AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Føles ut som at hele verden går under. Økonomien blir skakkjørt og det bygges opp til krig. Så hvorfor skal man kjempe for å overleve, er det virkelig verdt det? Noen som fortsatt er positive? Anonymkode: e2147...cc4
Gjest Sprettballen Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 (endret) Jeg er positiv! Vi som bor i Norge har alle muligheter til å komme fra dette med beina godt plassert på bakken. Vi er heldige, vi er priviligerte, vi får ikke beina slått bort under oss. Selvfølgelig vil vi ha tunge stunder, det er tøffe tider for alle, men vi vil komme styrket gjennom dette. Vi vil ha en stor jobb i etterkant med opprydding og oppbygging, men det er noe vi vil klare. For å sitere Jahn Teigen: Sitat Optimist, jeg vet det går bra til sist Så lenge jeg lever her er jeg en Optimist Jeg er en Optimist Jeg har en tro jeg har ett mål som jeg skal finne Jeg har en kraft og det er viljen til å vinne Det får meg opp når jeg er nede om og om og om igjen Endret 5. april 2020 av Sprettballen
SoWhat? Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 Det strider mot min natur å gi opp. Livet ble ikke lovt oss som problemfritt og alltid lett! Dårlige, vonde og vanskelige tider kommer og går, og dette som nå skjer er alt på en gang. Vi vet ikke hva som venter når dette er over, men vil tro at vi sammen må bidra da også. Jeg er ikke optimist sånn at jeg tenker "Dette går bra", men " Dette må vi komme oss igjennom" 3
Gjest theTitanic Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føles ut som at hele verden går under. Økonomien blir skakkjørt og det bygges opp til krig. Så hvorfor skal man kjempe for å overleve, er det virkelig verdt det? Noen som fortsatt er positive? Anonymkode: e2147...cc4 Vet du hva: jeg er ganske katastrofetenkende, men dette er ikke slutten altså. Det er i det store og hele veldig få som dør, det har bare blitt mye fokus på dette. I verden dør det noen hvert sekund, hver dag året rundt. Dødstallene virker skremmende, men det er svært mange mennesker både i Norge og på jorda.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føles ut som at hele verden går under. Økonomien blir skakkjørt og det bygges opp til krig. Så hvorfor skal man kjempe for å overleve, er det virkelig verdt det? Noen som fortsatt er positive? Anonymkode: e2147...cc4 Ja hvem vet. Det verste med de harde tretti-åra var at deretter fulgte 40-åra..... Vi kan ikke gjøre så mye mer enn å leve videre og se hva som skjer. På en måte er det litt fascinerende å oppleve dette, vi har jo mer eller mindre levd i en slags lykkeboble her på toppen av verden. Anonymkode: ed525...50a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 Bygges opp til krig? Det har jo vært spenninger i mange år nå. Anonymkode: 5118f...5a7 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 11 minutter siden, Sprettballen skrev: Jeg er positiv! Vi som bor i Norge har alle muligheter til å komme fra dette med beina godt plassert på bakken. Vi er heldige, vi er priviligerte, vi får ikke beina slått bort under oss. Selvfølgelig vil vi ha tunge stunder, det er tøffe tider for alle, men vi vil komme styrket gjennom dette. Vi vil ha en stor jobb i etterkant med opprydding og oppbygging, men det er noe vi vil klare. For å sitere Jahn Teigen: Takk for positive ord, det hjelper 6 minutter siden, SoWhat? skrev: Det strider mot min natur å gi opp. Livet ble ikke lovt oss som problemfritt og alltid lett! Dårlige, vonde og vanskelige tider kommer og går, og dette som nå skjer er alt på en gang. Vi vet ikke hva som venter når dette er over, men vil tro at vi sammen må bidra da også. Jeg er ikke optimist sånn at jeg tenker "Dette går bra", men " Dette må vi komme oss igjennom" Ja dette blir ikke enkelt å bygge opp.. Men vi må komme oss gjennom, det virker bare så umulig. 2 minutter siden, theTitanic skrev: Vet du hva: jeg er ganske katastrofetenkende, men dette er ikke slutten altså. Det er i det store og hele veldig få som dør, det har bare blitt mye fokus på dette. I verden dør det noen hvert sekund, hver dag året rundt. Dødstallene virker skremmende, men det er svært mange mennesker både i Norge og på jorda. Jeg tenker ikke på hvor mange som dør, selv om det er umenneskelig trist. Mer på hva som skjer når alt stenger og matforsyningen stopper opp. Føler livet virker så meningsløst og det viser hvor lite livet er verdt.. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hvem vet. Det verste med de harde tretti-åra var at deretter fulgte 40-åra..... Vi kan ikke gjøre så mye mer enn å leve videre og se hva som skjer. På en måte er det litt fascinerende å oppleve dette, vi har jo mer eller mindre levd i en slags lykkeboble her på toppen av verden. Anonymkode: ed525...50a Verden har kommet seg gjennom verre kriser før, det er vel bare at vi står midt oppi det nå. Setter jo stort perspektiv på ting, det gjør det. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bygges opp til krig? Det har jo vært spenninger i mange år nå. Anonymkode: 5118f...5a7 Ordla meg kanskje litt feil, at dette vil være utslagsgivende. -TS Anonymkode: e2147...cc4 2
