserer en eller annen form for automatisk vanning. Har du utekran på takterrassen? Hvis ikke bør du få det. Det finnes vanningsanlegg som pumper vann opp fra en tønne, basert på solcellekraft også. Anonymkode: 89f9d...f7f 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: a0674...450 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en klematis, Summer Snow, og den klippes ned til 30 cm hver vår, og blir 4 meter innen sommeren er over 😛 Og den står i en undersolt vegg hvor det er ganske tørt 😛 Men har to andre som har kommet med kanskje 10 blomster til sammen siden jeg plantet dem for 4 år siden, så noen er mer voksevillige enn andre! Anonymkode: 3aa2b...e7e Takk for innspill dere! 🙌🏻 Vi har ikke utekran på takterrassen og heller ikke mulighet for det dessverre. Men uansett så må jeg vel skjerpe meg litt med vanning når jeg først skal bestemme meg for å pynte opp litt. Men jeg skal sjekke hvilke hjelpemidler som finnes. På terrasseveggen kan jeg ikke plante fra «bakken» av, så her må jeg ha planter som kan sitte i krukker på veggen. Klematis ser fint ut, men de ser ut som de plantes fra bakken og vokser opp? Tror nok i så fall jeg trenger mer noe som vokser «ut» fra en krukke. Jeg hadde margeritter på balkongen for noen år siden. De var et sørgelig syn. Husker bare at alt av blader og blomster visnet bort. 😅 Blir jo litt skeptisk til egne ferdigheter da, når de visstnok skal være ganske hardføre. Anonymkode: 239b6...3c6
rampeguri Skrevet 6. april 2020 #10 Skrevet 6. april 2020 Har du et bra hagesenter i nærheten? I så fall anbefaler jeg deg og stikke innom der og spørre. Selv om det skal være på balkong/terrasse så kan det være lokale forhold å ta med i betraktning også.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #11 Skrevet 6. april 2020 4 minutter siden, rampeguri skrev: Har du et bra hagesenter i nærheten? I så fall anbefaler jeg deg og stikke innom der og spørre. Selv om det skal være på balkong/terrasse så kan det være lokale forhold å ta med i betraktning også. Ja, jeg har plantasjen ikke så langt unna. Så jeg tenkte å spørre meg til råds der også. 😊 Anonymkode: 239b6...3c6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #12 Skrevet 6. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill dere! 🙌🏻 Vi har ikke utekran på takterrassen og heller ikke mulighet for det dessverre. Men uansett så må jeg vel skjerpe meg litt med vanning når jeg først skal bestemme meg for å pynte opp litt. Men jeg skal sjekke hvilke hjelpemidler som finnes. På terrasseveggen kan jeg ikke plante fra «bakken» av, så her må jeg ha planter som kan sitte i krukker på veggen. Klematis ser fint ut, men de ser ut som de plantes fra bakken og vokser opp? Tror nok i så fall jeg trenger mer noe som vokser «ut» fra en krukke. Jeg hadde margeritter på balkongen for noen år siden. De var et sørgelig syn. Husker bare at alt av blader og blomster visnet bort. 😅 Blir jo litt skeptisk til egne ferdigheter da, når de visstnok skal være ganske hardføre. Anonymkode: 239b6...3c6 Jeg anbefaler dem til nordveggen av en grunn. De liker ikke direkte sol når det er varmt. Direkte sol midt på dagen er et av de tøffeste vokseklimaene. Men skal du henge noe i en liten balkongkasse over et rekkverk: vurder kunstige planter. Margeritter vil ikke klare seg i et sånt opplegg. Veldig, veldig få ting vil. Balkongkasser er masse vedlikehold og lite moro. Og plant ting i store krukker. 5 liter som absolutt minimum, helst 10-20 liter. Planter du i små krukker og sol må ting vannes 3 ganger om dagen for å trives. Og det har jo ingen tid til. Med 10 liter og full sol slipper du unna med å vanne hver kveld. Anonymkode: a0674...450
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #13 Skrevet 6. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har plantasjen ikke så langt unna. Så jeg tenkte å spørre meg til råds der også. 😊 Anonymkode: 239b6...3c6 Plantasjen er sjelden veldig bra. I tilfelle reis dit på dagtid og spør etter en gartner. Margeritter på stelles de og, visnede blomster må tas bort fortløpende hvis ikke blir det bare rot. Klematis kan godt vokse i krukke en sesong så lenge krukken er stor nok, men om den overvintrer er det annet spørsmål. Alle planter som vokser "fra bakken" kan i prinsippet også vokse i krukker, med større eller mindre grad av hell. Anonymkode: 3aa2b...e7e
Jytte Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 Jeg er veldig glad i blodranke /blodbeger (de kan henge i krukker og kan også klatre) og blomkarse. Er ingen blomsterekspert, så søk deg opp på dem. Blodbeger krever en del vanning og kan være vanskelig å få tak i, men her får du tips. https://www.moseplassen.no/2012/01/blodbeger/ Tomater krever mye sol og en del varme. Reddik, erter og urter er som regel lette å få til, men f.eks. basilikum krever litt mye vann (etter min mening). Jordbær får du kjøpt som du kan ha i krukker eller i blomsterkasse. Ett år fikk jeg tak i bær som ble søte, året etter bare sure bær på de nye plantene. Tomater kan jeg glemme, har sol fra cirka kl. 14 til 20, men det var kanskje en kald sommer den gangen jeg forsøkte. Bruker å gjøre det enkelt med litt stemorsplanter, blodbeger, blomkarse og lavendel. De årene jeg er mye borte har jeg nesten ingen planter.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 Når du ikke har automatisk vanning, vil jeg foreslå: Nordvendt balkong: egentlig det meste som tåler norsk klima, og ikke trenger mye sol. Terrasse: Klokkeranke (Cobaea scandens). Den må ha noe å klatre på. Tak: Tørketålende krydderplanter, som timian og rosmarin. Når du ikke er ivrig på å vanne, bør du ikke ha for mye å vanne på. Blir det en varm sommer, kan det fort gå med 30-40 liter per dag på selv en relativt liten balkong hos en planteelsker. Når du har vanne så mye hver dag i en måned, er du lei, selv som planteelsker. Anonymkode: 89f9d...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler dem til nordveggen av en grunn. De liker ikke direkte sol når det er varmt. Direkte sol midt på dagen er et av de tøffeste vokseklimaene. Men skal du henge noe i en liten balkongkasse over et rekkverk: vurder kunstige planter. Margeritter vil ikke klare seg i et sånt opplegg. Veldig, veldig få ting vil. Balkongkasser er masse vedlikehold og lite moro. Og plant ting i store krukker. 5 liter som absolutt minimum, helst 10-20 liter. Planter du i små krukker og sol må ting vannes 3 ganger om dagen for å trives. Og det har jo ingen tid til. Med 10 liter og full sol slipper du unna med å vanne hver kveld. Anonymkode: a0674...450 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Plantasjen er sjelden veldig bra. I tilfelle reis dit på dagtid og spør etter en gartner. Margeritter på stelles de og, visnede blomster må tas bort fortløpende hvis ikke blir det bare rot. Klematis kan godt vokse i krukke en sesong så lenge krukken er stor nok, men om den overvintrer er det annet spørsmål. Alle planter som vokser "fra bakken" kan i prinsippet også vokse i krukker, med større eller mindre grad av hell. Anonymkode: 3aa2b...e7e 40 minutter siden, Jytte skrev: Jeg er veldig glad i blodranke /blodbeger (de kan henge i krukker og kan også klatre) og blomkarse. Er ingen blomsterekspert, så søk deg opp på dem. Blodbeger krever en del vanning og kan være vanskelig å få tak i, men her får du tips. https://www.moseplassen.no/2012/01/blodbeger/ Tomater krever mye sol og en del varme. Reddik, erter og urter er som regel lette å få til, men f.eks. basilikum krever litt mye vann (etter min mening). Jordbær får du kjøpt som du kan ha i krukker eller i blomsterkasse. Ett år fikk jeg tak i bær som ble søte, året etter bare sure bær på de nye plantene. Tomater kan jeg glemme, har sol fra cirka kl. 14 til 20, men det var kanskje en kald sommer den gangen jeg forsøkte. Bruker å gjøre det enkelt med litt stemorsplanter, blodbeger, blomkarse og lavendel. De årene jeg er mye borte har jeg nesten ingen planter. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du ikke har automatisk vanning, vil jeg foreslå: Nordvendt balkong: egentlig det meste som tåler norsk klima, og ikke trenger mye sol. Terrasse: Klokkeranke (Cobaea scandens). Den må ha noe å klatre på. Tak: Tørketålende krydderplanter, som timian og rosmarin. Når du ikke er ivrig på å vanne, bør du ikke ha for mye å vanne på. Blir det en varm sommer, kan det fort gå med 30-40 liter per dag på selv en relativt liten balkong hos en planteelsker. Når du har vanne så mye hver dag i en måned, er du lei, selv som planteelsker. Anonymkode: 89f9d...f7f Tusen takk for tips og råd alle sammen. Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å komme med så mange gode innspill. 🙏🏻❤️ Idag tok jeg turen til Plantasjen, og fikk vel delvis bekreftet som ab over her nevner, at det er begrensede muligheter der. Gikk rundt og vimet i to timer (😂) og kom ut nesten tomhendt. Hovedsaklig fordi jeg ikke har peiling selv, men også delvis fordi utvalget var dårlig og hjelpen fra de ansatte var så som så... Jeg tenkte jeg skulle finne noen «ferdig utvokste» urter som jeg kunne ta med hjem, men det hadde de ikke noe av. Bare frø og sånne små «jordklumper» som man må plante i større mengder jord. Av blomster som tåler å stå ute nå, var også utvalget veldig begrenset, men det skyldes kanskje at jeg er litt for tidlig ute. Når det gjelder spiselige planter, så har jeg kun ambisjoner om urter her. Grønnsaker og sånt holder jeg meg unna, både grunnet plass, interesse og manglende kompetanse. Så ut over urtene ser jeg egentlig bare for meg dekorative blomster/planter. Men jeg fant ihvertfall en fin «potteholder» som jeg kan ha tre løse potter oppi, og sette på taket. Tror det blir en grei løsning der, for da kan jeg løfte ut pottene hver for seg ved stell og sånt. Mye enklere enn en tung balkongkasse som er fylt med jord. Jeg skal prøve å gjøre litt mer research på planter og slikt før jeg drar til noen butikk igjen. Forhåpentligvis kan jeg være litt mer effektiv og målbevisst da. 😅 Anonymkode: 239b6...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 Du er nok litt tidlig ute for det meste, utover de mest kuldetålende plantene. Vent til mai/juni avhengig av hvor du bor. Hvis du sier sånn ca hvor du bor kan vi sikkert komme med tips til bedre shoppingsteder enn Plantasjen Gjør litt research ja! Gjerne også bruk litt tid på å se på ulike løsninger for å lage vannreservoar i krukkene dine, samtidig som du opprettholder dreneringen, det sparer deg for mye vanning og døde planter! Du kan jo også se på spiselige blomster. Mye artig der som man ikke tenker over, feks ringblomster (som tåler mye), jordbær er dekorativt som det nevnes her, agurkurt, fiol, blomkarse, osv osv. Gjør seg veldig godt i salater og som pynt på bakverk Anonymkode: 3aa2b...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #18 Skrevet 6. april 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er nok litt tidlig ute for det meste, utover de mest kuldetålende plantene. Vent til mai/juni avhengig av hvor du bor. Hvis du sier sånn ca hvor du bor kan vi sikkert komme med tips til bedre shoppingsteder enn Plantasjen Gjør litt research ja! Gjerne også bruk litt tid på å se på ulike løsninger for å lage vannreservoar i krukkene dine, samtidig som du opprettholder dreneringen, det sparer deg for mye vanning og døde planter! Du kan jo også se på spiselige blomster. Mye artig der som man ikke tenker over, feks ringblomster (som tåler mye), jordbær er dekorativt som det nevnes her, agurkurt, fiol, blomkarse, osv osv. Gjør seg veldig godt i salater og som pynt på bakverk Anonymkode: 3aa2b...e7e Ja, du har nok rett i at jeg er litt tidlig ute. Var det jeg fikk inntrykk av på plantasjen idag også. Jeg bor i Oslo sentrum (vest), men har ikke bil, så det er begrenset hvor langt jeg reiser og hvor mye jeg kan få med meg hjem igjen. Men jeg kan få tak i bil ved behov, men da bør jeg ha lagt en god plan på forhånd, så det ikke blir en bortkastet tur. Takk for plantetips. 😊🙏🏻 Anonymkode: 239b6...3c6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #19 Skrevet 6. april 2020 Hm, ikke min del av landet, eneste jeg vet om som er bra er Hesleberg gartneri, men er sannsynligvis mange andre senter som er bra i nærheten! Anonymkode: 3aa2b...e7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #20 Skrevet 6. april 2020 På nordsiden av huset vårt henger mange lobelia, de blomstrer flott hele sommeren og utover høsten, trenger ikke så mye vann da de ikke tørker ut i solen. Margeritter har vi på sørveggen og de blir kjempefine. De får sol fra ca 12 til 18 og blir store og riktblomstrende, de henger i store veggpotter. Jeg er nøye med vanningen og gjødsler jevnlig. Ellers har vi hvite petunia, kjøpt på gartneri, de blomstrer rikt og tåler en regnskur og om de tørker ut litt så er det bare å gi godt med vann så går det bra. Anonymkode: 90869...bf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå