AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Først og fremst dette er ikke noe rasistisk motivert, jeg har ingenting imot dem. Dere som har møtt på eller hatt noe med menn fra disse landene å gjøre, hva syns dere om de? Hvordan er de? Tenker både på iforhold til tilfeldig møtt på gata, til venner, kjæreste, på byen osv. F.eks har de dårlig kvinnesyn? Eller er det motsatt at kvinnen skal behandles guddommelig? Jeg har f.eks opplevd at de ofte skal spandere mat på meg.. dette ville jo ikke en nordmann gjort.. Er de religiøse? Er de kontrollerende? Er veldig mange av de psykisk syke siden de kanskje er oppvokst i dårlige forhold, krig, terror osv? Er de snille? Osv Anonymkode: 61768...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 Dette er jo to helt forskjellige kulturer... Uansett stort sett positive erfaringer. Anonymkode: 82f40...c48 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 De fleste er helt vanlig, men det fins grå stener blandt alle etnisiteter. Min erfaring er at utlendinger har bedre verdier og kvinnesyn enn de værste av norske i hvertfall. Anonymkode: 92a4b...709 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 Kommer an på utdannings-og kunnskapsnivå. Ureflekterte og tradisjonsbundne folk er ikke noe særlig, uansett kultur. Anonymkode: 6fa4f...fdd 11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 De er like forskjellige som alle andre noen er hyggelige andre er drittsekker. Anonymkode: 6b971...283 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo to helt forskjellige kulturer... Uansett stort sett positive erfaringer. Anonymkode: 82f40...c48 Er det? Hva er forskjellig? De er muslimer i hver fall og er veldig like på mange måter. Anonymkode: af2e6...118 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det? Hva er forskjellig? De er muslimer i hver fall og er veldig like på mange måter. Anonymkode: af2e6...118 Ja, det er jo to forskjellige land. Samme religion betyr ikke nødvendigvis samme kultur. Kristendommen er jo utbredt i nesten hele verden, men folk har fortsatt forskjellig kultur. Forskjellig mat, musikk, sikk, osv. Anonymkode: e836b...70b 6
AllahBallah Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 Spørsmålet burde heller ha vært, hva syntes du om folk, som bruker "de" om et helt folkeslag? "Hva syntes du om de nordmennene?" 5
Anonymburker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Opplever syrere som ordentlige folk, stort sett. Syria var jo et velfungerende land før borgerkrigen.
Jdz Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det? Hva er forskjellig? De er muslimer i hver fall og er veldig like på mange måter. Anonymkode: af2e6...118 Er det forskjell på brasilianere og nordmenn? De er jo kristne og andre forskjeller kan det jo umulig være på to folkeslag som bor flere tusen kilometer fra hverandre... 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #11 Skrevet 5. april 2020 Vet ikke med syrere, har inntrykk av at de er veldig hyggelige bare jeg er gift med en pakistaner og kan bare svare for mitt tilfelle og inntrykket mitt fra de jeg er i familie med.. F.eks har de dårlig kvinnesyn? Eller er det motsatt at kvinnen skal behandles guddommelig? Jeg har f.eks opplevd at de ofte skal spandere mat på meg.. dette ville jo ikke en nordmann gjort.. Er de religiøse? Er de kontrollerende? Er veldig mange av de psykisk syke siden de kanskje er oppvokst i dårlige forhold, krig, terror osv? Er de snille? Familien er religiøs og har godt kvinnesyn synes jeg, veldig tradisjonelle og ikke presser kona til å jobbe, de tar mye ansvar. I hans familie (og forsåvidt min) er det ikke vanlig å håndhilse på motsatt kjønn og menge seg med motsatt kjønn med mindre alle sitter sammen. Jeg synes det er naturlig slik. Mannen min er ikke kontrollerende, men han forventer at meningen hans skal høres og vurderes, og det er forståelig. Slik skal alle mennesker behandles. Både mannens familie og alle vi har møtt på i hjemlandet hans har vært snille. Bare koselig. Anonymkode: 5f328...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #12 Skrevet 5. april 2020 5 timer siden, Expandable86 skrev: Opplever syrere som ordentlige folk, stort sett. Syria var jo et velfungerende land før borgerkrigen. Enig men jeg kjenner bare til familier med barn gjennom skole og fritidsaktiviteter til mine barn. Der er det bla en far som har lært seg norsk på rekordtid og møter opp på kamper med fotballen til sønnen sin. Anonymkode: 97d19...f8a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #13 Skrevet 5. april 2020 6 timer siden, Jdz skrev: Er det forskjell på brasilianere og nordmenn? De er jo kristne og andre forskjeller kan det jo umulig være på to folkeslag som bor flere tusen kilometer fra hverandre... Pakistan og Syria ligger begge i Midtøsten. Brasil og Norge ligger i hver sin verdensdel. Brasilianere er hovedsakelig katolske. Kjenner en brasiliansk familie og de sklir rett inn i et hvitt nabolag i et bra strøk. Jobber, snakker norsk, engasjerer seg i nærmiljøet og er veldig populære. Anonymkode: af2e6...118 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 Jeg er pakistansk og kjenner ingen fra Syria. Så vi kan umulig være like🙄 Kansje alle arabere er litt like men som sagt er ikke jeg araber. Anonymkode: dcbe3...f4d 4
