Gå til innhold

Danmark har fler dødsfall enn Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De stengte mer og før oss. Så de hadde 100 flere døde. 

Noen som skjønner hvorfor?

Anonymkode: 0cc97...63e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det ikke selv. Men kanskje viruset kom tidligere, pluss at de er flere innbyggere. Altså at viruset hadde fått utvikle seg noe før de oppdaget det.

Anonymkode: 9f2df...289

AnonymBruker
Skrevet

Mulig. Innbygger tallet er ikke så forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Ser de hadde vinterferie i uke 7, det kan jo ha litt å si.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt litt på det samme (bor i Danmark). Men det brukes mer antibiotika i matvareindustrien her, og man bor mye tettere. Kanskje det kan ha noe å si?

Anonymkode: 9de8e...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt litt på det samme (bor i Danmark). Men det brukes mer antibiotika i matvareindustrien her, og man bor mye tettere. Kanskje det kan ha noe å si?

Anonymkode: 9de8e...d06

Tettheten har nok endel å si. Vet Danmark bruker mer anibioka enn Norge, tror det var tre ganger så mye, men allikevel er det lite i forhold til de fleste land i verden.

Er det flere eldre som bor i Danmark?

AnonymBruker
Skrevet

Antibiotika + tettboddhet og nærhet til Europa har kanskje gjort at smitten rakk å spre seg blant de svakeste på sykehjem ol. før de stengte ned? 🤷🏻‍♀️

Er vanskelig å si, dødsraten er ekstremt varierende fra land til land. Jeg tror at test-raten har mye å si for om dødsfall rapporteres riktig. I Italia er den nok til og med høyere enn rapportert, for det er bare bekreftede dødsfall på sykehus eller institusjon som teller, det brukes ikke ressurser på å teste de som dør hjemme. 

Et annet interessant land er Israel. De har langt flere smittede enn Norge, men færre døde. En stor andel av de smittede er visst ortodokse, som ikke tror på moderne medisin i det hele tatt, så her tenker jeg umiddelbart at tallene burde vært høyere.

Anonymkode: b4d05...c7e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antibiotika + tettboddhet og nærhet til Europa har kanskje gjort at smitten rakk å spre seg blant de svakeste på sykehjem ol. før de stengte ned? 🤷🏻‍♀️

Er vanskelig å si, dødsraten er ekstremt varierende fra land til land. Jeg tror at test-raten har mye å si for om dødsfall rapporteres riktig. I Italia er den nok til og med høyere enn rapportert, for det er bare bekreftede dødsfall på sykehus eller institusjon som teller, det brukes ikke ressurser på å teste de som dør hjemme. 

Et annet interessant land er Israel. De har langt flere smittede enn Norge, men færre døde. En stor andel av de smittede er visst ortodokse, som ikke tror på moderne medisin i det hele tatt, så her tenker jeg umiddelbart at tallene burde vært høyere.

Ja det var interessant å lese. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan ha noe med antall røykere i landet også? Andelen er over 20%. 

Anonymkode: ec2ab...161

AnonymBruker
Skrevet

Befolkningstettheten er tettere og folkehelsen dårligere. Mye alkoholisme og alkoholkonsum og alkohol svekker immunforsvaret drastisk. 

Anonymkode: aa471...789

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det var interessant å lese. 

Ortodokse jøder som ikke tror på moderne medisin? Virkelig? 

Anonymkode: b7f80...025

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ortodokse jøder som ikke tror på moderne medisin? Virkelig? 

Anonymkode: b7f80...025

Må spørre hvorfor du svarer på denne måten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kan ha noe med antall røykere i landet også? Andelen er over 20%. 

Anonymkode: ec2ab...161

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Befolkningstettheten er tettere og folkehelsen dårligere. Mye alkoholisme og alkoholkonsum og alkohol svekker immunforsvaret drastisk. 

Anonymkode: aa471...789

Dette tror jeg kan ha mye å si.

Har vært en god del i Danmark de siste årene, da jeg er gift med en dansk mann.

Når vi besøker hans venner der, er det ofte endel vennskapelig harselering med Norge, norske alkoholvaner og våre latterlig strenge regler knyttet til reklame og salg av alkohol og tobakk. Men få av de dansker jeg har snakket med evner å faktisk innse, at selv om de kanskje håndterer alkohol bedre utdad (ikke drikker seg dritings hver gang de skal drikke), så ligger det svært mange alkoholikere og nesten-alkoholikere i kjølvannet av den liberale drikkekulturen de har. Men dette synes å være sosialt akseptert. At de strenge tiltakene i Norge har en effekt på folkehelsen, tror jeg ikke de ønsker å ta inn over seg.

De spiser dessuten svært mye rødt kjøtt. Det er også mye billigere enn i Norge. Overalt hvor du kommer på middagsbesøk til folk er det rødt kjøtt som serveres. Har aldri blitt servert fisk eller hvitt kjøtt og det er svært lite grønnsaker. 

At de bor tettere enn oss kan jeg også bekrefte. Svært trange og små hus/ leiligheter i forhold til det de fleste har her i Norge. 

Anonymkode: 8a26a...ea8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Israel fikk ikke smitten så tidlig. Og det kan bli meget stygt på Gaza og Vestbredden.

Anonymkode: 956bc...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Flere er vel smitta sikkert. Og flere eldre har blitt smitta, de som dør er jo de aller eldste.

Jeg banner vel i kirka nå, men det er på tide å se på tiltakene og ta en evaluering. Det virker ikke som det er forskjell på Sverige og Danmark, og Danmark har hatt tiltakene i en måned nå. Så det er ikke bare forsinkelse.

Anonymkode: e92c7...917

• Liker 1
  • Opprett ny...