debattanten Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 Det går nok bra. Tror ikke vi kommer dit at man plyndrer naboen for mat enda. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Kanskje jeg får konstatert alvorlig kreft neste uke. Kanskje huset brenner ned. Kanskje en astroide treffer jorda og utsletter absolutt alt om to timer. Det gir null nytteverdi å tenke på dette. Jeg hadde en eldre slektning som levde slik. Var livredd for terrorangrep etter 9/11, Sars, Fugleinfluensa, tsunami.... Personen døde av et slag i 80 årene. Etter å ha brukt hele pensjonstilværelsen på å bekymre seg. Akkurat i dag har jeg det helt utmerket. Vi har bakt brød, spist god frokost. Skal ut på tur med kakao. Kanskje et lite glass vin i solveggen senere. Sitter her og nyter kaffe og litt nettsurfing. Ingen vits i å tenke på så mye mer enn det, akkurat i dag. Anonymkode: acd31...953 12
Gjest theTitanic Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for positive ord, det hjelper Ja dette blir ikke enkelt å bygge opp.. Men vi må komme oss gjennom, det virker bare så umulig. Jeg tenker ikke på hvor mange som dør, selv om det er umenneskelig trist. Mer på hva som skjer når alt stenger og matforsyningen stopper opp. Føler livet virker så meningsløst og det viser hvor lite livet er verdt.. Verden har kommet seg gjennom verre kriser før, det er vel bare at vi står midt oppi det nå. Setter jo stort perspektiv på ting, det gjør det. Ordla meg kanskje litt feil, at dette vil være utslagsgivende. -TS Anonymkode: e2147...cc4 Matforsyningen vil ikke stoppe opp, og verden må få hjulene i gang igjen. Det hjelper lite å isolere seg fra virus om folket sulter ihjel. Såpass tillit får vi gi styresmaktene, at de ikke lar det skje. Kanskje blir det færre varer, men slutt på dem blir det ikke.
Gjest Sprettballen Skrevet 5. april 2020 #11 Skrevet 5. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for positive ord, det hjelper -TS Anonymkode: e2147...cc4 Det er bra Jeg er ingen selvhjelpsguru, men det som hjelper meg når jeg er nede er å tillate meg selv å føle på redsel, sinne, frustrasjon en kort stund før jeg tar meg selv i nakken, sparker meg selv bak, og sier til meg selv at det blir ikke noe bedre av at jeg lar redsel, sinne, frustrasjon ta overhånd. Så går jeg på videre med krum hals og nytt pågangsmot, "problemene er der, men de kan løses ". Den største utfordringen for veldig mange akkurat nå, er at vi lever i et "limbo", vi vet ikke hva som vil skje videre. Vi vet det kan bli verre, men vi vet ikke hvordan, når, eller hvor ille det kan bli. Og den usikre ventetiden er verre enn det meste annet. Det hadde på mange måter vært lettere å leve i fullt kaos, da hadde vi hatt noe konkret å konsentrere oss om, men det har vi ikke nå. Jeg har ikke noe råd til deg, men jeg håper du klarer å finne optimisten i deg.
Nerine_ Skrevet 5. april 2020 #12 Skrevet 5. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg får konstatert alvorlig kreft neste uke. Kanskje huset brenner ned. Kanskje en astroide treffer jorda og utsletter absolutt alt om to timer. Det gir null nytteverdi å tenke på dette. Jeg hadde en eldre slektning som levde slik. Var livredd for terrorangrep etter 9/11, Sars, Fugleinfluensa, tsunami.... Personen døde av et slag i 80 årene. Etter å ha brukt hele pensjonstilværelsen på å bekymre seg. Akkurat i dag har jeg det helt utmerket. Vi har bakt brød, spist god frokost. Skal ut på tur med kakao. Kanskje et lite glass vin i solveggen senere. Sitter her og nyter kaffe og litt nettsurfing. Ingen vits i å tenke på så mye mer enn det, akkurat i dag. Anonymkode: acd31...953 Det det er så vanvittig viktig å ha i bakhodet. Vi lever en gang, og det handler om å utnytte og nyte det livet best mulig. Sier ikke vi skal ta helt av og leve hver dag som den siste, men ikke la bekymringer spise oss opp. Alt kan skje. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #13 Skrevet 5. april 2020 Problemet her er ikke corona, problemet her er mediedekningen. De prøver selvsagt å ha mest mulig klikk og salg. Jeg har en mann i fronten, det vil si at jeg er informert av andre steder enn media. Jeg lot meg også påvirke av media, men etter gode prater med mannen min er jeg igjen rolig. Dette går snart over. Dette er en sykdom som aller oftest rammer de som allerede er veldig syke og gamle. Ja unge dør også, men det er så utrolig sjeldent at når det skjer så blir det slått opp i alle aviser verden over. Så unikt og sjeldent er det. Unge dør også hvert år av influensa. De aller fleste, også de eldre, vil få lite symptomer på sykdom. Om man tenker på alle de som ikke er rapportert smittet fordi de er syke uten symptomer, og regner de inn i tallene, er dødeligheten veldig lav. Rett rundt influensa. Om media hadde huset opp hvert dødsfall av influensa vi har i året hadde vi vært redde influensa å. Grunnen til restriksjoner fra myndighetene er ikke fordi det er så mye farligere enn annen type liknende sykdom, men fordi det smitter så lett at man kan få veldig mange syke på en gang, hvor da noen blir så syke at de må på sykehus. For å ha plass til alle sammen så må man fordele smitten. Grunnen til at så mange dør i Italia og Spania er høy gjennomsnittsalder, høye befolkningstall, mer sosialt folkeslag, og annet helsevesen OG at de dør av sekundærinfeksjon som er antibiotikaresistant. Altså, corona en dreper de ikke, men de får en infeksjon på sykehuset når kroppen er svak som gir de blodforgiftning fordi antibiotika ikke virker. Antibiotikaresistanse er et stort problem i enkelte land. Dette er ikke ett problem her i nord. Både Italia og Spania har ett STORT problem med det. Så disse landene er ikke sammenlignbare for Norge. USA så er det mange fattige som unngår sykehuset altfor lenge pga kostnader. Sammen med høyt folketall, utrolig mye fedme, usunnhet, inaktivitet, alvorlig diabetes, høyt blodtrykk og hjerteproblemer og antibiotikaresistanse og manglende kapasitet + utstyr på sykehusene så dør mange der. Glem heller ikke at USA er en verdensdel, og ikke ett land. Så slapp av, søk informasjon på riktige steder og ikke media. Dette går bra. Anonymkode: cd536...6e5 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #14 Skrevet 5. april 2020 Det som hjelper meg er at man aldri vet når eller hvordan man vil dø (med mindre det er selvsagt). Livet forandrer seg så fort, helt siden 15.februar har vi hatt fire forskjellige livsendringer i familien og vi skulle egentlig bodd et helt annet sted og en annen fremtid, men plutselig skjedde livet.. Spesielt. Jeg tror vi ikke skal ta så på vei for dette det ordner seg. Anonymkode: 1eb61...c20 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #15 Skrevet 5. april 2020 1 time siden, theTitanic skrev: Matforsyningen vil ikke stoppe opp, og verden må få hjulene i gang igjen. Det hjelper lite å isolere seg fra virus om folket sulter ihjel. Såpass tillit får vi gi styresmaktene, at de ikke lar det skje. Kanskje blir det færre varer, men slutt på dem blir det ikke. Det vet vi ikke, men om lukkingen blir veldig langvarig, så vil tli slutt også forsyningslinjer av nødvendige ting som mat og medisiner også stoppe opp. Og ja, jeg tror dessverre det vil skje. Og når det skjer, så vil hvert land også på sikt falle, men før det så vil hver nasjon stå opp for seg selv, noe som kan bety atomkrig for å utrydde konkurrerende land. Hvorfor Norge ikke har hatt atomvåpen er et stort feilgrep, for uten har vi ikke noe å skremme med eller gjengjelde med. Anonymkode: 2573a...8cb
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #16 Skrevet 5. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bygges opp til krig? Det har jo vært spenninger i mange år nå. Anonymkode: 5118f...5a7 Nei. Situasjonen i verden er ikke slik. Folk gnåler om at krisen i 30-årene ga grunnlag for 40-årene....ordrett slik artikkelen som omtalte det. 30 årene kom av en krise som var menneskeskapt. Derav 40-årene. Anonymkode: e581b...54f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #17 Skrevet 5. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vet vi ikke, men om lukkingen blir veldig langvarig, så vil tli slutt også forsyningslinjer av nødvendige ting som mat og medisiner også stoppe opp. Og ja, jeg tror dessverre det vil skje. Og når det skjer, så vil hvert land også på sikt falle, men før det så vil hver nasjon stå opp for seg selv, noe som kan bety atomkrig for å utrydde konkurrerende land. Hvorfor Norge ikke har hatt atomvåpen er et stort feilgrep, for uten har vi ikke noe å skremme med eller gjengjelde med. Anonymkode: 2573a...8cb Jada. Matmangel og atomkrig... Klart det😂 Anonymkode: e581b...54f 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #18 Skrevet 5. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada. Matmangel og atomkrig... Klart det😂 Anonymkode: e581b...54f Ser du ikke at det vil skje altså 😂😂😂👍 Anonymkode: 3b1f7...868 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #19 Skrevet 5. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser du ikke at det vil skje altså 😂😂😂👍 Anonymkode: 3b1f7...868 Joda. Men først skal vi invaderes av romvesen og de kommer etter at kattene har overtatt🥳 Anonymkode: e581b...54f 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #20 Skrevet 5. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda. Men først skal vi invaderes av romvesen og de kommer etter at kattene har overtatt🥳 Anonymkode: e581b...54f Uff, det ligger skumle tider foran oss 😂😳 Anonymkode: 3b1f7...868 1
Anbefalte innlegg