Jdz Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Pakistan og Syria ligger begge i Midtøsten. Brasil og Norge ligger i hver sin verdensdel. Brasilianere er hovedsakelig katolske. Kjenner en brasiliansk familie og de sklir rett inn i et hvitt nabolag i et bra strøk. Jobber, snakker norsk, engasjerer seg i nærmiljøet og er veldig populære. Anonymkode: af2e6...118 Nå kjenner jeg ingen syrere, men alle pakistanere jeg kjenner bor i et "hvitt nabolag i et bra strøk" (merkelig definisjon forresten), jobber, snakker norsk og engasjerer seg i nærmiljøet. Pakistan ligger i Sør-Asia, ikke i Midtøsten. Endret 6. april 2020 av Jdz 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det? Hva er forskjellig? De er muslimer i hver fall og er veldig like på mange måter. Anonymkode: af2e6...118 Selvsagt har syrere og pakistanere ulik kultur. Eller mener du at nordmenn og spanjoler har helt lik kultur siden de begge har vokst opp i en kristen kultur? Anonymkode: 1caf9...d65
_popcorn_ Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 Ryddet for brukerangrep, og hatefulle og nedsettende innlegg, og svar til dette. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #18 Skrevet 6. april 2020 Disse ikke vestlige mennene må ikke bli sammen med jentene våre. Anonymkode: cd815...015 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #19 Skrevet 6. april 2020 Ja, ja, vet ikke, nei. Anonymkode: a81d1...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #20 Skrevet 9. april 2020 Oppriktig kjenner så kan jeg vel bare si jeg jeg kjenner to fra syria, begge fantastisk gode mennesker. Den ene i tjueårene, den andre i femtiårene, begge menn, og de kjenner ikke hverandre -bor i to forskjellige byer. Han i tjueårene vil bli baker og er en skikkelig go'gutt, og jeg vet av en av hans beste venner som er en skikkelig nerd av en gutt, han blir nok akademiker på høyt nivå. God energi i han også, sjenert og søt. På et tidspunkt skulle han jeg kjenner være snill og leide ut til en annen ung syrier, men han var ikke noe særlig, ekkel i tonen, hadde bodd i russland før han kom hit og hadde endel holdninger han selv sa han hadde lært der. De andre gutta orka ikke ha han boende hos seg lenge, så han måtte flytte og finne seg noe annet. Han i femtiårene har jobba hardt hele livet, og begynte å studere norsk i midten av førtiårene. Han har opplevd vold i krig og "gjemmer seg litt bort", han er litt vaktmester blant kunstnere og musikere og trives med det. Ser han har vært statist i en reklame som går på tv akkurat nå. Den mannen var så stolt da han bestod prøvene for statsborgerskap at jeg nesten var på gråten for ham, var hardt for ham å være så gammel, ha så mye historie og samtidig gå i gang med så mye nytt. Flott mann. Ellers så vet jeg av noen her og der, men kjenner dem ikke personlig. De aller fleste av de jeg har møtt er da vanlige folk, virker greie, lite konservatisme å spore, og de fleste liker å danse, liker musikk. Har forstått at Syria har veldig rike tradisjoner for dette og det vises virkelig på dem. Fra Pakistan så kjenner jeg kun overfladisk, typ fra Grønlands gater i Oslo, åpen scene (poeter, hip hop'ere, musikere osv.) og butikker og kebab osv. osv., og Melafestivalen. Kan ikke si noe om enkelt personer, annet enn at gamlefar som hadde Sonny's kebab i Oslo (ved St.Olavs plass) har reddet mang en natt for meg tidlig i tjueårene. Og så har jeg hatt noen sære møter på veien, spesielt i utlandet. Det gjelder forsåvidt alle mulige nasjoner, men av pakistanere finnes f.eks denne: En sønn av en styrtrik general og som aldri hadde smurt sin egen brødskive selv, som ikek var vant til å kle på seg alene (bodde med tjenere), aldri hadde gått alene på gaten, aldri kysset en jente (var 18år), fikk sjokk av hver minste ting som er helt normalt for oss dødelige. Og så mye mye mer. Vet det er sant, han var på klassetur med hele klassen, alle var "sånn", kom fra ekstremt rike familier og hadde tryglet seg til å dra på tur til Europa og i en hel uke skulle de bo på hostel -ikke femstjernes hotell! Var moro å høre alt det de oppdaget om de vanlige dødliges verden, lol. De ble forresten fotfulgt av de tre lærerne som var med, de måtte alltid være innen synsrekkevidde, jeg fikk noen blikk da jeg gutten en klem før vi sa hadet. Det var kun han ene som snakket godt engelsk og det var moro å prate litt og høre på alt dette. Ellers så er alt jeg har å si: -gå ut å møt 'en' da vel, om du lurer mener jeg. Folk er veldig forskjellige, både forskjellige som i at vi alle, i alle land, enten har mye empati eller lite empati f.eks. Og noen er sjenerte, noen er åpne, noen er glade, noen er triste, noen er fattige, noen er rike, noen er tradisjonelle, noen er globale og internasjonale. Du vet ikke før du sier hei, også går du om du går lei, eller føler det er skummelt -dette gjelder alle mennesker, uansett hvor de kommer fra. Anonymkode: 73e47...bd0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå